Ești membru? Cont nou / Autentificare
Ştiri

Fondurile disponibile pe Masura 121 „Modernizarea exploatatiilor agricole” trebuie sa fie mai bine directionate

In raportul sau special (cu nr. 8/2012), Curtea de Conturi Europeana concluzioneaza ca Masura 121 „Modernizarea exploatatiilor agricole” are potentialul de a furniza un raport costuri/beneficii mai bun daca fondurile disponibile ar fi mai bine directionate. Masura si-a atins obiectivul nominal de modernizare, insa acesta era un rezultat practic inevitabil, avand in vedere ca orice investitie sau achizitie de noi echipamente antreneaza un anumit grad de modernizare. Acest audit al performantei a avut ca scop sa examineze daca ajutorul acordat de Uniunea Europeana pentru modernizarea exploatatiilor agricole a fost astfel directionat incat sa vizeze prioritatile UE si nevoile specifice ale statelor membre.

In timp ce unele dintre statele membre auditate procedeaza la o directionare accentuata a fondurilor in functie de prioritatile UE si de propriile nevoi specifice, recurgand la proceduri de selectie care sa le permita sa aleaga proiectele cele mai adecvate, alte state membre nu procedeaza la fel, fie din cauza ca sistemele aplicate pentru directionarea ajutorului sunt necorespunzatoare, fie din cauza ca nu aplica, in practica, criteriile de selectie satisfacatoare pe care le formulasera. Aceasta lipsa de directionare la nivelul statelor membre este agravata de faptul ca au fost aprobate de Comisie programe de dezvoltare rurala (PDR) care nu realizau o directionare adecvata a ajutorului si, mai ales, care nu precizau procesul sau criteriile care trebuie aplicate pentru selectia proiectelor. Mai mult, nu in toate statele membre erau eficace procedurile prin intermediul carora se determina viabilitatea si sustenabilitatea unei exploatatii sau a unui proiect de investitii, iar eficacitatea pe care ar fi putut-o avea fondurile suplimentare acordate in vederea consolidarii prioritatilor specifice stabilite la nivelul UE a fost diminuata de lipsa unor mecanisme eficace de directionare a ajutorului.

In ceea ce priveste rezultatele Masurii 121, sistemul informational nu genereaza informatii pertinente si fiabile care sa faciliteze monitorizarea rezultatelor masurii si sa demonstreze contributia acesteia la atingerea prioritatilor UE.

Printre recomandarile adresate de Curtea de Conturi Comisiei pentru imbunatatirea eficacitatii Masurii 121, se pot cita urmatoarele:

  • Comisia ar trebui sa aprobe programe de dezvoltare rurala numai in cazul in care acestea demonstreaza ca ajutorul este directionat si includ criterii de selectie clare si pertinente, care sa tina seama de prioritatile UE si de nevoile la nivel national sau regional;
  • Comisia ar trebuie sa se asigure ca, in perioada de programare urmatoare, se vor obtine informatii pertinente si fiabile;
  • pentru a delimita anumite fonduri in vederea abordarii unor prioritati specifice, Comisia ar trebui sa formuleze, acolo unde este cazul, propuneri legislative pentru regulamente UE in materie astfel incat sa se asigure ca finantarea respectiva obtine un efect suplimentar.
  • Statelor membre li se recomanda sa instituie proceduri eficace, proportionale cu riscurile, pentru a se asigura ca nu se acorda sprijin financiar unor proiecte in legatura cu care exista indoieli in ceea ce priveste viabilitatea financiara a investitiei sau sustenabilitatea exploatatiei.

Context
Uniunea Europeana a stabilit o politica comuna de dezvoltare rurala, cunoscuta si ca „al doilea pilon” al PAC. Politica de dezvoltare rurala este implementata in cadrul unor perioade de programare multianuale. Actuala perioada de programare se intinde din 2007 pana in 2013, platile urmand sa fie finalizate pana in 2015. Aceasta politica are la baza principiul cofinantarii, ceea ce inseamna ca fondurile acordate de UE sunt completate cu finantare din surse publice nationale si din surse private. Uniunea Europeana cofinanteaza actiuni prin intermediul FEADR, caruia i s-a alocat un buget de 96 de miliarde de euro pentru perioada de programare 2007-2013. Aceasta suma include o finantare suplimentara, in cuantum de aproape 5 miliarde de euro, care a fost pusa la dispozitie in urma „bilantului de sanatate” al PAC si a planului european de redresare economica. Masura 121 finanteaza investitiile in exploatatiile agricole, aceste investitii putand varia de la simple articole precum unelte agricole si lazi de fructe pana la proiecte complexe precum instalatiile de biogaz. Bugetul alocat de UE pentru aceasta masura se ridica, in total, la 11,1 miliarde de euro (finantate prin FEADR) si reprezinta in jur de 11 % din totalul cheltuielilor UE planificate in scopul dezvoltarii rurale pentru intreaga perioada de programare 2007-2013. Toate statele membre au decis sa aplice Masura 121.

Sursa: Comisia Europeana

Vizualizări: 129