Programul Regional CENTRU 2021-2027
Ghid: Acțiunea 2.2 – Întreprinderi digitale pentru o economie avansată - sectoarele de specializare inteligentă
Prezentul apel de proiecte se încadrează în Obiectivul de politică 1 - O Europă mai competitivă și mai inteligentă, prin promovarea unei transformări economice inovatoare și inteligente și a conectivității TIC regionale, Prioritatea 2 – O Regiune digitală, Obiectiv Specific 1.2 Valorificarea avantajelor digitalizării în beneficiul cetățenilor, al companiilor, al organizațiilor de cercetare și al autorităților publice / Obiectiv Specific 1.4 Dezvoltarea competențelor pentru specializare inteligentă, tranziție industrială și antreprenoriat, Acțiunea 2 – Întreprinderi digitale pentru o economie avansată - sectoarele de specializare inteligentă, din cadrul Programului „Regiunea Centru” 2021-2027.
Prin această prioritate a programului se susține tranziția digitală, inclusiv consolidarea digitalizării IMM cu activitate în domeniile RIS3, investițiile în infrastructuri, promovarea competențelor și serviciilor digitale.
Obiectivul general al acțiunii este încurajarea adoptării și utilizării tehnologiilor digitale în afacerile IMM-urilor din Regiunea Centru, care să conducă la avansul tehnologic și la îmbunătățirea proceselor tehnologice.
Această acțiune se adresează nevoii IMM de acces la tehnologia digitală și de sprijin în vederea achiziționării și operaționalizării acesteia. Sprijinul acordat este orientat spre IMM-urile cu activitate în sectoarele de specializare inteligentă, mai puțin cele referitoare la TIC. Astfel, scopul acțiunii este creșterea gradului de digitalizare al IMM-urilor din Regiunea Centru, cu activitate economică în alte sectoare decât TIC.
Începând cu perioada 2021-2027, susținerea investițiilor în digitalizarea IMM va fi dublată de măsuri de facilitare a accesului la cunoaștere prin intermediul structurilor de tip DIH (Hub Inovativ Digital).
PR Centru vizează Regiunea de Dezvoltare Centru (Regiunea Centru) care cuprinde 6 județe: Alba, Brașov, Covasna, Harghita, Mureș și Sibiu.
Prezentul apel este coordonat de Agenția pentru Dezvoltare Regională Centru (Regiunea Centru) Alba Iulia, Romania în calitate de Autoritate de Management pentru PR Centru www.adrcentru.ro
Solicitantul este societate sau societate cooperativă care se încadrează în următoarele categorii:
Solicitantul trebuie să se încadreze într-una din categoriile IMM de mai sus, atât la data depunerii cererii de finanțare, cât și la data semnării contractului de finanțare.
Solicitantul a desfășurat activitate timp de cel puţin un an fiscal integral, nu a avut activitatea suspendată temporar oricând în anul curent depunerii cererii de finanțare și în anul fiscal anterior și a înregistrat profit brut sau profit din exploatare (>0 lei) în anul fiscal anterior depunerii cererii de finanțare sau în anul 2019, și nu se află în dificultate.
Domeniile de activitate eligibile (clase CAEN)
Este necesar sa se realizeze o corelare între codul/codurile CAEN vizate prin proiect și sectorul economic în care va fi activă investiția susținută prin proiect.
Acest apel de proiecte se adresează doar solicitanților cu activități în afara domeniilor aferente TIC, Sprijinul va fi orientat către digitalizarea activităților/proceselor din companii.
Solicitantul trebuie să demonstreze prin Planul de digitalizare că activitatea dezvoltată se încadrează în lanțul valoric al unuia din cele 9 sectoare de excelență identificate prin Strategia de Specializare Inteligentă a Regiunii Centru 2021-20276, detaliind aspectele următoare, în funcție de context:
Activitățile propuse în proiect (investiția) trebuie să vizeze domeniul/domeniile de activitate eligibil /e al solicitantului, ce face obiectul proiectului.
O investiție poate viza una sau mai multe clase (coduri) CAEN, în condițiile în care acestea sunt aferente aceleiași activități/aceluiași flux de producție.
Domenii eligibile conform clasificării CAEN sunt din categorile de:
- producție: industria textilă (îmbrăcăminte, accesorii, încălțăminte, lenjerie, articole din piele/blană covoare etc), fabricare mobilier/ambalaje din lemn, realizare a software-ului la comandă, fabricare piese şi accesorii pentru autovehicule, altor maşini şi utilaje, industria ambalajelor, fabricare articole din metal, plastic, sticlă, pentru constructii, industria cosmetica si farmaceutica, fabricarea altor produse chimice…. ș.a.m.d;
- servicii: service auto, lucrări de construcție, finisare, lucrarări speciale, reparaţii echipamente …. ș.a.m.d);
- turism: hoteluri şi alte facilităţi de cazare similare şi pentru perioade de scurtă durată, parcuri pentru rulote, campinguri şi tabere, sau alte servicii de cazare, servicii de rezervare şi asistenţă turistică;
- sănatate, asistență socială: asistență spitalicească, asistență medicală generală/specializată, asistență stomatologică, centrelor de îngrijire medicală/de recuperare psihică și de dezintoxicare, îngrijire zilnică pentru copii, asistență pentru bătrâni, întreţinere corporală …. ș.a.m.d;
- alte activităţi profesionale: creație artistică, activități recreative și distractive, învățământ în domeniul cultural, alte activităţi profesionale, ştiinţifice şi tehnice, design specializat, arhitectură, activităţi de testare şi analize tehnice, servicii informaţionale, de editare …. ș.a.m.d;
Lista cu codurile CAEN detaliate, aferente categoriilor eligibile este în ghid (pag. 49-55), “Anexa cuprinzând domenii eligibile conform clasificării CAEN”.
Domeniul/domeniile de activitate (clase CAEN) în care dorește să realizeze investiția/proiectul trebuie declarat/e și autorizat/e distinct la locul de implementare a proiectului.
Locul de implementare a proiectului
Locul de implementare a proiectului este situat în Regiunea Centru:
La depunerea cererii de finanțare, solicitantul trebuie să aibă deja locul de implementare a proiectului înregistrat ca sediu principal sau secundar (punct de lucru), conform certificatului constatator ORC. La depunerea cererii de finanțare, solicitantul trebuie să aibă deja domeniul/domeniile de activitate eligibile vizat/e de investiție, autorizat/e la sediul (principal sau secundar) identificat ca loc de implementare a proiectului.
Perioada de implementare
Perioada de implementare după semnarea contractului de finanțare nu poate să depășească 24 de luni, în cazul proiectelor fără lucrări de construcții, și 36 de luni, în cazul proiectelor cu lucrări de construcții. Perioada inițială de implementare a proiectului de după semnarea contractului poate fi extinsă, fără însă a depăși perioada maximă de 24, dar nu mai târziu de 31.12.2029.
Indicatorii de proiect
Fiecare proiect va selecta, în mod obligatoriu, indicatorul RCO 01 și RCO 02. Valoarea care va fi înscrisă la acești indicatori este “1”:
În cadrul prezentului apel de proiecte se aplică schema de ajutor de minimis. Alocarea financiară corespunzătoare acestui apel este de 32.014.709,88 euro.
În cadrul acestui apel de proiecte, valoarea finanțării nerambursabile solicitate poate fi de maximum de 200.000 euro, cu respectarea condițiilor aplicabile ajutoarelor de minimis.
Valoarea minimă eligibilă: 20.000 euro
Valoarea maximă eligibilă: 300.000 euro
Contribuția programului la finanțarea unei investiții este de maximum 90% din valoarea eligibilă a investiției, în limita plafonului de minimis.
Contribuția solicitantului la finanțarea investiției trebuie să fie de minimum 10% din valoarea eligibilă a investiției.
În cadrul acestei intervenții se urmărește ca investițiile sprijinite să conducă în mod precis la digitalizarea activităților/proceselor din companii cu activitate în-afara domeniului TIC.
Este necesar ca proiectele propuse la finanțare să fie orientate spre avansul tehnologic și îmbunătățirea proceselor solicitanților.
În urma implementării proiectului, este de dorit ca solicitantul să întrunească cât mai multe criterii de intensitate digitală, conform Indexului de Intensitate Digitală (DII), index care stă și la baza calculării Indicelui economiei și societății digitale (DESI):
1. întreprinderi în care mai mult de 50% dintre persoanele angajate au folosit computere cu acces la internet în scopuri de afaceri;
2. utilizarea unui pachet software ERP pentru a partaja informații între diferite departamente/birouri ale organizației;
3. viteza de download contractată a celei mai rapide conexiuni de internet la linie fixă este de cel puțin 30 Mb/s;
4. întreprinderi în care vânzările on-line au reprezentat mai mult de 1% din cifra de afaceri totală și vânzările web către consumatori privați (B2C) mai mult de 10% din vânzările web;
5. utilizarea IoT;
6. utilizarea de rețele sociale - întreprinderile care folosesc rețelele sunt considerate cele care au un profil de utilizator, un cont sau o licență de utilizator în funcție de cerințele și tipul de social media;
7. utilizarea CRM;
8. cumpărarea de servicii cloud computing intermediare sau sofisticate (cloud computing);
9. utilizarea tehnologiei de inteligență artificială (AI) fie intr-un produs softwarea bazat doar pe Inteligență Artificială, fie ca parte componentă într-un sistem mai complex (ex. un sistem ERP);
10. cumpărarea de servicii de cloud computing utilizate pe internet;
11. vânzări prin comerț electronic de cel puțin 1% din total vânzări (în vânzările de bunuri sau servicii prin comerț electronic);
12. utilizarea a două sau mai multe rețele sociale.
*** Intensitatea digitală avansată este atinsă de întreprinderile care utilizează cel puțin 7 din aceste 12 tehnologii digitale.
Valoarea maximă a ajutorului, în regim de minimis, ce poate fi acordată unei întreprinderi unice, pe o perioadă de 3 ani fiscali consecutivi (ultimii 2 ani fiscali înainte şi anul curent depunerii cererii de finanțare) este de 200.000 de euro, echivalent în lei.
În cazul întreprinderilor care efectuează transport rutier de mărfuri în numele unor terți sau contra cost, plafonul este de 100.000 de euro pe o perioadă de 3 ani fiscali consecutivi.
Cheltuieli eligibile
Proiectul propus în cererea de finanțare trebuie să cuprindă, în mod obligatoriu, investiții în active necorporale finanțabile prin ajutor de minimis. Este opțională includerea, în proiect, a investițiilor în active corporale.
În cadrul acestui apel, sunt eligibile cheltuielile pentru următoarele categorii de active și servicii:
a) Software achiziționat sau dezvoltat/adaptat la comandă, precum:
b) Software personalizat pentru prezența online: website-uri de prezentare și promovare, magazine, soluții de e-commerce;
c) Software de securitate cibernetică (protecția tranzacțiilor online și a datelor personale): soluții pentru securizarea rețelelor, securizarea sistemelor de calcul, criptare de documente, securizarea prezenței pe internet (site-uri, conturi etc.);
d) Sisteme de operare, software pentru creare de conținut (editoare de text/grafică sau altele);
e) Alte tipuri de software disponibil pe piață sau creat la comandă, necesar în activitatea solicitantului care nu intră în celelalte categorii, în limitele impuse de specificul apelului;
f) Cheltuieli de instalare, configurare și punere in funcțiune, inclusiv cheltuieli de testare.
Pentru a fi eligibile, activele necorporale pot fi achiziționate exclusiv sub formă de licență, care să fie înregistrată ca mijloc fix în contabilitatea beneficiarului.
În cazul achizițiilor realizate sub formă de SaaS, beneficiarul va suporta din fonduri proprii costurile de abonament/subscripție, atât în perioada de implementare, cât și în perioada de durabilitate a proiectului.
2. Active corporale
a) dispozitive și echipamente integrate cu soluții digitale, ce pot servi pentru automatizări și robotică; dispozitive și echipamente aferente E-commerce, IoT (Internet of Things), tehnologii blockchain, etc.;
b) echipamente IT care să asigurare capacitate de memorie/spațiu de stocare fizic sau într-un cloud privat, rezultând, astfel, un activ deținut de beneficiar;
c) orice echipament care poate conduce la operaționalizarea activelor necorporale achiziționate, specifice digitalizării solicitantului, prin utilizarea tehnologiei informației;
d) cheltuieli de instalare, configurare și punere in funcțiune, inclusiv cheltuieli de testare;
3. Active corporale/necorporale, necesare realizării rețelei LAN/WiFi;
4. Servicii de instruire a personalului în vederea operaționalizării soluțiilor digitale care fac obiectul proiectului.
Pentru aceste cheltuieli se va aplica opțiunea de costuri simplificate sub formă de rată forfetară.
5. Servicii de trecere a arhivelor din analog/dosare/hârtie în digital indexabil;
6. Servicii de consultanță pentru elaborarea și pentru managementul/implementarea proiectului;
Pentru aceste cheltuieli se va aplica opțiunea de costuri simplificate sub formă de rată forfetară.
7. Servicii pentru activitățile obligatorii de informare și publicitate, ce derivă exclusiv din Manualul de identitate vizuală privind operațiunile finanțate;
Pentru aceste cheltuieli se va aplica opțiunea de costuri simplificate sub formă de rată forfetară.
8. Auditul financiar
Pentru aceste cheltuieli se va aplica opțiunea de costuri simplificate sub formă de rată forfetară.
9. Auditul maturitate digitală
Un raport de audit de maturitate digitală va fi realizat înainte de depunerea cererii de finanțare și unul la finalul implementării proiectului.
Costul unitar al formării unui participant la program de formare profesională finalizată cu certificat de absolvire și competențe dobândite este în cuantum de 475,83 EUR pe participant/ pe program de formare – valoare fără TVA.
Categorii de costuri eligibile care se încadrează în acest cost unitar:
Taxa pe valoarea adăugată (TVA), aferentă cheltuielilor eligibile poate fi considerată eligibilă doar dacă este nerecuperabila, conform legii.
Cheltuieli neeligibile
În cadrul prezentului apel nu sunt eligibile următoarele categorii de cheltuieli:
I. cheltuielile prevăzute la art. 10 din HG nr. 873/07.07.2022 privind stabilirea cadrului legal privind eligibilitatea cheltuielilor efectuate de beneficiari în cadrul operațiunilor finanțate în perioada de programare 2021-2027 prin Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european Plus, Fondul de coeziune şi Fondul pentru o tranziție justă:
- cheltuieli cu abonamente și subscripții;
- cheltuielile privind costuri administrative; cheltuielile de personal;
- cheltuieli financiare, respectiv prime de asigurare, taxe, comisioane, rata și dobânzi aferente creditelor;
- amenzi, penalități, cheltuieli de judecată și cheltuieli de arbitraj;
- cheltuielile efectuate peste plafoanele specifice stabilite prin ghidul solicitantului;
- contribuția în natură; cheltuielile cu amortizarea; cheltuielile cu leasingul;
- cheltuielile privind achiziția de dotări / echipamente second-hand; cheltuieli cu obiecte de inventar;
- orice alte cheltuieli care nu au legătură cu natura proiectului;
Criteriile de selecție principale pe baza cărora vor fi punctate proiectele sunt:
Evaluarea și selecția proiectelor depuse, în vederea contractării, se va realiza în funcție de ordinea de depunere, respectând praguri de excelență aferente unor intervale de timp prestabilite, în limita bugetului alocat acestui apel de proiecte, conform prevederilor de mai jos:
Proiectele care obțin mai puțin de 50 de puncte și care au fost notate cu 0 la subcriteriul privind Respectarea principiului DNSH sunt respinse.
Apelul este de tip competitiv, cu termen limită de depunere.
Cererile de finanțare se vor depune prin aplicația electronică MySMIS 2021, disponibilă la adresa web http://www.adrcentru.ro/ sub semnătură electronică extinsă, certificată.
Consultarea publică se va derula pe o perioadă de 30 zile calendaristice, din data 07.03.2023 până la data de 08.05.2023.
Observațiile și propunerile pot fi formulate prin completarea tabelului de observații și transmiterea acestuia prin e-mail, la adresa programe@adrcentru.ro
1. O regiune competitivă prin inovare și întreprinderi dinamice pentru o economie inteligentă
Vrei finanțare? Te ajutăm să iei legătura cu experții! Trimite-le un e-mail!
Cere ofertă de consultanță