Ești membru? Cont nou / Autentificare

Fisa Proiect PRC P3. Acțiunea B - Renovarea energetică a clădirilor publice

Beneficiari eligibili

  • Autoritate publică locală
  • Universitate
  • Autoritatea publică centrală
  • Instituție publică

Informații despre apel

Programul Regiunea Centru (PR Centru) 2021-2027

Obiectivului de Politica 2. O Europă mai verde, reziliență, cu emisii reduse de dioxid de carbon care se îndreaptă către o economie cu zero emisii de dioxid de carbon, prin promovarea tranziției către o energie curată și echitabilă, a investițiilor verzi și albastre, a economiei circulare, a atenuării schimbărilor climatice și a adaptării la acestea, a prevenirii și gestionării riscurilor, precum și a unei mobilități urbane durabile

Obiectivul specific b) (i) 2.1. Promovarea eficienței energetice și reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră

Prioritatea 3 - O regiune cu comunități prietenoase cu mediul

Scopul apelului: renovarea energetică a fondului construit regional (clădiri publice) și măsuri de sprijin ce contribuie la creșterea ponderii de surse regenerabile în consumul de energie al clădirilor din Regiune, inclusiv măsuri privind întărirea capacității administrative a autorităților publice pentru dezvoltarea de proiecte care vizează măsuri de renovare aprofundată a clădirilor.

Bugetul FEDR alocat îmbunătățirii performantei energetice a fondului construit regional este de 101.617.000,00 euro, iar 75% din acest buget va fi direcționat către proiecte care vor realiza, în medie, cel puțin o renovare de amploare moderată sau o reducere de cel puțin 30 % a emisiilor directe și indirecte de gaze cu efect de seră în comparație cu emisiile ex-ante.

Obiective specifice

o Renovarea energetică a fondului construit regional și respectiv, reabilitarea moderată si/sau aprofundată, până în 2029, a 72600 mp de clădiri publice din Regiunea Centru;

o Creșterea capacității administrative a autorităților publice pentru dezvoltarea de proiecte dedicate promovării eficienței energetice și reducerii emisiilor de gaze cu efect de seră;

o Reducerea cu 30% a emisiilor de gaze cu efect de seră generat de fondul construit regional;

o Reducerea consumului anual de energie primară a fondului construit regional și a consumului anual specific de energie finală pentru încălzireș

Indicatori monitorizați

• Consumul anual de energie primară (kWh/m2 an)

• Consum anual specific de energie finală pentru încălzire (kWh/m2 an)

• Arie desfășurată de clădire publică, renovată energetic (m2)

• Nivel de emisii de gaze cu efect de seră (echivalent kgCO2/m2 an)

Prezentul apel este coordonat  de Agenția pentru Dezvoltare Regională Centru, Alba-Iulia în calitate de Autoritate de Management pentru Programul Regiunea Centru www.adrcentru.ro

Valoarea proiectului și finanțarea acordată

Alocarea financiară a apelului

Alocarea financiară corespunzătoare acestui apel este de 54,843,529.41 euro, din care sprijin FEDR 46,617,000.00 euro și 8,226,529.41 euro finanțare de la bugetul de stat. 

Rata de cofinanțare din partea Uniunii Europene este maxim 85% din valoarea cheltuielilor eligibile ale proiectului prin Fondul European de Dezvoltare Regională (FEDR):

  • maxim 13% din valoarea cheltuielilor eligibile ale proiectului reprezintă rata de cofinanțare din bugetul de stat (BS) și minim 2% din valoarea cheltuielilor eligibile reprezintă contribuția solicitantului – unități administrativ teritoriale locale și instituții publice locale
  • minim 15% din valoarea cheltuielilor eligibile ale proiectului reprezintă contribuția solicitantului - autorități publice centrale.

 

Valoare eligibilă a proiectului

Valoarea minima eligibilă a unui proiect ce vizează lucrări de renovare moderată este 150.000 euro

Valoarea minima eligibilă a unui proiect ce vizează lucrări de renovare aprofundată este 250.000 euro

Valoarea maxima eligibilă a unui proiect este 15.000.000 euro

 

Condiții de eligibilitate

Solicitantul se încadrează în categoria solicitanților eligibili, respectiv:

Tipul 1:

  • Autoritățile publice centrale: ministerele, alte organe de specialitate în subordinea/în coordonarea Guvernului ori a ministerelor, instituțiile publice din subordinea sau coordonarea Guvernului ori a ministerelor, autoritățile administrative autonome, instituția prefectului;
  • Unitățile Administrativ Teritoriale din Regiunea Centru (UAT județ, municipiu reședință de județ, municipiu, oraș, comună)
  • Instituțiile publice și serviciile publice organizate ca instituții publice de interes local sau județean (finanțate din bugetul local), aflate în subordinea unităților administrativ teritoriale;

Tipul 2:

  • Instituții de învățământ superior de stat din Regiunea Centru;

Tipul 3:

  • Parteneriate între entitățile de mai sus, care aparțin aceluiași județ;
  • Prin prezentul ghid nu sunt finanțate proiectele care intră sub incidența ajutorului de stat sau în cadrul cărora sunt identificate elemente de natura ajutorului de stat. Proiectele finanțate vor respecta principiul nonprofitului;
  • Nu există restricții cu privire la numărul partenerilor, se încheie un Acord de parteneriat, în scopul implementării proiectului;
  • Solicitantul/Membrii parteneriatului, precum și reprezentanții legali ai acestora, care îşi exercită atribuțiile de drept, îndeplinesc, condițiile de eligibilitate, respectiv NU se încadrează în situațiile de excludere din ghid;
  • Solicitantul (individual/unul din parteneri) deține drepturi asupra imobilului (clădire și teren), obiect al proiectului, demonstrate prin:

Tipul 1:

  • dreptul de proprietate publică;
  • dreptul de administrare a imobilului aflat în proprietate publică;

Tipul 2:

  • dreptul de proprietate;
  • drept de concesiune;
  • drept de administrare;

Tipul 3: cel puțin unul dintre membrii parteneriatului deține (în proprietate, administrare și concesiune) o clădire publică care este ocupată (în care își desfășoară activitatea);

  • Solicitantul/partenerii va trebui să dovedească că poate să asigure caracterul durabil al investiției, respectiv o perioadă de cinci ani de la data efectuării plății finale;
  • Solicitantul va trebui să dovedească că  are capacitatea financiară de a asigura contribuția proprie la valoarea eligibilă a proiectului (15% sau 25%), cheltuielile neeligibile ale proiectului (inclusiv costurile conexe), resursele financiare necesare implementării optime a proiectului (în condiţiile rambursării ulterioare a cheltuielilor eligibile), resursele financiare necesare asigurării costurilor de funcționare și întreținere a investiției in perioada de durabiliatate;
  • Toate activitățile prevăzute trebuie să contribuie la atingerea obiectivelor și la asigurarea sustenabilității proiectului finanțat prin Programul Regiunea Centru OS b (ii);
  • Este obligatorie încadrarea în cel puţin a unui document strategic relevant;
  • Nu se acceptă la finanțare intervenții asupra unei infrastructuri care se află in perioada de garanție a lucrărilor efectuate printr-un contract de lucrări anterior;
  • Perioada de implementare a activităților proiectului nu depășește 31 decembrie 2029;
  • Infrastructura, obiect al investițiilor realizate prin proiect, trebuie să fie situată în localități din Regiunea Centru, România (județele Alba, Brașov, Covasna, Harghita, Mureș, Sibiu), mediul urban și rural;
  • Proiectul/solicitantul respectă principiile din domeniul egalității de gen, de șanse, nediscriminării, respectiv condiția orizontală privind implementarea și aplicarea Convenției ONU privind drepturile persoanelor cu dizabilități și a legislației naționale în domeniul dizabilităţii;
  • Proiectul respectă principiile privind domeniul dezvoltării durabile, protecției mediului, eficienței energetice, prevăzute de legislația națională și comunitară;
  • Proiectul integrează măsuri de atenuare și de adaptare la schimbările climatice respectând Orientările tehnice ale Comisiei Europene referitoare la imunizarea infrastructurii la schimbările climatice;
  • Perioada de construire - clădirea este construită (are lucrările finalizate din punct de vedere fizic) până la sfârșitul anului 2000;
  • Pentru a fi eligibilă, o clădire trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiții: să nu fie încadrată în clasa I de risc seismic sau în clasa II de risc seismic și – dacă e cazul – să aibă finalizate lucrările de consolidare antiseismică la data depunerii proiectului;
  • Intervențiile propuse pentru clădire conduc la o reducere a consumului anual specific de energie finală pentru încălzire de cel puțin 50% față de consumul anual specific de energie pentru încălzire înainte de renovare, iar pentru clădirile clasate ca monumente istorice cel putin 30%;
  • Indiferent de tipul reabilitării intervențiile propuse pentru clădire conduc la o reducere de cel puțin 30 % a emisiilor directe și indirecte de gaze cu efect de seră în comparație cu emisiile ex-ante;
  • Clădirile identificate ca monumente istorice propuse pentru finanțare trebuie să fie incluse în lista patrimoniului cultural mondial, național sau lista patrimoniului cultural local:
  • în grupa A – monumente istorice de valoare națională și universal;
  • în grupa B  – monumente istorice reprezentative pentru patrimoniu cultural local;
  • Nu se acceptă la finanțare clădiri în curs de clasare ca monument istoric aflat în patrimoniul UNESCO, în patrimoniul cultural național, în patrimoniul cultural local din mediul urban și rural;
  • Nu se acceptă la finanțare proiecte cu lucrări începute pentru clădiri clasate ca monument istoric.
  • Nu se acceptă la finanțare clădiri utilizate ca lăcaș de cult sau pentru alte activități cu caracter religios;
  • Nu se acceptă la finanțare construcții cu caracter provizoriu prevăzută a fi utilizată pe o perioadă de până la 2 ani, clădiri industriale, atelier sau clădiri din domeniul agricol, sau clădiri  publice  neutilizate*/nedestinată a fi utilizată mai puțin de 4 luni pe an;
  • Nu se acceptă la finanțare clădiri cu caracter rezidențial: locuințe sociale, unde sunt furnizate servicii sociale, cămine studențești, penitenciar;
  • Clădirea trebuie să fie  independentă structural, cu o suprafață utilă totală mai mare de 250 m²;
  • Componenta va cuprinde întreaga clădire, nu se acceptă doar o zonă/o parte a clădirii, un etaj sau un apartament dintr-o clădire;
  • Proiectele finanțate vor avea în vedere, pe toată perioada de implementare a proiectului, respectarea obligațiilor prevăzute în PR Centru pentru implementarea principiului „Do No Significant Harm” (DNSH);

Activități eligibile

Prin prezentul apel de proiecte este sprijinită realizarea de investiții pentru creșterea eficienței energetice a clădirilor publice din mediul urban și rural din Regiunea Centru, deținute (aflate în proprietate publică sau în administrare/concesiune) de entitățile eligibile și ocupate (în care își desfășoară activitatea) de aceleași entități eligibile și/sau de alte entități publice decât cele care le dețin, dar care se încadrează în categoria solicitanților eligibili.

În cadrul acestei acțiuni vor fi eligibile și clădirile identificate ca monumente istorice. Pentru aceste clădiri măsurile de renovare vor fi corelate cu analize/expertize ce vor stabili necesitatea intervențiilor în relație cu principiile conservării și restaurării monumentelor istorice și cu necesitatea utilizării contemporane a acestora, fiind însoțite de avizele autorităților competente din domeniul conservării monumentelor.

Acțiunile sprijinite în cadrul Priorității 3, Acțiunea B - Clădiri Publice vizează:

I. Măsuri de creștere a eficienței energetice în clădirile publice în strictă corelare cu măsurile prevăzute în raportul de audit energetic:

Lucrări de construcții și instalații:

  1. reabilitare termică a elementelor de anvelopă a clădirii (faţade, acoperiş tip terasă/şarpantă, a planșeului peste sol/subsol sau pod, recompartimentări interioare specifice si izolarea termică a pereților);
  2. reabilitare termică a sistemului de încălzire/ a sistemului de furnizare a apei calde de consum (repararea/înlocuirea instalaţiei de distribuţie, înlocuirea/dotarea cu corpuri de încălzire cu radiatoare/ventiloconvectoare, montarea/repararea/înlocuirea instalației de distribuție a agentului termic pentru încălzire şi apă caldă de consum);
  3. instalarea unor sisteme alternative de producere a energiei electrice și/sau termice pentru consum propriu (instalații cu panouri solare fotovoltaice, cu captatoare solare termice sau electrice, microcentrale care funcţionează în cogenerare de înaltă eficiență, pompe de caldură şi/sau centrale termice sau centrale de cogenerare pe biomasă);
  4. instalare/reabilitare/ modernizare a sistemelor de climatizare, ventilare naturală și ventilare mecanică pentru asigurarea calităţii aerului interior (ventilare naturală organizată sau ventilare hibridă, repararea/refacerea canalelor de ventilaţie, sisteme/echipamente de climatizare, de condiționare a aerului, instalații de ventilare mecanică, a sistemelor de climatizare de tip „aer-apă” cu ventiloconvectoare sau de tip „numai aer” pentru umidificare/dezumificare a aerului, a pompelor de căldură, lucrari de reducerea concentrațiilor de radon);
  5. reabilitare/modernizare a instalației de iluminat aferente clădirii (înlocuirea corpurilor de iluminat cu unele eficiente energetic, tip LED, instalarea de corpuri de iluminat cu senzori de mișcare/prezență, repararea instalației electrice de iluminat, înlocuirea circuitelor electrice deteriorate);
  6. lucrări de management energetic integrat pentru clădiri si alte activități (montarea unor sisteme inteligente de contorizare, urmărire şi înregistrare a consumurilor energetice, a unor sisteme de management energetic integrat, precum sisteme de automatizare, înlocuirea/modernizarea lifturilor, contoare pentru consumurilor de energie electrică și energie termică)

Dotări (utilaje, echipamente tehnologice şi funcţionale cu și fără montaj, dotări, active necorporale)

  1. utilaje și echipamente tehnologice, precum şi a celor incluse în instalaţiile funcţionale, inclusiv montajul utilajelor tehnologice şi a utilajelor incluse în instalaţiile funcţionale, inclusiv reţelele aferente necesare funcționării acestora;
  2. utilaje și echipamente tehnologice care nu necesită montaj, precum şi a echipamentelor şi a echipamentelor de transport tehnologic;
  3. bunuri care, conform legii, intră în categoria mijloacelor fixe, sunt necesare implementarii proiectului şi respectă prevederile contractului de finanţare;
  4. activele necorporale: drepturi referitoare la brevete, licențe, know-how sau cunoștințe tehnice nebrevetate;

II. Măsuri auxiliare/conexe care contribuie la implementarea proiectului pentru care se solicită finanțare (măsurile auxiliare investiției de bază vor fi realizate în strictă corelare cu nevoile clădirilor)

Construcțiile, instalațiile și dotările  aferente măsurilor conexe (utilaje, echipamente tehnologice şi funcționale cu și fără montaj, dotări, active necorporale:

  1. măsuri de reparaţii/consolidare structurală a clădirii în funcție de nivelul de expunere și vulnerabilitate la riscurile identificate, raportat la zona seismică;
  2. lucrările necesare de refacere a unor caracteristici arhitectonice inițiale în cazul clădirilor clasate ca monument istoric/clădiri amplasate într-o zonă de protecție a monumentelor istorice și/sau în zone construite protejate aprobate conform legii;
  3. demontarea instalaţiilor şi a echipamentelor montate aparent pe faţadele/terasa clădirii, precum şi remontarea acestora după efectuarea lucrărilor de intervenţie;
  4. crearea de facilităţi/adaptarea infrastructurii pentru persoanele cu dizabilităţi (rampe de acces) și alte măsuri suplimentare de dezvoltare durabilă;
  5. procurarea şi montarea lifturilor în cadrul unei clădiri prevăzute din proiectare cu lifturi (care are casa liftului, dar care nu are montate lifturile respective);
  6. lucrări specifice din categoria lucrărilor necesare obținerii avizelor/autorizațiilor pentru asigurarea bunei funcționări a imobilului vizat de proiect (de exemplu, avizul ISU sau lucrări aferente cerințelor fundamentale de securitate la incendiu);
  7. lucrări de înlocuire a tâmplăriei interioare ce nu contribuie direct la creșterea performanței energetice a clădirii/clădirilor vizate de proiect;
  8. repararea trotuarelor de protecţie, în scopul eliminării infiltraţiilor la infrastructura clădirii;
  9. lucrări de reabilitare a instalațiilor de fluide medicale;
  10. instalații nespecificate la categoria de măsuri de tip I;

III. Acțiuni ce vizează întărirea capacității administrative a autorităților publice pentru dezvoltarea de proiecte care vizează “deep renovation” pe eficiență energetică prin dezvoltarea de ghiduri și soluții de bune practici etc. și elaborarea de strategii pentru eficiență energetică

Proiectele pot integra acțiuni de cooperare teritorială.

Acțiunile de cooperare teritorială care vor viza acțiuni derulate în afara teritoriului României, cu implicarea a cel puțin unui partener dintr-un stat care compun Regiunea Dunării, precum și cu alți parteneri relevanți de la nivel european, inclusiv cu parteneri din Regiunea Centru, Republica Moldova în baza parteneriatul bilateral dintre Regiunea Centru din România și Regiunea Centru din Republica Moldova.

Valoarea eligibilă a acestor acțiuni va reprezenta maxim 5% din valoarea eligibilă a proiectului

 

Sunt neeligibile proiectele (cererile de finanțare) care implică:

- construirea de clădiri noi, cu excepția proiectelor (cererilor de finanțare) care implică construirea de clădiri care adăpostesc centrale termice, ca urmare a cerințelor ISU privind măsurile de prevenire a incendiilor la exploatarea instalațiilor de încălzire locală și centralizată;

- numai lucrări care nu se supun autorizării, conform prevederilor Legii 50/1991;

- numai achiziția de echipamente, dotări și active necorporale (cap. 4.4, cap 4.5, cap. 4.6 din devizul general conform Anexei 7 la HG 907/2016)

Cheltuieli eligibile/neeligibile

CAP. 1 Cheltuieli pentru obținerea și amenajarea terenului

1.1. Amenajarea terenului

Se includ cheltuielile efectuate pentru pregătirea amplasamentului şi care constau în: demolări, demontări, dezafectări, defrişări, colectare, sortare și transport la depozitele autorizate al deșeurilor rezultate, sistematizări pe verticală, accesuri/drumuri/alei/parcări/drenuri/rigole/canale de scurgere, ziduri de sprijin, drenaje, epuismente (exclusiv cele aferente realizării lucrărilor pentru investiţia de bază), devieri de cursuri de apă, descărcări de sarcină arheologică sau, după caz, protejare în timpul execuției obiectivului de investiții (în cazul executării unor lucrări pe amplasamente ce fac parte din Lista monumentelor istorice sau din Repertoriul arheologic național), lucrări pentru pregătirea amplasamentului.

1.2 Amenajări pentru protecţia mediului şi aducerea la starea iniţială

Se includ cheltuielile efectuate pentru lucrări şi acţiuni de protecţia mediului, inclusiv pentru refacerea cadrului natural după terminarea lucrărilor, de exemplu: plantare de copaci, reamenajare spatii verzi, lucrări/acțiuni pentru protecția mediului.

1.3 Cheltuieli pentru relocarea/protecția utilităților (devieri reţele de utilităţi din amplasament)

     CAP. 2 Cheltuieli pentru asigurarea utilităţilor necesare obiectivului de investiții

Se includ cheltuielile aferente lucrărilor pentru asigurarea cu utilităţile necesare funcţionării obiectivului de investiţie, care se execută pe amplasamentul delimitat din punct de vedere juridic ca aparţinând obiectivului de investiţie, precum și cheltuielile aferente racordării la reţelele de utilităţi, precum: alimentare cu apă, canalizare, alimentare cu gaze naturale, agent termic, energie electrică, telecomunicaţii, drumuri de acces, alte utilități.

      CAP. 3 Cheltuieli pentru proiectare şi asistență tehnică

Cheltuieli pentru proiectare şi asistenţă tehnică (cu exceptia subapitolului 3.4 - Consultanță) sunt eligibile cumulat, în limita a 10% din valoarea cheltuielilor eligibile finanțate în cadrul capitolul 4 „Cheltuieli pentru investiția de bază” și detaliate după cum urmează:

3.1. Studii

Se cuprind cheltuielile pentru studii de teren: geotehnice, geologice, hidrologice, hidrogeotehnice, fotogrammetrice, topografice şi de stabilitate ale terenului pe care se amplasează obiectivul de investiţie; raport privind impactul asupra mediului; studii de specialitate necesare în funcție de specificul investiției

3.2. Obţinere avize, acorduri, autorizaţii

Se includ cheltuielile pentru:

o obţinerea/prelungirea valabilităţii certificatului de urbanism,

o obţinerea/prelungirea valabilităţii autorizaţiei de construire/desfiinţare,

o obţinerea avizelor şi acordurilor pentru racorduri şi branşamente la reţele publice de alimentare cu apă, canalizare, alimentare cu gaze, alimentare cu agent termic, energie electrică, telefonie,

o obținerea certificatului de nomenclatură stradală și adresă;

o întocmirea documentaţiei cadastrale, obţinerea numărului cadastral provizoriu şi înregistrarea imobilului în cartea funciară;

o obţinerea actului administrativ al autorității competente pentru protecția mediului;

o obţinerea avizului de protecție civilă/PSI;

o avizul de specialitate în cazul obiectivelor de patrimoniu;

o alte avize, acorduri şi autorizaţii.

3.3. Proiectare şi inginerie

Se includ cheltuielile efectuate pentru:

o expertizare tehnică a construcțiilor existente, a structurilor și/sau, după caz, a proiectelor tehnice, inclusiv întocmirea de către expertul tehnic a raportului de expertiză tehnică,

o certificarea performanței energetice și auditul energetic al clădirilor (inclusiv certificat de performantaţă energetică a clădirii la finalizarea lucrărilor),

o documentaţie de avizare a lucrărilor de intervenţii și deviz general,

o proiect tehnic, detalii de execuţie,

o verificarea tehnică de calitate a proiectului tehnic și a detaliilor de execuție;

o documentaţii tehnice necesare în vederea obţinerii acordurilor, avizelor şi autorizaţiilor aferente obiectivului de investiție (documentații ce stau la baza emiterii avizelor și acordurilor impuse prin certificatul de urbanism, documentaţii urbanistice, studii de impact, studii/expertize de amplasament, studii de specialitate necesare în funcție de specificul investiției).

o cheltuieli necesare pentru actualizarea documentațiilor tehnice pentru introducerea de masuri de imunizarea la schimbări climatice în conformitate cu cerințele din Comunicarea Comisiei Europene privind Orientările tehnice referitoare la imunizarea infrastructurii la schimbările climatice în perioada 2021-2027 publicate la 16 septembrie 2021 (2021/C 373/01)’

3.4. Consultanţă

Se includ cheltuielile efectuate, după caz, pentru:

a) plata serviciilor de consultanţă la elaborarea cererii de finantare

b) plata serviciilor de consultanţă în domeniul managementului proiectului;

c) serviciile de consultanță la elaborarea, organizarea și derularea procedurilor de achiziții publice.

Pentru aceste cheltuieli se va aplica opțiunea de costuri simplificate sub formă de rată forfetară.

3.5. Asistenţă tehnică

Se includ cheltuielile efectuate, după caz, pentru:

a) asistenta tehnică din partea proiectantului (în cazul în care aceasta nu intră în tarifarea proiectului):

        - pe perioada de execuție a lucrărilor

       - pentru participarea proiectantului la fazele incluse în programul de control al lucrărilor de execuție, avizat de către Inspectoratul de Stat în Construcții;

b) dirigenție de șantier, asigurată de personal tehnic de specialitate, autorizat.

     CAP. 4 Cheltuieli pentru investiția de bază

4.1 Lucrările de construcții și instalații prezentate  in ghid

Activitățile proiectului se încadrează în acțiunile specifice sprijinite în cadrul priorității de investiții/operațiunii (activități tip I Măsurile de creștere a eficienței energetice (cu asigurarea condițiilor de confort interior) includ lucrări de intervenție/activități aferente investiției de bază – Lucrări de construcții și instalații;

4.2 Dotări (se includ utilaje, echipamente tehnologice şi funcționale cu și fără montaj, dotări, active necorporale)

Activitățile proiectului se încadrează în acţiunile specifice sprijinite în cadrul axei de investiții/operațiunii (activități tip I Măsurile de creștere a eficienței energetice (cu asigurarea condițiilor de confort interior) includ lucrări de intervenție/activități aferente investiției de bază – Dotările (utilaje, echipamente tehnologice şi funcţionale cu și fără montaj, dotări, active necorporale);

4.3. Construcții, instalații și dotări aferente măsurilor conexe/auxiliare (utilaje, echipamente tehnologice și funcționale cu sau fără montaj, dotări, active necorporale), care nu conduc la creșterea eficienței energetice

Activitățile proiectului se încadrează în acţiunile specifice sprijinite în cadrul axei de investiții/operațiunii (activități tip II Măsurile auxiliare/conexe care contribuie la implementarea proiectului pentru care se solicită finanțare includ lucrari de intervenție/activități aferente investiției de bază);

Chetuielile aferente măsurilor conexe/auxiliare care contribuie la implementarea proiectului sunt eligibile în limita a 15% din valoarea eligibilă a cheltuielilor aferente cap.1, cap.2, cap.4 (punctul 4.1, punctul 4.2) și cap. 5 (punctul 5.1.1) din bugetul cererii de finanțare.

   CAP. 5 Alte cheltuieli

5.1. Organizare de șantier

     5.1.1. Lucrări de construcții şi instalații aferente organizării de șantier

Cheltuieli aferente realizării unor construcții provizorii sau amenajări în construcții existente, precum și cheltuieli de desființare a organizării de şantier: vestiare/barăci/spații de lucru pentru personalul din șantier, platforme tehnologice/dezafectarea platformelor tehnologice, grupuri sanitare, rampe de spălare auto, depozite pentru materiale, fundații pentru macarale, reţele electrice de iluminat şi forţă, căi de acces, branșamente/racorduri la utilităţi, împrejmuiri, panouri de prezentare, pichete de incendiu, cheltuieli pentru desfiinţarea organizării de şantier, inclusiv cheltuielile necesare readucerii terenurilor ocupate la starea lor inițială, la terminarea execuției lucrărilor de investiții, cu excepția cheltuielilor aferente pct. 1.2. “Amenajări pentru protecţia mediului şi aducerea la starea iniţială”, cheltuielile aferente construcțiilor provizorii pentru protecția civilă.

     5.1.2. Cheltuieli conexe organizării de şantier

Se cuprind cheltuielile pentru:

o obţinerea autorizaţiei de construire/ desfiinţare aferente lucrărilor de organizare de şantier;

o taxe de amplasament, închirieri semne de circulaţie,

o întreruperea temporară a rețelelor de transport sau distribuție de apă, canalizare, agent termic, energie electrică, gaze naturale,

o contractele de asistenţă cu poliţia rutieră,

o contractele temporare cu furnizorul de energie electrică, cu furnizorul de apă și cu unităţile de salubrizare,

o taxă depozit ecologic, taxe locale, chirii pentru ocuparea temporară a domeniului public,

o închirieri de vestiare/barăci/containere/ grupuri sanitare,

o cheltuielile necesare readucerii terenurilor ocupate la starea lor inițială, la terminarea execuției lucrărilor de investiții/intervenții, operațiune care constituie obligația executanților, cu excepția cheltuielilor aferente pct. 1.2. “Amenajări pentru protecţia mediului şi aducerea la starea iniţială”.

o costul energiei electrice și al apei consumate în incinta organizării de şantier pe durata de execuţie a lucrărilor, paza șantierului

 5.2. Comisioane, cote si taxe

Se cuprind, după caz:

o cota aferentă Inspectoratului de Stat în Construcţii, calculată potrivit prevederilor Legii nr. 10/1995 privind calitatea în construcții, republicată

o cota aferentă Inspectoratului de Stat în Construcţii, calculată potrivit prevederilor Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcții, republicată, cu modificările și completările ulterioare

o cota aferentă Casei Sociale a Constructorilor - CSC, în aplicarea prevederilor Legii nr. 215/1997 privind Casa Socială a Constructorilor

o taxe pentru acorduri, avize conforme şi autorizaţia de construire/desfiinţare.

 5.3. Cheltuieli diverse şi neprevăzute

Cheltuielile diverse și neprevăzute vor fi folosite în conformitate cu legislația în domeniul achizițiilor publice ce face referire la modificările contractuale apărute în timpul execuției.

Se consideră eligibile dacă sunt detaliate corespunzător prin documente justificative şi doar în limita a 10% din valoarea cheltuielilor eligibile cuprinse la capitolele/subcapitolelele 1.1, 1.2, 1.3, 2 și 4 din bugetul proiectului.

   CAP. 6 CheltuieliIe de informare si publicitate

Cheltuieli cu activitățile obligatorii de informare și publicitate aferente proiectului sunt eligibile în conformitate cu prevederile Anexei – Masuri de informare si publicitate (Anexa .... la modelul standard de contract de finanţare).

Pentru aceste cheltuieli se va aplica opțiunea de costuri simplificate sub formă de rată forfetară..

    CAP. 7 Cheltuielile cu activitatea de audit financiar extern

În cazul în care beneficiarii optează pentru încheierea unor contracte de audit, rapoartele de audit vor confirma că cheltuielile cuprinse în cererile de rambursare au fost verificate;

Atunci când același beneficiar desfășoară mai multe proiecte în același timp sau un proiect primește finanțare sub diferite forme de sprijin sau din diferite fonduri, auditorii verifica potențiala dubla finanțare a unei cheltuieli.

Pentru aceste cheltuieli se va aplica opțiunea de costuri simplificate sub formă de rată forfetară.

CAP.8. Cheltuielile soft în limita a 5% din valoarea eligibilă a proiectului

Acest capitol cuprinde cheltuieli aferente activităților ce vizează întărirea capacității administrative a autorităților publice pentru dezvoltarea de proiecte care vizează “deep renovation” pe eficiență energetică prin instruiri, schimburi de bune practici, inclusiv cheltuieli cu întocmirea de strategii pentru eficiență energetică (ex. strategii de reducere a emisiilor de CO2) etc.

 

CHELTUIELI NEELIGIBILE

În cadrul prezentului apel nu sunt eligibile următoarele categorii de cheltuieli:

-  cheltuielile aferente investiției, de tipul celor descrise în secțiunea 3.2.1 (Activități tip I, litera a) - Cheltuielile cu lucrările de reabilitare termică a elementelor de anvelopă a clădirii), într-oclădire tip centrală termică, deținută de solicitant, amplasată în același perimetru/parcelă/adresă a solicitantului, clădire care are o suprafață totală utilă cel mult egală cu 250 mp, care deservește clădirea/clădirile eligibile obiect al proiectului;

- cheltuielile aferente investiției, de tipul celor descrise în secțiunea 3.2.1 Activități tip I - Măsuri de creștere a eficienței energetice în clădirile publice, într-un alt corp anexă existent (grup sanitar, cantină, magazie, depozit aferent centralei termice etc.), care are o suprafață totală utilă cel mult egală cu 250 mp, care deservește clădirea/clădirile principală/e, deținut/e de solicitant, amplasat în același perimetru/parcelă/adresă a solicitantului;

- cheltuieli privind repararea/înlocuirea cazanului și/sau a arzătorului din centrala termică proprie a clădirii;

- cheltuielile pentru construirea de clădiri noi care adăpostesc centrale termice, ca urmare a cerințelor ISU (privind măsurile de prevenire a incendiilor la exploatarea instalațiilor de încălzire locală și centralizată),

- construirea, procurarea şi montarea lifturilor în exteriorul unei clădiri în cazuri neargumentate tehnic/ funcțional/arhitectural;

- cheltuielile prevăzute la art. 10 din HG. nr. 873/2022 pentru stabilirea cadrului legal privind eligibilitatea cheltuielilor efectuate de beneficiari în cadrul operațiunilor finanțate în perioada de programare 2021-2027 prin Fondul European de dezvoltare regională, Fondul social European Plus, Fondul de coeziune și Fondul pentru o tranziție justă;

- dobânzi pentru împrumuturi;

- achiziționarea de terenuri și imobile;

- valoarea TVA aferentă cheltuielilor neeligibile și valoarea TVA deductibilă aferentă cheltuielilor eligibile;

- achiziția de echipamente si dotări second-hand;

- cheltuielile cu achiziționarea autovehiculelor si a mijloacelor de transport așa cum sunt ele clasificate în Subgrupa 2.3. „Mijloace de transport” din HG 2139/2004;

- amenzi, penalități, cheltuieli de judecată și cheltuieli de arbitraj;

- cheltuieli efectuate peste plafoanele stabilite prin prezentul ghid;

- dotări din categoria obiectelor de inventar;

- cheltuieli soft efectuate anterior semnării contractului;

- cheltuielile privind costurile operaționale, de funcționare și întreținere a obiectivelor finanțate prin proiect;

- cheltuielile privind costuri administrative;

- cheltuielile de personal;

- cheltuieli financiare, respectiv prime de asigurare, taxe, comisioane, rată și dobânzi aferente creditelor;

- contribuția în natură;

- cheltuielile cu amortizarea;

- cheltuielile cu leasingul;

- cheltuieli angajate de către beneficiar şi plătite înainte de data de 01.01.2021;

Criterii de evaluare și selecție

Procesul de evaluare și selecție a proiectelor depuse în cadrul PR Centru se va desfășura la nivelul AMPR Centru pentru proiectele depuse în sistemul MySMIS.

Verificarea cererii de finanțare se va realiza în baza unei grile unice de evaluare, atașată prezentului ghid, într-o singură etapă și va cuprinde atât evaluarea conformității administrative și eligibilității cât și evaluarea tehnică și financiară, etape care se vor efectua în paralel (CAE+ETF).

Ulterior depunerii, cererile de finanțare vor intra într-un sistem competitiv de verificare, evaluare și selecție în urma căruia vor fi contractate direct doar proiectele care întrunesc toate condițiile de eligibilitate și care în urma evaluării tehnice și financiare și a soluționării contestațiilor obtin 70 de puncte, cu încadrarea în alocarea financiară a apelului de proiecte, în baza principiului primul depus primul evaluat.

Pentru a fi declarat acceptat ca urmare etapei de evaluare, este necesar ca un proiect să obțină minim 50 puncte și să nu fi fost notat cu 0 în GCE la criteriul privind DNSH. Toate proiectele aflate între pragul minim de contractare si punctajul minim obligatoriu de 50 de puncte vor fi ordonate în funcție de punctajul obținut și în limita alocării disponibile.

Criterii de evaluare tehnică și financiară

1. Contribuția proiectului la realizarea obiectivelor specifice priorității de investiție

2. Respectarea principiilor privind dezvoltarea durabilă, egalitatea de şanse, de gen, nediscriminarea

3. Caracterul integrat al proiectului/Complementaritatea cu alte investiţii realizate din alte priorități ale PR/operațiuni, precum şi alte surse de finanţare/Integrarea cooperării la nivel de proiect

4. Calitatea, maturitatea şi sustenabilitatea proiectului - documentației tehnico-economice depuse

Procesul de selecție va avea în vedere prioritizarea proiectelor în funcție de modul de abordare a principiilor privind eficiența resurselor, inclusiv utilizarea materialelor de construcție eficiente din punct de vedere a resurselor și/sau materiale de construcție reciclate. Sunt incurajate proiectele, care crează sinergii cu initiativa New European Bauhaus, dupa caz, si care integreaza valorile de baza ale acestei initiative, conform obiectivului specific abordat in cadrul acestui apel.https://europa.eu/new-european-bauhaus/index_en

Intervențiile selectate pentru finanțare vor fi monitorizate pe tot parcursul proiectului, de la selecție până în etapa post-implementare, efectuându-se monitorizări detaliate ale principalelor caracteristici ale clădirilor propuse pentru reabilitare energetică.

Renovarea clădirilor se va face prioritizat, pe baza unor criterii cumulative, de natură tehnică, economică și socială, începând cu clădirile cu cele mai reduse performanțe energetice și cu ratele de ocupare cele mai ridicate.

Prioritizarea regională se va face în funcție de consum, performanță energetică și tipul utilizatorilor. În cazul clădirilor publice, PR Centru va sprijini cu prioritate proiectele ce vizează clădiri de utilitate educațională si medicală, urmate de clădiri socio-culturale și cu funcțiuni sportive si ulterior de clădiri administrative ale autorităților publice și clădiri aparținând instituțiilor publice ale autorităților centrale.

Depunerea proiectelor

Apelul este de tip competitiv cu termen limită de depunere a cererilor de finanțare.

În cadrul prezentului apel de proiecte, cererile de finanțare se vor depune exclusiv prin aplicația electronică MySMIS, disponibilă la adresa web http://www.fonduri-ue.ro/mysmis, doar în intervalul care va fi menționat. 

Prezentul ghid este in consultare până pe 01 martie 2023. 

Ghidul finanțării

Descarcă Ghidul Solicitantului

Căutați finanțare europeană