Ești membru? Cont nou / Autentificare

Fisa Proiect PR NV 1/112/2023 Sprijin întreprinderi nou înființate inovatoare

Beneficiari eligibili

  • Microîntreprindere
  • IMM

Informații despre apel

Program: Programul Regional Nord-Vest 2021-2027

Obiectiv de politică 1: O Europă mai competitivă și mai inteligentă, prin promovarea unei transformări economice inovatoare și inteligente și a conectivității TIC regionale

Prioritate 1: O regiune competitivă prin inovare, digitalizare și întreprinderi dinamice

Obiectiv specific 1.1: Dezvoltarea și creșterea capacităților de cercetare și inovare și adoptarea tehnologiilor avansate

                              1.3: Intensificarea creșterii durabile și a competitivității IMM-urilor și crearea de locuri de muncă în cadrul IMM-urilor, inclusiv prin investiții productive

 Schema de ajutor de stat: Sprijin pentru întreprinderi nou-înființate inovatoare

APEL : PRNV/2023/112/1

PR NV vizează Regiunea de Dezvoltare Nord-Vest (Regiunea N-V) care acoperă un teritoriu de 34.160 km2 (14,3% din suprafața țării) și 2,5 mil. locuitori (13,1% din populația rezidentă a României). Regiunea cuprinde 6 județe (NUTS3) – Bihor, Satu-Mare, Maramureș, Cluj, Sălaj și Bistrița-Năsăud.

Prezentul apel este coordonat de Agenția pentru Dezvoltare Regională Nord-Vest (Regiunea N-V) Cluj-Napoca, Romania în calitate de Autoritate de Management pentru PR NV (AM PR NV)  www.regionordvest.ro   www.nord-vest.ro   

Condiții de eligibilitate

Solicitanții eligibili sunt societățile comerciale care se încadrează în categoria întreprinderilor nou înființate inovatoare (microîntreprindere sau întreprindere mică):

  • întreprinderea mică: are sub 50 de salariaţi şi realizează o cifră de afaceri anuală netă/deţin active totale de până la 10 mil euro;
  • microîntreprinderea: are sub 10 salariaţi şi realizează o cifră de afaceri anuală netă/deţine active totale de până la 2 mil euro;

Solicitanții eligibili  vor avea înregistrat sediul social în Regiunea de Dezvoltare Nord-Vest a României cel mai târziu la momentul primei plăți a ajutorului.

Locul/locurile de implementare a/ale proiectului trebuie să fie în Regiunea de Dezvoltare Nord-Vest. 

• în mediul urban din regiunea Nord Vest (inclusiv sate aparținătoare de orașe și municipii)
• în mediul rural din regiunea Nord Vest

O investiție se poate realiza la unul sau două locuri de implementare.

Solicitantul este considerată întreprindere nou-înființată dacă:

  • nu a realizat vreo repartizare sau distribuire de profit;
  • nu a preluat activitatea altei întreprinderi;
  • nu s-a format printr-o fuziune/diviziune;
  • nu a fost și nu este cotată în lista oficială a unei burse de valori (cu excepția platformelor alternative de tranzacționare);
  • nu a existat cu cel mult 3 ani înainte de depunerea cererii de finanțare, și 5 ani înainte de semnarea contractului de finanțare;
  • se încadrează în categoria microîntreprinderilor sau întreprinderilor mici la data depunerii cererii de finanțare și în etapa de contractare;

Pentru demonstrarea caracterului inovator al întreprinderii:

(a) prin intermediul unei evaluări realizate de către o entitate de inovare și transfer tehnologic acreditată (sau un expert), prin care se argumentează că solicitantul va dezvolta într-un viitor previzibil produse, servicii sau procese care sunt noi sau îmbunătăţite în mod substanţial în raport cu stadiul actual al tehnologiei din sectorul respectiv și care prezintă riscul unei disfuncţionalităţi de natură tehnologică ori industrială;

sau

(b) în situația în care costurile aferente activităţii de cercetare și dezvoltare reprezintă cel puţin 10 % din costurile sale totale de funcţionare (prin datele din bilanț), înregistrate cel puţin în cursul unuia dintre cei trei ani care preced depunerea cererii de finanțare 

Entitațile de inovare și transfer tehnologic (ITT) sunt acreditate/autorizate provizoriu în conformitate cu OG 57/ 2002 și HG 406/2003, respectiv:

  • centrele de transfer tehnologic-CTT;
  • incubatoarele tehnologice şi de afaceri-ITA;
  • centrele de informare tehnologică-CIT;
  • oficiile de legătură cu industria-OLI (OLI, asimilate ca şi centre de competenţă, inclusiv hub-uri şi centre regionale);
  • parcurile științifice și tehnologice-PST, publice sau private;

*** Calitatea de întreprindere nou-înființată inovatoare trebuie să existe atât la data depunerii aplicației de proiect, cât și la data semnării contractului de finanțare.

Domeniul principal de activitate al solicitantului

Solicitantul la finanțare nu are cercetarea-dezvoltarea ca obiect principal de activitate (conform certificatului constatator ONRC).

Solicitantul desfășoară activități în domeniile de activitate eligibile conform pilonilor și domeniilor (Anexa IX) definite în Strategia de Specializare Inteligentă a Regiunii de Dezvoltare Nord-Vest (RIS3 Nord-Vest) 

In cazul în care realizează cu resurse proprii acțiuni specifice de cercetare-dezvoltare (cercetare industrială şi/sau dezvoltare experimentală) dezvoltate la nivelul solicitantului trebuie să aibe codul CAEN asociat acestui tip de activitate autorizat la locul de implementare a proiectului, la momentul la momentul contractării proiectului.

Solicitantul a desfăşurat activitate pe o perioadă de  cel puţin un an fiscal și nu a avut activitatea suspendată oricând în anul depunerii cererii de finanțare.

Solicitantul deține un rezultat de cercetare, care să stea la baza activităților propuse prin proiect, cum ar fi:

  • Brevet;
  • Cerere de brevet;
  • Teza de doctorat - a directorului de proiect, angajat al întreprinderii nou înființată care solicită finanțarea;
  • Drept de utilizare a unui rezultat de cercetare -  obținut dintr-un contract de cercetare finanțat din surse publice sau private;
  • Drept de proprietate intelectuală industrială certificată;
  • Lucrare științifică publicată în ultimii 5 ani într-o publicație cu factor de impact ISI.

Perioada de implementare a activităților proiectului este de maxim 36 de luni de la data semnării contractului de finanțare și nu depășește 31.12.2029.

INDICATORI DE REZULTAT

  • RCR01 Locuri de muncă create în entități sprijinite

Proiectul va prevederea obligatoriu crearea a cel puțin unui loc de muncă.  *Acest indicator nu va fi acoperit prin crearea de locuri de muncă de cercetare.

  • RCR03 Întreprinderi mici și mijlocii (IMM-uri) care introduc inovații în materie de produse sau procese

Inovarea de produs este introducerea pe piață a unui nou produs sau semnificativ îmbunătățit sau serviciu îmbunătățit în ceea ce privește capacitățile sale, ușurința de utilizare, componente sau subsistemele.
Inovarea de proces este implementarea unui proces de producție nou sau îmbunătățit semnificativ, metodă de distribuție sau activitate.

 Inovațiile de produs sau proces trebuie să fie noi pentru întreprinderea susținută, dar nu trebuie să fie noi pe piață.

INDICATORI SUPLIMENTARI specifici apelului de proiecte

  1. Venituri cumulate în perioada de durabilitate a proiectului, din contracte obținute pe baza rezultatelor proiectului (cu o valoare cumulată de cel puțin 20% din asistența financiară nerambursabilă efectiv plătită în cadrul contractului de finanțare) – (euro) – termen de realizare: sfârșitul anului fiscal în care se finalizează perioada pentru demonstrarea caracterului durabil al investiției.
  2. Rezultate de cercetare (publicații cu factor de impact ISI, brevete, mărci înregistrate, etc.) asumate a fi obținute de solicitant în perioada de durabilitate, în afara de cele asumate prin proiect în perioada de implementare.

REZULTATELE AȘTEPTATE
În cadrul cererii de finanțare vor fi identificate un număr de maxim 3 rezultate așteptate, în strânsă corelare inclusiv cu indicatorii definiți, să fie relevante pentru investiția propusă și în strânsă legătură cu activitățile proiectului. 

Valoarea proiectului și finanțarea acordată

Alocarea financiară pentru acest apel de proiecte este 21,764,706 euro (FEDR+BS), din care:

  • 18,500,000 euro (FEDR);
  • 3,264,706 euro (BS);

Valoarea totală eligibilă/nerambursabilă a cererii de finanțare se încadrează în următoarele limite minime și maxime:

-  Valoarea minimă eligibilă/nerambursabilă: 200.001 euro

-  Valoarea maximă eligibilă/nerambursabilă: 1.500.000 euro

Cuantumul cofinanțării acordate

Rata de cofinanțare este de maxim 100% din valoarea cheltuielilor eligibile (din care 85% acordată din Fondul European de Dezvoltare Regională, respectiv 15% din Bugetul de Stat).

Acordarea ajutorului pentru întreprinderi nou-înființate inovatoare (sub formă de finanțare nerambursabilă)  conform alin. (2) se va face cu condiția respectării pragului de 2.000.000 Euro, echivalent în lei la cursul de schimb InforEuro, valabil la data încheierii contractului de finanțare.

Activități eligibile

Activitatea de bază din cadrul proiectului este activitatea sau pachetul de activități declarate de către beneficiar ca fiind principale sau de referință pentru un proiect,şi care trebuie să respecte următoarele condiții cumulative:

  • are legătură directă cu obiectul proiectului pentru care se acordă finanțarea şi contribuie în mod direct şi semnificativ la realizarea obiectivelor şi la obținerea rezultatelor;
  • se regăsește în cererea de finanțare sub forma activităților eligibile obligatorii;
  • nu face parte din activitățile conexe, așa cum sunt acestea definite în Ghidul solicitantului;
  • bugetul estimat alocat activității sau pachetului de activități reprezintă minimum 50% din bugetul eligibil al proiectului.

Tipurile de acțiuni eligibile avute în vedere sunt următoarele:

A. ACTIVITĂȚI ELIGIBILE OBLIGATORII

Solicitantul are obligația de a cuprinde în activitățile propuse prin cererea de finanțare atât I. activități de cercetare-dezvoltare, II. activități pentru introducerea în producție şi realizare produs/ proces/ tehnologie/ serviciu, III. activități de informare și publicitate, cât și IV. activități de audit financiar.

I. Activități de cercetare-dezvoltare – Componenta 1 (cercetare industrială şi/sau dezvoltare experimentală) (obligatoriu cel puțin o activitate)

I.1. Achiziția de servicii/Realizarea de activități de cercetare-dezvoltare (cercetare industrială şi/sau dezvoltare experimentală):

  • în cadrul activităților (serviciului) de cercetare industrială: elaborarea, realizarea, experimentarea modelului sau soluției noi pentru produs/ metodă/ sistem/ tehnologie/ serviciu, etc;
  •  în cadrul activităților de dezvoltare experimentală sau a serviciului de dezvoltare experimentală: proiectarea, realizarea, testarea/ experimentarea, certificarea prototipului, instalației pilot, serviciului etc (bazate pe modelul sau soluția obținută în activitatea de cercetare industrială);

I.2. Achiziția de servicii de consultanță pentru inovare referitoare la: asistență tehnologică; transfer tehnologic; achiziția, protecția şi comercializarea drepturilor de proprietate intelectuală; utilizarea standardelor;

  • serviciile de consultanță pentru inovare pot fi achiziționate pe parcursul derulării proiectului, în diferite etape ale activităților de cercetare-dezvoltare şi/sau pentru introducerea în producție a rezultatelor cercetării;
  • toate serviciile de consultanță finanțate vor fi achiziționate exclusiv în vederea obținerii de informații, proceduri, metode, instrumente, instrucțiuni privind modul de organizare, funcționare/ derulare şi conducere a activităților firmei pentru realizarea obiectivelor proiectului;

I.3 Achiziția de servicii suport pentru inovare referitoare la: încercări şi testări în laboratoare de specialitate; marcarea calității, testare şi certificare; studii de piață;

I.4 Construcția/Modernizarea spațiilor de cercetare/inovare aferente activităților finanțate prin proiect;

I.5 Achiziția de active fixe necorporale (aplicații informatice, licențe) necesare pentru derularea activităților de cercetare;

I.6 Achiziția de utilaje şi echipamente necesare pentru activitatea de cercetare;

I.7 Activități de procurare de materii prime şi materiale necesare realizării proiectului (exclusiv pentru activități de cercetare dezvoltare).

II. Activități pentru introducerea în producție şi realizare produs/ proces/ tehnologie/ serviciu – Componenta 2 (obligatoriu cel puțin o activitate)

II.1 Achiziția de active fixe necorporale (aplicații informatice, licențe) necesare pentru introducerea rezultatelor cercetării în ciclul productiv

II.2 Achiziția de utilaje şi echipamente necesare pentru introducerea rezultatelor cercetării în ciclul productiv, dimensionate la volumul real de producție;

II.3 Construcția spațiilor de producție/prestare a serviciilor aferente activităților finanțate prin proiect;

II.4 Elaborarea documentației de introducere în fabricație/ de punere în funcțiune/ de operare/ de aplicare;

II.5 Pregătirea de fabricație/ de punere în funcțiune/ de operare (experimentări, testări, încercări, analize);

II.6 Revizuirea documentației tehnice de introducere în fabricație/ punere în funcțiune/ operare/ aplicare;

II.7 Realizarea produsului/ procesului/ tehnologiei/ serviciului si punerea în fabricație/ funcțiune/ operare/ aplicare pentru produs/ proces/ tehnologie/ serviciu (executarea seriei „zero” a produsului ori a instalației-pilot/ realizarea procesului/tehnologiei/ serviciului nou semnificativ îmbunătățite pentru clienți, ca urmare a aplicării modelului/ procedeului/ procesului/ metodei inovative);
II.8 Activități de “realizarea produsului/ procesului/ tehnologiei/ serviciului si punerea în fabricație/ funcțiune/ operare/ aplicare pentru produs/ proces/ tehnologie/ serviciu (executarea seriei „zero” a produsului ori a instalației-pilot/ realizarea procesului/tehnologiei/ serviciului nou semnificativ îmbunătățite pentru clienți, ca urmare a aplicării modelului/ procedeului/ procesului/ metodei).

III. Activități de informare și publicitate

Este obligatorie realizarea activităților de informare și publicitate aferente proiectului în conformitate cu Ghidul de Identitate Vizuală elaborat de MIPE și cu prevederile contractuale.

IV. Activitatea de auditare financiară a proiectului

Activitatea de auditare financiară a proiectului nu este eligibilă, dar este obligatorie pentru proiect și cheltuielile pentru aceasta vor fi suportate din resurse proprii de beneficiar. Aceasta va presupune obținerea unui raport de audit realizat de un auditor extern independent (cu prezentarea copiei după documentul de atestare, valabil la data efectuării auditului) care certifică faptul că proiectul din punct de vedere economic şi financiar respectă obligaţiile asumate prin contractul de finanţare. Acesta va fi transmis obligatoriu la cererea de rambursare finală.

B. ACTIVITĂȚI ELIGIBILE CONEXE

 V. Activități de consultanță pentru managementul proiectului și/sau scrierea cererii de finanțare

Activitățile eligibile enumerate mai sus nu sunt limitative, alte activități de tipul celor de mai sus pot fi considerate eligibile dacă se încadrează în limitele activităților sprijinite prin PR NV 2021-2027 şi dacă solicitantul justifică necesitatea derulării lor în scopul implementării proiectului.

Un proiect nu poate include ca activități eligibile numai activități de cercetare-dezvoltare/ achiziția de servicii pentru cercetare-dezvoltare sau numai activități pentru punere în producție sau prestarea în piață a serviciilor rezultate din activitate CDI.
• Nu sunt eligibile proiectele care constau exclusiv din realizarea de lucrări de construcție .
• Nu sunt eligibile proiectele care includ doar investiții de tipul: achiziționarea de instalații/ echipamente specifice în scopul obținerii unei economii de energie, precum şi sisteme care utilizează surse regenerabile (alternative) de energie, Investiții în active necorporale: brevete, licențe, mărci comerciale, programe informatice, alte drepturi şi active similare, Investiții în realizarea de instrumente de comercializare on-line a serviciilor/ produselor proprii ale solicitantului.

Cheltuieli eligibile/neeligibile

Tipurile de acțiuni sprijinite în cadrul prezentului apel de proiecte sunt următoarele:

I. Dezvoltarea structurilor CDI în întreprinderi nou înființate inovatoare

  • Activități de cercetare industrială și/sau dezvoltare experimentală (la nivel minim de TRL3), având ca obiectiv principal punerea pe piață a unor produse și servicii inovatoare(inclusiv serie 0);
  • Activități de inovare în întreprinderi nou înființate inovatoare, realizate individual de acestea și/sauprin servicii de inovare externalizate;
  • Adoptarea(Achiziția) tehnologiilor avansate și/sau construirea/modernizarea spațiilor proprii de CDI ale întreprinderilor nou înființate inovatoare, sprijinirea activităților de inovare (abordare pe lanțul valoric al inovării – activități CDI, valorizare produse/servicii);

II. Creșterea competitivității IMM-urilor

  • Achiziția de echipamente, tehnologii, utilaje, precum și investiții în construirea/ modernizarea spațiilor de producție/prestare servicii aferente, care să deservească valorificării în piață a rezultatelor din activitățile de cercetare-dezvoltare-inovare/transfer tehnologic; 

Tipuri de cheltuieli eligibile în cadrul apelului sunt detaliate in Anexa V - Matricea de corelare a bugetului proiectului cu devizul general al investiției:

  • Cheltuieli pentru activitățile aferente Componentei 1 (cercetare industrială/dezvoltare experimentală) - minim 40% din cheltuielile totale eligibile ale proiectului (inclusiv introducerea în producție sau prestarea în piață)
  • Cheltuieli pentru activitățile aferente Componentei 2 - minim 30 % din cheltuielile totale eligibile ale proiectului (inclusiv cercetare-dezvoltare)
  • Cheltuieli generale, necesare proiectului, in limita a 5% din totalul cheltuielilor proiectului

Toate cheltuielile trebuie să îndeplinească cumulativ prevederile HG nr.873/2022, precum şi condițiile de eligibilitate specifice tipului de ajutor de stat aplicabil. Orice cheltuieli efectuate după finalizarea etapei de implementare a proiectului sunt neeligibile.

Taxa pe valoarea adăugată („TVA”) nu este eligibilă, în cadrul prezentului apel, cu următoarele excepții:

  • pentru operațiunile al căror cost total este mai mic de 5.000.000 EUR (inclusiv TVA);
  • pentru operațiunile al căror cost total este mai mare de 5.000.000 EUR (inclusiv TVA), în cazul în care TVA-ul este nerecuperabilă, potrivit legii;

Totalul cheltuielilor salariale pe ambele componente din buget este de maxim 70%. Valorile per persoană nu pot depăși plafoanele prevăzute în Hotărârea Guvernului nr. 751/2017 pentru modificarea anexei la Hotărârea Guvernului nr. 327/2003 privind plafoanele pe baza cărora se calculează costurile salariale directe la contractele de finanțare încheiate din fonduri bugetare, cu completările și modificările ulterioare. 

Cheltuielile neeligibile  sunt următoarele:

  1. cheltuielile prevăzute la art. 64 din Regulamentul (UE) 2021/1060;
  2. cheltuielile aferente operațiunilor care fac obiectul uneia dintre situațiile prevăzute la art. 65 alin. (1) și (2) din Regulamentul (UE) 2021/1060, care afectează caracterul durabil al operațiunilor, devin neeligibile, proporțional cu perioada de neconformitate;
  3. cheltuielile efectuate în sprijinul relocării potrivit art. 66 din Regulamentul (UE) 2021/1.060;
  4. cheltuielile excluse de la finanțare potrivit art. 7 alin. (1), (4) şi (5) din Regulamentul (UE) 2021/1.058;Sisteme de încălzire care au la bază utilizarea combustibililor solizi;
  5. achiziția de echipamente şi autovehicule sau mijloace de transport secondhand;
  6. amenzi, penalități, cheltuieli de judecată şi cheltuieli de arbitraj;
  7. cheltuielile realizate în cadrul operațiunilor care intră sub incidența prevederilor art. 63 alin. (6) din Regulamentul (UE) 2021/1.060, cu excepția situațiilor reglementate la art. 20 alin. (1) lit. b) din același regulament;
  8. elementele de mobilier care nu sunt legate de activitățile aferente Componentei 1 sau Componentei 2;
  9. dotările pentru spații de odihnă, spații de luat masa și spații administrative(inclusiv mobilier birouri);
  10. cheltuieli pentru împrejmuiri, parcări, platforme, alei betonate și amenajare spații verzi;
  11. cheltuieli financiare, respectiv prime de asigurare, taxe, comisioane, rata și dobânzi aferente creditelor;
  12. contribuția în natură;
  13. cheltuielile prevăzute la art. 10 din Hotărârea Guvernului nr. 873 din 6 iulie 2022;
  14. orice alte cheltuieli care nu se regăsesc în lista de cheltuieli eligibile prevăzută în Matricea de corelare (Anexa V).

În vederea îndeplinirii cerințelor obiectivului de mediu, pentru proiectele care nu presupun execuția de lucrări de construcții(opțional, și pentru proiectele care presupun execuția de lucrări se poate selecta una dintre măsurile de mai jos) va fi implementată cel puțin o măsură de economie circulară, după cum urmează:

  1.  achiziționare echipamente/produse IT care respectă minim un criteriu privind achizițiile publice verzi, așa cum sunt formulate în documentul Comisiei Europene:
  2.  achiziționare echipamentele nou achiziționate, acestea vor respecta prevederile legale în vigoare, inclusiv standardele europene, cu privire la producerea acestora conform Directivei (EC) 2009/125 din 21 octombrie 2009 de instituire a unui cadru pentru stabilirea cerințelor în materie de proiectare ecologică aplicabile produselor cu impact energetic;

Criterii de evaluare și selecție

 Etapele procesului de evaluare, selecție și contractare

  1.  Conformitatea administrativă – etapă complet digitalizată, realizată în mod automat prin sistemul informatic MySMIS2021/SMIS2021+, pe baza declarației unice generate;
  2.  Evaluarea tehnică și financiară – etapă în cadrul căreia se verifică îndeplinirea criteriilor de evaluare tehnică și financiară (Anexa II);

Evaluarea și selecția proiectelor depuse, în vederea contractării, se va realiza în funcție de ordinea de depunere, respectând praguri de excelență/etapa aferente unor intervale de timp prestabilite, în limita bugetului alocat acestui apel de proiecte, astfel:

  • Etapa 1: 85 de puncte ( 27.08.2023, ora 10:00- 27.09.2023, ora 10:00)
  • Etapa 2: 80 de puncte (27.09.2023, ora 10:00- 27.11.2023, ora 10:00)
  • Etapa 3:70 de puncte (27.11.2023, ora 10:00- 27.01.2024, ora 10:00)

Contractarea proiectelor – etapă în cadrul căreia solicitanții de finanțare trebuie să facă dovada celor declarate prin declarația unică, respectiv să prezinte documentele justificative prin care fac dovada îndeplinirii tuturor condițiilor de eligibilitate.

Proiectul este respins în următoarele situații:

  • dacă obține mai puțin de 50 de puncte;
  • dacă obține 0 puncte la oricare dintre criteriile din cadrul secțiuni II (Anexa II – Grila ETF: CALITATEA și PROIECTULUI RESPECTAREA TEMELOR ORIZONTALE);

Departajare proiectelor cu același punctaj se va realiza în funcție de punctajul obținut la criteriile relevante în ordinea prezentată mai jos: 1.5. Oportunitatea proiectului, 3. EXPERIENTA IN DEZVOLTAREA IDEII DE PROIECT A ECHIPEI SOLICITANTULUI

 

Depunerea proiectelor

Apel de proiecte competitiv, cu depunere la termen.

Data depunerii: 07.09.2023 ora 10:00
Data închiderii: 07.03.2024, ora 10:00

Cererile de finanțare au putut fi depuse în sistemul informatic MySMIS2021/SMIS2021+. 

Ghidul finanțării

Descarcă Ghidul Solicitantului

Căutați finanțare europeană