Ești membru? Cont nou / Autentificare

Fisa Proiect PRC 1.4.2. Scale-up pentru start-up-uri și microîntreprinderi

Beneficiari eligibili

  • Microîntreprindere

Informații despre apel

Programul Regional CENTRU 2021-2027

Prioritatea 1: O regiune competitivă prin inovare și întreprinderi dinamice pentru o economie inteligentă

Obiectiv specific: Intensificarea creșterii și competitivității IMM-urilor, crearea de locuri de muncă în IMM, inclusiv investiții productive

Acțiunea 4 - Creșterea IMM prin investiții, modernizare industrială, avans tehnologic și o economie sustenabilă

APEL  1.4.2. Scale-up pentru start-up-uri și microîntreprinderi

 

Scopul acestei intervenții este susținerea creșterii accelerate a microîntreprinderilor și a start-upurilor, inclusiv firme nou-înființate care își desfășoară activitatea în mediul urban, în domeniile de activitate eligibile (clase CAEN) înscrise in sectoarele și ariile de specializare inteligentă identificate în Strategia de Specializare Inteligentă a Regiunii Centru pentru perioada 2021-2027, disponibilă la http://www.adrcentru.ro/dez-reg/ssi-centru-consolidata/

Obiectivul specific al acestui apel este de a finanța investițiile în active corporale și necorporale, în vederea creșterii productivității și a capacitații de producție și prestare de servicii, pentru a stimula potențialul inovativ și a crește gradul de competitivitate al microîntreprinderilor și startup- urilor din Regiunea Centru, mediu urban.

Un alt obiectiv specific este orientat spre susținerea achiziției de competențe prin accesarea de programe de formare specifice pentru personalul implicat în operaționalizarea investiției finanțate prin proiect.

Investițiile efectuate în cadrul acestei intervenții vor putea susține economia circulară prin îmbunătățirea proceselor de producție, implementarea tehnologiilor ecologice pentru reducerea emisiilor de dioxid de carbon, reziliență și adaptare la schimbările climatice, utilizarea eficientă a resurselor și a surplusurilor sau materialelor secundare rezultate din ciclul operațional și prin proiectarea de produse sustenabile care sunt obținute cu un consum mai redus de energie, cu o durata de viață mai îndelungată, care pot fi reparate și generează mai puține deșeuri.

PR Centru vizează Regiunea de Dezvoltare Centru (Regiunea Centru) care  cuprinde 6 județe: Alba, Brașov, Covasna, Harghita, Mureș și Sibiu.

Prezentul apel este coordonat de Agenția pentru Dezvoltare Regională Centru (Regiunea Centru) Alba Iulia, Romania în calitate de Autoritate de Management pentru PR Centru  www.adrcentru.ro 

Condiții de eligibilitate

Categorii de solicitanți eligibili

Solicitanții prezentului apel de proiecte sunt societățile care se încadrează în categoria microîntreprinderilor, inclusiv a microîntreprinderilor nou înființate (start up), în conformitate cu prevederile Legii 346/2004 privind stimularea înființării și dezvoltării întreprinderilor mici și mijlocii, cu modificările și completările ulterioare, înregistrate în baza Legii nr. 31/1990 privind societățile, republicată cu modificările și completările ulterioare, precum și în sensul.

Start-up-ul reprezintă o microîntreprindere nou înființată în baza Legii 31/1990, care înregistrează o vechime de maximum 3 ani la data depunerii proiectului.

Microîntreprindere = număr mediu de salariați mai mic decât 10, CA sau AT până la 2 mil de euro

!! O microîntreprindere nu este considerată nouă dacă se schimbă doar forma sa juridică.

Sucursalele, agențiile, reprezentanțele sau alte unități fără personalitate juridică nu sunt eligibile.

Solicitantul a desfășurat activitate pe o perioadă de cel puțin unui an fiscal integral și a înregistrat profit din exploatare sau profit net (>0 lei) în anul fiscal anterior depunerii cererii de finanțare sau în anul 2019.

*** Condițiile privind profitul și desfășurarea activității pe o perioadă corespunzătoare cel puțin unui an fiscal integral nu se aplică microîntreprinderilor înființate în anul depunerii cererii de finanțare.

Nr. de angajați 

  • Solicitantul a înregistrat un număr mediu de salariați de cel puțin 1 (un salariat), în anul fiscal anterior depunerii cererii de finanțare.

 sau

  • Solicitantul are cel puțin un salariat cu normă întreagă pe perioadă nedeterminată, la data depunerii cererii de finanțare.

Punctarea suplimentară a proiectului, în cadrul evaluării tehnice și financiare, se face doar în legătură cu indicatorul de proiect referitor la numărul mediu de salariați (nu la numărul de salariați cu normă întreagă).

Domeniul de activitate (cod CAEN)  în care se realizează investiția unul din domeniile de specializare inteligentă identificate în Strategia de Specializare Inteligentă a Regiunii Centru pentru perioada 2021-2027 aici sursa http://www.adrcentru.ro/dez-reg/ssi-centru-consolidata/  și să:

- să fie înscris în obiectul de activitate (conform certificatului constatator ORC), indiferent dacă acesta reprezintă activitatea principală sau secundară a întreprinderii – la data lansarii apelului;

- activitatea (clasa CAEN) să fie declarată și autorizată distinct la sediul (principal sau secundar) identificat ca loc de implementare a proiectului;

** Investiția propusă prin proiect poate să vizeze mai multe clase CAEN, în măsura în care acestea formează, împreună, un flux de producție unitar.

Investiția finanțată prin proiect trebuie să fie situată în localități din mediul urban din Regiunea Centru (județele Alba, Brașov, Covasna, Harghita, Mureș, Sibiu).

Perioada de implementare a proiectului de după semnarea contractului este de maxim 24 luni și, respectiv, 36 de luni în cazul proiectelor cu lucrări de construcții, dar nu mai târziu de 31.12.2029.

Indicatorii de proiect

 Fiecare proiect va selecta, în mod obligatoriu, indicatorul RCO 01 și RCO 02 (valoarea care va fi înscrisă este ”1”)

  • În cazul în care proiectele prevăd activități privind instruirea angajaților, vor fi selectați și indicatorii RCO 101 (unde valoarea țintă este 1) și RCR 98 (unde valoarea țintă este egală cu numărul de persoane care este prevăzut să finalizeze instruiri sau activități pentru dezvoltarea competențelor sau abilităților cu sprijin din proiect);
  • În cazul în care proiectele prevăd înființarea de noi locuri de muncă, va fi selectat și indicatorul RCR 01 (valoarea țintă fiind egală cu numărul de noi locuri de muncă care vor fi create prin proiect în entitatea sprijinită);
  • În cazul în care, prin proiect, este asumat ca obiectiv creșterea cifrei de afaceri, va fi selectat și indicatorul RCR 19 (unde valoarea țintă este 1);
  • În cazul în care prin proiect, este asumat ca obiectiv creșterea valorii adăugate / angajat, va fi selectat și indicatorul RCR 25 (unde valoarea țintă este 1);

 

Tipurile de abilități includ următoarele: dezvoltarea de competențe pentru cel puțin un angajat din cadrul întreprinderii sprijinite, până la finalizarea proiectului. Tipurile de abilități includ următoarele:

  • Abilități tehnice: abilități de rezolvare a problemelor, design, operare, reproiectare și întreținere a echipamentelor sau structurilor tehnologice, abilități IT profesionale
  • Abilități de management: abilități în legătură cu planificarea afacerilor, conformare la reguli și norme de calitate, planificarea resurselor umane, alocarea de resurse
  • Abilități antreprenoriale: abilități specifice pentru start-up-uri precum managementul riscului, gândire strategică, abilități de relaționare, abilități de adaptare la provocări și cerințe multiple;
  • Abilități ”verzi”: abilități specifice pentru modificarea produselor, serviciilor sau operațiunilor determinate de schimbările climatice, cerințe sau reguli fi selectat și indicatorul RCR 25 (unde valoarea țintă este 1);

Activități eligibile

Acest apel aferent intervenției 1.4.2. Scale up pentru stratup-uri si microîntreprinderi acordă o atenție deosebită susținerii și dezvoltării ecosistemului de microîntreprinderi din regiune.

Scopul este susținerea creșterii accelerate a microîntreprinderilor, inclusiv firme noi, în sectoarele de specializare inteligentă din Regiunea Centru. Zona vizată de prezentul apel de proiecte trebuie să fie situată în Regiunea Centru, România (județele Alba, Brașov, Covasna, Harghita, Mureș, Sibiu), în mediul urban.

Prezenta intervenție își propune să finanțeze creșterea capacităților tehnologice, ceea ce va conduce la o îmbunătățire semnificativă a capacităților tehnice, industriale sau organizaționale de a gestiona dezvoltarea de produse sau servicii. Un alt obiectiv este orientat spre susținerea achiziției de competențe prin accesarea de programe de formare specifice pentru personalul implicat în operaționalizarea investiției finanțate prin proiect.

În cadrul acestui apel sunt sprijinite proiecte care realizează o investiție în Regiunea Centru, prin:

  • Construcția, extinderea sau modernizarea spațiilor de producție sau prestare de servicii;
  • Dotarea cu echipamente, tehnologii, utilaje, inclusiv tehnologii inovative, și investiții în spațiile de producție/prestare servicii aferente, în vederea îmbunătățirii capacităților tehnice ale microîntreprinderilor;
  • Integrarea de noi tehnologii în procesele de producție precum și tehnologii în procese de producție ecologice și utilizarea eficientă a resurselor;
  • Integrarea de noi tehnologii în scopul îmbunătățirii serviciilor;

În legătură directă cu investiția, se pot finanța activități destinate susținerii proceselor de producție ecologice și utilizării eficiente a resurselor în IMM-uri.

Se pot susține în cadrul proiectelor acțiuni precum instruirea angajaților, accesul la servicii de consultanță, de proiectare și asistență tehnică destinate pregătirii și implementării proiectelor, certificarea produselor, serviciilor, proceselor, sistemelor de management, activitățile de publicitate și informare aferente proiectului și audit financiar extern al proiectului.

Valoarea proiectului și finanțarea acordată

Alocarea financiară a acestui apel este de 27.607.118 euro, din care:

  • 23.466.050 euro (FEDR)
  • 4.141.068 euro BS (bugetul de stat)

Din bugetul total al apelului, suma de 5.328.262 euro  compusă din 4.529.022 euro FEDR + 799.240 euro (BS) este alocată acțiunilor privind sprijinirea proceselor de producție ecologice și a utilizării eficiente a resurselor în întreprinderi.

Valoarea minimă a finanțării nerambursabile: 25.000 euro

Valoarea maximă a finanțării nerambursabile: 200.000 euro

Pentru start-up-uri, valoarea maximă a finanțării nerambursabile nu va depăși 100.000 euro.

În cadrul prezentului apel de proiecte se aplică schema de ajutor de minimis, sub forma de finanțare nerambursabilă, suma de maxim 200.000 Euro per întreprindere unică pe o perioadă de 3 (trei) ani fiscali consecutivi (cu excepția sectorului transport rutier de mărfuri în contul terților sau contra cost, caz în limita este maxim de 100.000 EUR).

Contribuția solicitantului este minimum 10% din valoarea eligibilă a investiției iar contribuția programului  este de maximum 90% din valoarea eligibilă a investiției, în limita plafonului de minimis (max 200,000 eur/IMM unica/ 3 ani)

Cheltuieli eligibile/neeligibile

În cadrul prezentului apel sunt finanțabile, prin ajutor de minimis, investiții care conduc la dezvoltarea microîntreprinderii sau start-up-ului.

Investiții în active corporale, astfel:

  • Construire/extindere/modernizare a spațiilor de producție/prestare de servicii ale microîntreprinderilor, inclusiv a utilităților generale aferente (alimentare cu apă, canalizare, alimentare cu gaze naturale, agent termic, energie electrică, PSI);
  • Achiziționarea de echipamente tehnologice, utilaje, instalații de lucru, precum si dotării încadrate in categoria mijloacelor fixe: mobilier, echipamente informatice, echipamente de birotică;
  • Investiții în active necorporale: brevete, licențe, mărci comerciale, programe informatice, instrumente de comercializare on-line, alte drepturi și active similare utilizate exclusiv în domeniul/domeniile de activitate vizat/e de proiect;
  • Activități de instruire a angajaților care trebuie sa vizeze:  Activități de instruire specifică a angajaților care vor fi implicați în operarea noilor tehnologii/ echipamente, Abilități tehnice Abilități de management, Abilități antreprenoriale, Abilități ”verzi”, Alte abilități și competențe (maxim 25% din investiția în echipamente, fără a depăși 6.000 euro /proiect);
  • Pentru aceste cheltuieli se va aplica opțiunea de costuri simplificate sub formă de cost unitar.
  • Investiții în procese de producție ecologice și de utilizare eficientă a resurselor în microîntreprinderi (active corporale și necorporale), precum:
  • crearea și realizarea de produse a căror durabilitate, posibilități de reparare, de reutilizare, de modernizare și reciclare, sunt crescute;
  • proiectarea și realizarea de produse sustenabile care sunt obținute cu un consum mai redus de energie, cu o durata de viață mai îndelungată, care pot fi reparate și care generează mai puține deșeuri;
  • investiții în capacități menite să asigure recuperarea produselor în vederea reutilizării, reparării și remanufacturării;
  • utilizarea în cadrul întreprinderii a surplusurilor sau materialelor secundare rezultate din ciclul operațional sau recuperarea și redirecționarea acestora pentru reutilizare către alte întreprinderi;
  • adoptarea tehnologiilor ecologice și integrarea acestora în procesul de producție coroborată cu implementarea unui sistem de management ecologic în oricare etapa din fluxul tehnologic și în procesul de aprovizionare cu materii prime și materiale;
  • investiții pentru reducerea, prevenirea, pregătirea în vederea reutilizării, valorificarea materială și reciclarea deșeurilor generate de beneficiar;
  • investiții care îmbunătățesc utilizarea eficientă a resurselor prin oricare dintre metodele următoare:  
    • reducere netă a resurselor consumate pentru a obține același volum al producției/ înlocuirea materiilor prime principale cu materii prime secundare (reutilizate sau reciclate) sau cu materii prime secundare recuperate;
    • înlocuirea materiilor prime din surse fosile cu biomaterii prime;
    • achiziționarea de instalații/ echipamente specifice în scopul obținerii unei economii de energie, precum și sisteme care utilizează surse regenerabile (alternative) de energie;
    • surse regenerabile (alternative) de energie: energia solară (utilizată la producerea de căldură sau la furnizarea de energie electrică prin sisteme fotovoltaice); energia eoliană, hidroenergia, energia geotermală;
    • creșterea “conținutului de materiale reciclate” din produsul finit, asigurând în același timp performanța și siguranța acestuia, inclusiv prin implementarea sau îmbunătățirea sistemului de reciclare selectivă;
    • instalarea de echipamente pentru digitalizarea managementului și controlului în materie de mediu și energie ale clădirii, în special pentru a spori gradul de pregătire pentru soluții inteligente, inclusiv cablajul intern pasiv sau cablajul structurat pentru rețelele de date și partea auxiliară a rețelei pasive de pe proprietatea căreia îi aparține clădirea, dar excluzând cablajul pentru rețelele de date din afara proprietății;
    • adoptarea tehnologiilor care contribuie la reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, inclusiv pentru producerea de energie cu emisii reduse de dioxid de carbon sau de combustibili sintetici pe bază de energie cu emisii scăzute de dioxid de carbon;
    • digitalizarea informațiilor referitoare la produse prin introducerea pașapoartelor sau etichetelor digitale care ar putea furniza informații cu privire la originea, compoziția produsului din care să rezulte conținutul de materiale reciclate, posibilitățile de reparare și demontare ale acestuia, precum și cu privire la cum va fi eliminat în momentul scoaterii sale din uz – posibilitatea de reciclare.

Alte activități eligibile:

  • activități de proiectare și consultanță pentru elaborarea cererii de finanțare, managementul implementării proiectului;
  • activităti privind auditul financiar al proiectului (în limita a 5,000 Ron/trimestru (fără TVA));
  • activitățile obligatorii de publicitate și informare aferente proiectului – max 7,500 Ron (fără TVA);

Baremul aferent standardului de cost unitar cu instruirea presupune decontarea sumei de 544,85 Euro pentru un angajat care a finalizat cu certificat un program de formare a competențelor pentru specializare inteligentă pentru tranziție industrială și antreprenoriat.

Valoarea în euro s-a calculat folosind cursul Inforeuro aferent lunii decembrie 2022 (1 Eur = 4,9193)

Taxa pe valoarea adăugată (TVA),  aferentă cheltuielilor eligibile poate fi considerată eligibilă doar dacă este nerecuperabila, conform legii. Nu sunt eligibile cheltuielile pentru procurarea de dotări care, conform legii, intră în categoria obiectelor de inventar. Activele trebuie să fie noi. Nu se acceptă finanțarea achizițiilor de active second-hand!

Cheltuieli neeligibile

Nu sunt eligibile proiectele care includ doar investiții în active necorporale ori lucrări de construcție.

În cadrul prezentului apel nu sunt eligibile proiectele care vizează:

  • exclusiv realizarea de lucrări de construcție;
  • exclusiv investiții în active necorporale;
  • exclusiv instruirea salariaților;
  • exclusiv investiții în procese de producție ecologice și utilizarea eficientă a resurselor în IMM-uri.

În cadrul prezentului apel nu sunt eligibile următoarele categorii de cheltuieli: 

  • cheltuielile prevăzute la art. 10 din HG. nr. 873/2022 pentru stabilirea cadrului legal privind eligibilitatea cheltuielilor efectuate de beneficiari în cadrul operațiunilor finanțate în perioada de programare 2021-2027 prin Fondul European de dezvoltare regională, Fondul social European Plus, Fondul de coeziune și Fondul pentru o tranziție justă;
  • achiziționarea de terenuri și imobile;
  • valoarea TVA aferentă cheltuielilor neeligibile și valoarea TVA deductibilă aferentă cheltuielilor eligibile;
  • achiziția de echipamente si dotări second-hand; cheltuielile cu achiziționarea autovehiculelor si a mijloacelor de transport, așa cum sunt ele clasificate în Subgrupa 2.3. „Mijloace de transport” din HG 2139/2004, cu excepția Clasei 2.3.6. ”Utilaje și instalații de transportat și ridicat”;
  • amenzi, penalități, cheltuieli de judecată și cheltuieli de arbitraj;
  • cheltuieli destinate relocării;
  • dotări din categoria obiectelor de inventar; cheltuielile privind costurile operaționale, de funcționare și întreținere a obiectivelor finanțate prin proiect;
  • cheltuielile privind costuri administrative;
  • cheltuielile de personal, cu excepția celor prevăzute în mod expres în cadrul costului unitar privind instruirea personalului;
  • cheltuieli financiare, respectiv prime de asigurare, taxe, comisioane, rată și dobânzi aferente creditelor;
  • contribuția în natură; cheltuielile cu amortizarea; cheltuielile cu leasingul; cheltuieli angajate de către beneficiar și plătite înainte de data de 01.01.2021;
  • cheltuieli care nu respectă pragurile stabilite prin prezentul ghid; cheltuieli efectuate peste plafoanele stabilite prin prezentul ghid sau, dacă este cazul, valoarea maximă a costurilor simplificate;

Criterii de evaluare și selecție

Evaluarea, selecția și contractarea proiectelor depuse se realizează strict în baza documentelor și informațiilor transmise de solicitantul de finanțare prin sistemul informatic MySMIS2021/SMIS2021+.

Etapele procesului evaluare, selecție și contractare

1. Conformitatea administrativă - prin declaraţia unică complet digitalizată;

2. Evaluarea tehnică și financiară - în ordinea depunerii,conform grilă de evaluare anexă la ghid.

3. Contractarea proiectelor

Prag  de excelență =  minim 80 puncte

Proiectele care au obținut  pragul de excelență și care se încadrează în alocarea financiară vor intra direct în etapa de contractare, în ordinea depunerii cererilor de finanțare.

Punctaj minim de calitate = 50 de puncte 

Proiectele care obțin mai puțin de 50 de puncte sau care au fost notate cu 0 la criteriile menționate în grila ETF vor fi respinse.

 

Depunerea proiectelor

Apelul este de tip competitiv, cu depunere la termen.

Perioada de consultare publică = 03.07.2023-02.08.2023  este finalizată 

Cererile de finanțare se vor depune prin aplicația electronică MySMIS 2021, disponibilă la adresa web http://www.adrcentru.ro/   sub semnătură electronică extinsă, certificată în conformitate cu prevederile legale în vigoare.

Ghidul finanțării

Descarcă Ghidul Solicitantului

Căutați finanțare europeană