Ești membru? Cont nou / Autentificare

Fisa Proiect C13.I2. Ținta 396 - Dezvoltarea infrastructurii sociale pentru persoanele cu dizabilități

Beneficiari eligibili

  • Autoritate publică locală
  • ONG
  • Autoritatea publică centrală
  • Instituție publică
  • Furnizor servicii sociale

Informații despre apel

PILONUL V Sănătate

COMPONENTA C13 Reforme sociale

ȚINTA nr. 396 Noi servicii comunitare pentru persoanele cu dizabilități

INVESTIȚIA I2. Reabilitarea, renovarea și dezvoltarea infrastructurii sociale pentru persoanele cu dizabilități

APELUL Dezvoltarea infrastructurii sociale pentru persoanele cu dizabilități

 

Investiția I2.Reabilitarea/renovarea și dezvoltarea infrastructurii sociale pentru persoanele cu dizabilități, Componenta I2.2. Dezvoltarea de infrastructură socială nouă, ținta 396 - Noi servicii comunitare pentru persoanele cu dizabilități din cadrul Pilonului V Sănătate, precum și reziliență economică, socială și instituțională al Planului Național de Redresare și Reziliență.

Elementele de reformă avute în vedere urmăresc:

- creșterea calității vieții beneficiarilor;

- creșterea gradului de reziliență socială la nivelul comunităților;

- dezvoltarea parteneriatului și a solidarității sociale;

Indicatorii cantitativi aferenți țintei noi servicii comunitarepentru persoane cu dizabilități în comunitate vizează: construirea, dotarea și asigurarea funcționării unui număr de 55 de servicii comunitare de tip: centre de zi, centre de servicii de recuperare neuromotorie ambulatorii și centre de servicii de asistență și suport, care vor asigura activități pentru un număr de aprox. 4870 persoane cu dizabilități până la sfârșitul programului.

Programul de finanțare va încuraja dezvoltarea și acordarea serviciilor în parteneriat, public - public (între 2 sau mai multe UAT-uri, între UAT si Consiliul Județean), iar ulterior finalizării investiției, cu menținerea monitorizării din partea autorității centrale de resort cu atribuții în domeniul social), se va asigura sustenabilitatea investițiilor.

 Obiectivul general

Creșterea calității vieții persoanelor cu dizabilități instituționalizate și prevenirea instituţionalizării persoanelor cu dizabilităţi, concomitent cu dezvoltarea serviciilor alternative de sprijin pentru viaţă independentă şi integrare în comunitate.

Beneficiari eligibili:

  • Direcţiile generale de asistenţă socială şi protecţia copilului judeţene/locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti
  • UAT prin serviciile publice de asistenţă socială (SPAS)/ direcțiile de asistență socială (DAS)
  • ONG-uri
  • Furnizori de servicii sociale private/publici

Beneficiari direcți/indirecți:

Beneficiarii direcți sunt persoanele cu dizabilități și furnizorii publici de servicii sociale.

Beneficiarii indirecți sunt CJ și UAT,cu încurajarea parteneriatelor între acestea prin furnizorii publici de servicii sociale.

Grup țintă:

  • aprox.4.870 de beneficiari vor putea primi servicii timp de 4 ani
  • 55 servicii sociale comunitare de tip: centre de zi, centre de recuperare neuromotorie ambulatorie, servicii de asistență și suport.

Prezentul apel este coordonat de Ministerul Muncii și Solidarității Sociale (MMSS), în calitate de  Autoritatea finanţatoare.

Condiții de eligibilitate

  •  Solicitanţi eligibili sunt Direcţiile generale de asistenţă socială şi protecţia copilului judeţene/locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti sau unitățile administrative teritoriale (UAT), prin serviciile publice de asistenţă socială (SPAS)/ direcțiile de asistență socială (DAS);
  • Parteneri eligibili sunt:
    • furnizori de servicii sociale privaţi, acreditați în condiţiile legii: organizații neguvernamentale care desfăşoară activităţi în domeniul protecţiei persoanelor cu dizabilităţi;
    • furnizori de servicii sociale publici, acreditaţi în condiţiile legii: unități administrativ-teritoriale (UAT), prin serviciile publice de asistenţă socială (SPAS)/direcțiile de asistență socială (DAS), Direcţiile generale de asistenţă socială şi protecţia copilului judeţene/locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti;
  • In situația in care Solicitantul este DGASPC judetean sau local al sectoarelor Municipiului Bucuresti partenerul poate fi UAT prin DAS/SPAS sau ONG;
  • In situația in care Solicitantul este UAT prin DAS/SPAS partenerul poate fi DGASPC județean sau local al sectoarelor Municipiului București sau ONG;
  • Solicitantul trebuie să aibă calitatea de furnizori de servicii sociale, acreditați în condițiile legii;
  • Solicitantul trebuie să asigure sustenabilitatea serviciului social, în nume propriu sau în parteneriat și să răspundă pentru respectarea perioadei de sustenabilitate timp de cel puțin 10 ani;
  • Solicitantul trebuie să se angajeze că suportă toate cheltuielile neeligibile identificate în faza de elaborare sau în faza de implementare a proiectului;
  • Solicitantul trebuie să se angajeze că suportă toate costurile suplimentare din fonduri proprii, în cazul în care, pe parcursul implementării proiectului, în vederea atingerii obiectivelor acestuia, se depășește bugetul proiectului;
  • În caz de parteneriat, să aibă încheiat un acord de parteneriat, semnat de reprezentanții legali ai solicitantului și partenerului/partenerilor, aprobat prin hotărâre a consiliului județean/consiliilor locale ale sectoarelor municipiului București/consiliul director al organizației neguvernamentale/consiliul local al UAT;
  • Partenerii trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele criterii de eligibilitate:
    • să fie persoane juridice acreditate ca furnizori de servicii sociale, în condițiile legii;
    • în cazul în care partenerul este furnizor privat de servicii sociale, să fie organizație neguvernamentală care desfăşoară activităţi în domeniul protecţiei persoanelor cu dizabilităţi;
  • Serviciile sociale dezvoltate prin implementarea prezentului proiect sunt administrate de DGASPC/SPAS/DAS și sunt incluse în organigrama DGASPC/SPAS/DAS;
  • Beneficiarul se obligă să obțină licența de funcționare în perioada de implementare a proiectului, precum și de sustenabilitate fără reducerea capacității acestuia;
  • Terenul pentru centrul de zi/centru de servicii de recuperare neuromotorie de tip ambulatoriu/serviciu de asistență și suport va fi pus la dispoziție de solicitant sau de UAT;
  • Centrele de zi/centrele de servicii de recuperare neuromotorie de tip ambulatoriu/centrele de servicii de asistență și suport trebuie să fie accesibile persoanelor cu dizabilități, conform prevederi indicativ NP 051-2012;
  • Centrul de zi/centru de servicii de recuperare neuromotorie de tip ambulatoriu/centrul de servicii de asistență și suport va asigura în mod obligatoriu accesul beneficiarilor din comunitate la resursele și facilitățile oferite, precum și la cele din comunitate (sănătate, educație, muncă, cultură, transport, petrecerea timpului liber etc.), cu scopul de a îmbunătăţi abilităţile şi capacitatea acestora de a participa activ pe piaţa forţei de muncă şi la viaţa socială;
  • Serviciile sociale nou înfiinţate respectă Standardele specifice minime de calitate obligatorii pentru serviciile sociale destinate persoanelor adulte cu dizabilităţi, aprobate prin Ordinul ministrului muncii și justiției sociale nr. 82/16.01.2019;
  • Solicitantul este responsabil de selecţia, angajarea și formarea personalului pentru serviciile nou create; activităţile de selecţie, instruire și formare a personalului care va deservi serviciul social nou înfiinţat sunt prevăzute în proiect, iar cheltuielile aferente acestora sunt suportate de către solicitant din fonduri proprii;
  • Beneficiarul asigură mediatizarea activităţilor desfăşurate prin proiect şi a serviciilor sociale, menţionând de fiecare dată denumirea PNRR, autoritatea finanţatoare și anul acordării finanțării;
  • Proiectul va promova dezvoltarea durabilă, în primul rând, prin finanţarea unor activităţi orientate direct spre susţinerea acesteia, urmărind în principal protecţia mediului, utilizarea eficientă a resurselor, atenuarea și adaptarea la schimbările climatice, biodiversitatea, rezistenţa în faţa dezastrelor, prevenirea şi gestionarea riscurilor, în linie cu principiul DNSH ”do not significant harm”;
  • Perioada de valabilitate a acordului de parteneriat și dreptul de administrare, concesionare, darea în folosință cu titlu gratuit a imobilului/imobilelor (teren și/sau clădire) trebuie să acopere perioada de implementare a proiectului și perioada de asigurare a sustenabilității proiectului;
  • Proiectele se vor derula în perioada: 02.12.2022-31.12.2025;

Grupul ţintă al proiectului

- persoane adulte cu dizabilități din comunitate;

- persoane adulte cu dizabilități asistate în instituții de tip rezidențial.

Cerinţe obligatorii

 Centru de zi

(cod 8899 CZ-D-I)

Centru de servicii de recuperare neuromotorie

de tip ambulatoriu

(cod 8899 CZ-D-II)

Centru de servicii de

asistență și suport

(8899 SC-D-I)

Capacitatea serviciului social

(nr. de beneficiari)

Min. 8 /zi respectiv min. 90/pe perioada

de implementare a proiectului

Min. 8 /zi respectiv min. 90/pe perioada

de implementare a proiectului

Min. 90/pe perioada de

implementare a proiectului

Activități eligibile

Principalele activităţi desfăşurate în serviciile sociale de tip centru de zi, centru de servicii de recuperare neuromotorie de tip ambulatoriu și centrul de servicii de asistență și suport sunt prevăzute standardele specifice minime de calitate obligatorii pentru serviciile sociale destinate persoanelor adulte cu dizabilităţi aprobate prin Ordinul ministrului muncii și justiției sociale nr.82/2019 și cuprind cel puțin următoarele:

- informare şi consiliere;

- dezvoltarea abilităților pentru viață independentă;

- abilitare și reabilitare;

- integrare socială;

- pregătire pentru muncă;

- terapie ocupațională, terapii de recuperare, alte terapii;

- sprijin pentru integrarea în muncă (inclusiv munca asistată);

- după caz: servicii specializate în funcție de nevoile specifice și individuale ale persoanelor cu dizabilități etc.;

- activități culturale și sportive.

Valoarea proiectului și finanțarea acordată

Buget total estimativ – 38,900,000 euro (191.493.030 lei fără TVA) (1 euro = 4.9227 lei)

Finanțarea acordată pe tipuri de servicii sociale este:

Tip serviciu social Valoarea finanțării acordate / serviciu (lei fara TVA)
Centru de zi/centru de servicii de recuperare neuromotorie de tip ambulatoriu/centru de servicii de asistență și suport (la standardele nZEB) 3.342.334,39
Centru de zi/ centru de servicii de recuperare neuromotorie de tip ambulatoriu/ centru de servicii de asistență și suport (la standardele nZEB+) 4.108.798,25

TVA reprezintă cheltuială neeligibilă în cadrul PNRR, cheltuielile eligibile nu vor conține TVA.

Din cele 55 de servicii sociale noi propuse pentru finanțare, 10 centre de servicii vor fi la standardele nZEB+), 45 de centre de servicii vor fi nZEB.

Pot obține finanțare următoarele tipuri de proiecte:

  • tipul I – 1 centru de zi (la standardele nZEB)
  • tipul II – 1 centru de servicii de recuperare neuromotorie de tip ambulatoriu(la standardele nZEB)
  • tipul III – 1 centru de servicii de asistență și suport(la standardele nZEB)
  • tipul IV – 1 centru de zi (la standardele nZEB+)
  • tipul V – 1 centru de servicii de recuperare neuromotorie de tip ambulatoriu (la standardele nZEB+)
  • tipul VI – 1 centru de servicii de asistență și suport (la standardele nZEB+)

Se poate acorda finantarea pentru maxim doua tipuri de proiecte care vizeaza servicii sociale diferite per solicitant.

Serviciile publice destinate persoanelor adulte cu dizabilități revin ca sarcină si responsabilitate socială, potrivit legii speciale, autorităților publice centrale, județene, locale, iar măsurile de finanțare cu această destinație nu intră sub incidența legislației în materia ajutorului de stat.

Cheltuieli eligibile/neeligibile

Categoriile de lucrări care se finanţează sunt: lucrări de construcție de spații, precum şi dotarea acestora.

Categoriile de cheltuieli eligibile aplicabile acestui apel de proiecte sunt:

1. Cheltuieli directe

a)  cheltuieli pentru întocmirea studiului de fezabilitate pentru construcția nouă;

b)  cheltuieli pentru asigurarea utilităţilor necesare funcţionării obiectivului;

c) cheltuieli pentru elaborarea fazelor de proiectare documentație tehnică pentru obţinerea autorizaţiei de construire, studiu de fezabilitate/documentație de avizare a lucrărilor de intervenţii şi deviz general, proiect tehnic şi detalii de execuţie, verificarea tehnică a proiectului tehnic şi a detaliilor de execuţie, conform prevederilor cap. 1 sect. 3 pct. 3.5 din anexa nr. 6 la HG nr. 907/2016;

d) cheltuieli pentru realizarea investiţiei de bază, respectiv: construcţii şi instalaţii, montaj utilaje tehnologice, utilaje, echipamente tehnologice şi funcţionale cu/fără montaj şi/sau dotare, conform prevederilor cap. 1 sect. 4 din anexa nr. 6 la HG nr. 907/2016;

e) cheltuieli pentru lucrările de construcții și instalații aferente organizării de șantier, conform prevederilor cap. 1 sect. 5 pct. 5.1.1 din anexa nr. 6 la HG nr. 907/2016;

f) cheltuieli diverse şi neprevăzute, conform prevederilor cap. 1 sect. 5 pct. 5.3 din anexa nr. 6 la HG nr. 907/2016;

g) cheltuieli privind certificarea performanţei energetice şi auditul energetic al clădirilor, conform prevederilor cap 1, sect. 3, pct 3.4 din anexa nr. 6 la HG nr. 907/2016;

h) cheltuieli privind diriginţia de şantier, conform prevederilor cap 1, sect. 3, pct 3.8.2 din anexa nr. 6 la HG nr. 907/2016;

Linia bugetară 1.1 Cheltuieli pentru obţinerea de avize şi autorizaţii poate conține cheltuieli care se referă la obținerea de avize, acorduri, autorizații (conform cap 1, sect. 3, pct 3.2 din anexa nr. 6 la HG nr. 907/2016), precum și comisioane, cote, taxe, costul creditului (conform cap 1, sect. 5, pct 5.2 din anexa nr. 6 la HG nr. 907/2016).

Cheltuieli pentru imobil:

- cheltuieli pentru lucrări de construcție imobil (clădire) la standardele nZEB

sau

- cheltuieli pentru lucrări de construcție imobil (clădire) la standardele nZEB+

Standardul nZEB: nZEB este un concept devenit obligatoriu în construcții: Clădiri cu consum de Energie aproape Zero, altfel spus clădiri cu performanță energetică foarte ridicată.

Performanța energetică este definită ca fiind „cantitatea de energie necesară pentru a satisface necesarul de energie corespunzător unei utilizări tipice a clădirii, care include, între altele, energia utilizată pentru încălzire, răcire, ventilație, apă caldă și iluminat”.

Pentru clădirile cu necesar foarte redus de energie, cât mai aproape de zero, energia provine într-o măsură cât mai mare din surse regenerabile de energie, inclusiv cu energie din surse regenerabile produsă la faţa locului sau în apropiere.

Necesarul de energie din surse convenţionale este in cazul nZEB aproape egal cu zero sau este foarte scăzut şi este acoperit, în cea mai mare măsură, cu energie din surse regenerabile.

Clădirile nou-construite vor respecta obiectivul privind necesarul de energie primară cu cel puțin 20 % mai mic decât cerința pentru clădirile al căror consum de energie este aproape egal cu zero conform orientărilor naționale, ceea ce se va asigura prin certificate de performanță energetică.

Cheltuieli pentru dotarea cu echipamente, mobilier și cazarmament:

  • cheltuieli pentru achiziţia de dotări specifice (echipamente) pentru activități, de exemplu: mașină de făcut lumânări, mașină de cusut, roata olarului, cameră multisenzorială, echipamente kinetoterapie etc;
  • cheltuieli pentru achiziţia de aparatură tehnologică-electrocasnică (mașini de spălat, frigidere, aragaz, aspirator, lifturi, platforme etc.), tehnologii de acces și tehnologii și dispozitive asistive;
  • cheltuieli pentru achiziţia de veselă şi tacâmuri;
  • cheltuieli pentru achiziţia de echipamente de birotică (calculator, telefon, fax, imprimantă etc.);
  • cheltuieli pentru achiziţia de echipamente PSI;
  • cheltuieli pentru achiziţia de mobilier (de ex. paturi, dulapuri, mese, scaune, mobilier de bucătărie etc.);
  • cheltuieli pentru achiziţia de cazarmament (saltele, lenjerie pat, prosoape, perne, pilote etc.);
  • cheltuieli pentru mijloc de transport/mijloc de transport adaptat;
  • alte cheltuieli necesare dotării serviciului social;

Cheltuieli cu funcționarea pentru maxim 2 ani pentru 1 serviciu nou într-un interval de 4 ani.

Cheltuielile estimate în cadrul devizului general se vor încadra în prevederile standardelor de cost în vigoare, după caz.

Cheltuielile eligibile aferente proiectului finanțate prin PNRR nu includ TVA-ul.

TVA-ul va fi evidențiat separat în toate documentele justificative, acesta urmând să fie asigurat de la bugetul de stat.

2. Cheltuieli diverse şi neprevăzute – în procent de maxim 10% din fondurile nerambursabile solicitate;

Cheltuielile neeligibile generale sunt:

  • cheltuieli pentru obţinerea şi amenajarea terenului;
  • cheltuieli pentru asistenţa tehnică sau consultanţă (cu excepția dirigenţiei de şantier);
  • cheltuieli pentru organizarea procedurilor de achiziţii, active necorporale;
  • cheltuieli conexe organizării de şantier;
  • cheltuieli pentru probe tehnologice, teste şi predare la beneficiar;
  • cheltuieli salariale pentru echipa de implementare;
  • cheltuielile aferente activităților de informare și publicitate.

Pentru achiziţionarea din fonduri publice, produse, lucrări sau servicii, procedura de achiziţie este cea prevăzută de legislația în vigoare privind achiziţiile publice și cad în responsabilitatea beneficiarului.

Criterii de evaluare

Evaluarea proiectelor cuprinde:

a) verificarea conformităţii administrative şi a eligibilităţii solicitantului şi a partenerului, dupa caz;

b) verificarea eligibilităţii proiectelor;

c)  evaluarea propunerii tehnice şi financiare.

Pentru verificarea conformităţii administrative şi de eligibilitate a cererii de finanţare se utilizează un sistem de evaluare de tip DA/NU.

Evaluarea propunerii tehnice şi financiare constă în evaluarea şi punctarea propunerii tehnice şi financiare conform grilei de evaluare prevăzută în Anexa 6 a prezentului Ghid.

Evaluarea calitativă constă în acordarea unui punctaj pe fiecare subsecţiune din cele 3 secţiuni ale grilei de evaluare, pe o scară de la 0 la 15.

Propunerile de proiect care obţin un punctaj de minim 60 de puncte în urma aplicării grilei de evaluare sunt declarate calificate.

În urma evaluării propunerii de proiect Comisia declară că acesta este admis sau respins și lista de proiecte propuse spre finanţare publică pe site-ul www.mmuncii.ro

Depunerea proiectelor

Selecţie publică de proiecte - Apel competitiv

Termen lansare apel de proiecte: 10 octombrie 2022

Termen depunere proiecte: 11 octombrie 2022 – 10 noiembrie 2022

Ministerul Muncii și Solidarității Sociale a anunțat vineri, 4 noiembrie 2022, prelungirea perioadei de depunere a proiectelor  de la data de 10.11.2022, ora 23.59, la data de 04.12.2022, ora 23.59.

Apelul competitiv pentru depunerea  proiectelor se lansează prin platforma electronică dedicate PNRR, la umătorul link: https://proiecte.pnrr.gov.ro

Ghidul finanțării

Descarcă Ghidul Solicitantului

Căutați finanțare europeană