Ești membru? Cont nou / Autentificare

Fisa Proiect PR NV/2023/131B/1 - Investiții productive în IMM-uri

Beneficiari eligibili

  • Microîntreprindere
  • IMM

Informații despre apel

Programul Regional NORD-VEST 2021-2027

Ghid: Creșterea competitivității IMM-urilor din Regiunea de Dezvoltare Nord-Vest

Apel: PR NV/2023/131B/1

 

Prezentul apel de proiecte se încadrează în Obiectivul de politică 1 - O Europă mai competitivă și mai inteligentă, prin promovarea unei transformări economice inovatoare și inteligente și a conectivității TIC regionale, Prioritatea 1 - Competitivitate prin inovare și întreprinderi dinamice, Obiectiv Specific OS a (iii): Intensificarea creșterii durabile și a competitivității IMM-urilor și crearea de locuri de muncă în cadrul IMM-urilor, inclusiv prin investiții productive, Acțiunea a) Creșterea competitivității IMM-urilor din Regiunea de Dezvoltare Nord-Vest, Apel PR NV/2023/131B/1.

PR NV vizează Regiunea de Dezvoltare Nord-Vest (Regiunea N-V) care acoperă un teritoriu de 34.160 km2 (14,3% din suprafața țării) și 2,5 mil. locuitori (13,1% din populația rezidentă a României). Regiunea cuprinde 6 județe (NUTS3) – Bihor, Satu-Mare, Maramureș, Cluj, Sălaj și Bistrița-Năsăud.

Prezentul apel este coordonat de Agenția pentru Dezvoltare Regională a Nord-Vest (Regiunea N-V) Cluj-Napoca, Romania în calitate de Autoritate de Management pentru PRNV(AM PRNV)  www.nord-vest.ro  

Condiții de eligibilitate

Solicitanții eligibili sunt societățile comerciale, care se încadrează în categoria microîntreprinderilor, întreprinderilor mici și mijlocii din mediul urban și rural înregistrate în regiunea Nord Vest, respectiv:

  • întreprindere mijlocie: până la 250 de salariaţi, o cifră de afaceri anuală netă de până la 50 mil euro, sau deţin active totale de până la  43 mil euro;
  • întreprindere mică: până la 50 de salariaţi şi realizează o cifră de afaceri anuală netă sau deţin active totale de până la 10 mil euro;
  • microîntreprindere: până la 10 salariaţi şi realizează o cifră de afaceri anuală netă sau deţine active totale de până la 2 mil euro;

*Calitatea de IMM trebuie să existe atât la data depunerii cererii de finanțare cât și la data demarării etapei de contractare.

Locul de implementare a proiectului este situat în:

  • în mediul urban din regiunea Nord Vest (inclusiv sate aparținătoare de orașe și municipii)
  • în mediul rural din regiunea Nord Vest

În sensul acestui apel, ”întreprinderea din mediul urban/rural” se referă la întreprinderea care propune o investiție în mediul urban/rural din regiunea Nord Vest, indiferent de localizarea sediului social al acesteia.

O investiție se poate realiza la două (sau mai multe) locuri de implementare, atât timp cât sunt respectate toate condițiile de eligibilitate, iar proiectul nu constă, de fapt, în două (sau mai multe) investiții distincte sub umbrela unei singure cereri de finanțare.

În etapa de contractare, solicitantul trebuie să aibă deja locul de implementare a proiectului înregistrat ca sediu principal sau secundar (punct de lucru), conform certificatului constatator ORC.

Exceptie:* În cazul unei cereri de finanțare care presupune înființarea unui sediu secundar (punct de lucru) ori activarea într-un nou domeniu de activitate ca urmare a realizării investiției, solicitantul se va angaja ca, până la finalizarea implementării proiectului, să înregistreze locul de implementare ca punct de lucru și/sau să autorizeze clasa CAEN vizată de investiție, la locul de implementare.

 

Domeniile de activitate eligibile

Domeniul de activitate (clase CAEN) în care doreşte să realizeze investiţia trebuie declarat și autorizat distinct la locul de implementare a proiectului.

O investiție poate viza una sau mai multe clase (coduri) CAEN, în condițiile în care acestea sunt aferente aceleiași activități/ aceluiași flux de producție.

Exceptie*: În cazul unei cereri de finanțare care presupune înființarea unui sediu secundar (punct de lucru) ori activarea într-un nou domeniu de activitate (clasa CAEN) ca urmare a realizării investiției, solicitantul se va angaja ca, până la finalizarea implementării proiectului, să înregistreze locul de implementare ca punct de lucru și/sau să autorizeze clasa CAEN vizată de investiție, la locul de implementare.

Prin acest apel de proiecte se finanţează investiţii numai în domeniile de activitate eligibile (clase CAEN), așa cum sunt enumerate în Anexa 2:

  • Cod CAEN 13 - Fabricarea produselor textile;
  • Cod CAEN 14 - Fabricarea articolelor de îmbrăcăminte;
  • Cod CAEN 15 - Tăbăcirea și finisarea pieilor; fabricarea articolelor de voiaj și marochinărie, harnașamentelor și încălțămintei; prepararea și vopsirea blănurilorș
  • Cod CAEN 16 - Prelucrarea lemnului, fabricarea produselor din lemn și plută, cu excepția mobilei; fabricarea articolelor din paie și din alte materiale vegetale împletite;
  • Cod CAEN 17 - Fabricarea hârtiei și a produselor din hârtie;
  • Cod CAEN 20 - Fabricarea substanțelor și a produselor chimice;
  • Cod CAEN 22 - Fabricarea produselor din cauciuc și mase plastice;
  • Cod CAEN 23 - Fabricarea altor produse din minerale nemetalice;
  • Cod CAEN 24 - Industria metalurgică;
  • Cod CAEN 25 - Industria construcțiilor metalice și a produselor din metal, exclusiv mașini, utilaje și instalații;
  • Cod CAEN 26 - Fabricarea calculatoarelor și a produselor electronice și optice;
  • Cod CAEN 27 - Fabricarea echipamentelor electrice;
  • Cod CAEN 28 - Fabricarea de mașini, utilaje și echipamente n.c.a.;
  • Cod CAEN 29 - Fabricarea autovehiculelor de transport rutier, a remorcilor și semiremorcilor;
  • Cod CAEN 30 - Fabricarea altor mijloace de transport;
  • Cod CAEN 31 - Fabricarea de mobilă;
  • Cod CAEN 32 - Alte activități industriale n.c.a;
  • Cod CAEN 33 - Repararea, întreținerea și instalarea mașinilor și echipamentelor;
  • Cod CAEN  3600 Captarea, tratarea şi distribuţia apei;
  • Cod CAEN  3700 Colectarea şi epurarea apelor uzate;
  • Cod CAEN 38 - Colectarea, tratarea și eliminarea deșeurilor; activități de recuperare a materialelor reciclabile;
  • Cod CAEN   3900 Activităţi şi servicii de decontaminare;
  • Cod CAEN   4120 Lucrări de construcţii a clădirilor rezidenţiale şi nerezidenţiale;
  • Cod CAEN 42 - Lucrări de geniu civil;
  • Cod CAEN 43 - Lucrări speciale de construcții;
  • Cod CAEN  4520 Întreţinerea şi repararea autovehiculelor;
  • Cod CAEN 52 - Depozitare și activități auxiliare pentru transporturi;
  • Cod CAEN 55 - Hoteluri și alte facilități de cazare;
  • Cod CAEN 58 - Activități de editare;
  • Cod CAEN 59 - Activități de producție cinematografică, video și de programe de televiziune; înregistrări audio și activități de editare muzicală;
  • Cod CAEN 63 - Activități de servicii informatice;
  • Cod CAEN 71 - Activități de arhitectură și inginerie; activități de testări și analiză tehnică;
  • Cod CAEN 73 - Publicitate și activități de studiere a pieței;
  • Cod CAEN 74 - Alte activități profesionale, științifice și tehnice;
  • Cod CAEN 91 - Activități ale bibliotecilor, arhivelor, muzeelor și alte activități culturale;
  • Cod CAEN 93 - Activități sportive, recreative și distractive;
  • Cod CAEN 95 - Reparații de calculatoare, de articole personale și de uz gospodăresc;

În etapa de contractare, solicitantul trebuie să aibă deja domeniul de activitate eligibil vizat de investiție, înscris în obiectul de activitate (conform certificatului constatator ORC), indiferent dacă reprezintă activitatea principală sau secundară a întreprinderii.

Solicitantul a desfăşurat activitate cel puţin un an fiscal, a înregistrat profit din exploatare (>0 lei) în anul fiscal anterior depunerii cererii de finanțare și nu a avut activitatea suspendată oricând în anul depunerii cererii de finanțare.

*Criteriul privind profitul din exploatare se referă la întreaga activitate a solicitantului (i.e. indiferent de domeniul de activitate vizat de investiție).

Solicitantul a înregistrat și înregistrează inclusiv la data acordării ajutorului un număr mediu de salariați de cel puțin 3, în anul fiscal anterior depunerii.

Perioada de implementare a activităților proiectului, inclusiv costurile efectuate (suportate și plătite efectiv) nu depășește 31.12.2029. Perioada de realizare a activităților proiectului, după semnarea contractului de finanțare, este de maximum 36 de luni pentru proiectele de lucrări și 24 de luni pentru proiectele fără lucrări.

Proiectul respectă legislația națională și comunitară în domeniile egalității de șanse, de gen, nediscriminare, accesibilitate, dezvoltare durabilă, protecția mediului, eficiență energetică.

Indicator de rezultat obligatoriu: RCR 01 Locuri de muncă create  

Indicatorul se referă la creșterea numărului mediu anual de salariați, ca urmare a realizării proiectului, față de nivelul înregistrat în ultimul an fiscal încheiat înainte de depunerea cererii de finanțare. Este obligatorie, totodată, menținerea numărului mediu anual de salariați înregistrat după creșterea asumată în cadrul indicatorului, pe toată perioada rămasă din perioada de durabilitate a proiectului (i.e. 3 ani de la realizarea plății finale în cadrul contractului de finanțare).

Valoarea proiectului și finanțarea acordată

Alocarea financiară pentru acest apel de proiecte (FEDR + BS) este de 46.714.503,60 euro, din care:

  • 39.707.328,00 euro din FEDR
  • 7.007.175,60 euro de la bugetul de stat (BS)

În cadrul acestui apel de proiecte, se acordă următoarele categorii de ajutor de stat nerambursabil:

  • ajutor de stat regional pentru investiții
  • ajutor de minimis

Valoarea totală nerambursabilă a cererii de finanțare se încadrează în următoarele limite minime și maxime:

- Valoarea minimă nerambursabilă a ajutorului de stat regional și/sau minimis = 200.000 EUR

- Valoarea maximă nerambursabilă cu ajutor de stat regional și/sau ajutor de minimis = 1.500.000 EUR

Cuantumul cofinanțării acordate

Pentru componenta de ajutor regional a proiectului contribuția programului se acordă în limita intensității ajutorului de stat regional, stabilite în funcţie de locul de implementare a proiectului (județul în care se implementează proiectul), precum şi de tipul solicitantului (respectiv încadrarea în categoria microîntreprinderilor, întreprinderilor mici și mijlocii). 

Categoria IMM Județul Rata Cofinantare % 
Întreprinderi mijlocii Bihor, Cluj 50%
Bistrița, Maramureș, Satu Mare, Sălaj 60%

Întreprinderi mici și

microîntreprinderi

Bihor, Cluj 60%
Bistrița, Maramureș, Satu Mare, Sălaj* 70%

*În cazul județelor Bistrița-Năsăud, Maramureș, Sălaj și Satu-Mare, intensitățile maxime ale ajutoarelor de stat au fost majorate cu 10 puncte procentuale ca urmare a pierderii de populației de peste 10% în perioada 2009-2018, conform Hărții ajutoarelor regionale pentru perioada 2022-2027.

Pentru componenta de ajutor de minimis a proiectului, contribuția programului este de maximum 100% din valoarea eligibilă a cheltuielilor finanțabile prin ajutor de minimis și în limita plafonului de minimis de maxim 200.000 EUR, echivalent în lei, /întreprindere unică, pe o perioadă de 3 ani fiscali consecutivi.

Cumularea ajutoarelor primite în regim de minimis se face indiferent de:

a. Sursa ajutoarelor (e.g. buget de stat, buget local, fonduri europene)

b. Forma ajutoarelor (e.g. finanţare nerambursabilă, scutiri de la plata unor taxe, garanţii, facilităţi privind creditele primite, dobânzi subvenţionate, garanţii bancare etc.)

Activități eligibile

Tipurile de acțiuni avute în vedere sunt următoarele:

  • achiziția de echipamente, tehnologii, utilaje inovative, precum și investiții în spațiile de producție/prestare servicii aferente;
  • investiții în tehnici avansate de producție - investiții în active corporale și necorporale în legătură cu modernizarea industrială pentru sectoarele de specializare inteligentă, design industrial, inclusiv inovare bazată pe design, customizare de masă (imprimare 3D, manufacturare digitală directă), activități de marketing;
  • suport în achiziționarea de către IMM-uri a unor brevete, licențe sau soluții tehnice ne-brevetate;
  • valorificarea de către IMM-uri a rezultatelor cercetării;
  • valorificarea unor rezultate de cercetare (inițiativa de continuare a acțiunii Research Valorization Programme – dezvoltată în cadrul acțiunii cu Banca Mondială “Supporting catching up regions in Romania);

Lucrările de modernizare pot fi considerate eligibile doar în măsura în care sunt justificate ca fiind necesare şi intrinsec legate de realizarea unei investiţii iniţiale, nereprezentând reparaţii minore ale obiectivelor de investiţie.

Este eligibilă inclusiv reconversia unui imobil existent neutilizat și dotarea acestuia cu active corporale și necorporale în scopul realizării unei investiții inițiale. Lucrările asupra unor astfel de imobile trebuie să fie semnificative și să nu se refere doar la reparații/modificări minore.

Proiectul propus în cererea de finanțare trebuie să cuprindă, în mod obligatoriu, investiții în active corporale (construire/extindere/dotare cu active corporale). Este opțională includerea, în proiect, a investițiilor în active necorporale.

Nu sunt eligibile proiectele care includ în cadrul ajutorului de stat regional doar investiții în active necorporale.

Proiectul propus în cererea de finanțare trebuie să cuprindă, în mod obligatoriu, investiții în active corporale, finanțabile prin ajutor de stat regional (construire, extindere, dotare spații de producție/servicii). Este opțională includerea, în proiect, a investițiilor în active necorporale finanțabile prin ajutor de stat regional și a investițiilor finanțabile prin ajutor de minimis.

În aplicarea prezentului ghid, ajutorul de stat regional pentru investiții (denumit în continuare, ”ajutor regional”) reprezintă ajutorul regional acordat pentru o investiție inițială.

Investiție inițială înseamnă o investiție în active corporale și necorporale legată de:

a. crearea unei unități noi

Soate realiza prin construirea și dotarea unui spațiu de producție/prestare servicii, în scopul demarării activității vizate prin proiect, crearea unei noi unități inclusiv investiția ce constă în reconversia unui imobil existent în scopul demarării unei noi activități.Unitatea nou creată trebuie să fie autonomă, respectiv să nu constituie o extindere simplă a capacității de producție a unei unități existente.

b. extinderea capacității unei unități existente

Unitatea existentă este pusă într-o situație în care poate produce mai mult, din cel puțin unul din produsele deja realizate în unitate, fără ca procesul general de producție să fie fundamental schimbat. Extinderea capacității de producție/prestare servicii presupune menținerea sortimentației și a proceselor de producție deja existente și creșterea volumului producției ca urmare a investiției.

c. diversificarea producției unei unități prin produse/servicii care nu au fost fabricate/prestate anterior

Diversificarea producției presupune că noile produse/servicii se adaugă gamei sortimentale deja fabricate/prestate. În cazul ajutoarelor acordate pentru diversificarea unei unități existente, costurile eligibile trebuie să depășească cu cel puțin 200% valoarea contabilă a activelor reutilizate (tangibile și intangibile), astfel cum au fost înregistrate în exercițiul financiar ce precede începerea lucrărilor.

În cazul investițiilor inițiale care conduc atât la extinderea capacității, cât și la diversificarea producției unei unități existente, condiția de mai sus este aplicabilă doar componentei din proiect ce vizează diversificarea unității.

Ca regulă generală, investițiile care constau în înlocuirea unor active nu sunt eligibile pentru acordarea unui ajutor regional pentru investiții.

În contextul definirii investiției inițiale, ”unitate” are înțelesul de ”unitate de producție/prestare servicii”, nu de entitate juridică. Unitatea este orice loc fix, de afaceri sau de investiție, care servește activității unei întreprinderi.

Cheltuieli eligibile/neeligibile

Proiectul propus în cererea de finanțare trebuie să cuprindă, în mod obligatoriu, investiții în active corporale aferente ajutorului de stat regional.  Este opțională includerea, în proiect, a investițiilor în active necorporale.

Ajutorul de stat finanțeză:

  • Active corporale

o lucrări de construire, extindere a spaţiilor de producţie/ prestare de servicii, inclusiv a utilităţilor generale aferente (alimentare cu apă, canalizare, alimentare cu gaze naturale, agent termic, energie electrică, PSI);

o achiziţionarea de echipamente tehnologice, utilaje, instalații de lucru, mobilier, echipamente informatice, birotică, de natura mijloacelor fixe, din Subgrupa 2.1., Subgrupa 2.2., Clasa 2.3.6., sau Grupa 3;

o achiziţionarea de instalaţii/echipamente specifice în scopul obţinerii unei economii de energie, precum şi sisteme care utilizează surse regenerabile (alternative) de energie pentru eficientizarea activităţilor pentru care a solicitat finanţare;

Lucrările de modernizare pot fi considerate eligibile doar în măsura în care sunt justificate ca fiind necesare şi intrinsec legate de realizarea unei investiţii iniţiale, nereprezentând reparaţii minore ale obiectivelor de investiţie.

  • Active necorporale: înseamnă active care nu au o concretizare fizică sau financiară precum brevete, licenţe, know-how sau alte drepturi de proprietate intelectuală.

În contextul prezentului ghid activele necorporale trebuie să fie utilizate exclusiv în domeniul de activitate vizat de proiect.

Valoarea eligibilă a activelor necorporale nu poate depăși 20% din valoarea eligibilă a activelor corporale ce fac obiectul proiectului.

Ajutorul de minimis finanțează:

- Cap. 3 - Cheltuieli pentru proiectare şi asistenţă tehnică, include: 3.1. Studii, 3.2. Documentaţii-suport şi cheltuieli pentru obţinerea de avize, acorduri şi autorizaţii, 3.3. Expertizare tehnică a construcţiilor existente, a structurilor şi/sau, după caz, a proiectelor tehnice, inclusiv întocmirea de către expertul tehnic a raportului de expertiză tehnică, 3.4. Certificarea performanţei energetice şi auditul energetic al clădirilor, 3.5. Proiectare - documentaţii tehnice necesare în vederea obţinerii avizelor/acordurilor/autorizaţiilor; 3.7. Consultanţă – elaborarea cererii de finantare și a tuturor studiilor necesare intocmirii acesteia, management de proiect pentru obiectivul de investiţii;

- Cap.5  - Alte cheltuieli include: 5.2. Comisioane, cote, taxe, costul creditului, 5.4. Cheltuieli pentru informare şi publicitate

Este obligatorie realizarea unor activități de informare și publicitate aferente proiectului în conformitate cu prevederile contractuale: anunț de începere/finalizare a proiectului, panouri temporare, placă permanentă, autocolante.

Este eligibilă taxa pe valoarea adăugată nedeductibilă potrivit legislației naționale în domeniul fiscal și nerecuperabilă conform prevederilor art. 64 din Regulamentul (UE) nr. 1060/2021, aferentă cheltuielilor eligibile.

În cadrul Anexei 5 sunt menționate categoriile/subcategoriile aplicabile prezentului apel, cheltuieli eligibile și/sau cheltuieli ne-eligibile.

Sunt considerate neeligibile:

  1. cheltuielile prevăzute la art. 13 din HG. Nr. 873 din 06.07.2022 privind regulile de eligibilitate a cheltuielilor efectuate în cadrul operațiunilor finanțate prin FEDR, FSE, FC 2021-2027;
  2. cheltuielile privind costurile de funcționare și întreținere a obiectivelor finanțate prin proiect (cheltuielile pentru probe tehnologice și teste și predare la beneficiar se vor încadra în buget pe linia bugetară Construcții și instalații (ca si cheltuieli neeligibile));
  3. cheltuielile privind costuri administrative;
  4. cheltuielile de personal;
  5. cheltuielile financiare, respectiv prime de asigurare, taxe, comisioane, rata și dobânzi aferente creditelor;
  6. contribuția în natură;
  7. amortizarea;
  8. cheltuielile cu leasingul prevăzute la art. 9 din HG nr. 399/2015;
  9. cheltuielile privind achiziţia de dotări / echipamente second-hand;
  10. amenzi, penalităţi şi cheltuieli de judecată, dobânzi;
  11. cheltuieli care depașesc limitele procentuale prevăzute în ghid;
  12. materialele consumabile, conform reglementărilor contabile (materiale auxiliare, combustibili, piese de schimb, alte materiale consumabile);
  13. cheltuieli cu elaborarea studiilor de prefezabilitate, a studiilor de fezabilitate, a documentației de avizare a lucrărilor de intervenții, a proiectului tehnic            ;
  14. cheltuielile efectuate înainte de data depunerii cererii de finanţare, cu excepția celor aferente Capitolului 3 ”Cheltuieli pentru proiectare şi asistenţă tehnică” de mai sus;
  15. cheltuielile cu achiziţionarea autovehiculelor și a mijloacelor de transport, aşa cum sunt ele clasificate în Subgrupa 2.3. „Mijloace de transport” din HG 2139/2004, indiferent de domeniul de activitate al solicitantului ori de domeniul de activitate în care se doreşte realizarea investiţiei propuse prin proiect, cu excepția Clasei 2.3.6. ”Utilaje şi instalaţii de transportat şi ridicat;
  16. Dotările pentru spații de odihnă, spații de luat masa și spații administrative (mobilier birouri);
  17. cheltuielile pentru împrejmuiri, parcări, platforme, alei betonate și amenajare spații verzi, altele decat cele prevazute la subcapitolul 1.2;
  18. nu sunt eligibile cheltuielile cu inlocuirea echipamentelor/instalatiilor/utilajelor existente, inclusiv inlocuirea instalatiilor/echipamentelor in scopul obtinerii unei economii de energie, precum şi sisteme care utilizează surse regenerabile (alternative) de energie;
  19.  cheltuielile excluse de la finanțare potrivit art. 7 alin. (1), (4) și (5) din Regulamentul (UE) 2021/1.058;

ATENȚIE! cheltuielile cu investiții privind instalarea/reabilitarea/modernizarea sistemelor de încălzire pe bază de combustibili fosili (de ex. cărbune, gaz) (și/sau înlocuirea cazanului din centrala termică proprie), cu excepţia situaţiilor prevăzute la art. 7, alin (1), litera h), punctul i) din Regulamentul (UE) nr. 2021/1058 și nici a celor pe bază de biomasă;                             

Criterii de evaluare și selecție

Evaluarea proiectelor

  1. Verificarea conformității administrative

Verificarea conformității administrative este complet digitalizată, respectiv este realizată în mod automat prin sistemul informatic MySMIS 2021, pe baza declarației unice generată de sistemul informatic MySMIS 2021.

  1. Evaluarea tehnică și financiară

Grilele de evaluare tehnică și financiară se completează și se generează în sistemul informatic MySMIS2021/SMIS2021+2021/SMIS2021+.

Pentru criteriile digitalizate, punctajele sunt stabilite pe baza algoritmului elaborat și sunt alocate automat prin sistemul informatic MySMIS2021/SMIS2021+2021/SMIS2021.

Proiectul este respins în următoarele situații:

- dacă în urma evaluării tehnico-financiare obține mai puțin de 50 de puncte

- dacă în urma evaluării tehnico-financiare obține 0 puncte la oricare dintre criteriile din cadrul secțiuni II;

Depunerea proiectelor

Apel de proiecte competitiv, cu depunere la termen.

Cererile de finanțare se vor depune prin aplicația electronică MySMIS 2021, disponibilă la adresa web https://regionordvest.ro/  sub semnătură electronică extinsă, certificată în conformitate cu prevederile legale în vigoare.

Perioada de depunere a proiectelor

Data și ora pentru începerea depunerii de proiecte: 25.09.2023, ora 10:00

Data și ora închiderii apelului de proiecte: 25.03.2024, ora 10:00

Ghidul finanțării

Descarcă Ghidul Solicitantului

Căutați finanțare europeană