Ești membru? Cont nou / Autentificare
Ştiri

Absorbtia fondurilor structurale si de coeziune, prioritate zero a Guvernului

Absorbtia fondurilor structurale si de coeziune reprezinta una dintre prioritatile de grad zero ale Guvernului Romaniei. Alocarea substantiala de fonduri din partea Uniunii Europene (aproape 20 miliarde Euro) trebuie valorificata optim, reprezentand o resursa cheie pentru dezvoltarea pe termen scurt, mediu si lung a economiei si societatii romanesti.

Atingerea dezideratului stabilit prin Cadrul Strategic National de Referinta 2007-2013, si anume absorbtia a cel putin 90% din alocarea disponibila pentru Romania, necesita eforturi semnificative si cu caracter permanent, atat din punct de vedere financiar, cat si al resurselor umane si materiale implicate.

La sfarsitul anului 2008, situatia implementarii Programelor Operationale era dramatica si aceasta mai ales la capitolele cele mai sugestive: semnarea de contracte de finantare cu beneficiarii si volumul platilor catre beneficiari.

In aceste conditii s-a impus initierea unui set de masuri de urgenta care au condus la o accelerare vizibila a absorbtiei pe parcursul anului 2009. Principalele masuri aplicate au vizat:

  • imbunatatirea si simplificarea Ghidurilor pentru Solicitanti,
  • flexibilizarea criteriilor de acces la finantare,
  • reducerea cerintelor privind documentatia solicitata la depunerea dosarului de finantare,
  • dublarea nivelului maxim de prefinantare acordata beneficiarilor,
  • imbunatatirea legislatiei privind achizitiile publice.

Dincolo de progresele inregistrate in anul 2009, Romania se afla in prezent intr-un moment de cotitura al procesului de absorbtie a fondurilor structurale si de coeziune. Sumele absorbite pana in prezent sunt crestere si mai avem mai putin de sase ani la dispozitie pentru a utiliza alocarea financiara 2007-2013. Aceasta inseamna ca Romania are nevoie de o accelerare substantiala a vitezei de absorbtie, tradusa in sume anuale importante atrase de la Comisia Europeana. Astfel, daca in anul 2008 se facusera plati catre beneficiari de 156 mil. Euro, iar in anul 2009 de 437 mil. Euro, estimarea pentru anul 2010 se cifreaza la 1 – 1,3 mld. Euro, iar in perioada urmatoare nivelul platilor va trebui sa ajunga la 2,5 – 3 mld. Euro anual.

Realizarea acestui salt de absorbtie impune initierea sau continuarea unor actiuni prioritare cu impact direct si semnificativ asupra procesului de implementare a fondurilor structurale si de coeziune. In acest sens, Guvernul isi propune sa actioneze pe urmatoarele 11 directii strategice cheie:
  • Optimizarea procedurilor de acces la finantare si de implementare a proiectelor (ghiduri, proceduri si instructiuni clare, coerente si “prietenoase”);
  • Consolidarea capacitatii administrative a structurilor responsabile de managementul si controlul Programelor Operationale, prin masuri cum ar fi completarea schemelor organizatorice cu personal specializat, instruirea continua a personalului existent, contractarea de asistenta tehnica pentru sprijinirea unor functii cheie, optimizarea procedurilor interne etc. Aceste actiuni vor conduce in mod direct la reducerea duratelor de evaluare si contractare a proiectelor si a duratelor de verificare si plata a cererilor de rambursare;
  • Imbunatatirea eficacitatii si duratei procesului de achizitie publica, atat prin modificari legislative si consolidari institutionale, cat si prin elaborarea unor ghiduri, manuale si modele de contracte specifice care sa vina in sprijinul autoritatilor contractante;
  • Identificarea si corectarea prevederilor din diverse acte normative care afecteaza buna implementarea a programelor operationale si a proiectelor finantate din acestea;
  • Crearea tuturor conditiilor necesare (inclusiv asigurarea cu prioritate a resurselor bugetare) pentru demararea efectiva si implementarea cat mai rapida a proiectelor majore de infrastructura (transport, mediu, energie etc.) finantate din fonduri structurale si de coeziune;
  • Suplimentarea alocarilor financiare pentru domeniile de interventie care genereaza impact socio-economic rapid si substantial (inclusiv crearea de noi locuri de munca), pentru care exista interes major din partea potentialilor beneficiari si care pot dovedi o capacitate ridicata de implementare;
  • Identificarea unor mecanisme si instrumente de facilitare a accesului la cofinantare pentru beneficiarii publici si privati;
  • Furnizarea de cursuri de instruire generala si specifica pentru potentialii solicitanti de finantare si pentru beneficiari;
  • Imbunatatirea cooperarii si comunicarii intre Guvern, beneficiari, firme de consultanta si institutii financiar-bancare pe aspecte legate de implementarea fondurilor structurale si de coeziune;
  • Mentinerea unui dialog constructiv cu Comisia Europeana pentru identificarea si agrearea de solutii eficiente pentru accelerarea absorbtiei si utilizarea corecta a fondurilor comunitare;
  • Clarificarea si uniformizarea cerintelor si practicilor de control si audit din partea organismelor abilitate, precum si imbunatatirea coordonarii intre aceste structuri in ceea ce priveste sfera de cuprindere si programarea actiunilor de control / audit.

Sursa: www.gov.ro

Vizualizări: 114