Ești membru? Cont nou / Autentificare
Blog

Consecventi in intarziere si admirabili in dezorganizare

Acum doi ani, in povestea fondurilor structurale, rememoram cu candoare despre ”Sfarsitul copilariei”. In 2013 se incheia primul interval de programare de sapte ani pentru Romania si, desi mai urma „+2-ul” din celebra „regula n+2”, anticipam sau mai degraba speram intr-un nou interval 2014 – 2020 mai bine planificat, mai predictibil, mai consistent. Iata un pic de teorie 🙂 „Regula n+2 spune, pe scurt, ca toate sumele angajate prin contracte de finantare trebuie, pentru a fi eligibile din punctul de vedere al Comisiei Europene, sa fie platite beneficiarilor finali (furnizori, prestatori, constuctori, experti, membrii ai grupurilor tinta etc.) in maxim doi ani de la incheierea intervalului”. Pe scurt, TOATE platile trebuiau si trebuie facute pana pe 31 decembrie 2015. Spun si „trebuie” pentru ca si acum – 31 decembrie 2015, orele 13:30 (cand scriu acest blog)- si noi, asemenea foarte multor alti beneficiari de finantare europeana, suntem in plin proces de „trezorerizat”, procesat si efectuat plati. Vreo 400 de subventii, plus niste facturi.

Una dintre legile lui Murphy spune ca „in spatele fiecarei probleme mari (intarzierea lansarii noilor apeluri pentru intervalul 2014 – 2020) sta pitita o problema mica care asteapta sa iasa la iveala (in cazul nostru incheierea proiectelor si platilor din vechea perioada de programare)”. Primii doi ani (2014&2015) ai noii perioade au fost, din pacate pentru Romania, DOAR ultimii doi ani ai celei vechi. Au fost doar „+2-ul” vechi si aprope nimic nou. Mica problema a finalizarii socotelilor din primul interval de programare a angajat aproape toate resursele din MFE, AM-uri si OIR-uri. Efectul direct este o intarziere generala de doi ani in elanul de absorbtie a unor noi fonduri, dar suntem linistiti pentru ca nici traditia, nici experienta directa sau colaterala nu ne plaseaza, ca stat, in aria de acoperire a unor adjective de genul:  punctual, organizat, precis sau disciplinat. Cu intarzierea aceasta nu am facut decat sa fim consecventi.

Adevarata problema rezida in ceea ce s-a intamplat intern in acesti „+2” ani in care ne-am concentrat declarativ si formal cu arme si bagaje sub stindardul glorios al ABSORBTIEI. Folosind o lupa de granulatie fina si analizand la nivel micro, in detalii acolo unde, nu-i asa, se ascunde diavolul, descoperim o lume pestrita de ingeri si demoni, fantasme, fundamentalism formal, haiduci, inchizitori obtuzi, buna – credinta, rea – credinta, responsabilitate si mult cinism, doar uneori inconstient.

Colegul meu, Dragos Jaliu, scria despre perceptia si sentimentulca sistemul de gestionare a fost creat pentru a controla, a detecta nereguli si a pedepsi. Oamenii din autoritatile responsabile cu gestionarea banilor nu au suficienta incredere in beneficiari, adica paradoxal tocmai in cei carora deja li s-a acordat incredere prin contractul de finantare”.

In 2015 perceptia a devenit o certitudine amara iar multe dintre reactiile unor institutii din sistem, de fapt ale unor oameni, cu nume si prenume din acest sistem, au atins cote paroxiste de cinism, iresponsabilitate si rea – credinta.

Cum altfel, decat cinism ironic, este sa trimiti unui beneficiar pe 29 decembrie seara adresa ca i-ai aprobat cererea de plata, sa ii atragi atentia ca platile (pentru care a facut cererea de plata) trebuie facute pentru a fi eligibile pana la (SIC!) 31 decembrie, iar in acelasi text sa ii comunici ca ai decis sa compensezi suma din cererea de plata pe care i-ai aprobat-o cu niste corectii anterioare si, iaca pozna, balanta e 0? – Cu siguranta intr-o instructiune exista un temei.

Cum altfel, decat cinism iresponsabil, este sa blochezi un act aditional timp de doua – trei luni si apoi sa respingi intregul ajutor de minimis omorand firmele unor tineri antreprenori sub argumentul ca s-a depasit cu o luna termenul de infiintare prevazut de Ghid? – Cu siguranta intr-o instructiune exista un temei care NU da termen cert pentru raspunsul la un act aditional.

Cum altfel, decat cinism meschin, este sa constati renovarea ireprosabila a unui monument istoric, sa il prezinti ca buna practica, sa nu gasesti niciun viciu de procedura si niciun operator din cei multi participanti la achizitia lucrarilor sa nu fi avut nici un fel de obiectie si atunci, TU, finantator, sa gasesti o RECOMANDARE indeplinita oricum alternativ si transformand-o discretionar in OBLIGATIE, sa aplici o corectie de 25% ? – Cu siguranta intr-o instructiune exista un temei ce poate fi speculat.

Cum altfel, decat cinism pseudo-legal, este sa constati dupa trei ani, dupa ce proiectele s-au si finalizat si s-au si rambursat cererile finale, ca tu, finantator, ai gresit o prevedere de eligibilitate a unor cheltuieli  in patru ghiduri si sa trimiti note de debit tuturor proiectelor pentru acele cheltuieli cerandu-le si dobanzi si penalitati de interziere ? – Aici nici macar temei nu exista, dar unul tot s-a gasit.

O alta marota care in 2015 a facut ravagii prin bugetele proiectelor a fost „rezonabilitatea costurilor”. Acesta este un criteriu clar de evaluare si dreptul de corectie apartine evaluatorilor si doar prin eventuale acte aditionale poate apartine implementarii. Sub acest slogan nereglementat si necircumstantiat procedural in implementare, limita dintre bine si rau, dintre real si imaginar in bugete a fost pulverizata si lasata complet in mainile unor persoane, ofiteri de verificare care din pacate nu au fost si instruiti asupra continutului acestui concept. Norma metodologica disponibila pentru aceasta procedura a fost implicit : „MIE mi se pare cam mult !” Foarte multi, majoritatea, sunt de buna credinta, cativa insa, prada probabil unor stereotipuri si experiente negative, sunt de evidenta rea-credinta. Dupa ei potopul si orizontul instantelor… Principiul calitatii, al lucrului bine facut a fost pus pe coji de nuca de un astfel de ofiter : „Vreti calitate pe proiecte europene ??? Calitate sa faceti pe banii dumneavoastra !

„N+2-ul” se sfarseste, iara anul se-noieste. Au ramas multe proiecte cu sume care nu au mai ajuns sa le fie virate, si aceste sume eligibile din punct de vedere al proiectului devin din 1 ianuarie 2016 neeligibile din punct de vedere al Comisiei Europene. Sunt sume pe care statul roman va trebui intr-un mod sau altul sa si le asume. Aceasta este, cred eu, cheia pentru ce va sa vina: ASUMAREA.

Povestea aceasta a fondurilor structurale a mers mai departe, ajungand la o si buna si rea rata de absorbtie de 75% (conform unui comunicat MFE publicat pe 31 decembrie), nu pentru, ci in ciuda multelor elemente negative de genul celor povestite mai sus. La 100 de ani dupa ce generalul Berthelot (care a inconjurat globul prin Alaska ca sa vina sa ne ajute la Marasesti) constata ca „Romanii sunt admirabil de dezorganizati”, un membru al auditului CE, venind ce-i drept direct de la Bruxelles, constata acum cateva saptamani analizand in teritoriu situatia POSDRU : „Va ascundeti dupa instructiuni”.

Cheia si pilonul care trebuie si pot face sistemul un pic mai functional este, in opinia mea, ASUMAREA individuala. Niciodata instructiunile si normele nu vor putea sa acopere complet toate situatiile din viata unui proiect. Intotdeauna vor aparea o situatie, un caz, o circumstanta pentru care norma poate fi si alba si neagra.

Aceasta asumare exista si in prezent in fiecare dintre institutii, dar este atat de rara incat cei care isi mai asuma cate o decizie ar trebui sa primeasca cate un pin cu floarea de colt. Desi in Romania nu avem o lege a raspunderii administrative, sau poate tocmai de aceea, nivelul de asumare este asa de redus incat vulnerabilitatea proiectelor la rea credinta este o fatalitate.

Asumarea vizibila este incapsulata la nivelele de varf unde cumva, inerent, este in fisa postului. Chiar si acolo insa deseori este doar mimata. Cand cu adevarat este folosita se intampla lucruri magice de sus si pana jos. Prin ASUMARE la POSDRU a fost posibila si laudabila plata a peste trei mii de cereri de plata si lichidare in doar cateva zile de ajun de Craciun, chemand echipa AM la birou de la 3 dimineata. Prin asumare unii directori de OIR au oprit decizii aberante dar „procedurale” sau au cautat impreuna cu beneficiarii solutii pentru a rezolva si nu pentru a bloca un caz particular sau altul neacoperit de instructiune. Asa se vede la nivel micro.

In acest vacarm de blocaje, deblocaje si reblocaje pentru noi, echipa de la www.fonduri-structurale.ro, 2015 a fost ca pentru foarte multi dintre voi beneficiarii si deja prietenii nostri, cel mai scrasnit si mai incarcat an din cei noua ani de poveste a site-ului. A fost anivesarea noastra de la mijloc de decembrie pe care aproape am pierdut-o printre cereri de rambursare aferente cererilor de plata si incarcarea de rambursari finale in action web.

Am continuat sa va fim sprijin in masura competentei si capacitatilor noastre aducandu-va stirile despre finantari si proiecte. Am transmis prin scrisori deschise sau intalniri directe (ce-i drept mai multe ca in alti ani ) puncte de vedere si pozitii dintre care unele au contat. Am purtat lupte de gherila prin trezorerii pentru activarea fluxului cererilor de plata sau am purtat discutii cu persoane cu pin de floare de colt dintr-un OIR sau altul pentru uniformizarea unei bucati sau alta de instructiune. Am fost ceea ce voi cei peste 80.000 de beneficiari ai nostri numiti : www.fonduri-structurale.ro.

Tocmai am primit confirmarea ca la trezorerie toate cele 398 de OP-uri cu subventii s-au procesat si nu a fost nicio greseala. Este 31.12.2015 ora 15 :29. Pare o informatie banala, dar in spatele ei se ascunde o poveste thriller si o echipa Structural Consulting Group – www.fonduri-structurale.ro  real-fantastica.

In numele acestei echipe  : Dragos, Mirela, Cristina, Raluca, Anca, Dana, Daniela, Mihai, Alex si Alexandra va multumesc si pentru bune si pentru rele tuturor celor care ne-ati fost si ne sunteti alaturi in aceasta poveste in care noi continuam sa credem ca succesul este molipsitor. In 2016 contam pe voi sa o dovedim din nou.

Sarbatori fericite si ganduri bune si un 2016 plin de Proiecte implinite!

La multi ani!

Voie buna,

Dan Barna

PS. In 2015 am produs peste doua tone de hartie si ne intrebam adesea in birou pentru ce toate acele nopti si zile, toate aceste eforturi uneori absurde de a scana bilete de tren, rapoarte, liste, pontaje, bibliorafturi intregi. Raspunsul l-am primit la incheierea unui proiecte de economie sociala din gura unui domn vulnerabil in toate sensurile  in care doriti sa intelegeti vulnerabilitatea, angajat cu carte de munca intr-un SES:

Domnule, eu inainte mergem cu capul in jos pe strada, eu inainte nu puteam sa merg la magazin sa cumpar pe datorie ca sa duc mancare acasa la copii, pentru ca nu aveam bani si nici un venit. Eu acum de cand cu proiectul am un loc de munca si pot sa merg sa cumpar pe datorie pentru ca la sfasitul lunii iau un salariu si ma duc si platesc

Cred ca de asta…

18 thoughts on “Consecventi in intarziere si admirabili in dezorganizare

  1. Domnilor si doamnelor, va multumim ca existati si ca luptati cot la cot cu noi in acest marasm de nepasare, cinism -cum bine spuneti si dezorganizare crasa. Ne-am regasit exact in aceste cuvinte pe care le scrieti cu atata obiectivitate si cu tot sufletul.
    Eu si familia mea sunt victima acestui sistem si suntem vinovati ca am dorit sa cream in Hobita lui Brancusi un parc pentru copii, tineri, varstnici si pentru cat si parc de minigolf pentru turistii veniti la pensiunile din zona sau pentru cei in tranzit. Creând 3 locuri de munca pe perioada nedeterminata ocupate de persoane cu studii superioare. Proiectul POSDRU 176/3.1/S/150319-sprijin pentru antreprenori pe schema de minimis.Pentru punerea in opera a acestui proiect cheltuind o suma importanta dintr-un credit de nevoi personale.
    Problema poate fi rezumata astfel: Am depus proiectul in luna iunie pentru a participa la concursul de planuri de afaceri organizat de ADR-SV Oltenia, am iesit castigatori pe locul 4, insa din pricina ca ADR nu si-a indeplinit indicatorii de planuri castigatoare, s-a prelungit depunerea acestora pana in septembrie. In 11 septembrie am semnat acordul de finantare cu termen final implementare 30.11.2015. In 10.11.2015, disperati ca nu am primit nici un leu din finantarea initiala de 80%, am cerut prelungirea prin act aditional a termenului final de 30.11.2015 explicand ca furnizorul principalelor echipamente are proces tehnologic de respectat de 4 saptamani de la data platii si lansarea in fabricatie, termenul de livrare decurgand in consecinta. Raspuns ADR : “in momentul de fata nu avem instructiune care sa ne permita prelungirea.” Pe 17.12.2015, cu doar 13 zile inainte de termenul final ni s-a creditat contul si a inceput nebuna zbatere pt cereri de avizare la plata. Am reusit sa platim toate cheltuielile angajate asa cum era stipulat in contract, insa livrarea echipamentelor avea sa dureze pana producatorul finaliza procesul tehnologic. La 11.12.2015, comisia de monitorizare a ADR constata evident ca nu au sosit echipamentele. Le solicitam sa convoace o noua comisie de verificare la sosirea acestora in 22.12.2015, se accepta insa abia pe 28.12.2015 se constata ca echipamentele sunt sosite si sunt conforme, insa intre timp, stupoare: la 18.12.2015 ADR ne trimite adresa sa restituim contravaloarea echipamentelor considerate neeligibila deoarece nu au sosit pana la 30.11.2015. Le-am cerut revocarea si inca asteptam raspunsul lor, desi la 15.12.2015 Ministerul a emis Ordinul 4309 si Instructiunea 116 ce permitea prelungirea termenelor de implementare.
    Din pacate trebuie sa trecem prin aceste cumplite experiente pentru ca am dorit sa cumparam direct de la producator niste piste de minigolf din beton fabricate in Franta pentru care producatorul ne-a adaugat un aditiv special ce se foloseste si la pistele de aterizare aeroportuare, pentru a le conferi rezistentala temperaturi sub -20 grade specifice tarii noastre. Astfel ele nu vor “crapa” la propriu dupa prima iarna, asa cum s-ar fi intamplat daca am fi luat aceste piste de pe stocul producatorului doar ca sa ne incadram in termenul limita 30.11.2015, care oricum putea fi modificat pana la 31.12.2015, datorita Ordinului ministrului 4309 si Instructiunii 116 pe care chiar dvs. le-ati facut de cunoscut publicului. Acum intelegem, de ce in tara noastra autostrazile crapa dupa inaugurare: de dragul lui x si y care pun termenele (care sunt oricum limita numai pt ultimul fraier de beneficiar, iar pt ei sunt doar nisipuri miscatoare ce ne inghit pe noi) mai presus de calitate si durabilitate.
    Suntem vinovati ca am optat pentru calitate, suntem vinovati pentru ca dorim sa cream ceva in Hobita lui Brancusi unde nimeni nu a investit un leu din Decembrie `89 si pana la noi, desi anual vin in acest sat peste 10.000 turisti roamani si straini.
    Suntem vinovati ca am demisionat din compania din Bucuresti unde aveam si domiciliul in dorinta de a munci si a ne creste copii in satul strabunilor nostrii.
    Suntem vinovati ca vrem sa facem ceva in satul romanesc, satul lui Brancusi, satul strabunicului care a fost Primar in comuna si pe pamantul stra-strabunicului care a fost decorat de 5 ori de Regele Carol in Razboiul de Independenta, satul si pamantul tatalui meu care a fost detinut politic si nu plecam in vestul Europei sa muncim.
    Suntem vinovati ca nu am dat ascultare prietenilor care ne-au spus: nu mergeti pe varianta proiectelor cu finantare europeana pt ca este dezastru si o sa va imbolnaviti, toti care au intrat in acest hatis vor sa scape si sa nu mai incerce pe viitor experienta amara.
    Va multumesc ca ati avut rabdarea sa ma urmariti si sper ca Dumnezeu ne va ajuta pe toti sa gasim rezolvarea si sa nu fim pusi la zidul infamiei pentru a plati niste echipamente care au fost cumparate corect doar ca au sosit dupa un asa numit termen final.
    Cu multumiri, Sergiu-Marius Mischie (0724852708)

  2. Foarte bine ati analizat cauzele nerealizarilor in proiecte. Multitudinea de instructiuni cotroversate, multe dintre ele elaborate ca sa incurce beneficiarii, a facut, mai mult ca sigur, placerea unor functionari de la AM si OIR-uri. Incompetenta si lipsa asumarii individuale au dus la aceasta situatie dureroasa pentru beneficiari si pentru Romania, in ansamblu.

  3. Cu parere de rau, asisteam la un circ. Cred, ca de fapt, nu dezvoltarea Romaniei, sau stimularea mediului de afaceri este scopul acestor fonduri, ci total altceva… Si eu am vrut de cateva ori sa accesez fonduri, dar totdeauna ma loveam de niste conditii impuse care nu aveau nimic comun cu logica scopului declarat, facandu-ma neeligibil. Cerinte stufoase pentru proiect (de ce sa fie simplu, si la obiect, cand poate fi complicat?) Firma veche (uneori nu e bine..), care produce, deja, sunt conditionat sa am o anumita varsta, angajati (si daca lucram cu membrii familiei, deoarece nu ne permitem inca angajati?), toate acestea devin factori de neeligibilitate. Pentru cine atunci, acest sprijin? Multi mi-au spus, ca de fapt totul e o minciuna unde se plimba niste interese..

  4. Sunteți fantastici! Cred ca vindecarea dupa 7 ani plini va fi făcută in alți cel putin 5 ani, macar la fel de curajoși!

  5. Aceste fonduri asa zise europene sunt un intreg blestem , datorita birocratiei atat europene cat si romanesti
    Dar ganditi-va la o alta varianta mult mai eficace
    In primul rand pentru cei 20 de miliarde de euro alocati Romaniei de catre UE pentru perioada 2007-2013 si prelungita pana in 2015 si din care am absorbit cca 12-14 miliarde de euro , Romania
    -a platit contributia anuala la bugetul UE de cca 1,5 miliarde de euro pe an , bani ce nu ii are si se imprumuta cu dobanda uriasa si astfel ca devine cca 2 miliarde de euro pe an
    Deci 9 ani x 2 miliarde de euro fac cca 18 miliarde de euro , dati de noi direct la UE
    -Romania a trebuit sa infiinteze organisme asa zise de absorbtie cu un puhoi de angajati , in noul minister, in Autoritatile de Management , in Organismele Intermediare, in structurile APIA ,AFIR unde se consuma din trezoreria statului alte 500 de milioane de euro anual , pe salarii ,dotari ,, consumabile ,chirii in birouri luxoase , prime ,etc etc
    Deci 9 x 500.000.0000 – 4,5 miliarde de euro pe intreaga perioada
    -apoi ca sa implementezi proiectele trebuie tu ca solicitant sa faci rost de bani ,te imprumuti la o banca cu dobanda sustantiala si dupa ce implementezi primesti rambursarile de la UE si cred ca si aici se duc minim 200-250 de milioane de euro pe an ce reprezinta dobanzile date fie de stat ,fie de privati la banci
    Deci 9 ani x200 milioane se fac inca 1,8 miliarde de euro
    -apoi ti se aloca in domenii total neproductive de catre pingelarii de la UE , care nu cunosc realitatile Romaniei ,astfel in loc sa se aloce sume mari la infrastructura ,la IMM se aloca 25% din cei 20 de miliarde pentru consfatuiri, schimburi de experienta ,calificare ospatari, fierar betonist ,frizer ,coafor ,consiliere someri unde misuna o fauna de capuse de firme straine asa zise partenere si cu traditie in coruptie
    -apoi pentru a fi in aceste structuri mafiote UE, NATO (care ne apara de un dusman virtual din capul lui Basescu Voda Lacusta) am instrainat toate bogatiile solului si subsolului ,am distrus economia , ne vindem pamanturile si sub conducerea flamurilor UE ,NATO Romania are o datorie istorica de 120 de miliarde de euro , se imprumuta anual de 20 de miliarde de euro pentru asi plati salariatii ,pensionarii ,asistatii sociali , dobanzile anuale uriase si coruptia specifica americanilor si vest europenilor
    Concluzia
    Trebuie facut un audit al perioadei 2007-2015 , cat am cheltuit cu UE ,ce am primit de la UE , care sunt cauzele reale ale neabsorbtiei, si daca vedem ca panta pe care aluneca Romania este similara cu a Greciei sa se faca un referendum pentru a iesi din structurile mafiote UE,NATO , nationalizare ,alungarea yankeilor din tara si reluarea relatiilor de prietenie cu poporul rus frate , care este condus magistral de d-l Putin si sa nu uitam ca cea mai fertila perioada a tarii a fost in regimul socialist cand eram racordati la CAER , unde aveam drepturi egale , exportam masiv ,si am realizat cele mai mari proiecte din istoria poporului roman
    Asa sa ne ajute D-zeu

  6. As avea ca si dvs. multe exemple de dat. Administrarea fondurilor europene este data, ca si administratia de stat pe mana prietenilor partizani adica pe mana acelora care au lipit afise si au pupat unde trebuie pe superiori si care uneori au dat si traditionalul tribut(citeste spaga) pentru angajare. Un numar infim de oameni se pot lauda ca au data examen pe bune si au reusit prin munca. De aceea ne tot minunam de intarzieri, neintelegeri, inclinatia de a da cu parul si ostilitate a administratiei statului in orice domeniu. Oamenii acestia sunt de regula mediocrii sau submediocrii, fara o calificare meritorie, fara o inteligenta deosebita si fara coloana vertebrala (in general asculta orbeste cerintele sefilor si nu incearca sa imbunatateasca sistemul). Poti sa pui cel mai bun ministru, acesta e pus sa lucreze cu masa aceasta de oameni de care poate nici nu este constient de multe ori. Nu poti insa sa-i da-i afara ca in Romania legea nu permite sa schimbi un functionar public decat foarte greu. De asta impresia oricarui antreprenor care lucreaza cu statul este ca statul e ostil si incearca sa-l jupoaie cu sau fara motiv. Poate de aceea exista inclinatia spre evaziune sau pentru ca unele fonduri sa fie smenuite. Unii au senzatia ca este o lupta intre ei si stat care fura primul. Cred ca asta e o mare greseala pentru ca astfel de atitudini le creeaza un alibi acelor functionari. Furtul unora devine pretext si justificare pentru purtarea abuziva. Pana la urma ceva bani s-au dat si ei chiar au fost de folos. Conformarea voluntara si straduinta de a face lucrurile cat mai bine ne face mai buni. Dincolo de marile dezamagiri (si recunosc ca am trait si eu astfel de experiente) raman si ceva reusite si acum, la sfrasit de an si de ciclu financiar 2007-2013+2, de lucrurile bune vreau sa-mi aminstesc si inchin o sampanie pentru toti cei care, chinuiti fiind, ducem tara asta mai departe. La multi ani dragilor si ganduri bune si speranta (ca asta n-are cum sa ne-o ia)!

  7. As putea sa-mi scriu “memoriile POSDRU” pe o tona de hartie. Prefer sa va scriu “LA MULTI ANI”. Abordarea pozitiva a ajutat intotdeauna.

  8. An nou fericit tuturor beneficiarilor si celor implicati in implementarea alocarii 2007-2013( +2 :))
    De maine inapoi la munca!
    Cred ca am reusit cu toti sa ne bucuram de un concediu binemeritat de 3 zile :)))
    Dar…. atentie ….. nu a trecut….
    Vom avea un inceput de an la fel de tumultos cu citez din echipa fonduri-structurale “scanat bilete de tren”, “costuri nerezonabile” si altele….
    Vremea razbunarii va reveni, imi este tare teama ca functionarii care au muncit peste program de sarbatori ca noi “sa bagam banii in buzunar”(citat din realitate) vor privi cu mare atentie REZONABILITATEA cheltuielilor, avand ca baza nimic, fara a consulta macar DEX-ul sa inteleaga termenul de REZONABILITATE.
    Imi este teama de milioanele de clarificari, neeligibilitati, de nevoia noastra de a ne imprumuta din nou pentru a ne pastra angajatii sa putem raspunde la timp milioanelor de solicitari.
    Imi este teama de ce va urma, de “razbunarea dragonului” pentru decembrie 2015 muncit cand in alti ani nu mai vedeai picior de functionar….
    Doamne ajuta-ne sa trecem cu bine peste tot.
    Si Doamne cand ne scapi de acesti atotstiutori si indolenti?
    Romanii intodeauna s-au priceput cel mai bine la fotbal si politica, acum se pricep si la REZONABILITATE……

    Cu toate astea va urez un an nou mai bun si poate o “minte a romanului de pe urma” va mai face o triere intre ofiteri si nu pe criterii de nepotism.
    Si poate noul MySmis nefunctional nu ne va mai obliga sa murim in fata calculatoarelor la CRuri, si poate trezoreria nu va mai exista :)))))) desi nuci cei de la banca nu sunt foarte departe :))))

  9. La multi ani! Va dorim un an 2016 plin de normalitate, sanatate, rezistenta la stress, acelasi curaj frumos si contagios pentru noi si….”May the Force be with you”! va ureaza un beneficiar al echipei Structural Consulting Group!

    Daniela Draghici, presedintele Asociatiei Professional Active Consulting

  10. Va multumesc pentru urari si mai ales pentru contributia Dv. la efortul colectiv de dezvolta o alta oranduire politica , o alta ordine juridica si o alta etica in Patria noastra comuna,Romania.
    Eu am fost si sunt inca manager (domeniul tehnic si economic –pregatire superioara); de peste 40 de ani cunosc „la zi”,pe toate planurile,din experienta proprie si din a celor cu care am lucrat si lucrez inca, realitatile celor 3 oranduiri : regala, comunista si post-decembrista.
    Din aceasta pozitie, afirm raspicat ca nu gasesc normal ca in cadrul democratic modern-2000, sa subziste integrat lasitatea politicienilor,oportunismul parvenitilor si impostorilor academici, sinecurile de toate felurile si genurile ale urmasilor fostei oranduri care acum se imbogatesc „la greu” furand din averea publica si blocand trasee pozitive care le-ar dezveli, prin comparatie, imensele manevre .
    Personal,din practica ultimilor 5 ani, am extras cateva cazuri (obiective sau activitati economice esuate) la care componenta penala este atat de evidenta, incat mai trebuie doar instrumentata pentru oficializarea dovezilor in procedura: abuz in serviciu cel putin.
    Anul 2016 abia a inceput si cred ca voi avea timpul necesar sa fac personal plangerile penale,conform legii.
    De aceea subscriu la constatarea si opinia Dv. ca reactia institutiilor statului trebuie vazuta distinct de aceea a unor angajati,indiferent de rang si functie,cu nume si prenume,pe care neaparat trebuie sa-i identificam si sa le atribuim faptele si efectele lor negative,masurate la ultimul leu!
    Suntem atat de multi cei care putem sa ne solidarizam pentru impunerea criteriilor de valoare,incat
    apare ca o culpa a noastra,indirecta,realitatea de care ne plangem.
    Lipsa de transparenta a institutiilor statului se datoreaza clar functionarilor care au afaceri,abil acoperite prin interpusi: rude,prieteni sau chiar persoane care habar nu au ca figureaza in acte!
    Si totusi,noi toleram asta,nominal,asteptand sa-i regleze DNA cu sprijinul SRI!
    Ori triplam schema acestor institutii ori ne infruntam, democratic, cu functionarii vinovati;asa este cinstit sa gandim si sa ne comportam.
    Cred cu tarie ca a doua solutie este cea buna, adica atitudinea civica ferma; insa acum aceasta este inca anemica deoarece nu avem curajul profesional,care intotdeauna se formeaza pe baza competentei si pregatirii temeinice, care sa ne confere o demnitate personala imposibil de infrant,oricat de agresiv ar fi impostorul care se ascunde dupa stampile si texte obscure, facute tot de el, greu de atins in vagauna lui din institutie.
    De aceea nici nu ne putem asuma raspunderea unor demersuri cu miza sanctionatoare: eu te acuz,daca eu gresesc,raspund,daca insa tu ai gresit,repara ce ai stricat,din banii tai,nu ai nostri de la bugetul de stat; asa functioneaza prin alte tari,si nimeni nu se supara,ori de care parte a liniei s-ar afla,chiar daca nu este placut.
    Traversam o perioada complicata sub aspectul cunoasterii modului cum trebuie actionat,timpul nu ajunge pentru toti,nu toti suntem la fel,chiar daca suntem egali in drepturi.
    Limbi straine, la modul profesional confirmat de practica (nu pe atestate),nu stim; tehnica IT la nivel creativ si constructiv inca mai trebuie sa exersam; avem familii, copii inca mici, parinti batrani si bolnavi; teroarea de a ramane fara serviciu (singura sursa de subzistenta si de demnitate acum) ne blocheaza pe cei mai multi intr-o postura obedienta.
    O mana de oameni,chiar actionand”eroic” in ultimele ore ale anului,nu ajung (ma numar printre ei de aceea va rog sa nu va simtiti ironizati).
    Dar Dumnezeu este mare, credinta noastra ca meritam o soarta mai buna ne va intari sa facem in continuare efortul de a ne tine de programele stabilite de Uniunea Europeana si pe aceasta cale vom progresa si noi. Nu este o rusine sa invatam de la cei care stiu mai bine.
    In anul 2016 si urmatorii avem un spatiu de actiune mai bun decat cel din perioada anterioara.
    Consider ca este o sansa mult mai buna,dat fiind si sporul de valoare al experientelor proprii si acumularea encipienta de capital, care intareste independenta in opinie si decizie.
    De aceea, va doresc un AN 2016 (care azi este inca NOU) cat mai rodnic iar Dv. personal si colectivului Structural Consulting Group multa sanatate.
    LA MULTI ANI !
    Mihai Rusu

  11. Fantastic felul in care ati cuprins tot vacarmul fondurilor structurale din acesti ani. Dincolo de frustrari si porniri mai mult sau mai putin sociale dupa o experienta ‘europeana’ rezultatul ramane. Concluzia acestui articol este cea care defineste cu adevarat scopul fondurilor europene.

    Felicitari pentru modul profesionist in care ati pastrat imaginea completa a acestui segment. Ati fost de la bun inceput principala sursa de informare in domeniul fondurilor europene si ati ramas cea mai obiectiva. Fara sa exagerati in exprimarea avantajelor si fara sa omiteti nemultumirile inerente. Intodeauna optimisti in actiune si cu o imagine completa a rezultatelor.

    Sa ne traiti multi ani, sa avem parte de voi si de munca voastra, care desi nu se cunoaste la reala sa dimensiune, dar se simte in recunostinta celor carora le schimbati viata! Si eu sunt una dintre ei.

    La multi ani, echipa faina!

  12. Acum 136 de ani Mihai Eminescu: “Pretutindeni, în administraţie, în finanţe, în universităţi, la Academie, în corpurile de selfgovernment, pe jeţurile de miniştri, nu întâlnim, în mare majoritate, decât, iarăşi şi iarăşi, acele fatale fizionomii nespecializate, aceeaşi protoplasmă de postulanţi, de reputaţii uzurpate, care se grămădeşte înainte în toate şi care tratează c-o egală suficienţă toate ramurile administraţiei publice” publicat în Timpul (12 noiembrie 1880) !!!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *