Ești membru? Cont nou / Autentificare
Ştiri

Cercetarea in domeniul TIC: un nou instrument de gestionare a mersului trenurilor permite reducerea timpului de asteptare si a intarzierilor

Datorita unui proiect de cercetare care a primit 2,6 milioane de euro din finantari UE, europenii se confrunta cu mai putine perturbari la calatoria cu trenul in aceasta vara. In cadrul proiectului ARRIVAL au fost elaborate softuri avansate care permit gestionarea mersului trenurilor in mod mai eficient si solutionarea perturbarilor in timp real, mai eficace, mentinand totodata acelasi nivel de siguranta. Operatorii feroviari de pe intreg teritoriul Europei aplica deja rezultatele acestei cercetari pentru a asigura o utilizare mai eficienta a retelelor de cale ferata, atat in ceea ce priveste orarul trenurilor, cat si solutionarea perturbarilor neprevazute. Algoritmii elaborati isi pot gasi aplicatii in alte domenii cum ar fi sistemele de navigatie rutiera, sistemele industriale de gestionare a fluxului de lucru, comertul electronic, retelele peer-to-peer, retele in tehnologie Grid si sanatate.

Acest proiect de cercetare european de prima clasa permite unui numar mai mare de trenuri de calatori, de marfuri si bunuri sa utilizeze aceeasi infrastructura in siguranta, sporind totodata punctualitatea si gradul de satisfactie a calatorilor, precum si profitul operatorilor.Este o situatie din care toata lumea are de castigat.” a declarat vicepresedintele Comisiei Europene, Neelie Kroes, comisarul responsabil cu agenda digitala.

Pentru a se reduce la minim intarzierile la calatoria cu trenul, este necesar sa se optimizeze gestionarea mersului trenurilor si sa se evite orice fel de efecte de domino pe care le pot provoca perturbarile de trafic. Un tren de legatura ar trebui sa astepte sau sa plece la timp? De obicei, ordinea in care trenurile folosesc liniile de cale ferata este fixa. Cum ar trebui realocate liniile in cazul unei intarzieri? Aceste decizii implica aspecte complicate de logistica si un timp redus de actualizare a orarelor si de reducere la nivel minim a gradului de disconfort al pasagerilor.

In mod traditional, operatorii feroviari rezolvau perturbarile facand apel intr-o foarte mica masura la calculatoare (de obicei la softuri de grafica pentru a vizualiza evenimentele). Prin intermediul noilor metode se pot stabili un mers al trenurilor optim, precum si ce ar trebui sa se intample daca trenurile au intarziere.

Succesul proiectului ARRIVAL se bazeaza pe elaborarea de noi algoritmi care pot fi folositi pentru a organiza gestionarea infrastructurii feroviare in mod mai eficient,de la mersul trenurilor, alocarea liniilor, repartizarea personalului si incarcarea marfurilor la solutionarea perturbarilor - precum redirectionarea trenurilor sau modificarea orarului acestora - in timp real.

Proiectul ARRIVAL a implicat noi concepte si metode de cercetare algoritmice care au ameliorat in mod substantial fundamentele teoretice necesare pentru a solutiona in mod eficient problemele mari si complexe de optimizare, cum sunt cele din retelele de cai ferate. Proiectul a fost implementat deja cu succes in Țarile de Jos, Germania si Elvetia. De exemplu, algoritmii ARRIVAL au fost utilizati la realizarea unui nou mers al trenurilor pentru sistemul feroviar olandez, care gestioneaza 5 500 de trenuri zilnic, astfel ca acesta este acum unul dintre cele mai eficiente sisteme europene de cai ferate. In Berlin, timpul de asteptare dintre trenuri in cadrul retelei de metrou U-Bahn s-a redus de la 4 la 2 minute datorita aplicarii algoritmilor ARRIVAL. Caile ferate elvetiene au implementat un mers al trenurilor optim, bazat pe algoritmii ARRIVAL, pentru trenurile suplimentare de pe liniile cu risc crescut, pe care opereaza atat trenuri de calatori, cat si de marfuri.

Și alti operatori feroviari de pe teritoriul Europei sunt interesati sa implementeze aceasta tehnologie.Testele efectuate in Italia, in statiile de tren din Palermo si Genova, au avut ca rezultat o reducere cu 25% a intarzierilor.Prin imbunatatirea eficientei feroviare, noua tehnologie bazata pe algoritmi aduce beneficii tuturor europenilor care merg cu trenul.In medie, un european calatoreste cu trenul aproape 800 km pe an.

Context


In perioada 2006-2009, cercetatori de la 12 universitati (din Grecia, Spania, Italia, Germania, Elvetia si Țarile de Jos) si compania franceza de cai ferate SNCF (Société Nationale des Chemins de fer Français) au lucrat la proiectul ARRIVAL.

Prin proiectul de cercetare au fost elaborati algoritmi avansati de software care permit optimizarea serviciilor feroviare.Prin programul global de cercetare al Comisiei (Al Șaselea Program-cadru 2001-2006), in cadrul schemei de cercetare Future and Emerging Technologies (FET), s-au finantat 2,6 milioane de euro din costul total de 3,2 milioane de euro. Aceasta schema sprijina cercetarea cu grad ridicat de risc in domeniul tehnologiei informatiei.

La ICT 2010, cel mai amplu eveniment european al cercetarii in domeniul TIC, care va avea loc la Bruxelles in perioada 27-29 septembrie 2010, vor fi prezentate mai multe povesti de succes din domeniul cercetarii TIC, finantate de UE. Vor fi prezentate peste 100 de proiecte elaborate gratie finantarii UE, care reprezinta ultimele evolutii in materie de tehnologii digitale.

Jurnalistii pot participa gratis dupa ce se inscriu la adresa web:
http://ec.europa.eu/information_society/events/ict/2010/index_en.htm

Pentru mai multe detalii privind proiectul ARRIVAL, a se vedea:
http://arrival.cti.gr/index.php/Main/HomePage

Sursa: Comisia Europeana

Vizualizări: 136