Ești membru? Cont nou / Autentificare
Ştiri

Impactul Innotech Student, în pericol! Limitarea primei etape la 6 luni nu este o soluție funcțională

Fonduri-structurale.ro a transmis astăzi, 3 decembrie 2021, către AM POCU, o adresă prin care atragem atenția asupra riscurilor și impactului negativ pe care le va genera impunerea reducerii duratelor proiectelor Innotech Student de la 30 de luni la maximum 24 de luni prin obligarea beneficiarilor de către AM POCU să reducă prima etapa la maximum 6 luni.

Din informațiile noastre, AM POCU a transmis deja începând de astăzi către OIR-uri să solicite beneficiarilor de proiecte ca în etapa de contractare să comaseze cele 12 luni aferente etapei 1 în maximum 6 luni. Lista finală cu cele 68 proiecte selectate pe Innotech Student a fost publicată pe 17 noiembrie 2021 (la mai mult de 1 an de la termenul limită de depunere a proiectelor – 30 septembrie 2020), ele aflându-se în această perioadă în contractare.

În opinia noastră, această „soluție”  se poate dovedi fatală pentru toate proiectele și, implicit, pentru succesul liniei de finanțare și impactul potențial asupra beneficiarilor finali. Este o situație complexă ce necesită soluții mult mai atent construite din cel puțin următoarele motive:

1. Prima etapă a proiectelor implică un număr considerabil de activități care au o înlănțuire logică și nu pot fi suprapuse unele peste celelalte decât într-o oarecare măsură (lucru pe care cu siguranță administratorii de grant deja l-au făcut încă din momentul scrierii cererilor de finanțare pentru a utiliza cât mai eficient timpul limitat în contextul constrângerilor legate de celelalte etape). Prima parte a proiectelor de această natură este critică pentru atingerea rezultatelor și impactului aferente etapelor următoare deoarece vizează: selecția și formarea antreprenorială a reprezentanților grupului țintă, derularea concursului de planuri de afaceri și selectarea planurilor de afaceri ce vor fi finanțate, consilierea și mentoratul antreprenorilor care au propus aceste planuri alături de alte activități suport esențiale și obligatorii conform Ghidului precum stagii de practică, activități de întreprindere simulată, înființarea afacerilor și semnarea contractelor de subvenție.

2. Dimensiunea considerabilă a grupului țintă vizat la nivelul proiectului care va trebui să urmeze procesul de formare antreprenorială și care va avea nevoie de un timp rezonabil pentru finalizarea planurilor de afaceri și înscrierea acestora în concursul de planuri de afaceri. Având în vedere că toate proiectele care au fost selectate la finanțare au avut punctaj maxim, fiecare dintre ele vizează un grup țintă de cel puțin 341 de persoane. Este nerealist să asumăm că aceste proiecte vor putea să organizeze selecția și formarea antreprenorială a acestora într-un timp mai scurt de 4-6 luni, iar formarea este doar una dintre multele activități obligatorii ale primei etape ale proiectului, după cum am prezentat anterior.

3. Interesul menținut de către administratorii de grant chiar și în contextul întârzierilor mari în selecția și publicarea rezultatelor finale ale selecției arată determinarea acestora de a găsi o cale funcțională de a implementa proiectele, chiar și în condițiile unor durate reduse cu 20% față de cele inițiale (24 de luni față de 30 de luni). Aceste restricții necesare nu ar trebui să se transforme, însă, în constrângeri nerealiste și nefuncționale puse exclusiv în sarcina beneficiarilor de proiecte.

Soluțiile propuse de fonduri-structurale.ro și transmise către AM POCU:

  • mutarea celor 6 luni de monitorizare a sustenabilității afacerilor finanțate după finalizarea perioadei de implementare a proiectului,
  • permiterea suprapunerii etapelor I si II la nivelul proiectelor, astfel încât activitățile de susținere și dezvoltare suplimentară a reprezentanților grupului țintă selectați pentru a-și înființa afaceri după concursul de planuri de afaceri să poată fi derulate (și) după semnarea contractelor de subvenție cu afacerile finanțate,
  • reducerea cu câte 2 luni a duratelor aferente etapei II și etapei III astfel încât, per ansamblul proiectului, riscurile și provocările generate de întârzierea în publicarea rezultatelor finale ale selecției pe această linie de finanțare să fie preluate și asumate, în mod echitabil, la nivelul tuturor verigilor relevante la nivelul proiectului.

Considerăm că pasarea întregii responsabilități la beneficiarii proiectelor în condițiile în care AM POCU a întârziat nejustificat de mult în finalizarea selecției și publicarea rezultatelor finale pe Innotech Student este profund incorectă, iar soluția propusă complet nerealistă. Luarea unei decizii într-un astfel de context nu ar trebui să se facă fără o consultare prealabilă și un dialog constructiv cu beneficiarii de proiecte și fără considerarea feedback-ului acestora, mai ales că multe dintre organizațiile selectate la finanțare au experiență consistentă în derularea unor astfel de proiecte și sunt cele care cunosc cel mai bine care este realitatea de la „firul ierbii” și care sunt dificultățile, dar și premisele pentru asigurarea succesului acestor tipuri de programe de antreprenoriat.

Invităm, totodată, administratorii de grant să transmită către AM POCU opinia lor cu privire la aceste aspecte și eventuale soluții. De asemenea, ne puteți scrie la structuralcg@fonduri-structurale.ro ce părere aveți despre soluția propusă de AM POCU pentru scurtarea perioadei proiectelor și ce soluții considerați că ar fi mai potrivite.   

Cristina Pojoga,

Antonia Anton,

fonduri-structurale.ro

Vizualizări: 1412