Ești membru? Cont nou / Autentificare
Ştiri

Sesizare de neconstituționalitate asupra Legii pentru aprobarea OUG nr. 104/2018 privind implementarea Programului guvernamental „gROwth–Contul individual de economii Junior Centenar”

În Monitorul Oficial al României, partea I, nr. 1029 din data de 4 decembrie 2018, a fost publicată Ordonanța de urgență nr. 104/2018 privind implementarea Programului guvernamental „gROwth – Contul individual de economii Junior Centenar”.

Scopul principal al programului îl reprezinta înființarea unui cont special de economisire sub formă de depozit – cont individual de economii Junior Centenar.

Titularul contului individual de economii Junior Centenar poate fi orice copil care îndeplinește cumulativ următoarele condiții:
a) este cetățean român;
b) nu a împlinit vârsta de 18 ani.

Președintele României, domnul Klaus Iohannis, a trimis Curții Constituționale joi, 25 aprilie 2019., o sesizare de neconstituționalitate asupra Legii pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 104/2018 privind implementarea Programului guvernamental „gROwth – Contul individual de economii Junior Centenar”.

În cadrul textului aferent sesizării sunt menționate următoarele:

Legea pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 104/2018 privind implementarea Programului guvernamental „gROwth – Contul individual de economii Junior Centenar” a fost transmisă de Parlament Președintelui României, în vederea promulgării, la data de 10 aprilie 2019.

În jurisprudența sa, Curtea Constituțională a reținut că „după aprobarea ordonanței de urgență de către Parlament, controlul de constituționalitate se exercită față de legea de aprobare, al cărei conținut este chiar ordonanța guvernamentală. Altfel spus, legea de aprobare integrează în totalitate prevederile din ordonanța de urgență aprobată, iar, prin aprobare, ordonanța de urgență încetează să mai existe ca act juridic normativ distinct; aprobarea dă naștere, însă, unui act normativ nou, care a absorbit și ordonanța de urgență. Ca atare, Curtea consideră că, întrucât devin parte integrantă a legii de aprobare, dispozițiile ordonanței de urgență pot fi supuse controlului de constituționalitate în condițiile art. 146 lit. a) din Legea fundamentală” (Decizia nr. 1257/2009, Decizia nr. 25/2019).

Prin conținutul lor normativ, unele dintre dispozițiile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 104/2018, integrate în totalitate în legea de aprobare adoptată de Parlament, contravin art. 1 alin. (5), art. 44 și art. 52 din Constituție, pentru motivele prezentate în cele ce urmează. Precizăm că în jurisprudența constantă a Curții Constituționale s-a statuat că viciile de neconstituționalitate ale unei ordonanțe sau ordonanțe de urgență emise de Guvern nu pot fi acoperite prin aprobarea ei de Parlament, prin lege (Decizia nr. 584/2007).

Textul intergral poate fi găsit aici.

Sursa: Administrația Prezidențială 

Vizualizări: 719