Ești membru? Cont nou / Autentificare
Ştiri

Absorbtia fondurilor structurale este de doar 11,64%. Guvernul ia din nou masuri!

Prioritatea ACIS-ului in acest moment este reducerea timpului de procesare a cererilor de rambursare atat prin simplificarea procedurilor de evaluare a documentatiei pentru certificarea cheltuielilor efectuate in cadrul proiectelor finantate din fonduri europene, dar si prin diviziunea muncii in cadrul AM-urilor, a declarat dl. Catalin Vatafu, coordonatorul ACIS, in cadrul conferintei "Poate face banca mai mult in accesarea fondurilor europene?" organizata de UniCredit Tiriac Bank si fonduri-structurale.ro – Structural Consulting™ Group. Evenimentul a intrunit laolalta cele 3 verigi importante pentru accesarea fondurilor europene in Romania: reprezentantii autoritatilor ce gestioneaza fondurile europene, reprezentanti ai sistemului bancar si reprezentanti ai firmelor de consultanta.

In cadrul aceluiasi eveniment, dl. Vatafu a adus in discutie simplificarea procedurilor de achizitie, o alta masura luata de Guvern pentru cresterea gradului de absorbtie a fondurilor europene (in acest moment gradul de absorbtie se afla la 11,64% din alocarea financiara 2007 – 2013). La nivelul Guvernului s-a format deja un grup de lucru care dezbate problema achizitiilor. Aceasta masura se datoreaza recomandarilor facute de autoritatile de la Bruxelles catre autoritatile romane pentru simplificarea procedurilor.

POR merge cel mai bine...

Contractele semnate pe POR depasesc 60% din alocarea financiara aferenta programului pentru perioada 2007 – 2013. Banii intrati in conturile beneficiarilor pana in acest moment reprezinta 20% din alocarea financiara, iar pana la finalul anului autoritatile POR isi propun sa dubleze procentul.

Am derulat prin intermediul site-ului nostru www.fonduri-structurale.ro un sondaj prin care am invitat utilizatorii sa raspunda la intrebarea “Care dintre AM-uri considerati ca are cel mai eficient proces de gestionare a fondurilor europene?”. Peste 30% dintre respondenti au indicat ca POR este cel mai performant. Este interesant faptul ca perceptia utilizatorilor site-ului privind performanta autoritatilor de management coincide cu ceea ce se intampla in realitate si cu datele absorbtiei. Asta ne reconfirma ca utilizatorii fonduri-structurale.ro sunt extrem de bine informati si cunosc in profunzime realitatile gestionarii fondurilor structurale in Romania.” a declarat Dragos Jaliu, Partener Structural Consulting™ Group.

De ce merge POR bine? Directorul AMPOR, dl. Gabriel Friptu, a explicat faptul ca resursa umana specializata in gestionarea programului este cea mai importanta, la nivelul AM-ului existand o expertiza de peste 10 ani: “In 2001 s-a format o echipa care a pregatit procesul de programare, iar in mare parte aceasta a ramas aceeasi pana acum.

Scrisoarea de confort, solutia pentru cresterea numarului proiectelor implementate

In opinia reprezentatilor bancilor "scrisoarea de confort reprezinta o solutie pentru cresterea numarului de proiecte implementate, dar este foarte importanta de asemenea, si colaborarea cu autoritatile. Astfel, este esential ca ghidul solicitantului in varianta finala sa fie lansat la timp, cu minimum 2 luni inainte de inchiderea sesiunii de depunere a proiectelor”, a subliniat dl. Marius Radu, coordonatorul departamentului Fonduri Europene in cadrul UniCredit Tiriac Bank.

Recomandarile autoritatilor catre banci si consultanti

Autoritatile au expus o serie de recomandari atat catre sistemul bancar…

  • mai multa flexibilitate in acordarea de credite pentru co-finantarea ce trebuie asigurata de beneficiarul proiectului, cele mai multe dintre bancil nefiind interesate de acest mecanism;
  • simplificarea procedurilor pentru acordarea scrisorii de confort. In acest moment se aplica aceleasi proceduri de evaluare a dosarului chiar daca un beneficiar doreste sau nu accesarea fondurilor europene.
…cat si pentru consultantii in fonduri europene:
  • implicarea acestora nu doar in scrierea proiectului, ci si in zona de implementare a proiectului, greul aflandu-se in aceasta etapa;
  • informarea beneficiarilor fondurilor europene asupra cerintelor minime de gestionare a propriului contract, majoritatea beneficiarilor care au apelat la o firma de consultanta pentru scrierea proiectului nu stiu ce scrie in contractual de finantare;
  • existenta unei modalitati de selectare a consultantilor – o parte din studiile de fezabilitate si proiectele tehnice depuse in cadrul POR nu au nici o legatura cu realitatea, sectiuni din cadrul acestora fiind necompletate, iar acest lucru se regaseste cel mai des la proiectele ce au ca solicitanti autoritatile publice locale.

Mirela Sacalus,
www.fonduri-structurale.ro

Vizualizări: 68