Ministerul Fondurilor Europene a anunțat astăzi, 21 iulie 2016, deschiderea liniilor de finanţare pentru investiţii în creşterea gradului de siguranță a traficului, în fluidizarea traficului la punctele de frontieră, respectiv în reducerea impactului asupra mediului. Bugetul este de 106,5 milioane de euro, din care siguranța rutieră are cea mai mare alocare - 85,2 milioane de euro.
Apelurile de proiecte sunt lansate în cadrul POIM, Axa prioritară 2. "Dezvoltarea unui sistem de transport multimodal, de calitate, durabil şi eficient", Prioritatea de investiții 7c. "Dezvoltarea și îmbunătățirea sistemelor de transport care respectă mediul, inclusiv a celor cu zgomot redus și care au emisii reduse de carbon, inclusiv a căilor navigabile interioare și a sistemelor de transport maritim, a porturilor, a legăturilor multimodale și infrastructurilor aeroportuare, cu scopul de a promova mobilitatea durabilă la nivel regional și local", Obiectiv Specific 2.5. "Creșterea gradului de siguranță și securitate pe toate modurile de transport și reducerea impactului transporturilor asupra mediului", respectiv Obiectiv Specific 2.6. "Reducerea timpului de staţionare la punctele de comunicare transnaţională".
Descarcă Ghidul pentru OS 2.5
Descarcă Ghidul pentru OS 2.6
Principalul rezultat urmărit prin aceste investiţii din fonduri europene este reducerea numărului deceselor în accidentele rutiere. În 2015, rata de deces a fost de 95 de persoane la un milion de locuitori, aproape dublu faţă de media UE (51.5 decese la un milion de locuitori), potrivit unor statistici ale Comisiei Europene. România se află pe primul loc în UE – la egalitate cu Bulgaria – la capitolul deceselor în trafic.
În ce priveşte fluidizarea traficului la punctele de frontieră, prin această linie de finanţare se va reduce timpul de staționare, în special al transportatorilor de marfă. Ghidurile pe care Ministerul Fondurilor Europene le lansează pentru proiectele de investiţii în siguranţa rutieră se adresează administratorilor infrastructurii de transport pentru toate modurile, inclusiv prin parteneriate cu alte instituţii publice, autorităţile publice locale, Direcția Rutieră din Inspectoratul General al Poliției Române și Direcția de Poliție Transporturi.
Ghidul ce vizează fluidizarea traficului la punctele de trecere a frontierei se adresează Agenției Naționale de Administrare Fiscală, Ministerului Transporturilor, Operatorului de infrastructură la punctul de trecere a frontierei desemnat în conformitate cu legislația în vigoare, Direcției Rutiere din cadrul Inspectoratului General al Poliției Române, respectiv Direcției de Poliție Transporturi sau Poliţiei de Frontieră Române, după caz.
Cifrele publicate nu includ rezerva de performanță, alocată doar dacă beneficiarii ating indicatorii de performanță agreați cu UE.
Cele 106,5 de milioane de euro fac parte din POIM 2014-2020, al doilea program ca mărime din UE. Banii vor fi distribuiți după cum urmează:
Comisia Europeană estimează că 135 000 de persoane au suferit accidente grave pe drumurile din UE. Costul social aferent - reabilitare, asistență medicală, daune materiale etc. - este estimat la cel puțin 100 de miliarde EUR.
Comisia Europeană are ca obiectiv reducerea la jumătate a numărului total de decese în accidente rutiere în Uniunea Europeană până în anul 2020, începând din 2010.
Măsuri de siguranță în transport și trecererea frontierei
Anexă: Numărul de decese rutiere la un milion de locuitori - Statistici preliminare pentru fiecare țară în parte pentru 2015
***
Despre POIM 2014-2020:
Apelul de finanțare este în linie cu Strategia Națională de Siguranță Rutieră 2016-2020, pe care Guvernul o va adopta în perioada următoare. Strategia are ca principal obiectiv reducerea numărului de victime în accidentele rutiere până în 2020, conform angajamentelor față de Uniunea Europeană.
Sursa: Ministerul Fondurilor Europene
Documente |
---|
POIM_Ghidul.solicitantului.OS.2.5.zip |
POIM_Ghidul.solicitantului.OS.2.6.zip |
Masuri de siguranta in transport si trecererea frontierei.pdf |