Ești membru? Cont nou / Autentificare
Ştiri

Proiect: Managementul viitoarelor programe din domeniul educației și incluziunii se întoarce la ministerele de linie

Ministerul Educației a publicat miercuri, 29 septembrie 2021, în consultare publică, un proiect de Ordonanță de Urgență prin care se desemnează Ministerul Muncii și Protecției Sociale ca Autoritate de Management pentru Programul Operațional Incluziune și Demnitate Socială 2021-2027 și ca Organism Intermediar pentru Programul Operațional Educație și Ocupare 2021-2027, pentru prioritățile aferente domeniilor ocupare și formare profesională. De asemenea, Ministerul Educației devine Autoritate de Management pentru Programul Operațional Educație și Ocupare 2021-2027, prin modificarea atribuțiilor actualului Organismului Intermediar din cadrul Ministerului Educației.

Nota de fundamentare a Ordonanței arată că în urma evaluării Băncii Mondiale a arhitecturii instituționale și funcționale a AM și OI, s-a constatat faptul că în actuală Autoritate de Manamgement pentru POCU (autoritatea care gestionează în prezent domeniile menționate) „nu este definit un cadru strategic care să permită managementului să ia cele mai bune decizii legate de funcționarea instituției, neexistând un document conceptual privind planificarea strategică și nicio procedură specifică în acest sens.”

Primul Raport de Evaluare al Băncii Mondiale a arătat faptul că „mecanismul de coordonare a fondurilor funcționează parțial, mai degrabă pentru a susține cu informații luarea deciziilor decât pentru a asigura decizii comune și coordonate”.

Mai mult, raportul arată rolul semnificativ pe care l-au jucat beneficiarii finanțărilor în asigurarea complementarității intervențiilor finanțate în cadrul acestui program:

  • Complementaritatea între programe și cu alte fonduri se realizează prin efortul beneficiarilor, mai degrabă decât ca urmare a unor acțiuni elaborate de autoritățile de coordonare și gestiune a fondurilor Europene Structurale și de Investiții.
  • Cooperarea inter-instituțională rămâne dificilă, aspect ce reiese și din implementarea PO care au intervenții cu potențial complementar. Este important de remarcat că potențialul complementar al programelor s-a realizat în special pe baza interesului beneficiarilor și a existat o coordonare relativ limitată pentru asigurarea complementarităților”

Același document arată că „lipsa predictibilității lansării de apeluri din partea AM creează dezechilibre în activitatea organismelor intermediare, prin creșterea gradului de încărcare la un nivel care generează întârzieri majore ale termenelor, cu efecte negative în implementarea proiectelor de către beneficiari.”

Nota de fundamentare nu detaliază concret cum noua organizare a managementului acestor programe la nivelul ministerelor de linie va adresa problemele identificate mai sus, ci doar că „funcționarea AM si OI-urilor la ministerele de linie ar avea ca rațiune aplicarea unitară a politicilor sectoriale pe domeniile la care contribuie, inclusiv, cu fonduri structurale, pentru realizarea strategiilor naționale adoptate, cu scopul de a dezvolta respectivele domenii/sectoare”.

Descarcă proiectul de OUG

Propunerile și sugestiile cu privire la proiectul supus consultării publice pot fi trimise pe adresa de e-mail diana.rosu@edu.gov.ro.

Ministerul Educației nu a transmis un termen limită în vederea transmiterii propunerilor și sugestiilor.

Raluca Prelucă,

Antonia Anton,

www.fonduri-structurale.ro

Sursa: Ministerul Educației

Vizualizări: 1715