Ești membru? Cont nou / Autentificare
Ştiri

Politica de dezvoltare a UE: Comisia propune o alocare mai bine directionata a fondurilor

UE va redefini prioritatile in materie de furnizare a ajutorului catre tarile in curs de dezvoltare, pentru a asigura un impact maxim asupra reducerii saraciei. Ieri, comisarul UE pentru dezvoltare, Andris Piebalgs, a prezentat „Agenda schimbarii” in domeniul politicii de dezvoltare a UE si o noua politica pentru sprijin bugetar din partea UE.

Aceste comunicari stabilesc o abordare mai strategica a UE pentru reducerea saraciei, inclusiv printr-o alocare mai bine directionata a fondurilor. Viitoarele cheltuieli ale UE ar trebui sa se concentreze asupra sectoarelor care sunt esentiale pentru cresterea pe termen lung si favorabila incluziunii, sa fie directionate catre tarile care au cel mai mult nevoie de sprijin extern si pentru care ajutorul poate aduce o schimbare.

„Ajutorul furnizat de UE reprezinta peste 50% din ajutorul global, UE fiind deja cel mai mare donator din lume. Doresc sa ma asigur ca ramane si cel mai eficace”, a declarat comisarul UE Piebalgs. Acesta a adaugat: „Trebuie sa tinem pasul cu evolutia situatiei in lume si sa ne adaptam modul in care combatem saracia. Din acest motiv, propun sa ne reorientam prioritatile in materie de ajutor, pentru ca tarile care beneficiaza de acesta sa se indrepte pe calea unei cresteri durabile si favorabile incluziunii. Doresc sa ma asigur ca fiecare euro ajunge la cei care au cea mai mare nevoie de el. Combaterea saraciei in strainatate este o «polita de asigurare» a UE pentru o lume mai stabila si mai prospera.”

Buna guvernanta, agricultura, siguranta alimentara si energia nepoluanta

Ajutorul furnizat de UE ar trebui sa se concentreze asupra sectoarelor care pun bazele unei cresteri durabile si favorabile incluziunii. Acestea includ:

  • buna guvernanta, inclusiv respectarea drepturilor omului si a democratiei; egalitatea de sanse intre femei si barbati, rolul societatii civile si combaterea coruptiei;
  • protectia sociala, sanatatea si educatia;
  • sustinerea unui mediu de afaceri favorabil si a unei integrari regionale mai profunde;
  • agricultura durabila si energia nepoluanta, contribuind la oferirea de garantii impotriva socurilor externe si transformarea provocarilor legate de siguranta alimentara si de schimbarile climatice in oportunitati de crestere.

Pentru a genera mai multe resurse, UE va analiza cai inovatoare de finantare a dezvoltarii, ca de exemplu combinarea granturilor cu imprumuturile.

De asemenea, Comisia va incuraja UE si statele sale membre sa pregateasca impreuna strategii si programe (asa-numita „programare comuna ”) si sa isi imparta mai bine munca pentru a creste eficacitatea ajutorului.

O noua abordare contractuala in materie de sprijin bugetar european

O parte semnificativa a ajutorului european este furnizata sub forma de sprijin bugetar: transferuri financiare catre bugetele publice ale tarilor in curs de dezvoltare, corelate cu dialogul in materie de politici, evaluarea performantelor si consolidarea capacitatilor. Comisia propune o abordare europeana prin care sprijinul bugetar sa fie mai eficace si eficient in obtinerea de rezultate in materie de dezvoltare, prin consolidarea parteneriatelor contractuale cu tarile in curs de dezvoltare.

  • Va fi infiintat un „contract privind buna guvernanta si dezvoltarea” pentru a furniza sprijin bugetar general atunci cand tara partenera poate demonstra un angajament fata de valorile fundamentale. UE va pune mai mult accentul pe drepturile omului, democratie si statul de drept, axandu-se pe dialogul cu tarile partenere, creand stimulente pentru reforme si solicitand tarilor respective sa isi asume angajamentul fata de valorile fundamentale.
  • Promovarea furnizarii de servicii sectoriale va trece prin „contracte privind reforme sectoriale”. Sprijinul bugetar sectorial ramane un instrument util chiar si in cazul in care nu exista conditiile necesare pentru a permite utilizarea unui contract privind buna guvernanta si dezvoltarea.
  • Sprijinul bugetar va fi utilizat in tarile fragile de la caz la caz pentru a asigura functiile de stat esentiale si pentru a sprijini tranzitia prin intermediul „contractelor de consolidare a statului”.

Sprijinul bugetar ar trebui sa contribuie la combaterea coruptiei si a fraudei si ar trebui sa ajute tarile respective sa puna bazele propriilor resurse financiare, pentru a reduce dependenta de ajutor, pe termen lung.

Context si etapele urmatoare
In toamna anului 2010, Comisia Europeana a lansat o consultare privind viitorul politicii de dezvoltare si privind instrumentul de sprijin bugetar. Propunerile de ieri se bazeaza pe analiza observatiilor primite de la partenerii mondiali, guverne, ONG-uri si sectorul privat.

Propunerile sunt formulate sub forma a doua comunicari:
  • Cresterea impactului politicii UE in domeniul dezvoltarii: o agenda a schimbarii;
  • Abordarea viitoare a sprijinului bugetar al UE destinat tarilor terte.

Principalele principii ale agendei ce prevede 12 puncte se vor reflecta treptat in ciclurile de programare curente ramase si, apoi, in programarea viitoare a UE. In primavara anului 2012, Comisia va invita ministrii de externe din UE sa aprobe noua abordare privind sprijinul bugetar din partea UE.

UE ca donator
Uniunea Europeana in ansamblul sau (statele membre plus EuropeAid, fonduri gestionate de Comisie) este cel mai important donator de ajutor oficial pentru dezvoltare din lume. In 2010, aceasta a furnizat 53,8 miliarde EUR (peste 50% din ajutorul global). Comisia Europeana este responsabila de gestionarea unui ajutor in valoare de 11 miliarde EUR anual, situandu-se pe locul doi intre donatori, la nivel mondial.

Sursa: Comisia Europeana

Vizualizări: 111