Ești membru? Cont nou / Autentificare
Ştiri

"Amenzile pentru incalcarea procedurilor de achizitii ajung la nivelul maxim posibil"

"Amenzile pentru incalcarea procedurilor de achizitii ajung la nivelul maxim posibil"

Oricine doreste sa achizitioneze produse, servicii sau lucrari in cadrul proiectelor cu finantare europeana se va „lovi” inevitabil de domeniul complex al achizitiilor publice. euROpeanul prezinta informatiile de baza necesare beneficiarilor de fonduri europene pentru a se descurca in hatisul legislativ. Marius Gogescu, presedintele Autoritatii Nationale pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice (ANRMAP), explica, in exclusivitate, care sunt principalele modificari operate in legislatie si care va fi impactul acestora.

euROpeanul: Care dintre beneficiarii de finantare UE trebuie sa demareze o procedura de achizitii publice?

Marius Gogescu: Procedura de achizitii trebuie demarata pentru orice proiect in care se vor cumpara bunuri sau servicii, inclusiv servicii de consultanta, mai scumpe de 10.000 de euro. Acesta este pragul maxim pentru furnizare directa, iar valoarea a fost dublata (de la 5.000 de euro, n.r.) printr-o Ordonanta adoptata recent de Guvern, care aduce multe schimbari in legislatie.

euROpeanul: in ce masura conteaza procentajul finantarii nerambursabile in totalul costurilor eligibile ale proiectului, pentru aplicarea procedurilor?

Marius Gogescu: Pentru contracte de peste 2,5 milioane euro la lucrari publice si de peste 125.000 de euro la servicii este obligatoriu sa se initieze licitatie publica, conform Ordonantei nr. 34 cu ultimele modificari, indiferent de procentajul finantarii nerambursabile. Sub aceste praguri, daca finantarea publica este mai mica de 50% din totalul costurilor eligibile, va decide Autoritatea de Management ce procedura se aplica. Pentru achizitiile de produse nu exista praguri valorice, trebuie luat in considerare doar procentajul.

euROpeanul: Pentru cele doua conditii cumulative amintite, care ar putea fi variantele de proceduri aplicabile?

Marius Gogescu: Autoritatea de Management (AM) poate decide sa se aplice tot Ordonanta nr. 34. Cel mai probabil, insa, vor fi stabilite proceduri simplificate. Directiva europeana in domeniu permite acest lucru. Procedurile simplificate, in principiu, seamana cu „cererea de oferta“. Dupa ce vor fi concepute de Autoritatile de Management, ele trebuie aprobate de Comisia Europeana.

euROpeanul: Exista peste 3.000 de contestatii, privind procedurile de achizitii publice, depuse la Consiliul National pentru Solutionarea Contestatiilor. Ce noutati au aparut in legislatie, in aceasta problema?

Marius Gogescu: Exista o prevedere pentru sanctionarea celor care formuleaza abuziv contestatii. Demersul se realizeaza la solicitarea autoritatii contractante, iar amenda este intre 10.000 de lei si 35.000 de lei.

euROpeanul: Cum se decide exact daca o contestatie este „abuziva”?

Marius Gogescu: De exemplu, abuzive pot fi cele depuse tardiv . Deasemenea, cele depuse a doua sau a treia oara, cu acelasi continut - lucru care poate crea prejudicii autoritatii contractante. Sa nu uitam ca o contestatie suspenda de drept procedura de achizitie. De aceea, am mai prevazut ca autoritatea sa se poata adresa instantei daca a suferit un prejudiciu. Spre exemplu, daca autoritatea a pierdut o finantare din cauza suspendarii licitatiei, in baza unei contestatii abuzive.

euROpeanul: Ce noutati sunt in privinta functionarii Consiliului National de Solutionare a Contestatiilor (CNSC)?

Marius Gogescu: CNSC este un organism independent, nu este subordonat ANRMAP. Acum am creat un mecanism de evaluare. Va exista un colegiu, format din cinci persoane, care va evalua, in primul trimestru al fiecarui an, activitatea CNSC. Cei cinci membri ai colegiului sunt: presedintele ANRMAP, presedintele CNSC, un reprezentant al Ministerului Justitiei, un deputat si un senator. Cei doi parlamentari trebuie desemnati de Camere, dupa publicarea Ordonantei de Guvern in Monitorul Oficial. in afara de acest mecanism, va fi marit personalul CNSC cu inca 12 consilieri.

euROpeanul: Ce obligatii suplimentare vor avea autoritatile contractante?

Marius Gogescu: in situatia depunerii unei contestatii la CNSC, va fi obligatia autoritatii contractante sa trimita dosarul aferent acelei proceduri la Consiliu. Am mai prevazut obligatia ca ofertantul, in cazul in care depune o contestatie, sa notifice si autoritatea contractanta. Daca nu face acest lucru, va suferi doua sanctiuni: contestatia va fi considerate nula si nu se va mai suspenda procedura de atribuire. Fiindca, daca nu este notificata in acest mod, autoritatea autoritatea contractanta nu are de unde sa stie ca trebuie sa suspende procedura. Asteptam ca toate aceste masuri, plus eficientizarea activitatii CNSC sa dea roade.

euROpeanul: Ati simplificat unele conditii, ati inasprit altele. Cum este sanctionata incalcarea prevederilor?

Marius Gogescu: Am adus amenzile la un nivel substantial mai ridicat. Am conceput trei intervale de amenzi, pentru diferite tipuri de contraventii: de la 10.000 la 35.000 de lei, de la 35.000 la 75.000 de lei si ultimul, pana la 100.000 de lei. Este amenda maxima, conform reglementarilor din Romania. Aceste amenzi se aplica si pentru persoane fizice, si pentru persoane juridice.

euROpeanul: in ce stadium se afla infiintarea asa-numitei liste negre cu firmele care nu si-au indeplinit obligatiile contractuale?

Marius Gogescu: Noi primim de la autoritatile contractante niste documente constatatoare, documente in care se consemneaza modul de derulare a contractului. in cateva luni am strans cateva mii de documente si am inceput realizarea bazei de date. Ca exemple de „constatari“ putem aminti faptul ca o companie nu a furnizat la timp produsele sau ca le-a realizat prost. insa, din cele cateva mii de certificate primite, cele negative sunt de ordinul zecilor. Probabil ca in aproximativ o luna vom avea informatii complete.

euROpeanul: Aceste liste vor fi facute publice?

Marius Gogescu: Informatiile se vor furniza la cererea celor interesati. in noua Ordonanta se prevede ca autoritatea contractanta sa nu mai incheie un contract cu o companie care are rezultate negative in certificatul constatator. Este o chestiune destul de delicata si trebuie tratata cu responsabilitate. Chiar Comisia Europeana a atras atentia sa tratam cu prudenta problema, fiindca publicarea acestor liste poate aduce prejudicii liberei concurente. Un intreprinzator poate gresi. Nu este, poate, corect sa sanctionam pe cineva care a gresit o data. Ar putea fi vorba de o defectiune tehnica la un utilaj, spre exemplu, care va fi remediata ulterior si nu va afecta activitatea viitoare.

euROpeanul: Ce modalitate au firmele de a „raspunde” la concluziile din certificatele constatatoare?

Marius Gogescu: Autoritatea care a intocmit certificatul isi asuma raspunderea pentru datele furnizate. Daca nu este de acord cu rezultatul, firma vizata se poate adresa instantei.

Informatii de baza despre achizitiile publice

  • Sistemul Electronic de Achizitii Publice (SEAP) este platforma online prin care „trec” toate licitatiile de bunuri sau servicii. inscrierea in SEAP este gratuita, la fel este si consultarea anunturilor. La inregistrare este emis un certificat digital care functioneaza ca o semnatura electronica, utilizatorul fiind recunoscut de fiecare data cand acceseaza sistemul. Autoritatea contractanta trebuie sa plateasca intre 50 si 80 de lei, in functie de tipul licitatiei electronice.
  • in momentul in care demareaza o procedura de achizitii publice prin SEAP, beneficiarul finantarii, fie el public sau privat, devine „autoritate contractanta” si nu poate face nicio „miscare” fara a urma etapele prevazute in legislatie.
  • in functie de valoarea achizitiei, anunturile trebuie publicate in SEAP, in Monitorul Oficial si in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
  • Procedura de achizitii poate fi demarata in momentul obtinerii finantarii, dar si mai devreme, chiar daca in momentul respectiv fondurile nu sunt efectiv disponibile, dar au fost identificate si exista certitudinea ca vor fi disponibile la o data ulterioara. Contractul nu va fi insa semnat pana cand fondurile nu se vor afla efectiv „in contul” solicitantului.
  • Exista posibilitati, prevazute de lege, de a reduce termenele dintre data publicarii anuntului de participare si data depunerii ofertelor; in anumite conditii, aceste reduceri pot fi extrem de avantajoase. De asemenea, pentru a nu complica proiectul, plata consultantilor este mai bine sa fie realizata din fonduri proprii. Avand in vedere ca si achizitia serviciilor de consultanta va presupune aplicarea unei proceduri de achizitie, in masura in care beneficiarul nu poseda cunostinte privind legislatia in domeniu, singura varianta va fi sa plateasca din buzunar.

Sursa: revista Europeanul

Vizualizări: 268