Programul Regiunea Centru (PR Centru) 2021-2027
Obiectivului de Politica 2. O Europă mai verde, reziliență, cu emisii reduse de dioxid de carbon care se îndreaptă către o economie cu zero emisii de dioxid de carbon, prin promovarea tranziției către o energie curată și echitabilă, a investițiilor verzi și albastre, a economiei circulare, a atenuării schimbărilor climatice și a adaptării la acestea, a prevenirii și gestionării riscurilor, precum și a unei mobilități urbane durabile
Obiectivul specific b) (i) 2.1. Promovarea eficienței energetice și reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră
Prioritatea 3 - O regiune cu comunități prietenoase cu mediul
Scopul apelului: renovarea energetică a fondului construit regional (clădiri publice) și măsuri de sprijin ce contribuie la creșterea ponderii de surse regenerabile în consumul de energie al clădirilor din Regiune, inclusiv măsuri privind întărirea capacității administrative a autorităților publice pentru dezvoltarea de proiecte care vizează măsuri de renovare aprofundată a clădirilor.
Bugetul FEDR alocat îmbunătățirii performantei energetice a fondului construit regional este de 101.617.000,00 euro, iar 75% din acest buget va fi direcționat către proiecte care vor realiza, în medie, cel puțin o renovare de amploare moderată sau o reducere de cel puțin 30 % a emisiilor directe și indirecte de gaze cu efect de seră în comparație cu emisiile ex-ante.
Obiective specifice
o Renovarea energetică a fondului construit regional și respectiv, reabilitarea moderată si/sau aprofundată, până în 2029, a 72600 mp de clădiri publice din Regiunea Centru;
o Creșterea capacității administrative a autorităților publice pentru dezvoltarea de proiecte dedicate promovării eficienței energetice și reducerii emisiilor de gaze cu efect de seră;
o Reducerea cu 30% a emisiilor de gaze cu efect de seră generat de fondul construit regional;
o Reducerea consumului anual de energie primară a fondului construit regional și a consumului anual specific de energie finală pentru încălzireș
Indicatori monitorizați
• Consumul anual de energie primară (kWh/m2 an)
• Consum anual specific de energie finală pentru încălzire (kWh/m2 an)
• Arie desfășurată de clădire publică, renovată energetic (m2)
• Nivel de emisii de gaze cu efect de seră (echivalent kgCO2/m2 an)
Prezentul apel este coordonat de Agenția pentru Dezvoltare Regională Centru, Alba-Iulia în calitate de Autoritate de Management pentru Programul Regiunea Centru www.adrcentru.ro
Alocarea financiară a apelului
Alocarea financiară corespunzătoare acestui apel este de 54,843,529.41 euro, din care sprijin FEDR 46,617,000.00 euro și 8,226,529.41 euro finanțare de la bugetul de stat.
Rata de cofinanțare din partea Uniunii Europene este maxim 85% din valoarea cheltuielilor eligibile ale proiectului prin Fondul European de Dezvoltare Regională (FEDR):
Valoare eligibilă a proiectului
Valoarea minima eligibilă a unui proiect ce vizează lucrări de renovare moderată este 150.000 euro
Valoarea minima eligibilă a unui proiect ce vizează lucrări de renovare aprofundată este 250.000 euro
Valoarea maxima eligibilă a unui proiect este 15.000.000 euro
Solicitantul se încadrează în categoria solicitanților eligibili, respectiv:
Tipul 1:
Tipul 2:
Tipul 3:
Tipul 1:
Tipul 2:
Tipul 3: cel puțin unul dintre membrii parteneriatului deține (în proprietate, administrare și concesiune) o clădire publică care este ocupată (în care își desfășoară activitatea);
Prin prezentul apel de proiecte este sprijinită realizarea de investiții pentru creșterea eficienței energetice a clădirilor publice din mediul urban și rural din Regiunea Centru, deținute (aflate în proprietate publică sau în administrare/concesiune) de entitățile eligibile și ocupate (în care își desfășoară activitatea) de aceleași entități eligibile și/sau de alte entități publice decât cele care le dețin, dar care se încadrează în categoria solicitanților eligibili.
În cadrul acestei acțiuni vor fi eligibile și clădirile identificate ca monumente istorice. Pentru aceste clădiri măsurile de renovare vor fi corelate cu analize/expertize ce vor stabili necesitatea intervențiilor în relație cu principiile conservării și restaurării monumentelor istorice și cu necesitatea utilizării contemporane a acestora, fiind însoțite de avizele autorităților competente din domeniul conservării monumentelor.
Acțiunile sprijinite în cadrul Priorității 3, Acțiunea B - Clădiri Publice vizează:
I. Măsuri de creștere a eficienței energetice în clădirile publice în strictă corelare cu măsurile prevăzute în raportul de audit energetic:
Lucrări de construcții și instalații:
Dotări (utilaje, echipamente tehnologice şi funcţionale cu și fără montaj, dotări, active necorporale)
II. Măsuri auxiliare/conexe care contribuie la implementarea proiectului pentru care se solicită finanțare (măsurile auxiliare investiției de bază vor fi realizate în strictă corelare cu nevoile clădirilor)
Construcțiile, instalațiile și dotările aferente măsurilor conexe (utilaje, echipamente tehnologice şi funcționale cu și fără montaj, dotări, active necorporale:
III. Acțiuni ce vizează întărirea capacității administrative a autorităților publice pentru dezvoltarea de proiecte care vizează “deep renovation” pe eficiență energetică prin dezvoltarea de ghiduri și soluții de bune practici etc. și elaborarea de strategii pentru eficiență energetică
Proiectele pot integra acțiuni de cooperare teritorială.
Acțiunile de cooperare teritorială care vor viza acțiuni derulate în afara teritoriului României, cu implicarea a cel puțin unui partener dintr-un stat care compun Regiunea Dunării, precum și cu alți parteneri relevanți de la nivel european, inclusiv cu parteneri din Regiunea Centru, Republica Moldova în baza parteneriatul bilateral dintre Regiunea Centru din România și Regiunea Centru din Republica Moldova.
Valoarea eligibilă a acestor acțiuni va reprezenta maxim 5% din valoarea eligibilă a proiectului
Sunt neeligibile proiectele (cererile de finanțare) care implică:
- construirea de clădiri noi, cu excepția proiectelor (cererilor de finanțare) care implică construirea de clădiri care adăpostesc centrale termice, ca urmare a cerințelor ISU privind măsurile de prevenire a incendiilor la exploatarea instalațiilor de încălzire locală și centralizată;
- numai lucrări care nu se supun autorizării, conform prevederilor Legii 50/1991;
- numai achiziția de echipamente, dotări și active necorporale (cap. 4.4, cap 4.5, cap. 4.6 din devizul general conform Anexei 7 la HG 907/2016)
CAP. 1 Cheltuieli pentru obținerea și amenajarea terenului
1.1. Amenajarea terenului
Se includ cheltuielile efectuate pentru pregătirea amplasamentului şi care constau în: demolări, demontări, dezafectări, defrişări, colectare, sortare și transport la depozitele autorizate al deșeurilor rezultate, sistematizări pe verticală, accesuri/drumuri/alei/parcări/drenuri/rigole/canale de scurgere, ziduri de sprijin, drenaje, epuismente (exclusiv cele aferente realizării lucrărilor pentru investiţia de bază), devieri de cursuri de apă, descărcări de sarcină arheologică sau, după caz, protejare în timpul execuției obiectivului de investiții (în cazul executării unor lucrări pe amplasamente ce fac parte din Lista monumentelor istorice sau din Repertoriul arheologic național), lucrări pentru pregătirea amplasamentului.
1.2 Amenajări pentru protecţia mediului şi aducerea la starea iniţială
Se includ cheltuielile efectuate pentru lucrări şi acţiuni de protecţia mediului, inclusiv pentru refacerea cadrului natural după terminarea lucrărilor, de exemplu: plantare de copaci, reamenajare spatii verzi, lucrări/acțiuni pentru protecția mediului.
1.3 Cheltuieli pentru relocarea/protecția utilităților (devieri reţele de utilităţi din amplasament)
CAP. 2 Cheltuieli pentru asigurarea utilităţilor necesare obiectivului de investiții
Se includ cheltuielile aferente lucrărilor pentru asigurarea cu utilităţile necesare funcţionării obiectivului de investiţie, care se execută pe amplasamentul delimitat din punct de vedere juridic ca aparţinând obiectivului de investiţie, precum și cheltuielile aferente racordării la reţelele de utilităţi, precum: alimentare cu apă, canalizare, alimentare cu gaze naturale, agent termic, energie electrică, telecomunicaţii, drumuri de acces, alte utilități.
CAP. 3 Cheltuieli pentru proiectare şi asistență tehnică
Cheltuieli pentru proiectare şi asistenţă tehnică (cu exceptia subapitolului 3.4 - Consultanță) sunt eligibile cumulat, în limita a 10% din valoarea cheltuielilor eligibile finanțate în cadrul capitolul 4 „Cheltuieli pentru investiția de bază” și detaliate după cum urmează:
3.1. Studii
Se cuprind cheltuielile pentru studii de teren: geotehnice, geologice, hidrologice, hidrogeotehnice, fotogrammetrice, topografice şi de stabilitate ale terenului pe care se amplasează obiectivul de investiţie; raport privind impactul asupra mediului; studii de specialitate necesare în funcție de specificul investiției
3.2. Obţinere avize, acorduri, autorizaţii
Se includ cheltuielile pentru:
o obţinerea/prelungirea valabilităţii certificatului de urbanism,
o obţinerea/prelungirea valabilităţii autorizaţiei de construire/desfiinţare,
o obţinerea avizelor şi acordurilor pentru racorduri şi branşamente la reţele publice de alimentare cu apă, canalizare, alimentare cu gaze, alimentare cu agent termic, energie electrică, telefonie,
o obținerea certificatului de nomenclatură stradală și adresă;
o întocmirea documentaţiei cadastrale, obţinerea numărului cadastral provizoriu şi înregistrarea imobilului în cartea funciară;
o obţinerea actului administrativ al autorității competente pentru protecția mediului;
o obţinerea avizului de protecție civilă/PSI;
o avizul de specialitate în cazul obiectivelor de patrimoniu;
o alte avize, acorduri şi autorizaţii.
3.3. Proiectare şi inginerie
Se includ cheltuielile efectuate pentru:
o expertizare tehnică a construcțiilor existente, a structurilor și/sau, după caz, a proiectelor tehnice, inclusiv întocmirea de către expertul tehnic a raportului de expertiză tehnică,
o certificarea performanței energetice și auditul energetic al clădirilor (inclusiv certificat de performantaţă energetică a clădirii la finalizarea lucrărilor),
o documentaţie de avizare a lucrărilor de intervenţii și deviz general,
o proiect tehnic, detalii de execuţie,
o verificarea tehnică de calitate a proiectului tehnic și a detaliilor de execuție;
o documentaţii tehnice necesare în vederea obţinerii acordurilor, avizelor şi autorizaţiilor aferente obiectivului de investiție (documentații ce stau la baza emiterii avizelor și acordurilor impuse prin certificatul de urbanism, documentaţii urbanistice, studii de impact, studii/expertize de amplasament, studii de specialitate necesare în funcție de specificul investiției).
o cheltuieli necesare pentru actualizarea documentațiilor tehnice pentru introducerea de masuri de imunizarea la schimbări climatice în conformitate cu cerințele din Comunicarea Comisiei Europene privind Orientările tehnice referitoare la imunizarea infrastructurii la schimbările climatice în perioada 2021-2027 publicate la 16 septembrie 2021 (2021/C 373/01)’
3.4. Consultanţă
Se includ cheltuielile efectuate, după caz, pentru:
a) plata serviciilor de consultanţă la elaborarea cererii de finantare
b) plata serviciilor de consultanţă în domeniul managementului proiectului;
c) serviciile de consultanță la elaborarea, organizarea și derularea procedurilor de achiziții publice.
Pentru aceste cheltuieli se va aplica opțiunea de costuri simplificate sub formă de rată forfetară.
3.5. Asistenţă tehnică
Se includ cheltuielile efectuate, după caz, pentru:
a) asistenta tehnică din partea proiectantului (în cazul în care aceasta nu intră în tarifarea proiectului):
- pe perioada de execuție a lucrărilor
- pentru participarea proiectantului la fazele incluse în programul de control al lucrărilor de execuție, avizat de către Inspectoratul de Stat în Construcții;
b) dirigenție de șantier, asigurată de personal tehnic de specialitate, autorizat.
CAP. 4 Cheltuieli pentru investiția de bază
4.1 Lucrările de construcții și instalații prezentate in ghid
Activitățile proiectului se încadrează în acțiunile specifice sprijinite în cadrul priorității de investiții/operațiunii (activități tip I Măsurile de creștere a eficienței energetice (cu asigurarea condițiilor de confort interior) includ lucrări de intervenție/activități aferente investiției de bază – Lucrări de construcții și instalații;
4.2 Dotări (se includ utilaje, echipamente tehnologice şi funcționale cu și fără montaj, dotări, active necorporale)
Activitățile proiectului se încadrează în acţiunile specifice sprijinite în cadrul axei de investiții/operațiunii (activități tip I Măsurile de creștere a eficienței energetice (cu asigurarea condițiilor de confort interior) includ lucrări de intervenție/activități aferente investiției de bază – Dotările (utilaje, echipamente tehnologice şi funcţionale cu și fără montaj, dotări, active necorporale);
4.3. Construcții, instalații și dotări aferente măsurilor conexe/auxiliare (utilaje, echipamente tehnologice și funcționale cu sau fără montaj, dotări, active necorporale), care nu conduc la creșterea eficienței energetice
Activitățile proiectului se încadrează în acţiunile specifice sprijinite în cadrul axei de investiții/operațiunii (activități tip II Măsurile auxiliare/conexe care contribuie la implementarea proiectului pentru care se solicită finanțare includ lucrari de intervenție/activități aferente investiției de bază);
Chetuielile aferente măsurilor conexe/auxiliare care contribuie la implementarea proiectului sunt eligibile în limita a 15% din valoarea eligibilă a cheltuielilor aferente cap.1, cap.2, cap.4 (punctul 4.1, punctul 4.2) și cap. 5 (punctul 5.1.1) din bugetul cererii de finanțare.
CAP. 5 Alte cheltuieli
5.1. Organizare de șantier
5.1.1. Lucrări de construcții şi instalații aferente organizării de șantier
Cheltuieli aferente realizării unor construcții provizorii sau amenajări în construcții existente, precum și cheltuieli de desființare a organizării de şantier: vestiare/barăci/spații de lucru pentru personalul din șantier, platforme tehnologice/dezafectarea platformelor tehnologice, grupuri sanitare, rampe de spălare auto, depozite pentru materiale, fundații pentru macarale, reţele electrice de iluminat şi forţă, căi de acces, branșamente/racorduri la utilităţi, împrejmuiri, panouri de prezentare, pichete de incendiu, cheltuieli pentru desfiinţarea organizării de şantier, inclusiv cheltuielile necesare readucerii terenurilor ocupate la starea lor inițială, la terminarea execuției lucrărilor de investiții, cu excepția cheltuielilor aferente pct. 1.2. “Amenajări pentru protecţia mediului şi aducerea la starea iniţială”, cheltuielile aferente construcțiilor provizorii pentru protecția civilă.
5.1.2. Cheltuieli conexe organizării de şantier
Se cuprind cheltuielile pentru:
o obţinerea autorizaţiei de construire/ desfiinţare aferente lucrărilor de organizare de şantier;
o taxe de amplasament, închirieri semne de circulaţie,
o întreruperea temporară a rețelelor de transport sau distribuție de apă, canalizare, agent termic, energie electrică, gaze naturale,
o contractele de asistenţă cu poliţia rutieră,
o contractele temporare cu furnizorul de energie electrică, cu furnizorul de apă și cu unităţile de salubrizare,
o taxă depozit ecologic, taxe locale, chirii pentru ocuparea temporară a domeniului public,
o închirieri de vestiare/barăci/containere/ grupuri sanitare,
o cheltuielile necesare readucerii terenurilor ocupate la starea lor inițială, la terminarea execuției lucrărilor de investiții/intervenții, operațiune care constituie obligația executanților, cu excepția cheltuielilor aferente pct. 1.2. “Amenajări pentru protecţia mediului şi aducerea la starea iniţială”.
o costul energiei electrice și al apei consumate în incinta organizării de şantier pe durata de execuţie a lucrărilor, paza șantierului
5.2. Comisioane, cote si taxe
Se cuprind, după caz:
o cota aferentă Inspectoratului de Stat în Construcţii, calculată potrivit prevederilor Legii nr. 10/1995 privind calitatea în construcții, republicată
o cota aferentă Inspectoratului de Stat în Construcţii, calculată potrivit prevederilor Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcții, republicată, cu modificările și completările ulterioare
o cota aferentă Casei Sociale a Constructorilor - CSC, în aplicarea prevederilor Legii nr. 215/1997 privind Casa Socială a Constructorilor
o taxe pentru acorduri, avize conforme şi autorizaţia de construire/desfiinţare.
5.3. Cheltuieli diverse şi neprevăzute
Cheltuielile diverse și neprevăzute vor fi folosite în conformitate cu legislația în domeniul achizițiilor publice ce face referire la modificările contractuale apărute în timpul execuției.
Se consideră eligibile dacă sunt detaliate corespunzător prin documente justificative şi doar în limita a 10% din valoarea cheltuielilor eligibile cuprinse la capitolele/subcapitolelele 1.1, 1.2, 1.3, 2 și 4 din bugetul proiectului.
CAP. 6 CheltuieliIe de informare si publicitate
Cheltuieli cu activitățile obligatorii de informare și publicitate aferente proiectului sunt eligibile în conformitate cu prevederile Anexei – Masuri de informare si publicitate (Anexa .... la modelul standard de contract de finanţare).
Pentru aceste cheltuieli se va aplica opțiunea de costuri simplificate sub formă de rată forfetară..
CAP. 7 Cheltuielile cu activitatea de audit financiar extern
În cazul în care beneficiarii optează pentru încheierea unor contracte de audit, rapoartele de audit vor confirma că cheltuielile cuprinse în cererile de rambursare au fost verificate;
Atunci când același beneficiar desfășoară mai multe proiecte în același timp sau un proiect primește finanțare sub diferite forme de sprijin sau din diferite fonduri, auditorii verifica potențiala dubla finanțare a unei cheltuieli.
Pentru aceste cheltuieli se va aplica opțiunea de costuri simplificate sub formă de rată forfetară.
CAP.8. Cheltuielile soft în limita a 5% din valoarea eligibilă a proiectului
Acest capitol cuprinde cheltuieli aferente activităților ce vizează întărirea capacității administrative a autorităților publice pentru dezvoltarea de proiecte care vizează “deep renovation” pe eficiență energetică prin instruiri, schimburi de bune practici, inclusiv cheltuieli cu întocmirea de strategii pentru eficiență energetică (ex. strategii de reducere a emisiilor de CO2) etc.
CHELTUIELI NEELIGIBILE
În cadrul prezentului apel nu sunt eligibile următoarele categorii de cheltuieli:
- cheltuielile aferente investiției, de tipul celor descrise în secțiunea 3.2.1 (Activități tip I, litera a) - Cheltuielile cu lucrările de reabilitare termică a elementelor de anvelopă a clădirii), într-oclădire tip centrală termică, deținută de solicitant, amplasată în același perimetru/parcelă/adresă a solicitantului, clădire care are o suprafață totală utilă cel mult egală cu 250 mp, care deservește clădirea/clădirile eligibile obiect al proiectului;
- cheltuielile aferente investiției, de tipul celor descrise în secțiunea 3.2.1 Activități tip I - Măsuri de creștere a eficienței energetice în clădirile publice, într-un alt corp anexă existent (grup sanitar, cantină, magazie, depozit aferent centralei termice etc.), care are o suprafață totală utilă cel mult egală cu 250 mp, care deservește clădirea/clădirile principală/e, deținut/e de solicitant, amplasat în același perimetru/parcelă/adresă a solicitantului;
- cheltuieli privind repararea/înlocuirea cazanului și/sau a arzătorului din centrala termică proprie a clădirii;
- cheltuielile pentru construirea de clădiri noi care adăpostesc centrale termice, ca urmare a cerințelor ISU (privind măsurile de prevenire a incendiilor la exploatarea instalațiilor de încălzire locală și centralizată),
- construirea, procurarea şi montarea lifturilor în exteriorul unei clădiri în cazuri neargumentate tehnic/ funcțional/arhitectural;
- cheltuielile prevăzute la art. 10 din HG. nr. 873/2022 pentru stabilirea cadrului legal privind eligibilitatea cheltuielilor efectuate de beneficiari în cadrul operațiunilor finanțate în perioada de programare 2021-2027 prin Fondul European de dezvoltare regională, Fondul social European Plus, Fondul de coeziune și Fondul pentru o tranziție justă;
- dobânzi pentru împrumuturi;
- achiziționarea de terenuri și imobile;
- valoarea TVA aferentă cheltuielilor neeligibile și valoarea TVA deductibilă aferentă cheltuielilor eligibile;
- achiziția de echipamente si dotări second-hand;
- cheltuielile cu achiziționarea autovehiculelor si a mijloacelor de transport așa cum sunt ele clasificate în Subgrupa 2.3. „Mijloace de transport” din HG 2139/2004;
- amenzi, penalități, cheltuieli de judecată și cheltuieli de arbitraj;
- cheltuieli efectuate peste plafoanele stabilite prin prezentul ghid;
- dotări din categoria obiectelor de inventar;
- cheltuieli soft efectuate anterior semnării contractului;
- cheltuielile privind costurile operaționale, de funcționare și întreținere a obiectivelor finanțate prin proiect;
- cheltuielile privind costuri administrative;
- cheltuielile de personal;
- cheltuieli financiare, respectiv prime de asigurare, taxe, comisioane, rată și dobânzi aferente creditelor;
- contribuția în natură;
- cheltuielile cu amortizarea;
- cheltuielile cu leasingul;
- cheltuieli angajate de către beneficiar şi plătite înainte de data de 01.01.2021;
Procesul de evaluare și selecție a proiectelor depuse în cadrul PR Centru se va desfășura la nivelul AMPR Centru pentru proiectele depuse în sistemul MySMIS.
Verificarea cererii de finanțare se va realiza în baza unei grile unice de evaluare, atașată prezentului ghid, într-o singură etapă și va cuprinde atât evaluarea conformității administrative și eligibilității cât și evaluarea tehnică și financiară, etape care se vor efectua în paralel (CAE+ETF).
Ulterior depunerii, cererile de finanțare vor intra într-un sistem competitiv de verificare, evaluare și selecție în urma căruia vor fi contractate direct doar proiectele care întrunesc toate condițiile de eligibilitate și care în urma evaluării tehnice și financiare și a soluționării contestațiilor obtin 70 de puncte, cu încadrarea în alocarea financiară a apelului de proiecte, în baza principiului primul depus primul evaluat.
Pentru a fi declarat acceptat ca urmare etapei de evaluare, este necesar ca un proiect să obțină minim 50 puncte și să nu fi fost notat cu 0 în GCE la criteriul privind DNSH. Toate proiectele aflate între pragul minim de contractare si punctajul minim obligatoriu de 50 de puncte vor fi ordonate în funcție de punctajul obținut și în limita alocării disponibile.
Criterii de evaluare tehnică și financiară
1. Contribuția proiectului la realizarea obiectivelor specifice priorității de investiție
2. Respectarea principiilor privind dezvoltarea durabilă, egalitatea de şanse, de gen, nediscriminarea
3. Caracterul integrat al proiectului/Complementaritatea cu alte investiţii realizate din alte priorități ale PR/operațiuni, precum şi alte surse de finanţare/Integrarea cooperării la nivel de proiect
4. Calitatea, maturitatea şi sustenabilitatea proiectului - documentației tehnico-economice depuse
Procesul de selecție va avea în vedere prioritizarea proiectelor în funcție de modul de abordare a principiilor privind eficiența resurselor, inclusiv utilizarea materialelor de construcție eficiente din punct de vedere a resurselor și/sau materiale de construcție reciclate. Sunt incurajate proiectele, care crează sinergii cu initiativa New European Bauhaus, dupa caz, si care integreaza valorile de baza ale acestei initiative, conform obiectivului specific abordat in cadrul acestui apel.https://europa.eu/new-european-bauhaus/index_en
Intervențiile selectate pentru finanțare vor fi monitorizate pe tot parcursul proiectului, de la selecție până în etapa post-implementare, efectuându-se monitorizări detaliate ale principalelor caracteristici ale clădirilor propuse pentru reabilitare energetică.
Renovarea clădirilor se va face prioritizat, pe baza unor criterii cumulative, de natură tehnică, economică și socială, începând cu clădirile cu cele mai reduse performanțe energetice și cu ratele de ocupare cele mai ridicate.
Prioritizarea regională se va face în funcție de consum, performanță energetică și tipul utilizatorilor. În cazul clădirilor publice, PR Centru va sprijini cu prioritate proiectele ce vizează clădiri de utilitate educațională si medicală, urmate de clădiri socio-culturale și cu funcțiuni sportive si ulterior de clădiri administrative ale autorităților publice și clădiri aparținând instituțiilor publice ale autorităților centrale.
Apelul este de tip competitiv cu termen limită de depunere a cererilor de finanțare.
În cadrul prezentului apel de proiecte, cererile de finanțare se vor depune exclusiv prin aplicația electronică MySMIS, disponibilă la adresa web http://www.fonduri-ue.ro/mysmis, doar în intervalul care va fi menționat.
Prezentul ghid este in consultare până pe 01 martie 2023.
3. O regiune cu comunități prietenoase cu mediul
Vrei finanțare? Te ajutăm să iei legătura cu experții! Trimite-le un e-mail!
Cere ofertă de consultanță