Ești membru? Cont nou / Autentificare
Blog

despre ministeru-care-nu-știe-nu-vrea-nu-explică-și-nici-nu-i-pasă

Iată faptele:

7 mai 2018, ora 10.30, cu o oră jumătate înainte de termenul limită de depunere (ora 12.00), ministerul dezvoltării regionale decide să prelungească cu 2 luni apelul de proiecte pe incubatoarele de afaceri. Anunțul de prelungire e sec, nu oferă nicio explicație cu privire la motivul prelungirii și cade precum o ghilotină asupra celor care au muncit pe rupte în ultimele săptămâni și care conștiincioși depuseseră deja proiectele în termenul stabilit inițial. Cu privirea încețoșată de oboseală, aplicanții se uită nedumeriți pe site-ul ministerului-căruia-nu-i-pasă unde apare cu roșu anunțul de prelungire: termenul de depunere a proiectelor a fost prelungit până la 09.07.2018, ora 12:00Apelul a fost lansat în decembrie și deschis 5 luni, perioadă considerată suficientă de ministerul-care-nu-știe-cât-ar-trebui-să-fie-lăsat-deschis-un-apel-de-asemenea-complexitate pentru ca aplicanții să pregătească niște proiecte bune pe care apoi să le depună.

Câteva informații de culise. În urmă cu o lună, pe 27 martie, în cadrul unei întâlniri, ministerul-care-nu-vrea dezminte categoric posibilitatea prelungirii acestui apel, deși (și în opinia noastră) motive ar fi fost suficiente în favoarea unei perioade mai mari: „complexitatea proiectelor, durata mare de obținere a documentelor necesare care însoțesc cererea de finanțare, necesitatea elaborării unor documente în succesiune – studiul de piață, programul de incubare etc”. Dar ministerul zice NU la prelungire. Așadar, cu NU-ul în brațe, primit de la ministerul-care-se-dorește-echidistant, aplicanții se pun pe treabă, șterg din calendar zilele de weekend și vacanța de 1 mai, turează motoarele, alocă resurse suplimentare și dau explicații familiilor de ce pierd nopțile pe la birou. Se mai dezbate nițel pe la colțuri pe marginea duratei apelului, dar orice secundă devine acum prețioasă.

2 mai 2018, cu cinci zile înainte de termenul limită pentru depunerea proiectelor apar primele zvonuri privind o eventuală prelungire a apelului. Primim câteva telefoane de la aplicanți care au proiectele gata și pentru care vacanța de 1 mai a fost un pic pe la televizor, la știrile de seară. Cântărim atent și vineri, 4 mai de dimineață, www.fonduri-structurale.ro trimite către minister o adresă prin care solicită respectarea termenului inițial, 7 mai, ora 12.00, o eventuală prelungire încălcând grav egalitatea de șanse și tratament, reprezentând o discriminare la adresa celor care și-au organizat și alocat riguros resursele pentru a putea depune în timp proiectele.

7 mai 2018, ora 10.30 – apelul se prelungește cu 2 luni de către ministerul-căruia-nu-i-pasă-de-aplicanți.

8 mai 2018, ora 13.58 – Incredibil, la o zi după prelungire, primim răspunsul la adresa trimisă vineri prin care solicităm respectarea termenului! În răspuns aflăm că „ministerul analizează posibilitatea prelungirii perioadei de depunere a proiectelor”. (sic!). Prin aceeași adresă ni se transmite că vineri 4 mai în my SMIS erau încărcate doar 2 proiecte.

Dincolo de ridicolul în care s-a autoașezat ministerul, încă câteva informații de culise merită să fie știute. Prelungirea unui apel nu se face de azi pe azi și nici măcar de azi pe mâine. Procedura e mai complicată, durează câteva zile și presupune ca ministerul-care-știa-încă-de-ceva-vreme-ca-va-prelungi să solicite către instituția care gestionează mySMIS via Ministerul Fondurilor Europene modificarea datei limită în sistemul informatic. Deci ministerul-știa-dar-n-a-vrut-să-comunice-oficial decât în ziua închiderii apelului (luni, 7 mai), mai lasă-i încolo de aplicanți tot s-au obișnuit ei să muncească în weekenduri, ce mai contează unul în plus?

Informațiile încep să curgă, oamenii sunt suparăți, primesc telefoane de la aplicanți care plâng epuizați și care consideră că au ajuns bătaia de joc a ministerului-căruia-nu-i-pasă.

Dinspre minister, pe surse, auzim că s-a prelungit pentru că nu au fost depuse suficiente proiecte. Argumentul nu stă în picioare din cel puțin 2 motive.

Pe primul îl găsim destul de ușor pe pagina de Facebook al ADR Nord Vest unde pe 8 mai apare informația că pe regiunea Nord-Vest pe acest apel au fost depuse 8 (OPT) proiecte a căror sumă cumulată atinge 130% din alocare! hopa! deci, cel puțin pe o regiune proiecte depuse sunt. Al 2lea motiv e un pic mai complicat de explicat dar poate fi înțeles printr-o analogie cu examenul de admitere, nr mic de locuri , competiția ridicată iar copiii au la dispoziție 3 ore să răspundă la întrebări. Nimeni nu predă lucrarea, toți copiii doresc sa aibă o notă cât mai mare și citesc-și-recitesc ceea ce au scris. Cu câteva minute înainte de expirarea celor 3 ore, cu câțiva copii abia plecați din sala și lucrarea predată, profesorul decide să prelungească cu încă o oră examenul. Reacțiile sunt firești: copiii de afară plâng de nedreptatea ce li s-a făcut, UNII dintre copiii ramași în sală chicotesc politic și privesc complice către profesor… Oare îndrăznesc să își închipuie că vor primi lucrările celor care au ieșit din sală?

Dragoș Jaliu,

www.fonduri-structurale.ro

24 thoughts on “despre ministeru-care-nu-știe-nu-vrea-nu-explică-și-nici-nu-i-pasă

  1. Cata dreptate aveti.
    Ca de obicei functionarii de la minister ignora faptul ca au de a face cu oameni inteligenti… cum altfel ar putea fi scriitorii de proiecte!?
    Vin cu explicatii penibile, infantile, mincinoase, lipsite de argument si logica.
    Hmmmm deja imi suna a politician..

  2. Nu e prima data… Și probabil nici ultima din păcate. Îmi aduce aminte de POSDRU. După 36 de ore de nesomn cu 30 min înainte de ora limita au anunțat prelungirea. Aceeași poveste. Evident au luat cei care au înscris proiectele în prelungiri. Și nu unul, câte 5 făcute la copypaste pina la virgula de la buget. Noi ne-am luptat în contestații cu niște imbecilitati ale asa zisilor experți evaluatori. Bineînțeles degeaba. Din păcate nu ne însănătoșim ca tara.

  3. Gasesc absolut inadmisibil ca pe un apel dedicat mediului de afaceri, toate principiile care guverneaza domeniul sa fie grosolan incalcate/ignorate. Firesc ma gandesc ca “unii alesi” s-au mobilizat tarziu si trebuia sa li se asigure cadrul sa poata depune si ei. Si poate cineva in context sa ma acuze de proces de intentie cata vreme nu exista nicio motivatie rezonabila pentru a prelungi apelul cu 2 ore inainte de inchidere?

  4. asa se intimpla daca nu exista organizare, procese detaliate corespunzator, sisteme care sa fie functionabile, nu este nici o mirare

  5. Am depus proiect pe N-E pe 19.02.2018 la doar 14 zile de la lansare. S-a muncit foarte mult și și mobilizarea a fost foarte mare. Pe 2.05.2018 eram singurul proiect depus nu doar în regiunea N-E, ci în toată tara. Mai mult, în 30 de zile de la aplicare , am depășit etapa de evaluare primara- eligibilitatea. Pe 7.05 se anunță prelungirea fără a se face referire la faptul ca proiectele depuse în termen nu pot sa aibă competiția potențialilor aplicanti de după acest termen. Echitate? Egalitate de sanse ce se cere mereu? Nimic.

  6. E foarte bine ca a prelungit. Au fost regiuni unde s-a depus 1 proiect, inseamna ca se doreste absortie :)). Lasa mey Dragos ca e loc pentru toata lumea in piata. Prelungirea apelului poate stimula concurenta ceea ce nu-i un lucru rau. Cine-i mai bun sa castige 🙂

    • Julia, concurenta nu inseamna prelungirea unor termene, favorizand pe unii, in detrimentul altora.. Concurenta inseamna cand esti in piata in acelasi timp, nu cand ti se deschide o piata , special pentru tine, pentru ca nu ai fost suficient de prezent/competitiv . In situatia de fata , da, sa se prelungeasca, daca nu au proiecte, insa nu poti fi in aceeasi “barca” cu cei dintai. Conditiile si termenele de participare au fost stabilite, nu ai participat, nu existi. Apoi, da, se poate lansa programul si se poate organiza un nou apel si pentru ceilalti care nu s-au mobilizat, nu au facut eforturi, nu au putut pur si simplu sa participe.

    • Nu faptul ca termenul a fost prelungit este contestat aici… ci faptul ca nu s-a anuntat acest lucru din timp.
      Unii s-au grabit sa depuna proiectul la timp , cu riscul de a face unele erori sau analizand insuficient de profund unele aspecte… iar altii… cei care au acces la informatie.. au stat relaxati, si-au savurat minivacanta de 1 mai… iar acum isi continua linistiti munca de scriere proiect.
      Desigur nu este o tragedie… Cei care au trimis proiectul pot reveni asupra lui… Pot depune o clona inbunatatita…
      Dar genul asta de comportament din partea AM este jegos rau de tot.

  7. Am inteles esenta “filmului” si mai ales reactia “spectatorilor” care au pierdut si banii si timpul, avind incredere in “regizor”.
    Ceea ce imi pare aberant este ca ne plangem in continuare,tot la “minister”,adica la “ministeru-caruia-nu-i pasa”.
    Asta pare dintr-un alt film,adica din “filmul cu prosti”! Eu va propun o actiune de oameni maturi si responsabili: sa infiintam o organizatie nationala cu scop de asanare etico-morala in domeniul conduitei ministeriale privind gestionarea fondurilor europene.Cu indicarea obiectivelor,intre care pe primul loc tragerea la raspundere individuala a fiecarui functionar ministerial,indicat nominal,care,indiferent de functia detinuta,a contribuit (direct,prin decizii semnate aiurea,sau indirect,prin aplicarea acestora, la impiedicarea desfasurarii normale a activitatii de accesare a fondurilor europene (avnd in prezent cea mai proasta rata de utilizare,nemaivorbind de eficienta folosirii acestor bani in contextul nevoii de valoare adaugata).Eu ma inscriu primul (Rusu Mihai) si dau datele mele de contact: eqrusu@yahoo.com.Mai adaug faptul ca doresc din tot sufletul,in mod sincer,sa contribui la actiunea de separare clara,in perceptia publica,a functionarului de stat competent,harnic si cinstit,de colegul sau corupt si incopetent,care degradeaza imaginea institutiei guvernamentale pe care scrie numele tarii noastre comune,Romania,pentru care trebuie sa avem respect cu totii.
    Cu lamentari si jelanii perpetuie,nu facem progres.Trebuie sa iesim in fata,cei care pretindem ca “ne pasa”! Precum am spus,eu iata,am iesit.Astept in continuare inscrieri pe aceasta lista a fermitatii.
    Cu respect,Mihai Rusu,manager.

    • Pentru că înțeleg că vreți să constituiți o asociație de organizare comunitară sau de advocacy vă recomand să apelați la sprijinul colegelor de la CeRe, care au o experiență de mai mulți ani în domeniu (printre altele au pus bazele și asigură secretariatul Coaliției ONG pentru Fondurile Structurale).
      Succes!
      Nicolae Cuță

  8. Rusu Mihai, ai dreptate. Atragerea răspunderii individuale a funcționarilor indiferent de structurile din care fac parte, e singura soluție de a exista temeri privind acțiunile efectuate de fiecare dintre ei. Trebuie sa ne unim.Trebuie structuri care sa lupte la comun. Dacă nu sunt efectati individual.. nu suporta consecințe și nu-i interesează. Preventiv, am transmis pe 4.05.18 la Minister, d-nei Director Luminita Zezeanu, o adresa prin care am solicitat asigurări privind evaluarea separata a cererilor de finanțare depuse în termen, am transmis ministrului care a semnat acel Ordin de prelungiri. Am retransmis și pe 7.05 și nu avem nici un răspuns. Ignoranta e mereu la înălțime. Nu răspund. Nu au reacție. Nu-i interesează. Deci atitudine trebuie sa luam cu toții.

    • Buna ziua.
      Multumesc pentru incurajarile pe care unui dintre interlocutorii acestei dezbateri le-au exprimat.
      Acum suntem in etapa implicarii.Eu mi-am anuntat disponibilitatea,am publicat numele si adresa mea de comunicare (va asigur ca sunt cat se poate de reale) si astept alte oferte de participare.
      Cand se va intruni numarul optim de persoane hotarate sa ia atitudine activa,in cadrul lega (nu numai opinii platonice) sunt dispus sa suport si cheltuielile de lucru pentru a asigura functionalitatea ideii pe care atatia participanti la aceste discutii au subliniat-o : anume limitarea abuzurilor in activitatea de accesare si gestionare a fondurilor europene,stabilizarea unui set de reguli ale bunei conduite in relatia dintre functionarii administrativi si intreprinzatorii romani.Cat timp nu vom vorbi romaneste,cu subiect si predicat,iar in locul ecestei cerinte elementare de limbaj vom folosi cuvinte cum ar fi “mediul de afaceri”, “institutiile statului” etc, o multime de indivizi verosi si fara scrupule din toate domeniile profesionale si toate sectoarele (publice sau private) isi vor face de cap iar munca nu va crea valoare; vom supravetui doar si vom ramane in continuare saraci in tara bogata.Cu respect,
      Rusu Mihai

  9. Jocuri de putere pentru ca banii sa ajunga la ,,persoane de incredere,,. Aplica toate metodele pentru a elimina, de a scapa de proiectele de viitor si echipele profesioniste.

  10. Mult mai corect era sa se inchida linia, sa se evalueze ceea ce era depus urmand ca in maxim o luna , doua, trei sa se redeschida.
    NU mi se pare fair play nici pentru cei care au muncit pe branci sa livreze pana la momentul anuntat initial de inchidere a liniei nici pentru cei care au reusit sa isi rezolve eligibilitatea catre finalul perioadei.

    • Ionut, ai dreptate.Asa este, aici nu e vorba de invidie , cum mai comenta cineva . Aici e vorba de echitate si egalitate de sanse. Unii stau pana pe ultima suta si fac eforturi supraomeneste ca sa aplice, sa indeplineasca conditiile de eligibilitate si altii sunt favorizati pentru ca li se mai acorda 2 luni sa aplice. E limpede ca nici dupa 2 luni daca nu au proiecte, vor prelungi si astfel cei dintai sunt afectati pentru ca vor avea acces la finantare anul viitor pe vremea asta si nu acum.

      • A prelungi programul nu este un lucru rau. Sa se prelungeasca de cate ori este nevoie, sa existe acces la finantare . POR-ul si pe 2.1. si pe 2.2. tot in baza unui punctaj se evalueaza proiectele insa putem vorbi de o evaluare pe loturi de aplicanti. Cine depune in prima luna si are 85 pct merge direct la contractare, in urmatoarea luna, cu 80 pct, etc . Si Incubatoarele de afaceri sunt tot pe POR si e 2.1.b .
        Prelungirea apelului de proiecte limiteaza accesul la finantare si reprezinta o discriminare la adresa celor ce au aplicat pana la limita termenului de 07.05.2018.

  11. Daca se doreste absorbtie de 100% trebuie depuse proiecte pe 150% din anumite motive cum ar fi valoarea mai mica a contractelor obtinuta in urma licitatiilor sau proiecte reziliate sau cheltuieli neeligibile, etc.
    Pe de alta parte la noi oricare ar fi termenul unele proiecte tot pe ultima linie se depun.
    Nu vad cu ce sunt deranjati cei care au depus deja proiecte ca o sa mai ia banii si altii. Invidia tipic romaneasca si proverbul cu sa moare capra vecinului…..iar daca se inchidea apelul comentau ca nu au avut timp sau ca a fost coada, etc.
    Niciodata nu sunt multumiti toti oamenii iar unii mai fac si politica pe subiecte pe care nu ar trebui sa faca cum sunt fondurile europene mai ales ca nu au experienta si nu se pricep.

    • Nicolae, nu sunt deranjati aplicantii in termenul de 07.05.2018 ca vor lua si altii, insa echitatea si egalitatea de sanse trebuie sa existe. Daca citesti cu atentie acest articol, spre final si vei intelege exemplul dat de fonduri-structurale.ro , vei aprecia altfel lucrurile.
      POR- ul mai are si alte programe , 2.1 a, 2.2. , unde dincolo de punctaj s-au evaluat proiectele si raportat la momentul aplicarii. Acest program este pe 2.1. b – incubatoare de afaceri.
      Absorbtia nu se face prelungind termene. Este discriminatoriu ca solicitantii ce au aplicat in termen si au indeplinit conditiile de eligibilitate in acest termen, sa astepte sa indeplineasca aceleasi conditii/criterii si alti potentiali aplicanti , si sa -i astepte practic sa le indeplineasca ulterior la un nou termen, dupa care , daca nu sunt proiecte, mai apare un termen si astfel sa se indeparteze de momentul accesului la finantare, pentru ca , trebuie sa fie evaluate toate proiectele depuse in aceste termene (inclusiv termene prleungite) .
      Un solicitant isi planifica lucrurile si are un plan de activitati, se angajeaza sa asigura o cofinantare la contractare,poate avea contracte de rcedit incheiate cu banca care , pe fondul intarzierii, ajung sa isi piarda valabilitatea.
      I

  12. Buna ziua,

    Daca cineva ar merge la 5 firme de consultanta care au depus macar 5 proiecte pe POR, POIM, POCU si ar consemna intr-o carte toate aberatiile solicitate in scrisorile de clarificari sau in etapa de contractare, atat macar, si ar pune pe hartie aceste povesti, am afla cu totii de ce nu se face absorbtie.

    Fac pariu ca fiecare consultant are cel putin 20 de exemple care depasesc limitele de imaginatie in absurditatile solicitate, tragere de timp. Ca sa va dau un exemplu, ni s-au cerut 2 scrisori de clarificare dupa faza de contractare ca era scris numele orasului cu diacritice si aparea o patratica in Mymsis si nu era “aceeasi adresa ca in certificatul constatator”, in loc sa dea drumul la contract, la implementare ca asteptau oamenii de 9 luni contractul.

    Nu stiu cine mai rezista in domeniul asta, dar consultanta pe fonduri a devenit un fel de tortura.
    E lupta suprema a mediului privat cu aparatul public!!!

    Nervi sa avem!

    • nu este doar o problema a aplicantilor din “privat”…. si institutiile publice au aceeasi “lupta” cu Autoritatea de Management.
      Evaluatorii, expertii implicati in contractare… nu fac nicio diferenta. Isi manifesta superficialitatea si incompetenta in aceeasi masura, fie ca e vorba de o firma privata, fie ca e vorba de o firma de stat.

  13. Lasati ca in cativa ani va dispare acest mamut denumit pompos UE, CARE A CREAT NISTE STRUCTURI INTERNE ASA ZISE DE GESTIONARE FONDURI EUROPENE , platite cu salarii uriase de la bugetul statului
    Cred ca ar fi mult mai bine ca Romania sa nu mai dea nici un ban la bugetul UE , CARE AR FI DE CCA 2 MILIARDE DE EURO PE AN , plus dobanzile aferente, plus distribuirea lor in niste domenii total nerentabile pentru tara , plus o birocratie crasa specifica birocratilor de la UE ETC
    Vedeti ce usor se fac proiectele guvernamentale , coruptie zero, punctaje acordate automat prin aplicatie informatica, licitatii simple si la obiect, mai mare dragul sa faci aceste proiecte guvernamentale
    Romania trebuie sa iasa din aceasta structura putreda si corupta denumita pompos UE, care a adus tara in pragul falimentului, cu o datorie externa de peste 150 de miliarde de euro, care se imprumuta anual de 20-25 de miliarde de euro pentru asi plati dobanzile, salariile pensiile ,sanatatea , invatamantul etc
    Romania nu este o tara handicapata sa fie condusa de niste birocrati de la Bruxell , cu care am ajuns in faliment, pentru ca cu niste stahanovisti fara scoala, dar patrioti , incoruptbili, am scos tara din mocirla burghezo-mosiereasca , eminamente agrara si ultima din Europa si am transformat-o intr-o tara industrial agrara ,am scos cele mai bune cadre de pe bancile scolii, am dat case la tineri si locuri de munca , pensiile erau asigurate , aveam un prestigiu in lume ,astazi suntem un neica nimeni ,condusi de niste incompetenti de la Bruxell
    Desigur europarlamentarii romani vor urla ca este bine cu UE, da este bine sa ai salariu de 10-20.000 de euro pe luna din contributia acestui popor amarat , care nu are izmene pe el si este dator vandut
    Am amanetat viitorul a 3-4 generatii ,care ne vor blestema ca am fost niste incompetenti corupti si le-am distrus viitorul

  14. Urmaresc de multi ani informatiile de pe siteul dumneavoastra si apreciez profesionalismul si perseverenta de care dati dovada.Si mai consider ca astfel de profesionisti ar merita mai mult decat sa lucreze in astfel de “nisipuri miscatoare” . Cu amaraciune va spun ca dupa 7 ani de lucrat in domeniu (scriere si implementare de proiecte cu finantare UE) am decis sa schimb activitatea firmei mele sau sa o inchid. Consider ca aberatiile din clarificari, intarzierile, amanarile, sunt niste jocuri ca pentru copii , care nu inteleg ca bomboana ascunsa la spate e de fapt pentru altii, nu ca “nu mai este”. Am crezut ca acest domeniu este al profesionistilor, dar vedem zi de zi ca apartine functionarilor si pleiadei “expertilor” bine platiti, care se acopera de hartii, care te plimba oricat ascunzandu-si cu tupeu incompetenta. Daca veti gasi forma prin care se poate face un demers oficial impotriva incompetentei si abuzurilor in acest domeniu, am sa fiu alaturi de dumneavoastra.Multumesc

  15. “Oare îndrăznesc să își închipuie că vor primi lucrările celor care au ieșit din sală?”
    Dementiala remarca, am ras cu lacrimi.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *