Ești membru? Cont nou / Autentificare

Fisa Proiect PRC P4. Acțiunea 4.1 - Dezvoltarea mobilității urbane durabile

Beneficiari eligibili

  • Autoritate publică locală
  • Autoritatea publică centrală

Informații despre apel

Programul Regiunea Centru (PR Centru) 2021-2027

Prioritatea 4 - O regiune cu mobilitate urbană durabilă

b(viii) Promovarea mobilității urbane multimodale durabile, ca parte a tranziției către o economie cu zero emisii de dioxid de carbon

Actiunea 4.1 - Dezvoltarea mobilității urbane durabile în Municipiile Regiunii Centru (inclusiv Zone Metropolitane și Zone Funcționale Urbane)

 

Beneficiari

  • Unități administrativ-teritoriale municipii;
  • Parteneriate dintre unitatea administrativ-teritorială municipiu, cu orașe/municipii/comune din zona funcțională urbană (Z.F.U) a municipiului, aflate în vecinătatea teritorială a acestuia;
  • Orașele/municipiile/comunele din zona funcțională urbană a municipiului, cu care se încheie parteneriate pentru depunerea şi implementarea în comun a proiectelor din cadrul O.S. b (viii), trebuie să fi făcut parte din zona de studiu comună a S.I.D.U. şi P.M.U.D. aferente respectivului municipiu.

Prioritatea 4 se implementează in cadrul Obiectivului de Politica 2 al UE, O Europă mai verde, reziliență, cu emisii reduse de dioxid de carbon, care se îndreaptă către o economie cu zero emisii de dioxid de carbon, respectiv sub obiectivul specific b (viii) Promovarea mobilității urbane multimodale durabile, ca parte a tranziției către o economie cu zero emisii de dioxid de carbon.

Axa prioritară 4 derivă din Obiectivul de Politică 2 –„O Europă mai verde” și vizează creșterea calității vieții locuitorilor din localitățile Regiunii Centru prin dezvoltarea unei mobilități urbane durabile, bazate pe planurile de mobilitate urbană durabilă – PMUD, în cadrul general definit de SIDU. Modernizarea si decarbonizarea transportului public, stimularea transportului nemotorizat și electric, precum și digitalizarea sistemelor de trafic reprezintă obiectivul general al acestei priorități.

Acțiunile prevăzute vor contribui la dezvoltarea unui transport modern, eficient și accesibil la nivel urban sau de zonă urbană funcțională / metropolitană, cu accent pe infrastructuri de transport public (modernizări de stații, depouri/autobaze, amenajare benzi dedicate TPU), transport cu bicicleta, vehicule ecologice destinate transportului public, combustibili alternativi și spații pietonale pentru deplasările în siguranță ale celor ce optează pentru mersul pe jos.

Prin măsurile/ activitățile propuse se va urmări îmbunătățirea eficienței, timpilor de parcurs, accesibilității, transferului către transportul public de călători și modurile nemotorizate de transport, atât la nivelul municipiilor eligibil, cât și la nivelul celorlalte municipii. Intervențiile vor fi obligatoriu bazate pe planurile de mobilitate urbană durabilă (PMUD) si se vor regăsii în lista de proiecte prioritare SIDU.

Indicatori monitorizați

  • Creșterea numărului anual de utilizatori ai transportului public nou sau modernizat
  • Creșterea numărului anual de utilizatori ai pistelor/traseelor pentru biciclete
  • Creșterea pasagerilor care utilizează transportul public pe material rulant ecologic
  • Creșterea numărului de km a pistelor ciclabile
  • Creșterea numărului de parcări park&ride aflate la marginea municipiilor
  • Creșterea numărului de km a benzilor de circulație dedicate transportului public

Alocarea financiară: 177.419.443.00 euro

Valoarea eligibilă a proiectului:

  • Pentru municipii reședință de județ: minim 500.000 euro, maxim 20.000.000 euro (în limita alocării dedicate)
  • Pentru municipii, altele decât reședințele de județ: minim 250.000 euro, maxim 5.000.000 euro (în limita alocării dedicate)

Prezentul apel este coordonat de Agenția pentru Dezvoltare Regională Centru, Alba-Iulia in calitate de Autoritate de Management pentru Programul Regiunea Centru www.adrcentru.ro

Condiții de eligibilitate

1. Solicitanții de finanțare ai proiectelor depuse în cadrul prezentului apel de proiecte aferent Obiectivului specific b (viii) pot fi reprezentați de:

  • Unități administrativ-teritoriale municipii, definite prin Codului administrativ aprobat prin OUG nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare;
  • Parteneriate dintre unitatea administrativ-teritorială municipiu, cu orașe/municipii/comune din zona funcțională urbană (Z.F.U) a municipiului, aflate în vecinătatea teritorială a acestuia;

Nu există restricții cu privire la numărul partenerilor.

2. Teritoriul eligibil pentru implementarea proiectelor este reprezentat de teritoriul localităților urbane şi al satelor aparținătoare acestora, precum și teritoriul UAT orașe/municipii/comune din zona funcțională urbană a acestora, în cazul proiectelor depuse în parteneriat;

3. Proiectele finanțate în cadrul acestei priorități vor avea în vedere respectarea prevederilor principiului non-profitului, așa cum acesta este descris în art. 192 din Regulamentul CE nr. 1046/2018. În cazul proiectelor generatoare de profit, solicitantul va întocmi bugetul având în vedere acest aspect;

4. Solicitantul și/sau reprezentantul legal, inclusiv liderul de parteneriat și partenerii și/sau reprezentanții legali, dacă este cazul, NU trebuie să se regăsească  în situațiile de excludere;

5. Solicitantul (individual/unul din parteneri) deține drepturi asupra imobilului (clădire și teren), obiect al proiectului, care îi conferă dreptul de a realiza investiția;

6. Solicitantul trebuie să demonstreze drepturi asupra mijloacelor de transport public și asupra altor bunuri mobile (dreptul de proprietate publică/privată sau dreptul de folosință ca drept real/de creanță);

7. Solicitantul va trebui să dovedească că poate să asigure caracterul durabil al investiției în conformitate cu art. 65 din Regulamentul Parlamentului European și al Consiliului nr. 1060/2021, inclusiv în perioada de durabilitate 5 ani;

8. Nerespecarea clauzelor de mai jos, pe perioada de durabilitate, duce la rezilierea contractelor de finanțare:

  • Să mențină investiția realizată (asigurând mentenanța și serviciile asociate necesare);
  • Să nu realizeze o modificare asupra calității de proprietar al materialului rulant modernizat, al mijloacelor de transport (dacă este cazul), al bunurilor aferente sistemelor de transport inteligente, decât în condițiile prevăzute în contractul de finanțare;
  • Să nu realizeze o modificare substanțială care afectează natura, obiectivele sau condițiile de realizare și care ar determina subminarea obiectivelor inițiale ale investiției;

9. Solicitantul va trebui să dovedească că are capacitatea financiară de a asigura contribuția proprie la valoarea eligibilă a proiectului (minim 2%),  cheltuielile neeligibile ale proiectului (inclusiv costurile conexe), resursele financiare necesare implementării optime a proiectului (în condiţiile rambursării ulterioare a cheltuielilor eligibile), resursele financiare necesare asigurării costurilor de funcționare și întreținere a investiției in perioada de durabiliatate;

Activități eligibile

Acțiunile sprijinite în cadrul Priorității 4, Actiunea 4.1 - Dezvoltarea mobilității urbane durabile vizează:

A. Investiții destinate îmbunătățirii transportului public urban de călători

  • Troleibuze/autobuze electrice achiziționate (nr.), după caz;
  • Lungimea liniilor de troleibuz construite/modernizate/reabilitate/extinse (km), după caz;
  • Stații de reîncărcare electrică achiziționate/instalate/construite pentru autobuzele alimentate electric (nr.);
  • Stații de alimentare cu hidrogen achiziționate/instalate/construite pentru autobuzele alimentate cu hidrogen;
  • Depouri pentru transportul public electric construite/modernizate/ extinse (nr.), după caz;
  • Stații de transport public construite/modernizate (nr.), după caz;
  • Sisteme de e-ticketing create/modernizate/extinse (nr.), după caz;
  • Lungimea benzilor separate pentru mijloacele de transport public construite/modernizate/ reabilitate/extinse (km), după caz;

B. Investiții destinate transportului electric și nemotorizat

  • Stații/puncte de reîncărcare a autoturisme electrice și electrice hibride achiziționate și instalate (nr.);
  • Lungimea pistelor/traseelor pentru biciclete construite/modernizate/extinse (km), după caz; traseele noi sau modernizate vor beneficia obligatoriu fie de instalații automate de măsurat frecventa utilizării, fie de sisteme CCTV pentru supraveghere, si în secundar, numărare a utilizatorilor.
  • Sisteme de închiriere de biciclete (“bike-sharing”/ (“bike-rental”) create/modernizate/extinse (nr.), după caz;
  • Sisteme de închiriere de biciclete electrice (“e-bike-sharing”/“e-bike rental”) create/modernizate/extinse (nr.), după caz;
  • Lungimea/suprafața traseelor/zonelor pietonale construite/modernizate/extinse (km/kmp), după caz;
  • Sisteme instalate de reducere/interzicere a circulației autoturismelor în anumite zone (nr.);

C. Alte investiții privind mobilitatea în zona urbană

  •  Sisteme de monitorizare video CCTV, mai ales în intersecții, dar și pe traseele de transport public, inclusiv în mijloacele de transport public, etc;
  • Sisteme de semnalizare și semaforizare adaptivă și sincronizată, ce poate asigura prioritizarea mijloacelor de transport în intersecțiile semnalizate/semaforizate;
  • Sisteme de localizare a mijloacelor de transport public urban și de managementul flotei (prin GPS, AVL, etc.);
  • Sisteme de informare în timp real a pasagerilor, amplasate în mijloacele de transport în comun și/sau în stațiile de transport public;
  • Crearea de aplicații software pentru informarea în timp real a utilizatorilor asupra programului mijloacelor de transport în comun, inclusiv aplicații software pentru planificarea călătoriei;
  • Alte sisteme de informare (VMS – sisteme de mesaje variabile);
  • Amplasarea de senzori de detectare a vehiculelor;
  • Dotarea centrului de comandă pentru managementul traficului, cu componente specifice software și hardware, precum şi lucrări de construcții și instalații în cadrul dispeceratelor pentru modernizarea/reabilitarea acestora;

Acțiunile prevăzute vor contribui la dezvoltarea unui transport modern, eficient și accesibil la nivel urban sau de zonă urbană funcțională/metropolitană, cu accent pe infrastructuri de transport public, transport cu bicicleta, vehicule ecologice destinate transportului public, combustibili alternativi și spații pietonale pentru deplasarile in siguranta ale celor ce opteaza pentru mersul pe jos.

  1. Dezvoltarea infrastructurii urbane curate: dezvoltarea unor culoare de mobilitate urbană durabilă, respectiv infrastructuri pentru mersul cu bicicleta, amenajarea de trasee pietonale, benzi dedicate transportului public, precum si introducerea de sisteme de bike-sharing, sisteme de monitorizare etc, inclusiv sisteme park & ride in zona de acces in localitățile urbane.
  2. Dezvoltarea și optimizarea transportului public prin investiții în vehicule ecologice (electrice) și infrastructura de transport aferentă (modernizare sau construcție depouri/autobaze, inclusiv stații de transformare/redresare curent electric, stații de încărcare electrica/hidrogen, modernizare/înființare/construire stații pentru TPU, inclusiv mijloace moderne de afișaj si comunicare);
  3. Dezvoltarea de infrastructuri pentru combustibili alternativi;
  4. Dezvoltarea sistemelor de management a mobilității urbane, cum ar fi sisteme de management trafic, semaforizare inteligenta, aplicații de mobilitate, etc.
  5. Activități de promovare a mobilității urbane durabile (masuri soft, campanii pentru promovarea transportului public si al deplasărilor cu bicicleta) în cadrul unor proiecte integrate

Nu sunt eligibile proiectele care urmăresc, în mod prioritar, fluidizarea traficului autoturismelor și reducerea congestiei acestora;

Nu sunt eligibile subactivităţile/activitățile/proiectele care vor conduce, în mod prioritar, la încurajarea și îmbunătățirea condițiilor pentru utilizarea transportului cu autoturismele (creșterea vitezei acestora, îmbunătățirea timpilor de parcurs, lărgirea/crearea pârții carosabile utilizate în mod prioritar de autoturisme etc).

Nu sunt eligibile proiectele care cuprind doar activități de construire/modernizare/ reabilitare a părții carosabile a străzilor urbane; In mod excepțional in cadrul unor proiecte integrate acolo unde sistemul rutier de 2 benzi nu permite înființarea unei benzi dedicate TPU, dar se realizează/modernizează benzi dedicate pentru bicicliști si/sau trotuare pentru pietoni, activitatea de reabilitare a parții carosabile pe care (vor) circula mijloace de transport in comun cu emisii zero (electrice) va fi considerată activitate eligibila, iar cheltuiala va fi decontata in limita a 20% din totalul cheltuielilor eligibile ale proiectului integrat.

Nu sunt eligibile proiectele care cuprind doar activități de construire/modernizare/reabilitare a trotuarelor/traseelor pietonale, fără piste de biciclete sau banda dedicata transportului public.

Nu sunt eligibile subactivităţile/activitățile de construire/reabilitare/modernizare a pasajelor și podurilor, indiferent de destinația acestora (pietonal/ biciclete/rutier/traseu dedicat pentru transportul public etc), dacă acestea nu fac parte dintr-un proiect/activitate de construire/reabilitare/modernizare a unui traseu pietonal/biciclete/transport public etc.

Crearea/modernizarea autobazelor/depourilor de transport public de călători județean/interjudeţean etc. nu reprezintă o activitate/cheltuială eligibilă prin Prioritatea 4, fiindcă această activitate intră sub incidența regulilor de ajutor de stat.

Nu sunt eligibile subactivităţile/activitățile care nu fac parte dintr-o abordare integrată privind îmbunătățirea transportului public şi/sau a modurilor nemotorizate de transport, în vederea descurajării utilizării transportului privat cu autoturisme.

Valoarea proiectului și finanțarea acordată

Alocarea financiară totală (FEDR+BS) este 177.156.054 euro

Alocarea financiară pentru acest apel de proiecte aferent Obiectivului specific b (viii) este 177.156.054 euro (FEDR+BS), din care 153.655.761 euro din FEDR și 23.500.293 euro cofinanțare de la bugetul de stat.

Rata cofinanțării acordate în cadrul apelului de proiecte: Rata maxima de cofinanțare pentru proiecte care nu intra sub regulile ajutorului de stat este de 98% (85% FEDR + 13% Buget de Stat).

Valoare eligibilă a proiectului

Pentru municipii reședință județ

  • Valoarea minimă eligibilă: 500,000 euro;
  • Valoarea maximă eligibilă: 20,0000,000 euro;

*în limita alocării

Pentru municipii care nu sunt reședință de județ:

  • Valoarea minimă eligibilă: 250,000 euro;
  • Valoarea maximă eligibilă: 5,000,000 euro*;

*în limita alocării

Cheltuieli eligibile și neeligibile

CHELTUIELI ELIGIBILE

CAP. 1 Cheltuieli pentru obținerea şi amenajarea terenului

1.1. Obținerea terenului

Se includ cheltuielile efectuate pentru cumpărarea de terenuri/ exproprieri în limita a 10% din valoarea totală eligibilă a proiectului.

Nu sunt eligibile cheltuielile pentru achiziția de clădiri.

1.2. Amenajarea terenului

Se includ cheltuielile efectuate pentru pregătirea amplasamentului şi care constau în: demolări, demontări, dezafectări, defrişări, colectare, sortare și transport la depozitele autorizate al deșeurilor rezultate, sistematizări pe verticală, accesuri/drumuri/alei/parcări/drenuri/rigole/canale de scurgere, ziduri de sprijin, drenaje, epuismente (exclusiv cele aferente realizării lucrărilor pentru investiția de bază), devieri de cursuri de apă, descărcări de sarcină arheologică sau, după caz, protejare în timpul execuției obiectivului de investiții (în cazul executării unor lucrări pe amplasamente ce fac parte din Lista monumentelor istorice sau din Repertoriul arheologic național), lucrări pentru pregătirea amplasamentului.

1.3. Amenajări pentru protecția mediului şi aducerea la starea inițială

În această categorie sunt incluse cheltuieli efectuate pentru lucrări şi acţiuni de protecţia mediului şi aducerea la starea iniţială, inclusiv pentru refacerea cadrului natural după terminarea lucrărilor, precum plantare de copaci, reamenajarea spaţiilor verzi, lucrări/acţiuni pentru protecţia mediului. În această categorie pot fi incluse cheltuielile aferente activității de plantare de aliniamente de arbori și arbuști.

1.4. Cheltuieli pentru relocarea/protecția utilităților (devieri rețele de utilități din amplasament)

Cheltuieli pentru asigurarea devierii utilităților includ cheltuielile cu lucrările efectuate în structura drumului pentru asigurarea devierii utilităților publice, și nu pot acoperi cheltuieli de introducere sau modernizare a utilităților aflate în corpul drumului.

CAP. 2 Cheltuieli pentru asigurarea utilităţilor necesare obiectivului de investiții

Ȋn această categorie sunt incluse cheltuieli aferente asigurării cu utilităţile necesare funcţionării obiectivului de investiţie precum: alimentare cu apă, canalizare, alimentare cu gaze naturale, agent termic, energie electrică, telecomunicaţii, drum de acces, care se execută pe amplasamentul obiectivului de investiţie delimitat din punct de vedere juridic, ca aparţinând obiectivului de investiţie, precum şi cheltuielile aferente racordării la reţelele de utilităţi.

CAP. 3 Cheltuieli pentru proiectare și asistență tehnică

În cazul proiectelor ce cuprind doar lucrări de construcții sau atât lucrări de construcții, cât și achiziționarea de echipamente și/sau mijloace de transport, cheltuielile pentru proiectare şi asistenţă tehnică, cu excepția cheltuielilor cuprinse la subcap. 3.4. Consultanță, sunt eligibile cumulat, în limita a 10% din valoarea cheltuielilor eligibile finanțate în cadrul capitolului 4 „Cheltuieli pentru investiția de bază” și capitolul 8 „Cheltuieli cu achiziţia de mijloace de transport”.

În cazul proiectelor ce vizează doar achiziționarea de echipamente și/sau mijloace de transport, cheltuielile pentru proiectare și asistență tehnică, cu excepția cheltuielilor cuprinse la subcap. 3.4. Consultanță, sunt eligibile cumulat, în limita a 5% din valoarea cheltuielilor eligibile finanțate în cadrul capitolului 4 „Cheltuieli pentru investiția de bază” și capitolul 8 „Cheltuieli cu achiziția de mijloace de transport”.

3.1. Studii

Sunt cuprinse cheltuielile pentru studii de teren: geotehnice, geologice, hidrologice, hidrogeotehnice, fotogrammetrice, topografice, de stabilitate ale terenului pe care se amplasează obiectivul de investiție; raport privind impactul asupra mediului; studii de specialitate necesare în funcţie de specificul investiţiei.

3.2. Obținere avize, acorduri, autorizații

Se includ cheltuielile pentru:

a) obţinerea/prelungirea valabilităţii certificatului de urbanism;

b) obţinerea/prelungirea valabilităţii autorizaţiei de construire/desfiinţare;

c) obţinerea avizelor şi acordurilor pentru racorduri şi branşamente la reţele publice de alimentare cu apă, canalizare, gaze, alimentare cu agent termic, energie electrică, telefonie

d) obţinerea actului administrativ al autorității competente pentru protecția mediului;

e) alte avize, acorduri şi autorizaţii.

3.3. Proiectare şi inginerie

Sunt incluse cheltuielile pentru expertizare tehnică a construcţiilor existente, a structurilor și/sau, după caz, a proiectelor tehnice, inclusiv întocmirea de către expertul tehnic a raportului de expertiză tehnică, pentru elaborarea tuturor fazelor de proiectare (studiu de fezabilitate/studiu de oportunitate/documentaţie de avizare a lucrărilor de intervenţie, proiect tehnic şi detalii de execuţie), pentru plata verificării tehnice a proiectării, precum şi pentru elaborarea documentaţiilor necesare obţinerii acordurilor, avizelor şi autorizaţiilor aferente obiectivului de investiţie, cheltuieli necesare pentru actualizarea documentațiilor tehnice pentru introducerea de masuri de imunizarea la schimbări climatice.

3.4. Consultanță

Se includ cheltuielile efectuate, după caz, pentru:

a) plata serviciilor de consultanţă pentru elaborarea cererii de finanţare si a tuturor studiilor necesare întocmirii acesteia;

b) plata serviciilor de consultanţă în domeniul managementului proiectului;

c) serviciile de consultanţă/asistenţă juridică în scopul elaborării documentaţiei de atribuire şi/sau aplicării procedurilor de atribuire a contractelor de achiziţie publică, dacă este cazul;

d) plata serviciilor de evaluare, efectuate de un expert independent calificat sau de un organism oficial autorizat în mod corespunzător, în vederea stabilirii valorii terenurilor achiziționate.

Pentru aceste cheltuieli se va aplica optiunea de costuri simplificate sub formă de rată forfetară.

3.5. Asistență tehnică

Se includ cheltuielile efectuate, după caz, pentru:

a) asistență tehnică din partea proiectantului (în cazul în care aceasta nu intră în tarifarea proiectului),

- pe perioada de execuție a lucrărilor;

- pentru participarea proiectantului la fazele incluse în programul de control al lucrărilor de execuție, avizat de către Inspectoratul de Stat în Construcții;

b) dirigenție de șantier, asigurată de personal tehnic de specialitate, autorizat.

 

CAP. 4 Cheltuieli pentru investiția de bază

4.1. Construcţii şi instalaţii

Se cuprind cheltuielile aferente execuţiei tuturor obiectelor cuprinse în obiectivul de investiţie:

În această categorie sunt cuprinse cheltuielile efectuate pentru execuţia lucrărilor de construcţii şi instalaţii aferente obiectelor cuprinse în obiectivele de investiţie ale proiectului, precum şi cheltuielile aferente montajului utilajelor tehnologice şi al utilajelor incluse în instalaţiile funcţionale, inclusiv reţelele aferente necesare funcţionării acestora, conform cu descrierea activităţilor eligibile din ghidul specific şi a celorlalte condiţii de eligibilitate din ghidul specific, pentru următoarele activităţi:

  • Construirea/modernizarea/reabilitarea/extinderea de benzi dedicate, folosite exclusiv pentru mijloacele de transport public de călători;
  • Construirea/modernizarea/reabilitarea/extinderea de benzi dedicate, amplasate pe poduri, pasaje, destinate transportului public urban de călători;
  • Construirea/modernizarea/reabilitarea/extinderea rețelei de troleibuz;
  • Construirea/modernizarea/extinderea stațiilor de alimentare a autobuzelor alimentate electric/cu hidrogen;
  • Construirea/modernizarea/extinderea depourilor/autobazelor aferente transportului public local/zonal de călători, inclusiv infrastructura tehnică aferentă;
  • Construirea și modernizarea stațiilor de transport public de călători (troleibuz, autobuz);
  • Crearea/extinderea/modernizarea sistemelor de bilete integrate pentru călători („e-bilete” sau „e-ticketing”);
  • Achiziționarea și instalarea punctelor de reîncărcare a autoturisme electrice și electrice hibride;
  • Construirea/modernizarea/extinderea pistelor/ traseelor pentru biciclete;
  • Crearea/modernizarea/extinderea sistemelor de închiriere de biciclete (sisteme de tip „bike-sharing”, „bike-rental”).;
  • Crearea/modernizarea/extinderea sistemelor de închiriere de biciclete electrice (sisteme de tip „e-bike-sharing”, „e-bike-rental”).
  • Construirea/modernizarea/extinderea de zone și trasee pietonale;
  • Instalarea de sisteme de reducere/interzicere a circulației autoturismelor în anumite zone;
  • Crearea/modernizarea/extinderea sistemelor de management al traficului, inclusiv a sistemului de monitorizare video, precum și a altor sisteme de transport inteligente (STI);
  • Construirea/modernizarea parcărilor de transfer de tip „park and ride”;

4.2. Dotări (utilaje, echipamente cu și fără montaj, dotări)

Aceste cheltuieli sunt incluse în devizul general al proiectului la liniile 4.3. Utilaje, echipamente tehnologice şi funcţionale care necesită montaj, 4.4. Utilaje, echipamente tehnologice şi funcţionale care nu necesită montaj şi echipamente de transport şi 4.5 Dotări. În această categorie sunt incluse cheltuielile efectuate pentru utilaje, echipamente tehnologice şi funcţionale, cu şi fără montaj, dotări, dacă este cazul, conform cu descrierea activităţilor eligibile din ghidul specific şi a celorlalte condiţii de eligibilitate din ghidul specific pentru activităţile menționate la punctul 4.1. de mai sus.

Se cuprind cheltuielile pentru procurarea de bunuri care, conform legii, intră în categoria mijloacelor fixe, sunt necesare implementarii proiectului şi respectă prevederile contractului de finanţare.

Nu sunt eligibile cheltuielile pentru procurarea de bunuri care, conform legii, intră în categoria obiectelor de inventar.

4.3. Active necorporale

Aceste cheltuieli sunt incluse în devizul general al proiectului la linia 4.6. Active necorporale.

Sunt incluse cheltuieli aferente activelor necorporale necesare proiectului aferente activităților eligibile menţionate în secţiunea 3 din ghid, respectiv a softurilor specializate necesare, dacă sunt achiziţionate separat de echipamentele aferente, după caz.

CAP. 5 Alte cheltuieli

5.1. Organizare de şantier

Se cuprind cheltuielile estimate ca fiind necesare contractantului în vederea creării condiţiilor de desfăşurare a activităţii de construcţii-montaj.

5.1.1. Lucrări de construcţii şi instalaţii aferente organizării de şantier

Cheltuieli aferente realizării unor construcții provizorii sau amenajări în construcții existente, precum și cheltuieli de desființare a organizării de şantier: vestiare/barăci/spații de lucru pentru personalul din șantier, platforme tehnologice/dezafectarea platformelor tehnologice, grupuri sanitare, rampe de spălare auto, depozite pentru materiale, fundații pentru macarale, reţele electrice de iluminat şi forţă, căi de acces, branșamente/racorduri la utilităţi, împrejmuiri, panouri de prezentare, pichete de incendiu, cheltuieli pentru desfiinţarea organizării de şantier, inclusiv cheltuielile necesare readucerii terenurilor ocupate la starea lor inițială, la terminarea execuției lucrărilor de investiții, cu excepția cheltuielilor aferente pct. 1.3. “Amenajări pentru protecţia mediului şi aducerea la starea iniţială”, cheltuielile aferente construcțiilor provizorii pentru protecția civilă.

5.1.2. Cheltuieli conexe organizării de şantier

Se cuprind cheltuielile pentru: obţinerea autorizaţiei de construire/desfiinţare aferente lucrărilor de organizare de şantier, taxe de amplasament, închirieri semne de circulaţie, întreruperea temporară a reţelelor de transport sau distribuţie de apă, canalizare, agent termic, energie electrică, gaze naturale, a circulaţiei rutiere, feroviare, navale sau aeriene, contractele de asistenţă cu poliţia rutieră, contract temporar cu furnizorul de energie electrică, cu unităţi de salubrizare, taxe depozit ecologic, taxe locale, chirii pentru ocuparea temporară a domeniului public; costul energiei electrice şi al apei consumate în incinta organizării de şantier pe durata de execuţie a lucrărilor, costul transportului muncitorilor nelocalnici, etc.

5.2. Comisioane, cote și taxe

Se cuprind: cota aferentă Inspectoratului de Stat în Construcţii pentru controlul calităţii lucrărilor de construcţii, cota pentru controlul statului în amenajarea teritoriului, urbanism şi pentru autorizarea lucrărilor de construcţii, cota aferentă Casei Sociale a Constructorilor, valoarea primelor de asigurare din sarcina autorităţii contractante, taxe pentru acorduri, avize şi autorizaţia de construire/ desfiinţare.

5.3. Cheltuieli diverse şi neprevăzute

Se consideră eligibile dacă sunt detaliate corespunzător prin documente justificative şi doar în limita de 10% din valoarea cheltuielilor eligibile cuprinse la capitolele 1.2, 1.3, 1.4, 2 și 4 din bugetul proiectului.

Cheltuielile diverse şi neprevăzute vor fi folosite în conformitate cu legislația în domeniul achiziţiilor publice ce face referire la modificările contractuale apărute în timpul execuţiei.

5.4. Cheltuieli de informare, comunicare și publicitate

Cheltuielile cu activitățile obligatorii de informare și publicitate aferente proiectului sunt eligibile în conformitate cu prevederile Anexei Măsuri de informare și publicitate (anexa ... la modelul standard de contract de finanțare).

Pentru aceste cheltuieli se va aplica opțiunea de costuri simplificate sub formă de rată forfetară.

5.5. Cheltuieli promovare a obiectivului de investiţie/ serviciului finanţat și/sau de promovare a mobilității urbane durabile (măsuri soft, campanii pentru promovarea transportului public și a deplasărilor cu bicicleta) în cadrul unor proiecte integrate. Aceste cheltuieli sunt eligibile în limita a 2% din valoarea eligibilă totală a proiectului.

Pot fi considerate eligibile, fără ca lista să fie exhaustivă, cheltuielile realizate pentru:

o Campanii de conștientizare publică și de comunicare pentru promovarea deplasărilor nemotorizate ca moduri viabile de transport;

o Promovarea transportului public atractiv pentru pasageri;

o Programe de sensibilizare și măsuri de conștientizare a facilităților „Park and Ride”;

o Promovarea siguranței rutiere - creșterea conștientizării publice a problemelor de siguranță de către participanții la trafic și promovarea comportamentelor de siguranță;

o Aplicații mobil cu acumulare de puncte si reducere pentru cei cu multe bilete achiziționate pentru transportul public;

Aplicații mobil cu acumulare de puncte si reducere pentru închiriere biciclete și e-biciclete;

o Promovarea unui sistem de transport public prin aplicarea combinată de diferite tipuri de structuri tarifare, cum ar fi: sistemul bazat pe distanțele parcurse, sistemul bazat pe zone tarifare, sistemul bazat pe interval de timp ce asigură multiple transferuri în cursul unei singure călătorii;

CAP. 6 Cheltuielile cu activitatea de audit financiar extern

În cazul în care, beneficiarii optează pentru încheierea unor contracte de audit, rapoartele de audit vor confirma că, cheltuielile cuprinse în cererile de rambursare au fost verificate. Pentru aceste cheltuieli se va aplica opțiunea de costuri simplificate sub formă de rată forfetară.

CAP. 7. Cheltuieli cu alte servicii

7.1. Cheltuieli de consultanță și expertiză în elaborarea P.M.U.D

Sunt incluse cheltuielile de consultanță și expertiză pentru elaborarea şi actualizarea Planului de Mobilitate Urbană Durabilă, în limita maximă a rezultatului obţinut prin înmulțirea numărul populației municipiului/parteneriatului (INS 2022) şi o valoarea euro/persoană. 

Cheltuielile aferente elaborării P.M.U.D. vor fi incluse în bugetul unui proiect depus în cadrul P.4. În cazul în care proiectul iniţial nu va fi finanţat, aceste cheltuieli pot fi incluse în bugetul altui proiect depus în cadrul P4.

În cazul P.M.U.D. elaborat la nivel de zonă funcţională urbană, în bugetul proiectului se va include doar suma cu care respectivul solicitant de finanţare (inclusiv partenerii, după caz) a contribuit la elaborarea acestui document strategic.

CAP. 8. Cheltuieli cu achiziția de mijloace de transport

În această categorie sunt incluse cheltuieli pentru achiziționarea următoarelor categorii de mijloace de transport în comun:

  • Troleibuze;
  • Autobuze electrice;
  • Autobuze electrice (pe bază de pile de hidrogen).

 

CHELTUIELI NEELIGIBILE

În cadrul acestui apel nu sunt eligibile următoarele categorii de cheltuieli:

I. cheltuielile prevăzute la art. 10 din HG nr. 873/07.07.2022 privind stabilirea cadrului legal privind eligibilitatea cheltuielilor efectuate de beneficiari în cadrul operaţiunilor finanţate în perioada de programare 2021-2027 prin Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european Plus, Fondul de coeziune şi Fondul pentru o tranziție justă și cheltuielile prevăzute la art. 64 din Regulamentul (UE) 1.060/2021:

a) dobânzi pentru împrumuturi, cu excepția celor referitoare la granturi acordate sub forma unei subvenții pentru rata dobânzii sau a unei subvenții pentru comisioanele de garantare;

b) achiziționarea de terenuri și imobile cu o valoare mai mare de 10% din cheltuielile totale eligibile ale operațiunii în cauză; în cazul siturilor abandonate și al siturilor utilizate anterior pentru activități industriale care includ clădiri, această limită se majorează la 15%; pentru instrumentele financiare, aceste procente se aplică contribuției din partea programelor plătite destinatarului final sau, în cazul garanțiilor, cuantumului împrumutului suport;

c) valoarea TVA aferentă cheltuielilor neeligibile și valoarea TVA deductibilă aferentă cheltuielilor eligibile.

II. cheltuielile privind costurile operaționale, de funcționare și întreținere a obiectivelor finanțate prin proiect

III. cheltuielile privind costuri administrative

IV. cheltuielile de personal

V. cheltuieli financiare, respectiv prime de asigurare, taxe, comisioane, rata și dobânzi aferente creditelor

VI. contribuția în natură

VII. cheltuielile cu amortizarea

VIII. cheltuielile cu leasingul

IX. cheltuieli angajate și plătite înainte de data de 01.01.2021

X. amenzi, penalități, cheltuieli de judecată și cheltuieli de arbitraj

XI. cheltuieli efectuate peste plafoanele stabilite prin prezentul ghid

XII. achiziția de echipamente/dotări/mijloace de transport second-hand. 

Criterii de evaluare și selecție

Prin prezentul Ghid specific se lansează apelul de proiecte necompetitiv cu depunere la termen.

Pot intra în etapa de contractare proiectele declarate conforme și eligibile, care în urma evaluării comasate au fost declarate conforme și eligibile și au obținut un punctaj de minim 50 de puncte și să nu fi fost notate cu 0 în GCE, la criteriile menționate, conform instrucțiunilor de completare, și care îndeplinesc criteriile obligatorii menționate în grilele de verificare a documentațiilor tehnico-economice.

Evaluarea tehnică și financiară, prezentată în cadrul Anexei 2 la prezentul ghid, va cuprinde următoarele criterii de evaluare tehnică și financiară:

  1. Contribuția proiectului la realizarea Obiectivului specific b (viii) - Promovarea mobilității urbane multimodale sustenabile, ca parte a tranziției către o economie cu zero carbon;
  2. Respectarea principiilor privind dezvoltarea durabilă, egalitatea de şanse, de gen, nediscriminarea;
  3. Calitatea, maturitatea şi sustenabilitatea proiectului;
  4. Fundamentarea rezonabilității costurilor.

 Având în vedere faptul că acest apel de proiecte este un apel de tip non-competitiv cu alocare la nivel de municipiu (conform anexei cu alocări predefinite) finanțarea proiectelor se va realiza în conformitate cu alocările prestabilite, ordonate conform datei de depunere a CF, cu încadrarea in alocarea financiară disponibilă.

Depunerea proiectelor

Tipul apelului: Apel de proiecte necompetitiv cu termen limită de depunere.

În cadrul prezentului apel de proiecte, cererile de finanțare se vor depune exclusiv prin aplicația electronică MySMIS.

Consultarea publică este deschisă în perioada: 31.01– 02.03.2023.

Propunerile și observațiile se includ în documentul Observații și propuneri și vor fi transmise la adresa de email programe@adrcentru.ro    

Ghidul finanțării

Descarcă Ghidul Solicitantului

Căutați finanțare europeană