Ești membru? Cont nou / Autentificare
Ştiri

MMDD urmeaza sa atraga fonduri europene de circa 4,5 miliarde de euro

Referitor la problematica lucrarilor la Drumul National 66 A, Serviciul Relatii Publice al Ministerului Mediului si Dezvoltarii Durabile este imputernicit sa declare:

De la intemeierea sa, toate eforturile Ministerului Mediului au fost canalizate in directia respectarii si aplicarii legislatiei nationale in domeniul protectiei mediului, prin care este transpusa legislatia Uniunii Europene, garantie a respectarii, protejarii si conservarii resurselor naturale din tara noastra.

In acelasi timp, asigurarea unei dezvoltari durabile pentru toate comunitatile din tara noastra este dezideratul central al Ministerului Mediului si Dezvoltarii Durabile. Crearea unei Romanii sustenabile, din acest punct de vedere, inseamna costuri de aproximativ 30 de miliarde euro, dar inseamna si conformarea activitatilor economice si investitionale la o noua legislatie.

Trebuie inteles ca, dincolo de intentiile si beneficiile activitatilor economice si investitionale din Romania, exista legi de mediu la care acestea trebuie sa se conformeze.

Este nevoie de implicarea activa in acest domeniu a partenerilor sociali, in special a societatii civile, dar si de constientizarea, din partea tuturor - autoritati, investitori, cetateni -, a faptului ca obligatiile de mediu nu sunt facultative.

MMDD intelege necesitatea ca toate comunitatile din Romania sa beneficieze de oportunitatile necesare unei dezvoltari durabile, fiind unul dintre cei mai puternici sustinatori ai dezvoltarii infrastructurii in tara noastra, pentru care, in urmatorii 6 ani, urmeaza sa atraga numai din fonduri europene circa 4,5 miliarde de euro.

Modernizarea si extinderea Drumului National 66 A poate oferi oportunitati de dezvoltare, iar institutiile de mediu nu se opun realizarii acestei investitii, atat timp cat sunt respectate normele de protectia mediului.

Proiectul Drumului National 66A se afla in acest moment in procedura de evaluare a impactului asupra mediului pentru tronsoanele de drum: km 37+440 47+600 - Campu lui Neag si Cantonul Silvic Campusel si km 37+440 - km 47+600, Campu lui Neag - Cerna.

Ambele tronsoane traverseaza parcuri nationale care urmeaza a fi incluse si in reteaua europeana Natura 2000. Este vorba despre Parcul National Retezat si Parcul National Domogled - Valea Cernei. Includerea acestora in Reteaua Natura 2000 se datoreaza importantei deosebite pe care o prezinta din punctual de vedere al patrimoniului natural al acestor zone. In aceste conditii, efectuarea oricaror lucrari care ar sectiona aceste parcuri, putand afecta ireversibil orice vietuitoare, se poate realiza numai dupa obtinerea acordului de mediu din partea autoritatilor de mediu, respectiv Agentia pentru Protectia Mediului Hunedoara, pentru primul tronson, si Agentia Nationala pentru Protectia Mediului, pentru cel de-al doilea tronson de drum. Obtinerea acordului de mediu este o conditie obligatorie pentru eliberarea ulterioara a autorizatiei de construire, necesara pentru inceperea lucrarilor.

Eliberarea acestor acorduri de mediu nu este posibila fara obtinerea avizelor stiintifice si a acordurilor administratiilor acestor parcuri. Consiliile stiintifice, care decid in ce priveste acordarea avizelor stiintifice, sunt autonome fata de administratia parcurilor nationale si fata de administratia de stat.

Beneficiarul lucrarii de constructii - Directia Regionala de Drumuri si Poduri Timisoara - nu detine, in acest moment, nici avizul Consiliului Stiintific al Parcului Retezat si, implicit, nici acordul de mediu al APM Hunedoara, unde se efectueaza lucrarile la primul tronson. In ciuda acestui fapt si cu toate ca beneficiarul lucrarii avea cunostinta ca nu poate sa execute lucrarile fara a obtine acordul de mediu, aceste lucrari au continuat, fapt care a obligat Garda de Mediu sa procedeze la masuri de sanctionare a celor care au incalcat prevederile legii.

De altfel, in cadrul ultimei intalniri de lucru, din 22 iunie a.c., cu reprezentantii MMDD si cu cei ai Parcului National Retezat, Directia Regionala de Drumuri si Poduri Timis, beneficiarul lucrarilor de modernizare, a prezentat deja un prim set de masuri in acest sens. Printre acestea figureaza constructia a 3 pasarele si a unor traversari pentru trecerea animalelor, si stabilirea unor zone de parcare si stationare. Consiliul Stiintific al Parcului National Retezat a cerut completarea acestora si a solicitat realizarea Planului Urbanistic Zonal, conditie obligatorie pentru acordarea avizului stiintific. Romania detine unele dintre cele mai importante valori pe biodiversitate, iar Uniunea Europeana manifesta o preocupare deosebita si sustine constant tara noastra, pentru protejarea biodiversitatii. Institutiile de mediu au cunoscut in ultimii trei ani un proces de consolidare continua. Ministerul Mediului doreste ca institutiile pe care le coordoneaza sa fie capabile se gestioneze la nivel national, regional si local problemele de mediu, prin investitii, autorizari si controale. In acelasi timp, institutiile de mediu trebuie sustinute, pentru a se evita derapajele si pentru ca Romania sa devina cu adevarat o tara europeana.

Romania se dezvolta intr-un ritm accelerat la aceasta ora. Dar progresele economice nu mai sunt suficiente pentru a justifica distrugerea mediului inconjurator. Calamitatile naturale - inundatii, seceta - carora si tara noastra a trebuit sa le faca fata, in ultimii ani, sunt un serios semnal de alarma asupra costurilor economice si sociale uriase generate de o dezvoltare haotica, avand ca efect distrugerea echilibrului natural.

Sursa: Ministerul Mediului si Dezvoltarii Durabile

Vizualizări: 215