Ești membru? Cont nou / Autentificare
Ştiri

Organizatiile romanesti, dornice sa angajeze psihologi. Ce asteptari au firmele, ONG-urile si institutiile de stat de la acestia?


Proaspat iesiti de pe bancile facultatii, tinerii se confrunta, deseori, cu dificultati in a se integra pe piata muncii si a se adapta cerintelor angajatorilor.

Aceasta situatie poate fi, insa, corectata prin aducerea mai aproape a mediului academic de piata muncii, prin dezvoltarea de programe de studii care sa formeze la nivelul tinerilor-profesionisti acele competente si abilitati de care au nevoie si la care se asteapta viitorii angajatori ai acestora.

Prin proiectul „Definirea calificarii de psiholog si a descriptorilor sectoriali de invatare, in vederea adaptarii programelor de master in psihologie la nevoile pietei muncii din Romania”, cele mai importante cinci facultati de psihologie din tara noastra, impreuna cu 2 ONG-uri si cu 2 companii, si-au asumat rolul de a afla ce anume vor angajatorii de la absolventii de psihologie si de a ii forma pe studentii-masteranzi astfel incat sa fie mai bine pregatiti pentru un loc de munca in domeniu, dupa terminarea studiilor.

In acest sens, in perioada iunie-august 2011, in cadrul proiectului, a fost derulat un studiu la nivelul potentialilor angajatori pe acest segment, in vederea stabilirii competentelor profesionale necesare integrarii pe piata muncii a absolventilor de psihologie.

Rezultatele studiului, la care au participat 223 de ONG-uri, companii si organizatii din domeniul educatiei si sanatatii, indica faptul ca majoritatea organizatiilor-respondente (respectiv 95,9 %) se pronunta in favoarea colaborarii cu un psiholog, punand in evidenta, astfel, importanta adaptarii competentelor, cunostintelor si abilitatilor absolventilor la nevoile de pe piata muncii.

In ceea ce priveste relatia contractuala pe care organizatiile o au cu psihologii, studiul arata ca 70,6% dintre ONG-uri, 67,9% dintre organizatiile din domeniul sanatatii si 65,5 % dintre organizatiile din domeniul educatiei prefera sa isi angajeze proprii psihologi. In schimb, companiile opteaza, in principal, pentru psihologi-consultanti, aceasta tendinta manifestandu-se cu precadere (65,8%) in cazul firmelor cu mai putin de 100 de angajati.

Studiul derulat arata, insa, ca viitorul este rezervat psihologului-angajat, preferinta majoritara mergand spre aceasta directie (59,3%). 36,7% dintre respondenti au declarat ca, pe viitor, vor opta pentru un psiholog-consultant si doar 4,1% resping total perspectiva colaborarii cu un psiholog.

Asadar, indiferent ca vorbim de psihologi angajati sau consultanti, studiul arata faptul ca cea mai mare parte a celor chestionati considera esentiala existenta unui astfel de profesionist la nivelul organizatiei lor. Serviciile psihologice indicate cel mai frecvent de catre respondenti ca indispensabile sunt:
  • Evaluarea psihologica
  • Consilierea managementului in evaluarea performantei, motivarea, recompensarea, selectia si promovarea personalului
  • Training si instruire, la nivel individual sau de grup
  • Suport psihologic
  • Cercetarea cu privire la motivatia si angajamentul personalului fata de organizatie, mediul intern al organizatiei, procesele interne de comunicare

Printre serviciile furnizate de catre psihologi, dar apreciate de potentialii angajatori ca avand o utilitate redusa pentru organizatia lor se numara analiza riscurilor de accident, siguranta muncii si prevenirea accidentelor de munca.

Studiul efectuat pe 116 companii, 56 de organizatii din domeniul educatiei, 17 ONG-uri si 34 de organizatii din domeniul sanatatii ofera o perspectiva globala asupra cerintelor celor mai importanti angajatori din piata, indicand directiile de urmat in continuare in vederea dezvoltarii si adaptarii programelor de studii din domeniul psihologiei.

In perioada urmatoare, baza de cercetare urmeaza sa fie extinsa si la nivelul altor factori-interesati: cadrele didactice, studentii, dar si beneficiarii directi ai serviciilor psihologice, in vederea obtinerii unei imagini cat mai complete asupra asteptarilor si cerintelor de la toate nivelurile cu privire la activitatea psihologilor.

Datele obtinute in cadrul studiului vor sta la baza urmatoarelor etape ale proiectului, care vor continua in urmatoarele luni cu identificarea si definirea acelor competente profesionale si transversale necesar a fi dezvoltate la nivelul masteranzilor in psihologie, precum si a abilitatilor si cunostintelor asociate fiecareia dintre acestea.

Informatii suplimentare

Proiectul „Definirea calificarii de psiholog si a descriptorilor sectoriali de invatare, in vederea adaptarii programelor de master in psihologie la nevoile pietei muncii din Romania” (POSDRU/86/1.2./S/58717) este cofinantat din Fondul Social European prin POSDRU 2007-2013 si este implementat in perioada decembrie 2010 – noiembrie 2013 de Universitatea din Bucuresti, in calitate de beneficiar, si Universitatea „Babes-Bolyai” Cluj-Napoca, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” Iasi, Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu, Universitatea de Vest din Timisoara, Colegiul Psihologilor din Romania, Eurocenter Management Network, Grupul de Consultanta pentru Dezvoltare DCG (Structural Consulting™Group – www.fonduri-structurale.ro) si Asociatia pentru Studii Calitative si Interculturale in Psihologie Sibiu, in calitate de parteneri.

Persoana de contact:
Violeta ROTARESCU
Manager proiect

Universitatea din Bucuresti – Facultatea de Psihologie si Stiintele Educatiei
Sos. Panduri, nr.90, sector 5, Bucuresti
Telefon: 031 425 34 45
Fax: 031 425 34 46
E-mail: rotarescu.violeta@gmail.com
Web: www.calificari-psiholog.ro

Vizualizări: 830