Ești membru? Cont nou / Autentificare
Ştiri

Noi masuri pentru stimularea finantarii intreprinderilor sociale

Intreprinderile sociale sunt companii care au un impact social pozitiv si care urmaresc mai degraba atingerea unor obiective sociale decat maximizarea profitului. Acest sector, aflat in plina crestere, reprezinta deja 10 % din totalul companiilor europene si angajeaza peste 11 milioane de salariati in Europa. Desi aceste companii primesc adesea sprijin public, investitiile private prin intermediul fondurilor care investesc in antreprenoriatul social raman vitale pentru dezvoltarea lor. Totusi, aceste fonduri de investitii sociale specializate sunt rare sau nu sunt suficient de mari. Investitiile transfrontaliere in astfel de fonduri sunt mult prea complicate si presupun costuri ridicate.

Printr-o propunere de regulament lansata ieri, 7 decembrie 2011, Comisia pune bazele unei piete europene puternice pentru fondurile de investitii sociale. Se introduce o noua eticheta – „Fond de antreprenoriat social european” –, astfel incat investitorii sa poata identifica usor fondurile care se concentreaza pe investitii in intreprinderi sociale europene. Abordarea este simpla: dupa ce indeplinesc cerintele prevazute in propunere, administratorii fondurilor de investitii sociale vor putea sa isi promoveze fondurile in toata Europa. Pentru a obtine eticheta, un fond trebuie sa dovedeasca faptul ca investitiile sunt dedicate in mare parte (70 % din capitalul primit de la investitori) sprijinirii intreprinderilor sociale. Prin stabilirea unor reguli uniforme privind informarea investitorilor, acestia vor putea obtine informatii clare si utile cu privire la respectivele investitii.

Michel Barnier, comisarul pentru piata interna, a declarat: „Intreprinderile sociale reprezinta exact tipul de inovare si de dezvoltare inteligenta, favorabila incluziunii si sustenabila de care economia europeana are atata nevoie acum. Noile masuri pe care le propunem vor contribui la crearea de intreprinderi sociale in toata Europa si vor facilita accesul acestora la sprijinul financiar de care au nevoie pentru a se dezvolta, in special in aceasta perioada economica dificila.”

Principalele elemente ale propunerii:

  • O marca UE recunoscuta pentru fondurile de antreprenoriat social: In prezent, investitorii pot avea dificultati in a identifica fondurile care investesc in intreprinderi sociale, ceea ce poate submina increderea in piata antreprenoriatului social. Pe de alta parte, fondurile de investitii sociale pot avea dificultati in a se diferentia de alte fonduri, ceea ce poate afecta dezvoltarea sectorului. Regulamentul adoptat astazi creeaza o marca comuna: „Fond de antreprenoriat social european”. Datorita acestei etichete, investitorii vor sti ca cea mai mare parte a investitiei lor va merge catre intreprinderi sociale. In plus, datorita marcii comune la nivelul UE, investitorilor din toata Uniunea Europeana le va fi mult mai usor sa identifice aceste fonduri;
  • Informatii de o calitate mai buna pentru investitori: Asa cum investitorii pot avea dificultati in a identifica fondurile care investesc in intreprinderi sociale, informatiile disponibile despre aceste fonduri si despre activitatile lor pot fi dificil de comparat si de utilizat. Prin urmare, este vital sa se creeze un cadru UE comun pentru aceste informatii. Toate fondurile care vor folosi noua marca vor trebui sa publice informatii clare despre tipurile de intreprinderi sociale pe care le vizeaza, despre modalitatile de selectare, precum si despre modul in care vor sprijini intreprinderile sociale si modul in care va fi monitorizat si raportat impactul social;
  • O evaluare mai precisa a performantelor: Impactul preconizat constituie un factor important de care investitorii tin cont atunci cand aleg dintre diverse fonduri de investitii sociale. Masurile propuse contin prevederi clare privind obligatia fondurilor de a informa investitorii cu privire la modul in care vor asigura monitorizarea si intocmirea de rapoarte privind impactul. Totusi, va fi nevoie, probabil, de mai mult decat atat. Comisia isi va continua eforturile pentru a dezvolta noi modalitati, mai eficiente si cu un grad de comparabiliate mai ridicat, de masurare a performantelor sociale ale investitiilor. Aceasta va permite dezvoltarea unei piete a investitiilor mai transparente si va duce la o crestere a increderii investitorilor;
  • Eliminarea barierelor legate de atragerea de fonduri in Europa: Regulile aplicabile fondurilor de investitii sociale difera de la un stat membru la altul si adesea sunt oneroase si complexe. Din acest motiv, noile propuneri vor simplifica regulile. De exemplu, cu ajutorul unui pasaport european, fondurile de antreprenoriat social ar putea atrage fonduri din toata Europa. Administratorii de fonduri nu vor fi fortati sa utilizeze noul cadru, insa daca fac acest lucru, vor putea avea acces la investitori din toata Uniunea Europeana si vor beneficia de o marca UE usor de recunoscut, in care investitorii vor avea o incredere tot mai mare si pe care o vor cauta;
  • Disponibilitatea pentru investitori: Deoarece investitiile in intreprinderi sociale pot fi riscante, eticheta „Fond de antreprenoriat social european” va fi disponibila, intr-o prima etapa, doar investitorilor profesionisti. Dupa ce cadrul devine complet operational, Comisia va studia posibilitatea de a permite si accesul micilor investitori la aceste investitii.

Etapele urmatoare:
Propunerile urmeaza sa fie prezentate Parlamentului European si Consiliului (statelor membre) pentru negociere si adoptare prin procedura de codecizie .

Pentru mai multe detalii, click aici.

Persoane de contact:
Chantal Hughes: +32 2 296 44 50, Chantal.Hughes@ec.europa.eu
Carmel Dunne: +32 2 299 88 94, Carmel.Dunne@ec.europa.eu

Sursa: Comisia Europeana

Vizualizări: 65