Ești membru? Cont nou / Autentificare
Ştiri

Orientările CE în materie de etică privind utilizarea inteligenței artificiale și a datelor în procesul de predare și învățare pentru cadrele didactice

Comisia Europeană a publicat marți, 25 octombrie, Orientările în materie de etică privind utilizarea inteligenței artificiale și a datelor în procesul de predare și învățare pentru cadrele didactice.

Orientările se referă la modalitățile de utilizare a IA în școli, pentru a sprijini atât cadrele didactice și elevii în procesul de predare și învățare, cât și activitățile administrative din cadrul structurilor de învățământ. Orientările fac parte din Planul de acțiune pentru educația digitală (2021-2027) și au fost elaborate de un grup de experți al Comisiei  special creat, care a reunit o gamă largă de practicieni din domeniul educației și al formării, din mediul academic, din sectorul privat și din organizații internaționale.

Având în vedere că sistemele de IA evoluează în mod constant, iar utilizarea datelor se intensifică, este necesar să se dezvolte o mai bună înțelegere a impactului acestora, inclusiv asupra educației și formării. În condițiile unei prezențe tot mai extinse a IA, cadrele didactice și elevii trebuie să aibă o înțelegere de bază a IA și a utilizării datelor pentru a putea folosi în mod pozitiv, critic și etic această tehnologie și pentru a-i exploata pe deplin potențialul.

Orientările vor ajuta cadrele didactice din învățământul primar și secundar, indiferent de experiența lor în educația digitală. Obiectivul urmărit este clarificarea anumitor concepții greșite populare și larg răspândite despre IA, care ar putea cauza confuzie sau anxietate cu privire la utilizarea sa, în special în educație. Sunt abordate inclusiv considerente și cerințe etice, prin sfaturi practice oferite cadrelor didactice și directorilor unităților de învățământ cu privire la modul de planificare a unei utilizări eficace a IA și a datelor în școli. De exemplu, orientările oferă consiliere cu privire la modul de utilizare a tehnologiilor pentru a adapta procesul de predare la capacitatea fiecărui cursant sau la modul de pregătire a intervențiilor individualizate pentru elevii cu nevoi speciale. În fine, orientările reprezintă o bază solidă pentru a aborda competențele emergente pentru o utilizare etică a IA și a datelor în rândul cadrelor didactice și al educatorilor și propun modalități de sensibilizare și dialog cu comunitatea.

Promovarea excelenței și a încrederii în inteligența artificială este o prioritate-cheie a Comisiei, care, în aprilie 2021, a propus primul cadru juridic privind IA (Legea privind IA). Aceasta urmează o abordare bazată pe riscuri și impune, printre altele, obligații stricte pentru sistemele de IA utilizate în educație sau în formarea profesională, care pot determina accesul la educație și parcursul profesional al unei persoane (de exemplu, notarea examenelor). Orientările publicate astăzi vin în completarea activității Comisiei privind IA și a eforturilor acesteia de a promova IA și datele în educație și formare prin intermediul programului Erasmus+, al Corpului european de solidaritate și al eTwinning.

Sursa: Reprezentanța Comisiei Europene în România 

Vizualizări: 129