Ești membru? Cont nou / Autentificare
Ştiri

97 IMM-uri din 100 au avut probleme in accesarea de fonduri UE

Evaluari si plati intarziate, dar si comunicarea defectuoasa sunt principalele nemultumiri exprimate de firmele mici si mijlocii

Pentru numeroase IMM-uri, accesarea fondurilor europene trebuia sa fie gura de aer proaspat, sprijinul bine-venit de care aveau nevoie in perioada de criza. Problemele pe care le-au intampinat insa in fazele de contractare si implementare a proiectelor le-au creat din pacate chiar mai multe dificultati. Specialistii ii sfatuiesc pe aplicanti sa aiba in vedere la structurarea bugetelor si estimarea fluxurilor financiare, de la bun inceput, termene duble sau triple fata de cele prevazute in contractele de finantare.

Compania de consultanta Structural Consulting™ Group a realizat, in perioada 7-14 februarie 2011, prin intermediul portalului www.fonduri-structurale.ro, un sondaj privind dificultatile accesarii fondurilor europene. Raspunsurile primite au provenit de la un numar de 314 IMM-uri. Acestea se afla in faza de contractare sau au deja in implementare proiecte finantate prin fonduri structurale si de coeziune sau Programul National pentru Dezvoltare Rurala (PNDR). Ponderea IMM-urilor repondente a fost de 68% in mediul urban, 32% mediul rural. Sondajul nu s-a referit la experientele generale ale companiilor, fiind axat pe problemele intampinate de acestea. Totusi, aproximativ 3% din respondenti au furnizat si feedback pozitiv. Mai mult, ca o exceptie care confirma regula, decat ca o situatie in care ar trebui sa se regaseasca majoritatea celor care acceseaza fonduri europene, un beneficiar de pe Masura 1.2.1 din cadrul PNDR a declarat: „Deocamdata nu intampinam probleme, din contra, suntem sustinuti de autoritati in finalizarea proiectului“.

Concluziile generale care se desprind insa din sondaj au in vedere numeroase situatii de intarzieri majore in faza de evaluare, intarzieri de plati (prefinantari si rambursari) chiar si de 15 luni in unele cazuri, un proces de comunicare defectuos cu autoritatile de management, lipsa de transparenta a mecanismului rambursarilor, probleme in accesarea de credite pentru cofinantare, dobanzi mari la creditele obtinute, generand uneori chiar renuntarea/rezilierea contractului de finantare. O alta piedica in calea aplicantilor si beneficiarilor a fost amanarea repetata a lansarii unor linii de finantare mult asteptate, cazuri in care firmele au investit timp, bani si resurse umane in scrierea unor proiecte care au ajuns sa fie „depasite” odata cu trecerea timpului. Lipsa de predictibilitate s-a mai evidentiat si prin perioadele lungi de timp intre aprobarea proiectelor si contractarea lor efectiva.

Cost suplimentar: 30% din valoarea initiala a autorizatiei de constructie

Un astfel de exemplu este cel al microintreprinderii Brainer Consulting SRL, care a depus un proiect in valoare de aproximativ 120.000 de euro pe DMI 4.3 „Sprijinirea dezvoltarii microintreprinderilor” din cadrul Programului Operational Regional (POR) in decembrie 2009. Abia in septembrie 2010 a urmat vizita de precontractare, in urma careia proiectul a fost propus spre finantare. Pana in prezent, firma nu a mai primit insa niciun alt semnal pentru semnarea contractului. Si cum timpul nu sta in loc, autorizatia de constructie obtinuta pentru suma de 4.800 de lei, dar valabila numai un an, mai are doar cateva zile pana expira. Prin urmare, firma trebuie sa mai achite 30% din valoarea initiala a autorizatiei pentru o prelungire de sase luni. Nu are insa nicio garantie ca in acest interval va primi un raspuns de la autoritati. Pe langa acest cost suplimentar din buzunarul propriu, beneficiarul mai are de suferit si de pe urma lipsei de predictibilitate in privinta bugetului proiectului, intrucat, daca raspunsul autoritatilor privind semnarea contractului de finantare ar putea sosi oricand, se presupune ca firma trebuie sa dispuna in orice moment de lichiditatile reprezentand TVA necesara in proiect (in acest caz aproximativ 30.000 de euro). „Timpul si resursele pe care le-am investit in demersurile necesare accesarii acestei finantari ar fi putut fi utilizate in dezvoltarea afacerii pe alte cai, mai simple si poate mai utile. Atitudinea autoritatilor ramane de neinteles pentru noi”, a spus Camelia Birzanu, directorul Brainer.

O noua abordare a notiunii de „cash flow”

Cu putine exceptii, Autoritatile de Management dau dovada de incapacitate de a-si onora obligatiile contractuale, fie din cauza disfunctionalitatilor de procedura, a imixtiunii politicului in functionarea corecta a acestor institutii, ori in unele cazuri din cauza slabei competente sau a lipsei de motivare a personalului. Intreprinzatorii sunt afectati in mod grav, in loc sa beneficieze de ajutor asa cum ar fi normal. „Desi fondurile europene reprezinta pentru companii oportunitati reale de sprijin si redresare in perioada de criza economica, asigurand bani nerambursabili pentru dezvoltare, gripajele numeroase din mecanismele de implementare la nivel de AM si OIR au ajuns sa transforme in multe cazuri o finantare intr-o povara in plus, generand probleme financiare si mai mari. Firmele trebuie sa avanseze, pentru desfasurarea proiectelor, bani care de multe ori provin din credite, ale caror rate raman neplatite daca intervin intarzieri de luni intregi la plata prefinantarii sau a rambursarii”, a declarat pentru „Fin.ro” Dan Barna, Managing Partner, Structural Consulting™ Group.

Recomandarea acestuia pentru IMM-urile care intentioneaza sa aplice de acum inainte pentru finantari nerambursabile este ca acestea sa-si intocmeasca fluxul de numerar (cash flow-ul) mizand pe termene de rambursare duble sau triple (opt-noua luni), chiar daca termenele legale variaza intre 60 si 90 de zile in functie de fiecare program, putand astfel sa evite blocajele ce pot aparea ca urmare a intarzierii rambursarilor.

Amanarea repetata a lansarii unor apeluri de proiecte

  • POSCCE, Operatiunea 111a) „Sprijin financiar cu valoarea cuprinsa intre 1.075.001 lei si 6.450.000 lei acordat pentru investitii in IMM-uri" - anuntata initial pentru iulie 2010 (potrivit calendarului de lansari la 31 ianuarie 2010), apoi mutata in fiecare luna (septembrie 2010 - Calendar lansari la 31 martie 2010; Trim. IV 2010 - Calendar lansari 30 iunie 2010; Buget epuizat - nu se mai lanseaza - calendar lansari la 30 octombrie 2010; Februarie 2011 - Calendar lansari 31 noiembrie 2010). In prezent, este anuntata pentru martie 2011 si a fost publicat si Ghidul spre consultare la inceputul lunii februarie.
  • Operatiunea 132. „Sprijin pentru consultanta acordat IMM-urilor" - anuntata initial pentru anul trecut pentru luna iulie, apoi amanata pentru noiembrie; in decembrie - suspendata temporar; anuntata intr-un final pentru noiembrie 2011.

Sursa: www.financiarul.com

Vizualizări: 221