Ești membru? Cont nou / Autentificare
Ştiri

CE a lansat o dezbatere privind schemele de promovare a produselor agricole din UE

Odata cu publicarea Cartii verzi care trateaza aceasta tema, Comisia examineaza modul in care poate sa contureze o strategie mai bine orientata si mai ambitioasa pentru viitor, de natura sa edifice consumatorii din interiorul si din afara UE in privinta calitatii, traditiilor si valorii adaugate a produselor agricole si alimentare din Europa.

La prezentarea Cartii verzi care a avut loc ieri la Bruxelles, Dacian Ciolos, comisarul UE pentru agricultura si dezvoltare rurala, a afirmat: „Pentru a proteja sanatatea consumatorilor, fermierii din Europa se conformeaza unor norme mai stricte decat concurentii lor din alte parti ale lumii in ceea ce priveste siguranta alimentara, conditiile de mediu si bunastarea animalelor. Sectorul agricol european necesita o politica de promovare ambitioasa si eficace, care sa evidentieze valoarea adaugata a sectorului. Este de asemenea important pentru cresterea economica si pentru crearea de locuri de munca in Europa ca sectorul agroalimentar din UE sa isi poata imbunatati pozitia pe pietele traditionale si pe cele emergente. Prin urmare, trebuie sa ne gandim la solutia optima de adaptare a schemelor noastre in sprijinul acestui obiectiv.”

Cartea verde ridica o serie de probleme complexe si invita toate partile interesate (consumatori, producatori, distribuitori si autoritati) sa isi prezinte comentariile si sugestiile pana la 30 septembrie 2011. Pe baza acestor raspunsuri, Comisia va redacta o comunicare in vederea publicarii anul viitor, menita sa duca la formularea unor propuneri legislative.

Cartea verde contine patru sectiuni: valoarea adaugata la nivel european a acestei politici de promovare, obiective si masuri de utilizat pe piata interna a UE, inclusiv pe pietele locale si regionale, obiective si masuri de utilizat pe pietele mondiale si chestiuni mai ample referitoare la continutul si gestionarea politicii.

Diversele intrebari formulate, in numar de 16, vizeaza diferite aspecte si contin o serie de sugestii concepute pentru a stimula raspunsurile. De exemplu, intrebarile ating subiecte precum nevoile specifice de informare si promovare, atat pe piata UE, cat si pe cea externa, si prioritatile care ar trebui stabilite.

Una dintre intrebari abordeaza de asemenea tema programelor destinate mai multor tari si a masurilor care pot fi luate pentru incurajarea programelor cu o dimensiune europeana mai ampla.

Pentru a participa la consultare, click aici

Context

Normele UE referitoare la informarea si promovarea in sectorul agroalimentar au fost elaborate in anii ′80. In decursul anilor au fost adaptate, in special cu ocazia cresterii numarului de etichete calitative.

Bugetul UE alocat promovarii in temeiul Regulamentului (CE) nr. 3/2008 al Consiliului a atins 50,6 milioane EUR in 2007, 53,2 milioane EUR in 2008, 47,4 milioane EUR in 2009 si 47,4 milioane EUR in 2010. In sistemul actual, majoritatea programelor sunt orientate catre piata UE (71% din programe, reprezentand 74% ca valoare) si aproximativ 8% sunt orientate spre mai multe tari.

Intre 2006 si 2010 au fost aprobate 190 de programe, majoritatea fiind scheme cu durata de 3 ani, in valoare totala de 259,4 milioane EUR din bugetul UE (N.B: acestea trebuie cofinantate de organizatiile participante si de statele membre). De asemenea, conform regulilor stricte care se aplica, aproximativ 59% din solicitari au fost refuzate in perioada 2006-2010.

Sursa: Comisia Europeana

Vizualizări: 84