Ești membru? Cont nou / Autentificare
Ştiri

Acord politic cu privire la propunerea privind o facilitate de împrumut pentru sectorul public în cadrul Mecanismului pentru o tranziție justă

Comisia Europeană a anunțat aprobarea ieri, 26 aprilie 2021, a acordului politic la care au ajuns Parlamentul European și Consiliul cu privire la propunerea Comisiei privind o nouă facilitate de împrumut pentru sectorul public (FISP). Prin aceasta, toate propunerile privind Mecanismul pentru o tranziție justă (MTJ) au fost convenite și așteaptă aprobarea finală de către Parlamentul European și Consiliu.

Facilitatea vizează în mod specific entitățile publice, creând condiții de creditare preferențiale pentru proiectele care nu generează venituri suficiente pentru a fi viabile din punct de vedere financiar. Ea constă într-o combinație de granturi (1,5 miliarde euro) de la bugetul UE și împrumuturi (10 miliarde euro) acordate de Banca Europeană de Investiții (BEI). Sprijinul sub formă de granturi va fi adăugat împrumutului BEI, va reduce sarcina financiară pentru beneficiari și va spori atractivitatea investițiilor. Se va acorda sprijin consultativ beneficiarilor, prin intermediul Platformei de consiliere înființate în cadrul InvestEU.

În cadrul Pactului verde european, facilitatea va contribui la abordarea dificultăților socioeconomice care decurg din tranziția către neutralitatea climatică în teritoriile cele mai afectate, astfel cum au fost identificate în planurile teritoriale pentru o tranziție justă. Facilitatea se va adăuga celorlalți doi piloni ai Mecanismului pentru o tranziție justă, și anume Fondul pentru o tranziție justă (FTJ) și schema specifică pentru o tranziție justă din cadrul InvestEU.

În ansamblu, se preconizează că facilitatea va mobiliza între 25 și 30 de miliarde euro sub formă de investiții publice în următorii 7 ani. BEI va fi principalul partener financiar. Cu toate acestea, regulamentul prevede posibilitatea de a coopera cu alți parteneri financiari, în cazul unei posibile creșteri viitoare a resurselor.

Facilitatea va fi implementată prin gestiune directă de către Comisie și Agenția Executivă Europeană pentru Climă, Infrastructură și Mediu (CINEA) și va oferi sprijin pentru proiecte individuale sau prin împrumuturi-cadru.

Principalele elemente ale compromisului includ:

  • Resurse: 1,525 de miliarde EUR de la bugetul UE pentru componenta de granturi și 10 miliarde EUR sub formă de împrumuturi acordate de BEI.
  • Obiectiv: sprijinirea entităților publice în abordarea dificultăților socioeconomice ale teritoriilor cele mai negativ afectate de tranziția către neutralitatea climatică a UE, astfel cum au fost identificate în planurile teritoriale pentru o tranziție justă (PTTJ).
  • Componenta de granturi va fi implementată prin gestiune directă.
  • Granturile vor fi acordate în două etape: granturi ca urmare a cererilor de propuneri care nu depășesc cotele naționale și granturi acordate pe criterii competitive la nivelul Uniunii, până la epuizarea resurselor rămase.
  • Prin intermediul Platformei de consiliere înființate în cadrul InvestEU, beneficiarilor li se va acorda sprijin consultativ pentru pregătirea, dezvoltarea și implementarea proiectelor eligibile.
  • Programe de lucru care vor preciza condițiile de eligibilitate și criteriile de selecție a proiectelor și de stabilire a priorităților în cazul în care cererea depășește resursele de finanțare din cadrul alocărilor naționale.
  • În cazul în care numărul de proiecte eligibile depășește resursele disponibile, pot fi aplicate criterii de atribuire, care urmează să fie detaliate ulterior în programele de lucru. Se va acorda prioritate beneficiarilor situați în regiuni mai puțin dezvoltate.
  • listă de principii orizontale care trebuie să fie respectate de toate investițiile, inclusiv respectarea drepturilor fundamentale, egalitatea de gen, principiul nediscriminării, principiile sociale și de protecție a mediului. Principiul de „a nu aduce prejudicii semnificative” face, de asemenea, parte din aceste elemente.
  • componentă de grant majorată pentru regiunile mai puțin dezvoltate, care ar putea ajunge până la 25 % din componenta de împrumut.
  • alocare mai mare pentru asistență tehnică, în beneficiul promotorilor de proiecte din regiunile mai puțin dezvoltate.

Etapele următoare

În urma finalizării din punct de vedere tehnic a textului care reflectă acordul politic, va fi necesar ca Parlamentul European și Consiliul să îl aprobe, pentru a permite intrarea în vigoare a Regulamentului. În paralel, Regulamentul FTJ trebuie publicat în Jurnalul Oficial, iar PTTJ trebuie să fie prezentate Comisiei și adoptate. Primele cereri de propuneri din cadrul facilității ar trebui lansate în a doua jumătate a anului 2021.

Context

Facilitatea de împrumut pentru sectorul public (FISP) este unul dintre cei trei piloni ai Mecanismului pentru o tranziție justă (MTJ), care face parte din Pactul verde european de realizare a neutralității climatice a UE până în 2050. FISP a fost propusă de Comisie la 28 mai 2020. Ceilalți doi piloni ai MTJ sunt FTJ (cu privire la care colegiuitorii au ajuns la un acord politic în decembrie 2020) și schema specifică pentru o tranziție justă din cadrul InvestEU (convenită în cadrul Regulamentului InvestEU la 17 martie 2021).

Sursa: Comisia Europeană

Vizualizări: 188