Strategia Nationala pentru Dezvoltare Durabila a fost aprobata de Guvern

Guvernul României, intrunit in sedinta la 12 noiembrie 2008, a dezbatut si aprobat Strategia Nationala pentru Dezvoltare Durabila la orizontul anilor 2013-2020-2030. Documentul urmeaza prescriptiile metodologice ale Comisiei Europene si reprezinta un proiect comun al Guvernului României, prin Ministerul Mediului si Dezvoltarii Durabile, si al Programului Natiunilor Unite pentru Dezvoltare, prin Centrul National pentru Dezvoltare Durabila.

Strategia stabileste obiective concrete pentru trecerea, intr-un interval de timp rezonabil si realist, la un nou model de dezvoltare propriu Uniunii Europene si larg impartasit pe plan mondial – cel al dezvoltarii durabile, generator de valoare adaugata inalta, propulsat de interesul pentru cunoastere si inovare si orientat spre imbunatatirea continua a vietii oamenilor si a relatiilor dintre ei in armonie cu mediul natural.

Elaborarea Strategiei este rezultatul obligatiei asumate de România in calitate de stat membru al Uniunii Europene conform obiectivelor convenite la nivel comunitar, in special cele statuate in Tratatul de aderare, in Strategia Lisabona pentru crestere si locuri de munca si in Strategia reinnoita a UE pentru Dezvoltare Durabila din 2006In urma dezbaterii cuprinzatoare a proiectului la nivel national si regional, cu implicarea activa a factorilor interesati si cu sprijinul conceptual al Academiei Romane, Strategia propune o viziune a dezvoltarii României in perspective urmatoarelor doua decenii, cu obiective care transced durata ciclurilor electorale si preferintele politice conjuncturale:

  • Orizont 2013: Incorporarea organica a principiilor si practicilor dezvoltarii durabile in ansamblul programelor si politicilor publice ale României;
  • Orizont 2020: Atingerea nivelului mediu actual al tarilor Uniunii Europene la principalii indicatori ai dezvoltarii durabile;
  • Orizont 2030: Apropierea semnificativa a României de nivelul mediu din acel an al tarilor UE.
Indeplinirea acestor obiective strategice va asigura, pe termen mediu si lung, o crestere economica ridicata si, in consecinta, o reducere substantiala a decalajelor economico-sociale dintre România si celelalte state membre ale UE. Prin prisma indicatorului sintetic prin care se masoara procesul de convergenta reala, se creeaza astfel conditiile ca produsul intern brut pe cap de locuitor al României sa depaseasca in anul 2013 media UE din acel moment, sa se apropie de media UE in anul 2020 si sa fie usor superior nivelului mediu european in anul 2030.

Directiile principale de actiune, detaliate pe sectoare si orizonturi de timp sunt:
  • Corelarea rationala a obiectivelor de dezvoltare, inclusiv a programelor investitionale in profil inter-sectorial si regional, cu potentialul si capacitatea de sustinere a capitalului natural;
  • Modernizarea accelerata a sistemelor de educatie si formare profesionala, sanatate publica si servicii sociale, tinand seama de evolutiile demografice si de impactul acestora pe piata muncii;
  • Folosirea generalizata a celor mai bune tehnologii existente, din punct de vedere economic si ecologic, in deciziile investitionale; introducerea ferma a criteriilor de eco-eficienta in toate activitatile de productie si servicii;
  • Anticiparea efectelor schimbarilor climatice si elaborarea din timp a unor planuri de masuri pentru situatii de criza generate de fenomene naturale sau antropice;
  • Asigurarea securitatii si sigurantei alimentare prin valorificarea avantajelor comparative ale României, fara a face rabat de la exigentele privind mentinerea fertilitatii solului, conservarea biodiversitatii si protejarea mediului;
  • Identificarea unor surse suplimentare de finantare pentru realizarea unor proiecte si programe de anvergura, in special in domeniile infrastructurii, energiei, protectiei mediului, sigurantei alimentare, educatiei, sanatatii si serviciilor sociale;
  • Protectia si punerea in valoare a patrimoniului cultural si natural national; racordarea la normele si standardele europene privind calitatea vietii.
Pentru ducerea la indeplinire a obiectivelor si masurilor formulate in Strategie, Hotararea de Guvern stabileste mecanismele de implementare, monitorizare si raportare la nivelul autoritatilor publice precum si cele de consultare a societatii civile si a cetatenilor pe intreg parcursul procesului. Inca din anul 2009 va incepe procesul de reevaluare complexa a documentelor programatice, strategiilor si programelor nationale, sectoriale si regionale pentru a le pune de acord cu principiile si practicile dezvoltarii durabile si cu evolutia dinamica a reglementarilor UE. In acest scop s-a stabilit:
  • Instituirea la nivel executiv a unui Comitet Interdepartamental pentru Dezvoltare Durabila, sub coordonarea directa a Primului Ministru, incluzand ministerele si alte institutii central implicate in implementarea Strategiei.
  • Stabilirea obligatiei Comitetului Interdepartamental de a prezenta un raport anual Parlamentului României asupra modului de implementare a Strategiei pe baza monitorizarii indicatorilor dezvoltarii durabile conveniti la nivelul UE precum si a indicatorilor specifici, adaptati la conditiile concrete ale României;
  • Statuarea obligatiei Comitetului Interdepartamental de a prezenta Comisiei Europene un raport complet asupra implementarii Strategiei la fiecare doi ani, incepand cu luna iunie 2011.
  • Instituirea unui Consiliu Consultativ pentru Dezvoltare Durabila, alcatuit din personalitati cu prestigiu recunoscut si competente specifice reprezentand comunitatea stiintifica si academica precum si societatea civila, si care va functiona sub egida Academiei Romane.
  • Consiliul Consultativ va avea dreptul sa prezinte Parlamentului României un raport anual, complementar celui prezentat de Comitetul Interdepartamental, privind implementarea Strategiei, continand propriile evaluari si recomandari de actiune.
  • Mecanismele desemnate vor elabora un plan de masuri concrete, cu responsabilitati, resurse si termene de executie precise privind actiunile de informare, comunicare si diseminare a celor mai bune practice din experienta României si altor state membre ale UE legate de implementarea obiectivelor dezvoltarii durabile.

Sursa: MMDD