Ești membru? Cont nou / Autentificare

Fisa Proiect PRC P5. Acțiunea 5.1 – Modernizarea infrastructurii rutiere

Beneficiari eligibili

  • Autoritate publică locală
  • Autoritatea publică centrală

Informații despre apel

Programul Regiunea Centru (PR Centru) 2021-2027

Prioritatea 5 O regiune accesibilă

C(ii) Dezvoltarea și creșterea unei mobilități naționale, regionale și locale durabile, reziliente la schimbările climatice, inteligente și intermodale, inclusiv îmbunătățirea accesului la TEN-T și a mobilității transfrontaliere

Acțiunea 5.1 – Investiții în modernizarea infrastructurii rutiere de importanță regională pentru asigurarea conectivității la rețeaua TEN-T

Beneficiari

  • Unitățile Administrativ Teritoriale- județ;
  • Unități administrativ-teritoriale în parteneriat- județ-municipiu(i)/oraș(e)/ comună(e), UAT județ fiind liderul parteneriatului;

Prioritatea 5 se implementează în cadrul Obiectivului de Politica 3 al UE, O Europa mai conectată prin creșterea mobilității, respectiv sub obiectivul specific c (ii) Dezvoltarea și creșterea unei mobilități naționale, regionale și locale durabile, reziliente la schimbările climatice, inteligente și intermodale, inclusiv îmbunătățirea accesului la TEN-T și a mobilității transfrontaliere.

Prioritatea urmărește creșterea conectivității zonelor mai puțin dezvoltate și a zonelor izolate la rețeaua TEN-T, ținând seama de investițiile realizate prin programele anterioare și cele propuse pe celelalte priorități ale PR Centru, dar și cele realizate sau preconizate la nivel național în domeniul conectivității.

Investițiile vizează modernizarea sau reabilitarea pentru îmbunătățirea parametrilor relevanți, a rețelei de drumuri județene prioritizate prin Hotărârea CDR Centru nr. 7/10.03.2021 și care asigură conectivitatea, directă sau indirectă, cu rețeaua TEN-T.

Alocarea financiară totală  – 149.880.000 euro

Valoarea eligibilă a proiectului: minim 10.000.000 euro - maxim 49.960.000 euro

Indicatori monitorizați

  • Creșterea lungimii drumurilor reconstruite sau modernizate din afara TEN-TCreșterea numărului anual de utilizatori de drumuri nou construite, reconstruite, reabilitate sau modernizate
  • Creșterea numărului de kilometri aferent trotuarelor/pistelor de biciclete realizate

 Prezentul apel este coordonat de Agenția pentru Dezvoltare Regională Centru, Alba-Iulia in calitate de Autoritate de Management pentru Programul Regiunea Centru,  www.adrcentru.ro

Condiții de eligibilitate

1. Solicitantul care se încadrează în categoria solicitanților eligibili sunt:

  • Unitate administrativ-teritorială: județ
  • Unități administrativ-teritoriale în parteneriat: județ - municipiu(i)/ oraș(e)/ comună(e), UAT Județ fiind liderul de parteneriat

2. Investițiile vizează modernizarea sau reabilitarea pentru îmbunătățirea parametrilor relevanți, a rețelei de drumuri județene care asigură conectivitatea, directă sau indirectă, cu rețeaua TEN-T, construcția/modernizarea variantelor ocolitoare cu statut de drum județean aflate pe traseul drumului județean respectiv, precum și investiții destinate siguranței rutiere și alte măsuri specifice destinate mediului/rezilienței la schimbări climatice, în special plantări de aliniamente de arbori și arbuști în exteriorul amprizei drumului, dar și instalarea de stații de reîncărcare pentru vehicule electrice, stimulând deplasările nepoluante.

  • Proiect privind un drum județean

Proiectul trebuie să prevadă activitățile de modernizarea și reabilitarea pentru îmbunătățirea parametrilor relevanți-creșterea vitezei, siguranței rutiere, portanței etc. a unui drum județean continuu sau tronson de drum județean cu același indicativ continuu sau a unuia sau mai multor tronsoane intercalate cu segmente modernizate deja sau în curs de modernizare prin POR 2007-2013/2014-2020 sau prin alte surse de finanțare (asigurând sinergia investițiilor).

  • Proiect privind un traseu intrajudețean (în interiorul unui județ)

Proiectul trebuie să prevadă acțiuni de modernizare și reabilitare pentru îmbunătățirea parametrilor relevanți- creșterea vitezei, siguranței rutiere, portanței etc. a:

  • unor drumuri județene conectate între ele, sau
  • unor tronsoane/segmente de drum județean conectate între ele, sau
  • mai multor DJ sau tronsoane de DJ conectate individual la același coridor TEN-T.

Pentru asigurarea sinergiilor investițiilor, precum și a continuității traseului există posibilitatea intercalării de segmente de drum județean modernizate deja sau în curs de modernizare prin POR 2007-2013/POR 2014-2020 sau prin alte surse de finanțare.

Astfel, având în vedere cele menționate mai sus, pot exista mai multe situații ce pot duce la finanțarea unor proiecte în cadrul prezentului apel de proiecte:

  1. Proiecte ce vor fi implementate de o singură unitate administrativ teritorială județ

Acest gen de proiecte nu presupun colaborarea între mai multe unități ale administrației publice locale. UAT județ trebuie să prezinte informații și documente care stabilesc dreptul de intervenție al UAT Județ pe întreg traseul proiectului.

UN SINGUR PROIECT = O SINGURĂ CERERE DE FINANŢARE = UN SINGUR SOLICITANT – UN SINGUR CONTRACT DE FINANȚARE

       b. Proiecte unitare implementate în baza unui Acord de parteneriat (Anexa 7)

În cadrul acestor tipuri de proiecte este necesară realizarea unui singur proiect unitar/o singură cerere de finanțare ce implică colaborarea dintre mai multe unități ale administrației locale – o unitate administrativ teritorială județ cu unități ale administrației teritoriale municipiu/oraș/comună. În acest sens, este necesară încheierea unui acord de parteneriat și desemnarea unui lider de parteneriat la nivelul unității administrativ teritoriale județene, care să îndeplinească rolul de coordonator/lider al activităților proiectului și care să fie unicul responsabil în relația cu AM PR Centru.

UN SINGUR PROIECT = O SINGURĂ CERERE DE FINANŢARE = UN SINGUR SOLICITANT (liderul partener UAT județ, mai mulți beneficiari/parteneri) – UN SINGUR CONTRACT DE FINANȚARE

3. Solicitantul și/sau reprezentantul legal, inclusiv liderul de parteneriat și partenerii și/sau reprezentanții legali, dacă este cazul, NU trebuie să se regăsească  în situațiile de excludere;

4. Solicitantul și/sau partenerii trebuie să dețină dreptul de proprietate publică/administrare/folosință (alte drepturi conform legii 50/1991) asupra infrastructurii care face obiectul proiectul, care să îi confere dreptul de executare a lucrărilor de construire.

5. Solicitantul va trebui să dovedească că poate să asigure caracterul durabil al investiției în conformitate cu art. 65 din Regulamentul Parlamentului European și al Consiliului nr. 1060/20212, inclusiv inclusiv în perioada de durabilitate de 5 ani.

6. Solicitantul va trebui să dovedească că are capacitatea financiară de a asigura:

  • contribuția proprie la valoarea eligibilă a proiectului (minim 2%);
  • cheltuielile neeligibile ale proiectului (inclusiv costurile conexe);
  • resursele financiare necesare implementării optime a proiectului (în condiţiile rambursării ulterioare a cheltuielilor eligibile);
  • resursele financiare necesare asigurării costurilor de funcționare și întreținere a investiției in perioada de durabiliatate.

7. Activitățile propuse spre finanțare trebuie să faciliteze fie accesul la transferul pasagerilor către modul de transport feroviar (sau al mărfurilor spre terminale intermodale) fie să facă mai atractiv transportul public regulat care utilizează tronsonul respectiv, inclusiv prin modernizarea stațiilor de transport public, în conformitate cu orientările și politicile europene în domeniu.

8. Proiectul se încadrează în documentele strategice relevante (lista de proiecte aprobate prin Hotărâri CDR CENTRU).

9. Perioada de implementare a activităților proiectului nu trebuie să depășescă termenul limită de  31 decembrie 2029.

10. Proiectul/solicitantul respectă principiile din domeniul egalității de gen, de șanse, nediscriminarea, respectiv condiția orizontală privind implementarea și aplicarea Convenției ONU privind drepturile persoanelor cu dizabilități și a legislației naționale în domeniul dizabilităţii (intervențiile care asigură adaptarea rezonabilă și design-ul universal, așa cum sunt acești termeni definiți în Convenție).

11. Proiectul respectă principiile privind domeniul dezvoltării durabile, protecției mediului, eficienței energetice, prevăzute de legislația națională.

12. Proiectul integrează măsuri de atenuare și adaptare la schimbările climatice respectand Orientările Tehnice ale Comisiei Europene privind imunizarea la schimbările climatice.

13. Sunt eligibile doar proiectele care propun acțiuni concrete de cooperare, la nivel UE, in special statele care compun Regiunea Dunării, cât și din țări candidate (în cazul nostru specific recomandăm Rep. Moldova), respectin propun includerea în proiecte a unor schimburi de bune practici, exemple de masuri implementate și rezultate obținute, lecții învățate.

14. Proiectul trebuie să fie inclus în Planul de Mobilitate Urbană/Lista de proiecte pe domenii de intervenție aferentă PMUD sau Planul de acțiune aferent Planului de Mobilitate Urbană (sau alt document de planificare local/județean).

 

Alocarea financiară și finanțarea acordată

Alocarea prezentului apel de proiecte este de 149,88 milioane Euro, din care 130,00 Mil. Euro din FEDR și 19,88 Mil. Euro finanțare de la bugetul de stat. 

Regiunea de dezvoltare 
Centru – UAT Județ 

Alba  Brașov   Covasna  Harghita   Mureș Sibiu
Alocarea apelului 
   (mil. euro) 

24,98  24,98  24,98  24,98 24,98  24,98 

Rata cofinanțării maxime acordate  este de 98% (85% FEDR + 13% Buget de Stat).

Valoare minimă eligibilă a unui proiect : 10 mil euro

Valoare maximă eligibilă a unui proiect: 49,96 mil euro

Contractele de finanțare se vor încheia cu fiecare UAT județ din Regiunea Centru pentru valori eligibile ale proiectelor ce se încadrează în limita a 49,96 milioane euro, (valoarea eligibilă nu poate depăși dublul alocării financiare regionale dedicată fiecărui județ- FEDR +BS: 24,98 mil. Euro, conform Hotărârii CDR Centru nr. 7/10.03.2021).

Activități eligibile

Acțiunile sprijinite în cadrul Priorității investiții 5, acțiunea 1 vizează:

  • Activități de modernizare și reabilitare de drumuri județene (inclusiv pentru construirea/modernizarea/reabilitarea de poduri și podețe, acces la proprietăți - aflate în domeniul public), precum şi aferente activităților privind construcția/modernizarea variantelor ocolitoare cu statut de drum județean ce vor face parte din drumul județean respectiv.
  • Activități privind construirea/realizarea de sensuri giratorii, parapeți, elemente de calmare a traficului și alte elemente pentru creșterea siguranței circulației, în special în cazul trecerilor la nivel cu calea ferată.
  • Alte activități specific destinate creșterii siguranței rutiere (inclusiv pentru asigurarea siguranței rutiere pentru pietoni și bicicliști, respectiv semnalistică verticală pentru treceri de pietoni cu alimentare fotovoltaică) și măsurilor de protecție a mediului/rezistența la schimbări climatice, inclusiv aliniamente de arbori și arbuști plantați;
  • Activități de construire/ modernizare/ reabilitare de pasaje/noduri rutiere (construirea doar pentru asigurarea conectivității directe la autostrăzi, la rețeaua TEN-T a drumurilor județene) și construirea pasarelelor pietonale;
  • Activități privind construirea/modernizarea de stații pentru transport public (inclusiv alveolele respective), activități pentru realizarea de stații de încărcare pentru vehicule electrice (cu spațiul de parcare aferent), precum și realizarea de trasee pietonale și piste pentru bicicliști

Pentru a fi acceptat un proiect trebuie obligatoriu să:

- respecte obligațiile legale privind dezvoltarea durabilă, principiile DNSH și de imunizare climatică;

- conțină elemente suplimentare sau îmbunătățite pentru siguranța circulației față de situația existentă;

- conțină piste de bicicliști nou construite sau modernizate, în lungime însumată de minim 1 km, si sau trotuare/trasee pietonale și/sau aliniamente de arbori de-a lungul drumului;

Imunizarea la schimbările climatice este un proces care integrează măsurile de atenuare a schimbărilor climatice și măsurile de adaptare la schimbările climatice în dezvoltarea proiectelor de infrastructură. Aceasta presupune:

  1. In etapa analizei de opțiuni - integrarea in analiza si decizia asupra opțiunii preferate (pe lângă considerentele tehnice, economice, de mediu, etc.) si a considerentele legate de impactul opțiunilor din punctul de vedere al (i) atenuării si (ii) vulnerabilității fata de schimbările climatice;
  2. b. In etapa detalierii/proiectării opțiunii preferate – integrarea masurilor adecvate pentru (i) atenuarea si (ii) adaptarea (in măsura in care este necesara) la schimbările climatice.

Se va lua in calcul integrarea acestor aspecte în documentațiile tehnico-economice.

Cheltuieli eligibile/neeligibile

CHELTUIELI ELIGIBILE

CAP. 1 Cheltuieli pentru obținerea şi amenajarea terenului

1.1. Obținerea terenului

Se includ cheltuielile efectuate pentru cumpărarea de terenuri/ exproprieri în limita a 10% din valoarea totală eligibilă a proiectului.

Nu sunt eligibile cheltuielile pentru achiziția de clădiri.

1.2. Amenajarea terenului

Se includ cheltuielile efectuate pentru pregătirea amplasamentului şi care constau în: demolări, demontări, dezafectări, defrişări, colectare, sortare și transport la depozitele autorizate al deșeurilor rezultate, sistematizări pe verticală, accesuri/drumuri/alei/parcări/drenuri/rigole/canale de scurgere, ziduri de sprijin, drenaje, epuismente (exclusiv cele aferente realizării lucrărilor pentru investiția de bază), devieri de cursuri de apă, descărcări de sarcină arheologică sau, după caz, protejare în timpul execuției obiectivului de investiții (în cazul executării unor lucrări pe amplasamente ce fac parte din Lista monumentelor istorice sau din Repertoriul arheologic național), lucrări pentru pregătirea amplasamentului.

1.3. Amenajări pentru protecția mediului şi aducerea la starea inițială

Se includ cheltuielile efectuate pentru lucrări și acțiuni de protecția mediului, inclusiv cheltuieli pentru realizarea de perdele forestiere/aliniamente de arbori și parapeți pentru protecție, apărări de maluri și consolidări de versanți, inclusiv realizarea de investiții suplimentare pentru protecția drumului respectiv față de efectele generate de condiții meteorologice extreme (provocate de schimbări climatice sau alte cauze excepționale).

1.4. Cheltuieli pentru relocarea/protecția utilităților (devieri rețele de utilități din amplasament)

ltuieli pentru asigurarea devierii utilităților includ cheltuielile cu lucrările efectuate în structura drumului pentru asigurarea devierii utilităților publice, și nu pot acoperi cheltuieli de introducere sau modernizare a utilităților aflate în corpul drumului.

CAP. 2 Cheltuieli pentru proiectare și asistență tehnică

Cheltuieli pentru proiectare și asistență tehnică (cu excepția cheltuielilor cuprinse la subcap.2.4 Consultanță) sunt eligibile cumulat, în limita a 10% din valoarea cheltuielilor eligibile finanțate în cadrul capitolul 3 „Cheltuieli pentru investiția de bază” și detaliate după cum urmează:

2.1 Studii

Se cuprind cheltuielile pentru studii de teren: geotehnice, geologice, hidrologice, hidrogeotehnice, fotogrammetrice, topografice și de stabilitate ale terenului pe care se amplasează obiectivul de investiție; raport privind impactul asupra mediului; studii de specialitate necesare în funcție de specificul investiției.

2.2 Obținere avize, acorduri, autorizații

a. obținerea/prelungirea valabilității certificatului de urbanism;

b. obținerea/prelungirea valabilității autorizației de construire/desființare;

c. obținerea actului administrativ al autorității competente pentru protecția mediului;

d. alte avize, acorduri și autorizații.

2.3 Proiectare și inginerie

Se includ cheltuielile pentru:

  •  expertizare tehnică a construcțiilor existente, a structurilor și/sau, după caz, a proiectelor tehnice
  •  întocmirea de către expertul tehnic a raportului de expertiză tehnică, pentru elaborarea tuturor fazelor de proiectare (studiu de prefezabilitate, studiu de fezabilitate/DALI, proiect tehnic și detalii de execuție
  • elaborarea documentațiilor necesare obținerii acordurilor, avizelor și autorizațiilor aferente obiectivului de investiție (documentații ce stau la baza emiterii avizelor și acordurilor impuse prin certificatul de urbanism, documentații urbanistice, studii de impact, studii/expertize de amplasament, studii de trafic, audit de siguranță rutieră etc.)
  • cheltuieli necesare pentru actualizarea documentațiilor tehnice pentru introducerea de masuri de imunizarea la schimbări climatice în conformitate cu cerințele europene

În cazul proiectelor care au beneficiat de finanțare prin POAT 2014-2020 pentru realizarea documentației tehnice sunt eligibile doar cheltuielile suplimentare legate de proiectarea ulterioară a măsurilor de siguranță rutieră și/sau măsuri legate de mediu și schimbări climatice.

2.4 Consultanță

Se includ cheltuielile efectuate, după caz, pentru:

a. plata serviciilor de consultanță la elaborarea cererii de finanțare si a tuturor studiilor necesare întocmirii acesteia;

b. plata serviciilor de consultanță în domeniul managementului execuției investiției

c. serviciile de consultanță/asistență juridică în scopul elaborării documentației de atribuire şi/sau aplicării procedurilor de atribuire a contractelor de achiziție publică, dacă este cazul

d. plata serviciilor de evaluare, efectuate de un expert independent calificat sau de un organism oficial autorizat în mod corespunzător, în vederea stabilirii valorii terenurilor achiziționate

Pentru aceste cheltuieli se va aplica opțiunea de costuri simplificate sub formă de rată forfetară.

2.5 Asistență tehnică:

Se includ cheltuielile efectuate, după caz, pentru:

a. asistență tehnică din partea proiectantului pe perioada de execuție a lucrărilor și pentru participarea proiectantului la fazele incluse în programul de control al lucrărilor de execuție (în cazul în care acestea nu intră în tarifarea proiectului);

b. plata diriginților de șantier, desemnați de autoritatea contractantă, autorizați conform prevederilor legale pentru verificarea execuției lucrărilor de construcții și instalații.

CAP. 3 Cheltuieli pentru investiția de bază

3.1 Construcții și instalații

Se cuprind cheltuielile aferente execuției tuturor obiectelor cuprinse în obiectivul de investiție:

a. Cheltuieli aferente activităților de modernizare și reabilitare de drumuri județene (inclusiv pentru construirea/modernizarea/reabilitarea de poduri și podețe, acces la proprietăți - aflate în domeniul public), precum și aferente activităților privind construcția/modernizarea variantelor ocolitoare cu statut de drum județean ce vor face parte din drumul județean respectiv.

b. Cheltuieli privind construirea/realizarea de sensuri giratorii, parapeți, elemente de calmare a traficului și alte elemente pentru creșterea siguranței circulației.

c. Cheltuieli aferente activității de construire/ modernizare/ reabilitare de pasaje/noduri rutiere (construirea doar pentru asigurarea conectivității directe la autostrăzi, la rețeaua TEN-T a drumurilor județene) și construirea pasarelelor pietonale;

d. Cheltuieli privind construirea/modernizarea de stații pentru transport public (inclusiv alveolele respective), realizarea de stații de încărcare pentru vehicule electrice (cu spațiul de parcare aferent), precum și realizarea de trasee pietonale și piste pentru bicicliști

e. Cheltuieli pentru asigurarea siguranței rutiere suplimentare pentru pietoni și bicicliști, inclusiv semnalistică verticală pentru treceri de pietoni cu alimentare fotovoltaică, precum și alte cheltuieli destinate măsurilor de protecție a mediului/rezistența la schimbări climatice (aliniamente de arbori și arbuști plantați, alte elemente);

3.2 Dotări

Se cuprind cheltuielile pentru procurarea de bunuri care, conform legii, intră în categoria mijloacelor fixe, sunt necesare implementării proiectului și respectă prevederile contractului de finanțare.

Nu sunt eligibile cheltuielile pentru procurarea de bunuri care, conform legii, intră în categoria obiectelor de inventar.

CAP. 4 Alte cheltuieli

4.1 Organizare de șantier

4.1.1 Lucrări de construcții și instalații aferente organizării de șantier

Se cuprind cheltuielile aferente construirii provizorii sau amenajării la construcții existente pentru vestiare pentru muncitori, grupuri sanitare, rampe de spălare auto, depozite pentru materiale, rețele electrice de iluminat și forță, căi de acces - auto și căi ferate - branșamente/racorduri la utilități. Se includ, de asemenea, cheltuielile de desființare de șantier, inclusiv cheltuielile necesare readucerii terenurilor ocupate la starea lor inițială, la terminarea execuției lucrărilor de investiții, cu excepția cheltuielilor aferente pct. 1.3 "Amenajări pentru protecția mediului și aducerea la starea inițială"

4.1.2 Cheltuieli conexe organizării de șantier

Se cuprind cheltuielile pentru: obținerea autorizației de construire/desființare aferente lucrărilor de organizare de șantier, taxe de amplasament, închirieri semne de circulație, întreruperea temporară a rețelelor de transport sau distribuție de apă, canalizare, agent termic, energie electrică, gaze naturale, a circulației rutiere, feroviare, navale sau aeriene, contractele de asistență cu poliția rutieră, contract temporar cu furnizorul de energie electrică, cu unități de salubrizare, taxe depozit ecologic, taxe locale; costul energiei electrice și al apei consumate în incinta organizării de șantier pe durata de execuție a lucrărilor, costul transportului muncitorilor nelocalnici.

4.2 Comisioane, cote și taxe

Se cuprind: cota aferentă Inspectoratului de Stat în Construcții pentru controlul calității lucrărilor de construcții, cota pentru controlul statului în amenajarea teritoriului, urbanism și pentru autorizarea lucrărilor de construcții, cota aferentă Casei Sociale a Constructorilor, valoarea primelor de asigurare din sarcina autorității contractante, taxe pentru acorduri, avize și autorizația de construire/ desființare, taxele privind auditul de siguranță rutieră.

4.3 Cheltuieli diverse și neprevăzute

Se consideră eligibile dacă sunt detaliate corespunzător prin documente justificative și doar în limita din 10% din valoarea cheltuielilor eligibile cuprinse la subcap. 1.2, 1.3, 1.4, cap.4 din bugetul proiectului. Cheltuielile diverse şi neprevăzute vor fi folosite în conformitate cu legislația în domeniul achizițiilor publice ce face referire la modificările contractuale apărute în timpul execuției.

 CAP. 5 Cheltuieli de informare și publicitate

Cheltuieli cu activitățile obligatorii de informare și publicitate aferente proiectului sunt eligibile în conformitate cu prevederile Anexei Măsuri de informare și publicitate (Anexa  la   de contractul de finanțare).

Pentru aceste cheltuieli se va aplica opțiunea de costuri simplificate sub formă de rată forfetar

CAP. 6 Cheltuielile cu activitatea de audit financiar extern

În cazul în care, beneficiarii optează pentru încheierea unor contracte de audit, rapoartele de audit vor confirma că, cheltuielile cuprinse în cererile de rambursare au fost verificate și certificate.

Pentru aceste cheltuieli se va aplica opțiunea de costuri simplificate sub formă de rată forfetară.

 

CHELTUIELI NEELIGIBILE

În cadrul acestui apel nu sunt eligibile următoarele categorii de cheltuieli:

1. cheltuielile prevăzute la art. 10 din HG nr. 873/07.07.2022 privind stabilirea cadrului legal privind eligibilitatea cheltuielilor efectuate de beneficiari în cadrul operaţiunilor finanţate în perioada de programare 2021-2027 prin Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european Plus, Fondul de coeziune şi Fondul pentru o tranziție justă și cheltuielile prevăzute la art. 64 din Regulamentul (UE) 1.060/2021:

a) dobânzi pentru împrumuturi, cu excepția celor referitoare la granturi acordate sub forma unei subvenții pentru rata dobânzii sau a unei subvenții pentru comisioanele de garantare;

b) achiziționarea de terenuri și imobile cu o valoare mai mare de 10% din cheltuielile totale eligibile ale operațiunii în cauză; în cazul siturilor abandonate și al siturilor utilizate anterior pentru activități industriale care includ clădiri, această limită se majorează la 15%; pentru instrumentele financiare, aceste procente se aplică contribuției din partea programelor plătite destinatarului final sau, în cazul garanțiilor, cuantumului împrumutului suport;

c) valoarea TVA aferentă cheltuielilor neeligibile și valoarea TVA deductibilă aferentă cheltuielilor eligibile.

2. cheltuielile privind costurile operaționale, de funcționare și întreținere a obiectivelor finanțate prin proiect

3. cheltuielile privind costuri administrative

4. cheltuielile de personal

5. cheltuieli financiare, respectiv prime de asigurare, taxe, comisioane, rata și dobânzi aferente creditelor

6. contribuția în natură

7. cheltuielile cu amortizarea

8. cheltuielile cu leasingul

9. cheltuielile cu achiziționarea autovehiculelor si a mijloacelor de transport, așa cum sunt ele clasificate în Subgrupa 2.3. „Mijloace de transport” din HG 2139/2004

10. amenzi, penalități, cheltuieli de judecată și cheltuieli de arbitraj

11. cheltuieli angajate și plătite înainte de data de 01.01.2021

12. cheltuieli efectuate peste plafoanele stabilite prin prezentul ghid

13. cheltuieli cu echipamente și dotări second hand

Criterii de evaluare și selecție

Prin prezentul Ghid specific se lansează apelul de proiecte necompetitiv cu depunere la termen.

Având în vedere faptul că acest apel de proiecte este un apel de tip non-competitiv cu alocare la nivel județean (conform Hotărârii CDR) finanțarea proiectelor se va realiza în conformitate cu alocările prestabilite, în ordinea cronologică a depunerii, cu condiția obținerii punctajului minim de calitate de 50 puncte.

Pot intra în etapa de contractare proiectele declarate conforme și eligibile, care în urma evaluării au fost declarate conforme și eligibile și au obținut un punctaj minim de 50 de puncte și să nu fi fost notate cu 0 în GCE, și care îndeplinesc criteriile obligatorii menționate în grilele de verificare a documentațiilor tehnico-economice.

Depunerea proiectelor

Apelul de proiecte este de tip non-competitiv cu termen limită de depunere și alocare bugetară pe județe. 

În cadrul prezentului apel de proiecte, cererile de finanțare se vor depune exclusiv prin aplicația electronică MySMIS.

Consultarea publică este deschisă în perioada: 31.01– 02.03.2023.

Propunerile și observațiile se includ în documentul Observații și propuneri și vor fi transmise la adresa de email programe@adrcentru.ro

Ghidul finanțării

Descarcă Ghidul Solicitantului

Căutați finanțare europeană