Ești membru? Cont nou / Autentificare

Fisa Proiect PRC P6. Acțiunea 6.3 - Creșterea relevanței învățământului terțiar universitar

Beneficiari eligibili

  • Universitate

Informații despre apel

Programul Regiunea Centru (PR Centru) 2021-2027

Prioritatea 6 O regiune educată

Obiectiv Specific d(ii) Îmbunătățirea accesului egal la servicii de calitate și incluzive în educație, formare și învățarea pe tot parcursul vieții prin dezvoltarea infrastructurii accesibile, inclusiv prin promovarea rezilienței pentru educația și formarea la distanță și online   

Acțiunea 6.3 Creșterea relevanței învățământului terțiar universitar

Prezentul apel de proiecte se înscrie în Obiectivul de Politică 4 al Politicii de Coeziune – O Europă mai socială, Obiectivul specific d(ii): îmbunătățirea accesului egal la servicii de calitate și incluzive în educație, formare și învățarea pe tot parcursul vieții prin dezvoltarea infrastructurii accesibile, inclusiv prin promovarea rezilienței pentru educația și formarea la distanță și online.

Scopul principal al apelului este creșterea relevanței învățământului universitar regional pentru piața muncii locală și regional prin îmbunătățirea infrastructurii și serviciilor educaționale.
Intervențiile prevăzute în cadrul acestui apel vizează creșterea relevanței învățământului terțiar universitar pentru piața muncii locală/regională, prin investiții care vor sprijini, cu prioritate, unitățile de învățământ care furnizează programe educaționale în domenii cu deficit de absolvenți pe piața muncii locală/regională, domenii/specializări care aduc valoare adăugată pentru economia regiunii și contribuie la implementarea RIS3. 

Investițiile din cadrul OS d)ii vor sprijini dezvoltarea și modernizarea infrastructurii educaționale din instituțiile de învățământ universitar și a resurselor relevante, ținând cont de tendințele de dezvoltare economică și cerințele pieței precum și în acord cu prioritățile regionale stabilite în documentele strategice de la nivel regional și local.

Obiective specifice:
• Creșterea relevanței învățământului universitar pentru piața muncii locală/ regională
• Îmbunătățirea accesului și participării la educație a persoanelor din grupurile dezavantajate: persoane care provin din mediul rural, persoane de etnie roma, persoane cu CES etc
• Îmbunătățirea eficienței energetice în clădirile reabilitate sau modernizate

Indicatori monitorizați 
• Capacitatea sălilor de clasă din structurile educaționale noi sau modernizate
• Numărul anual de utilizatori ai structurilor educaționale noi sau modernizate 

Prezentul apel este coordonat  de Agenția pentru Dezvoltare Regională Centru, Alba-Iulia in calitate de Autoritate de Management pentru Programul Regiunea Centru www.adrcentru.ro  

Condiții de eligibilitate

Solicitanții eligibili: Instituții de învățământ superior de stat acreditate, din Regiunea Centru, județele: Alba, Brașov, Covasna, Harghita, Mureș, Sibiu.

  • Solicitantul precum și reprezentantul legal ai acestuia, care îşi exercită atribuțiile de drept, îndeplinesc, condițiile de eligibilitate, respectiv NU se încadrează în situațiile de excludere din ghid;
  • Solicitantul deține drepturi asupra imobilului (clădire și teren), obiect al proiectului, demonstrate prin: dreptul de proprietate, drept de concesiune, drept de administrare, pe o perioadă care să acopere durata de la data depunerii şi minim 5 ani de la data plăţii finale;
  • Solicitantul va trebui să dovedească că poate să asigure caracterul durabil al investiției, respectiv o perioadă de cinci ani de la data efectuării plății finale;
  • Solicitantul va trebui să dovedească că are capacitatea financiară de a asigura contribuția proprie la:
    • valoarea eligibilă a proiectului (minim 2%)
    • cheltuielile neeligibile ale proiectului (inclusiv costurile conexe)
    • resursele financiare necesare implementării optime a proiectului (în condiţiile rambursării ulterioare a cheltuielilor eligibile)
    • resursele financiare necesare asigurării costurilor de funcționare și întreținere a investiției in perioada de durabiliatate
  • Nu se acceptă la finanțare intervenții asupra unei infrastructuri care se află in perioada de garanție a lucrărilor efectuate printr-un contract de lucrări anterior;
  • Perioada de implementare a activităților proiectului nu depășește 31 decembrie 2029;
  • Infrastructura, obiect al investițiilor realizate prin proiect, trebuie să fie situată în localități din Regiunea Centru, România (județele Alba, Brașov, Covasna, Harghita, Mureș, Sibiu), mediul urban;
  • Proiectul/solicitantul respectă principiile din domeniul egalității de gen, de șanse, nediscriminării, respectiv condiția orizontală privind implementarea și aplicarea Convenției ONU privind drepturile persoanelor cu dizabilități și a legislației naționale în domeniul dizabilităţii;
  • Proiectul respectă principiile privind domeniul dezvoltării durabile, protecției mediului, eficienței energetice, prevăzute de legislația națională și comunitară;
  • Proiectul integrează măsuri de atenuare și de adaptare la schimbările climatice respectând Orientările tehnice ale Comisiei Europene referitoare la imunizarea infrastructurii la schimbările climatice;
  • Proiectul se încadrează în cadru de politică strategic la nivel național sau regional pentru sistemul de educație și formare;
  • Proiectele finanțate vor avea în vedere, pe toată perioada de implementare a proiectului, respectarea obligațiilor prevăzute în PR Centru pentru implementarea principiului „Do No Significant Harm” (DNSH);

Valoarea proiectului și finanțarea acordată

Alocarea financiară a apelului

Alocarea financiară corespunzătoare acestui apel este de 13.213.373 euro, din care sprijin FEDR 11.231.367 euro și 1.982.006euro finanțare de la bugetul de stat, din care:

  • Cod 172 Finanțare încrucișată în cadrul FEDR (de tip FSE+) = 336.941 euro
  • Cod 045 Renovarea în vederea creșterii eficienței energetice sau măsuri de eficiență energetică legate de infrastructurile publice, proiecte demonstrative și măsuri de sprijin care respectă criteriile de eficiență energetică = 1.982.006 euro
  • Cod 123 Infrastructuri pentru învățământul terțiar = 10.894.426 euro

Rata de cofinanțare din partea Uniunii Europene este maxim 98% din cheltuielile eligibile ale proiectelor (83% Fondul European de Dezvoltare Regională, 15% bugetul de stat).

Valoarea minimă eligibilă: 500.000 euro

Valoarea maximă eligibilă: 6.700.000 euro

La stabilirea valorii maxime eligibile a proiectului se va avea în vedere încadrarea în paritatea de maxim 6.400 euro per participant direct la procesul educational. 

Activități eligibile

Tipuri de acțiuni eligibile:

  1. Construirea/extinderea/reabilitarea/modernizarea și dotarea spațiilor educaționale, inclusiv cu echipamente digitale pentru desfășurarea activităților atât online cât și cu prezență fizică (laboratoarelor, atelierelor, biblioteci, spații de recreere - săli de sport, terenuri de sport); pot fi incluse și investiții în împrejmuire, iluminat exterior, alei pietonale sau alte investiții;
  2. Construirea/extinderea/reabilitarea/modernizarea și dotarea spațiilor de cazare, cantine și alte facilități, accesibilizarea infrastructurii pentru persoanele cu dizabilități, măsuri de incluziune în educație a elevilor cu CES etc.,
  3. Îmbunătățirea eficienței energetice în clădirile reabilitate sau modernizate prin obligativitatea realizării de investiții, în limita a maxim 12% din valoarea eligibilă a proiectului, care să ducă la îmbunătățirea performanțelor energetice a/ale clădirii/clădirilor prin scăderea cu cel puțin 30% a consumului de energie sau reducerea cu cel puțin 30% a gazelor cu efect de seră;

Observație: Toate măsurile de creștere a eficienței energetice trebuie să fie fundamentate în raportul de audit energetic.

Observație: Vor fi sprijinite măsuri ce contribuie la creșterea ponderii utlizării de surse de energie regenerabile, inclusiv biomasa în consumul de energie al acestor clădiri precum și alte măsuri auxiliare (protecția împotriva incendiilor, accesibilitatea, consolidare structurală etc), complementare investiției de bază și care asigură durabilitatea, siguranța în exploatare și funcționalitatea clădirilor după reabilitarea energetică.

d. Activități de tip FSE+ care vin în sprijinul atingerii obiectivului specific al priorității și se înscriu în obiectivele și scopul acțiunii: formarea personalului didactic pentru utilizarea echipamentelor didactice achiziționate, cursuri de formare a tutorilor din cadrul companiilor unde se desfășoară practica studenților, dezvoltarea de noi colaborări cu mediul de afaceri, sprijin pentru dezvoltarea de noi curricule pentru specializări cerute pe piața muncii sau adaptarea celor existente la nevoile pieței, implementarea unor măsuri pilot de sprijin pentru elevii provenind din medii defavorizate, atragerea de noi studenți, alte acțiuni care contribuie la creșterea calității și relevanței serviciilor educaționale, la incluziunea în educație a elevilor cu CES și a celor din comunități marginalizate;

e. Activități de cooperare teritorială cu implicarea a cel puțin unui partener dintr-un stat membru ale UE sau țări nemembre UE aflate în SUERD care pot viza următoarele tipuri de acțiuni, fără a se limita la acestea: schimburi de bune practici, participarea în rețele europene, campanii de comunicare pentru promovarea cooperării între actorii regionali, la nivel transațional, în concordanță cu nevoile zonei dunărene și ale politicii europene de coeziune etc. fiind încurajată cooperarea cu parteneri din statele care compun Regiunea Dunării.

Proiectelor care propun acțiuni concrete de cooperare vor fi punctate suplimentar în grila de evaluare și selecție.

Pentru ca un proiect să fie eligibil trebuie să includă minim tipurile de intervenții prevăzute la literele a, c și d de mai sus. Activitățile menționate la punctele d și e sunt eligibile în limita a maxim 3% din valoarea eligibilă a proiectului.

Investițiile prevăzute în cadrul acestui apel vor avea ca și activitate obligatorie îmbunătățirea eficienței energetice în clădirile reabilitate sau modernizate prin obligativitatea realizării de investiții, în limita a 12% din valoarea eligibilă a proiectului, de cheltuieli care să ducă la îmbunătățirea performanțelor energetice a/ale clădirii/clădirilor prin scăderea cu cel puțin 30% a consumului de energie sau la reducerea cu cel puțin 30% a gazelor cu efect de seră.

Într-un procent de maxim 3% din valoarea eligibilă a proiectului, în cadrul proiectelor depuse vor fi prevăzute activități soft, asimilate activităților de tip FSE+, care pot contribui la atingerea obiectivelor proiectului de creștere a relevanței programelor de educație universitară, crearea condițiilor pentru creșterea accesului la învățământul superior.

De asemenea, fără a se depăși plafonul de 3%, sunt eligibile activități de cooperare teritorială. Vor fi încurajate intervențiile care dezvoltă sinergii cu acțiuni din Prioritatea 1 a PR Centru, Programul Operațional Educație și Ocupare, POCIDIF sau alte programe care finanțează educația, contribuind, astfel, la abordarea integrată a provocărilor legate de educație, cercetare, TT, și implementarea RIS3. De asemenea, este încurajată realizarea de activități de cooperare teritorială care contribuie, cu prioritate, la implementarea SUERD dar și alte acțiuni de cooperare relevante pentru obiectivele prezentului apel de proiecte.

În cadrul acestui apel de proiecte NU se aplică ajutorul de stat. Apelul vizează unități de învățământ universitar publice din Regiunea Centru.

Proiectele finanțate vor respecta principiul nonprofitului, așa cum acesta este descris în art. 192 din Regulamentul CE 1046/2018. În cazul proiectelor generatoare de profit, solicitantul va întocmi bugetul ținând cont de acest profit.

Sunt eligibile doar investițiile care se executa pe amplasamentul delimitat din punct de vedere juridic.

Nu sunt eligibile proiectele care propun exclusiv realizarea de lucrări fără autorizație de construire sau propun exclusiv dotarea unității de infrastructură.

Nu sunt eligibile proiectele care propun exclusiv realizarea de lucrări de eficientizare energetică.  

Nu sunt eligibile proiectele care prevăd exclusiv realizarea de investiții în infrastructura căminelor, cantinelor, spațiilor de recreere, a bibliotecilor, spațiilor administrative. 

Cheltuieli eligibile/neeligibile

CHELTUIELI ELIGIBILE

CAP. 1 Cheltuieli pentru obținerea și amenajarea terenului

1.1. Amenajarea terenului

Cheltuielile efectuate pentru pregătirea amplasamentului şi care constau în: demolări, demontări, dezafectări, defrişări, colectare, sortare și transport la depozitele autorizate al deșeurilor rezultate, sistematizări pe verticală, accesuri/drumuri/alei/parcări/drenuri/rigole/canale de scurgere, ziduri de sprijin, drenaje, epuismente (mai putin cele aferente realizării lucrărilor pentru investiţia de bază), devieri de cursuri de apă, descărcări de sarcină arheologică sau, după caz, protejare în timpul execuției obiectivului de investiții (în cazul executării unor lucrări pe amplasamente ce fac parte din Lista monumentelor istorice sau din Repertoriul arheologic național), lucrări pentru pregătirea amplasamentului.

1.2 Amenajări pentru protecția mediului şi aducerea la starea iniţială

Se includ cheltuielile efectuate pentru lucrări şi acțiuni de protecţia mediului, inclusiv pentru refacerea cadrului natural după terminarea lucrărilor, de exemplu: plantare de copaci, reamenajare spatii verzi, lucrări/acțiuni pentru protecția mediului.

1.3 Cheltuieli pentru relocarea/protecția utilităților (devieri rețele de utilități din amplasament)    

 

CAP. 2 Cheltuieli pentru asigurarea utilităţilor necesare obiectivului de investiții

2.1 Cheltuielile pentru asigurarea utilităților necesare funcţionării obiectivului de investiţie

Se includ cheltuielile aferente lucrărilor pentru asigurarea cu utilitățile necesare funcționării obiectivului de investiție, care se execută pe amplasamentul de investiție, precum și cheltuielile aferente racordării la reţelele de utilităţi, precum: alimentare cu apă, canalizare, alimentare cu gaze naturale, agent termic, energie electrică, telecomunicaţii, drumuri de acces, alte utilități.

 

CAP.3 Cheltuieli pentru proiectare şi asistenţă tehnică

Cheltuieli pentru proiectare şi asistenţă tehnică (cu exceptia cheltuielilor cuprinse la subcapitolul 3.4- Consultanță) sunt eligibile cumulat, în limita maxima a 10% din valoarea cheltuielilor eligibile finanțate în cadrul capitolului 4 „Cheltuieli pentru investiția de bază” şi detaliate după cum urmează:

3.1 Studii

Se cuprind cheltuielile pentru studii de teren: geotehnice, geologice, hidrologice, hidrogeotehnice, fotogrammetrice, topografice şi de stabilitate ale terenului pe care se amplasează obiectivul de investiţie; raport privind impactul asupra mediului; studii de specialitate necesare în functie de specificul investiției

3.2 Obţinerea de avize, acorduri, autorizaţii

Se includ cheltuielile pentru:

a. obţinerea/prelungirea valabilităţii certificatului de urbanism;

b. obţinerea/prelungirea valabilităţii autorizaţiei de construire/desfiinţare;

c. obţinerea avizelor şi acordurilor pentru racorduri şi branşamente la reţele publice de alimentare cu apă, canalizare, alimentare cu gaze, alimentare cu agent termic, energie electrică, telefonie;

d. obținerea certificatului de nomenclatură stradală și adresă;

e. întocmirea documentaţiei, obţinerea numărului cadastral provizoriu şi înregistrarea terenului în cartea funciară;

f. obţinerea actului administrativ al autorității competente pentru protecția mediului;

g. obținerea avizelor de protecție civilă/PSI;

h. alte avize, acorduri şi autorizaţii.

3.3 Proiectare şi inginerie

Sunt incluse cheltuielile pentru:

  • expertizare tehnică a construcțiilor existente, a structurilor și/sau, după caz, a proiectelor tehnice, inclusiv întocmirea de către expertul tehnic a raportului de expertiză tehnică;
  • certificarea performanței energetice și auditul energetic al clădirilor (inclusiv certificat de performanță energetică a clădirii la finalizarea lucrărilor);
  • studiu de fezabilitate/documentaţie de avizare a lucrărilor de intervenţii și deviz general;
  • proiect tehnic, detalii de execuţie;
  • verificarea tehnică de calitate a proiectului tehnic și a detaliilor de execuție;
  • documentaţii tehnice necesare în vederea obţinerii acordurilor, avizelor şi autorizaţiilor aferente obiectivului de investiție (documentații ce stau la baza emiterii avizelor și acordurilor impuse prin certificatul de urbanism, documentaţii urbanistice, studii de impact, studii/expertize de amplasament, studii de specialitate necesare în funcție de specificul investiției);
  • cheltuieli necesare pentru actualizarea documentațiilor tehnice pentru introducerea de măsuri de imunizarea la schimbări climatice în conformitate cu cerințele din Comunicarea Comisiei Europene privind Orientările tehnice referitoare la imunizarea infrastructurii la schimbările climatice în perioada 2021-2027 publicate la 16 septembrie 2021 (2021/C 373/01);

3.4 Consultanță

Se includ cheltuielile efectuate, după caz, pentru:

  • plata serviciilor de consultanţă la elaborarea cererii de finantare și a tuturor studiilor necesare întocmirii acesteia;
  • plata serviciilor de consultanţă în domeniul managementului proiectului;
  • serviciile de consultanţă/asistenţă juridică în scopul elaborării documentaţiei de atribuire şi/sau aplicării procedurilor de atribuire a contractelor de achiziţie publică, dacă este cazul;

Pentru aceste cheltuieli se va aplica opțiunea de costuri simplificate sub formă de rată forfetară.

3.5 Asistenţă tehnică

Se includ cheltuielile efectuate, după caz, pentru:

a. asistenţă tehnică din partea proiectantului (în cazul în care aceasta nu intră în tarifarea proiectului):

  • pe perioada de execuţie a lucrărilor
  • pentru participarea proiectantului la fazele incluse în programul de control al lucrărilor de execuție, avizat de către Inspectoratul de Stat în Construcții;

b. dirigenție de șantier, asigurată de personal tehnic de specialitate, autorizat.

 

CAP. 4 Cheltuieli pentru investiţia de bază

4.1 Construcții şi instalații

Se cuprind cheltuielile aferente execuției tuturor obiectelor cuprinse în obiectivul de investiție: Construirea/ extinderea/ reabilitarea /modernizarea și dotarea spațiilor educaționale, inclusiv cu echipamente digitale pentru desfășurarea activităților atât online cât și cu prezență fizică (laboratoarelor, atelierelor, biblioteci, spații de recreere - săli de sport, terenuri de sport) care contribuie la îmbunătățirea calității formării și a competențelor studenților, fără a se limita la acestea.

Pot fi incluse și investiții în împrejmuire, iluminat exterior, alei pietonale sau alte investiții care contribuie la creșterea accesului și siguranței beneficiarilor, investiții care se vor executa pe amplasamentul delimitat din punct de vedere juridic ca aparținând obiectivului de investiții.

4.2 Dotări (se includ utilaje, echipamente tehnologice şi funcționale cu și fără montaj, dotări)

Se cuprind cheltuielile pentru:

  • achiziționarea utilajelor şi echipamentelor tehnologice, precum şi a celor incluse în instalațiile funcționale, inclusiv cheltuielile aferente montajului utilajelor tehnologice şi al utilajelor incluse în instalațiile funcționale, inclusiv rețelele aferente necesare funcționării acestora.
  • achiziționarea utilajelor şi echipamentelor care nu necesită montaj, precum şi a echipamentelor şi a echipamentelor de transport tehnologic.
  • procurarea de bunuri care, conform legii, intră în categoria mijloacelor fixe şi/sau obiectelor de inventar, sunt necesare implementării proiectului şi respectă prevederile contractului de finanțare.

4.3 Active necorporale

Se cuprind cheltuielile cu achiziționarea activelor necorporale (drepturi referitoare la brevete, licențe, know-how, etc…).

4.4 Renovare de amploare moderată

Se cuprind cheltuielile pentru îmbunătățirea eficienței energetice în clădirile reabilitate sau modernizate în limita a maxim 12% din valoarea eligibilă a proiectului, care să ducă la îmbunătățirea performanțelor energetice a/ale clădirii/clădirilor prin scăderea cu cel puțin 30% a consumului de energie sau reducerea cu cel puțin 30% a gazelor cu efect de seră, în conformitate cu raportul de audit energetic.

Cheltuielile aferente renovării de amploare moderată pot fi (fără a se limita la acestea):

  • Lucrări de reabilitare termică a elementelor de anvelopă a clădirii;
  • Lucrări de reabilitare termică a sistemului de încălzire/a sistemului de furnizare a apei calde de consum;
  • Instalarea unor sisteme alternative de producere a energiei electrice și/sau termice pentru consum propriu; utilizarea surselor regenerabile de energie;
  • Lucrări de instalare/reabilitare/modernizare a sistemelor de climatizare și/sau ventilare;
  • Mecanică pentru asigurarea calităţii aerului interior;
  • Lucrări de reabilitare/ modernizare a instalațiilor de iluminat în clădiri;
  • Sisteme de management energetic integrat pentru clădiri;
  • Sisteme inteligente de umbrire pentru sezonul cald;
  • Modernizarea sistemelor tehnice ale clădirilor, inclusiv în vederea pregătirii clădirilor pentru soluții inteligente;
  • Lucrări pentru echiparea clădirilor cu stații de încărcare pentru mașini electrice; Cheltuielile aferente acestor lucrări realizate în cazul clădirilor supuse unor renovări majore și care dețin sau vor deține mai mult de 10 locuri de parcare, respectiv instalarea infrastructurii încastrate (tubulatura pentru cabluri electrice, inclusiv tubulatura pentru cabluri electrice fixată pe pereți, necesară pentru permiterea instalării ulterioare a punctelor de reîncărcare pentru vehicule electrice).

 

CAP. 5 Alte cheltuieli

5.1 Organizare de şantier

5.1.1 Lucrări de construcţii şi instalaţii aferente organizării de şantier

Cuprind cheltuielile aferente construirii provizorii, amenajării la construcţii existente pentru vestiare/barăci/spații de lucru pentru personalul din șantier, grupuri sanitare, rampe de spălare auto, depozite pentru materiale, fundaţii pentru macarale, platforme tehnologice, reţele electrice de iluminat şi forţă, căi de acces, branşamente/racorduri la utilităţi, împrejmuiri, panouri de prezentare, pichete de incendiu.

Se includ, de asemenea, cheltuielile de desfiinţare de şantier, inclusiv cheltuielile necesare readucerii terenurilor ocupate la starea lor inițială la terminarea execuției lucrărilor de investiții, cu excepția cheltuielilor aferente punctului 1.2 Amenajări pentru protecția mediului şi aducerea la starea iniţială.

5.1.2 Cheltuieli conexe organizării de şantier

Se cuprind cheltuielile pentru: obţinerea autorizației de construire/desfiinţare aferente lucrărilor de organizare de șantier, taxe de amplasament, închirieri semne de circulaţie, închirieri de vestiare/barăci/containere/grupuri sanitare, contractele de asistenţă cu poliţia rutieră, contract temporar cu furnizorul de energie electrică, cu unităţi de salubrizare, taxe depozit ecologic, costul energiei electrice şi al apei consumate în incinta organizării de şantier pe durata de execuţie a lucrărilor, paza șantierului, chirii pentru ocuparea temporară a domeniului public.

5.2 Comisioane, cote si taxe

Se cuprind: cota aferentă Inspectoratului de Stat în Construcţii pentru controlul calităţii lucrărilor de construcţii, cota pentru controlul statului în amenajarea teritoriului, urbanism şi pentru autorizarea lucrărilor de construcţii, cota aferentă Casei Sociale a Constructorilor, taxe pentru acorduri, avize şi autorizaţia de construire/ desfiinţare.

5.3 Cheltuieli diverse şi neprevăzute

Se consideră eligibile dacă sunt detaliate corespunzător prin documente justificative şi doar în limita a 10% din valoarea cheltuielilor eligibile cuprinse la subcapitolul 1.1, 1.2, 1.3, capitolul 2 și capitolul 4 din bugetul proiectului.

Cheltuielile diverse şi neprevăzute vor fi folosite în conformitate cu legislația în domeniul achiziţiilor publice ce face referire la modificările contractuale apărute în timpul execuţiei.

CAP. 6 Cheltuieli de informare și publicitate

Cheltuieli cu activitățile obligatorii de informare și publicitate aferente proiectului sunt eligibile în conformitate cu prevederile Anexei – Masuri de informare si publicitate.

Pentru aceste cheltuieli se va aplica opțiunea de costuri simplificate sub formă de rată forfetară.

CAP. 7 Cheltuielile cu activitatea de audit financiar extern

În cazul în care beneficiarii optează pentru încheierea unor contracte de audit, rapoartele de audit vor confirma că cheltuielile cuprinse în cererile de rambursare au fost verificate;

Pentru aceste cheltuieli se va aplica opțiunea de costuri simplificate sub formă de rată forfetară.

         CAP. 8 Cheltuielile de tip FSE+ și de cooperare teritorială

Se consideră eligibile în limita a maxim 3% din valoarea eligibilă a proiectului dacă vin în sprijinul atingerii obiectivului specific al priorității și se înscriu în obiectivele și scopul acțiunii și pot fi:

8.1 Cheltuieli de tip FSE+ care contribuie la creșterea calității și relevanței serviciilor educaționale în corelare cu investițiile în infrastructură:

  • pentru formarea personalului didactic pentru utilizarea echipamentelor didactice achiziționate;
  • cursuri de formare a tutorilor din cadrul companiilor unde se desfășoară practica studenților;
  • implementarea unor programe de burse de studiu pentru elevii provenind din medii defavorizate;
  • realizarea de studii/analize;
  • alte acțiuni care contribuie la creșterea calității și relevanței serviciilor educaționale, la incluziunea în educație a elevilor cu CES și a celor din comunități marginalizate (fără a se limita la acestea);

8.2 Cheltuieli cu cooperarea teritorială

Se cuprind cheltuieli care vor viza acțiuni derulate în afara teritoriului României, cu implicarea a cel puțin unui partener dintr-un stat membru ale UE sau țări nemembre UE aflate în SUERD, după cum urmează, fără a se limita la acestea:

  • cheltuieli cu personalul (costul brut al salariului);
  • cheltuielile cu deplasarea personalului: cazare, diurna, bilete transport, combustibil, asigurari de calatorie, taxe autostrada si de pod, costul parcarii, etc.
  • cheltuieli cu participarea la evenimente (taxe de participare, inscriere);
  • costuri cu instruirea, adaptarea curriculelor, realizarea de studii/analize etc

 

CHELTUIELI NEELIGIBILE

În cadrul prezentului apel nu sunt eligibile următoarele categorii de cheltuieli:

  • cheltuielile prevăzute la art. 10 din HG. nr. 873/2022 pentru stabilirea cadrului legal privind eligibilitatea cheltuielilor efectuate de beneficiari în cadrul operațiunilor finanțate în perioada    de programare 2021-2027 prin Fondul European de dezvoltare regională, Fondul social European Plus, Fondul de coeziune și Fondul pentru o tranziție justă;
  • dobânzi pentru împrumuturi, cu excepția celor referitoare la granturi acordate sub forma unei subvenții pentru rata dobânzii sau a unei subvenții pentru comisioanele de garantare;
  • achiziționarea de terenuri și imobile;
  • taxa pe valoarea adaugată deductibilă aferentă cheltuielilor eligibile și taxa pe valoarea adăugată aferentă cheltuielilor neeligibile;
  • achiziția de echipamente/dotări second hand;
  • amenzi, penalităţi, cheltuieli de judecată şi cheltuieli de arbitraj;
  • cheltuieli efectuate peste plafoanele stabilite prin prezentul ghid;
  • cheltuieli soft efectuate anterior semnării contractului;
  • costuri operaţionale, de funcționare, de testare și întreținere a obiectivelor finanțate prin proiect;
  • costuri administrative;
  • costuri de personal, altele decât cele care vizează activitățile eligibile, aferente prezentului ghid;
  • cheltuieli financiare, respectiv prime de asigurare, taxe, comisioane, rate și dobânzi aferente creditelor;
  • contribuția în natură;
  • cheltuielile cu amortizarea;
  • cheltuielile cu leasingul;
  • cheltuieli angajate şi plătite înainte de 1 ianuarie 2021;
  • cheltuielile cu întocmirea strategiei pentru dezvoltare locală;
  • cheltuielile cu achiziţionarea autovehiculelor și a mijloacelor de transport, aşa cum sunt ele clasificate în Subgrupa 2.3. „Mijloace de transport” din HG 2139/2004 pentru aprobarea Catalogului privind clasificarea şi duratele normale de funcţionare a mijloacelor fixe;
  • cheltuieli pentru înlocuirea centralelor termice (cu gaz) care nu respectă prevederile Directivei 2008/50/UE;

Criterii de evaluare și selecție

Procesul de evaluare și selecție a proiectelor depuse în cadrul PR Centru se va desfășura la nivelul AMPR Centru pentru proiectele depuse în sistemul MySMIS.

Verificarea cererii de finanțare se va realiza în baza unei grilă comună de evaluare: (GCE), într-o singură etapă și va cuprinde atât evaluarea conformității administrative și eligibilității (CAE) cât și evaluarea tehnică și financiară (ETF), etape care se vor efectua în paralel.  

Criterii de evaluare tehnică și financiară

1. Relevanța proiectului pentru nevoia de competențe de la nivel regional/local

2. Calitatea și maturitatea proiectului

3. Respectarea principiilor privind dezvoltarea durabilă, egalitatea de şanse, de gen și nediscriminarea

4. Capacitatea financiară și operațională a solicitantului

5. Rezultatele și impactul asteptat al investițiilor

Pot intra în etapa de contractare proiectele declarate conforme și eligibile și au obținut un punctaj de minim 60 de puncte.

În cazul în care egalitatea de punctaj departajarea se face in functie de ordinea depunerii cererii de finanțare.

Proiectele care obțin mai putin de 60 de puncte sau primesc 0 la criteriile menționate în GCE (conform instrucțiunilor de completare) sau nu îndeplinesc criteriile obligatorii din grilele de analiză aferente documentațiilor tehnico-economice vor fi respinse.

Proiectele respinse ca urmare a nerespectării criteriilor de conformitate administrativa si eligibilitate pot fi redepuse în cadrul prezentului apel de proiecte, cu condiția respectării termenului limită sau a condițiilor de închidere a apelului. Toate proiectele redepuse sunt considerate din punct de vedere procedural proiecte nou-depuse.

Acest apel fiind un apel competitiv cu termen limită de depunere, proiectele vor fi ordonate în funcție de punctajul obținut (peste minim de 60 puncte) în urma evaluării ETF și de alocarea financiară disponibilă, și vor intra la finanțare în  ordinea descrescătoare a punctajelor. 

Depunerea proiectelor

Apelul de proiecte este cu termen limită de depunere a cererilor de finanțare și are la bază principiul competitivității.

În cadrul prezentului apel de proiecte, cererile de finanțare se vor depune exclusiv prin aplicația electronică MySMIS, disponibilă la adresa web http://www.fonduri-ue.ro/mysmis, doar în intervalul care va fi menționat. 

Consultarea publică este deschisă în perioada: 31.01– 02.03.2023.

Propunerile și observațiile se includ în documentul Observații și propuneri și vor fi transmise la adresa de email programe@adrcentru.ro   

Ghidul finanțării

Descarcă Ghidul Solicitantului

Căutați finanțare europeană