Ești membru? Cont nou / Autentificare
Ştiri

Combaterea fraudei în TVA: Un nou set de norme privind transparența, în vigoare de la 1 ianuarie

Începând cu 1 ianuarie 2024 au intrat în vigoare noi norme privind transparența, care vor ajuta statele membre ale UE să combată frauda în domeniul taxei pe valoarea adăugată (TVA).

Noile norme vor oferi administrațiilor fiscale ale statelor membre UE informații referitoare la plăți care le vor permite să detecteze mai ușor fraudele în domeniul TVA, cu un accent deosebit pe comerțul electronic, un sector foarte predispus la neconformități și fraude de acest gen. Acest lucru creează, la rândul său, lacune în veniturile fiscale din care se plătesc servicii publice vitale.

De exemplu, unii vânzători online care nu sunt prezenți fizic într-un stat membru al UE vând bunuri și servicii consumatorilor din UE fără să se înregistreze în scopuri de TVA niciunde în UE sau declarând o valoare mai mică decât valoarea reală a vânzărilor lor online. Prin urmare, statele membre au nevoie de instrumente consolidate pentru a detecta și a pune capăt acestui comportament ilegal.

În detaliu

Noul sistem consolidează rolul cheie jucat de prestatorii de servicii de plată (PSP), cum ar fi băncile, instituțiile emitente de monedă electronică, instituțiile de plată și serviciile de virament poștal, care facilitează împreună peste 90 % din achizițiile online în UE.

Începând cu data de 1 ianuarie, acești PSP vor trebui să-i monitorizeze pe beneficiarii plăților transfrontaliere și, începând cu data de 1 aprilie, vor trebui să transmită administrațiilor statelor membre ale UE informații cu privire la cei care primesc mai mult de 25 de plăți transfrontaliere pe trimestru. Aceste informații vor fi apoi centralizate într-o nouă bază de date europeană dezvoltată de Comisia Europeană, și anume Sistemul electronic central de informații referitoare la plăți (CESOP), în care informațiile vor fi stocate, agregate și verificate încrucișat cu alte date.

Toate informațiile din CESOP vor fi apoi puse la dispoziția statelor membre prin intermediul Eurofisc, rețeaua UE de specialiști în combaterea fraudei în domeniul TVA, lansată în 2010. Astfel, statelor membre le va fi mult mai ușor să analizeze datele și să-i identifice pe vânzătorii online care nu respectă obligațiile în materie de TVA, inclusiv întreprinderile care nu sunt situate pe teritoriul UE.

Funcționarii de legătură Eurofisc sunt, de asemenea, împuterniciți să ia măsuri adecvate la nivel național, cum ar fi solicitarea de informații, efectuarea de audituri sau radierea numerelor de TVA. Dispozițiile similare aflate deja în vigoare în unele state membre și în alte țări au avut un efect tangibil asupra combaterii fraudei din sectorul comerțului electronic.

Sursa: Comisia Europeană 

Vizualizări: 236