Ești membru? Cont nou / Autentificare
Ştiri

Noi reguli pentru recuperarea fondurilor comunitare utilizate necorespunzator

Activităţile de constatare şi recuperare a sumelor plătite necuvenit din asistenţa financiară nerambursabilă acordată României de Comunitatea Europeană, şi/sau din fondurile de cofinanţare aferente, ca urmare a unor nereguli, au fost reglementate printr-o ordonanţă adoptată de Guvern în şedinţa de astăzi.

Prevederile ordonanţei au la bază Strategia Naţională de Luptă Antifraudă pentru protecţia intereselor financiare ale Uniunii Europene în România şi vizează consolidarea autorităţilor competente în gestionarea fondurilor comunitate şi posibilitatea Autorităţilor de management de a delega activitatea de constatare Organismelor Intemediare.

Astfel, autorităţile cu competente în gestionarea fondurilor comunitare sunt agenţiile de implementare în cadrul programelor PHARE şi ISPA, Agenţia de Plăţi pentru Dezvoltare Rurală şi Pescuit, Agenţia de Plaţi şi Intervenţie în Agricultură, autorităţile de management în cadrul programelor operaţionale finanţate din fonduri structurale şi de coeziune, autorităţile naţionale responsabile de participarea României la alte programe finanţate din fonduri comunitare, precum şi din fonduri aferente Instrumentului de asistenţă pentru preaderare şi Instrumentului european de vecinătate şi parteneriat finanţate din fonduri comunitare.

Activitatea de constatare a creanţelor bugetare rezultate din nereguli este activitatea prin care se verifică, se stabileşte şi se individualizează obligaţia de plată sub forma unui titlu de creanţă.

Potrivit actului normativ, neregula reprezintă orice abatere de la legalitate, regularitate şi conformitate în raport cu dispoziţiile legale naţionale şi/sau comunitare, precum şi cu prevederile contractelor sau altor angajamente legale, care prejudiciază bugetul general al Comunităţii Europene şi/sau bugetele administrate de aceasta sau în numele ei, precum şi bugetele din care provine cofinanţarea aferentă printr-o cheltuială necuvenită.

Creanţele bugetare rezultate din nereguli reprezintă sume de recuperat la bugetul general al Comunităţii Europene şi/sau la bugetele administrate de aceasta ori în numele ei, precum şi/sau la bugetele de cofinanţare aferente, ca urmare a utilizării necorespunzătoare a fondurilor comunitare şi a sumelor de cofinanţare aferente şi/sau ca urmare a obţinerii necuvenite de sume în cadrul măsurilor care fac parte din sistemul de finanţare integrală sau parţială a acestor fonduri.

Creanţele bugetare rezultate din nereguli se stabilesc în moneda utilizată pentru efectuarea plăţilor în cadrul contractului sau altor angajamente legale sau acordului de finanţare şi în lei, utilizându-se cursul de referinţă comunicat de BNR, valabil la data emiterii titlului de creanţă.

Ordonanţa stabileşte că sumele plătite necuvenit din fonduri comunitare şi/sau din cofinanţarea aferentă, costurile bancare, inclusiv accesoriile acestora, precum şi alte sume stabilite de lege în sarcina debitorului, constituie obiect al recuperării creanţelor bugetare rezultate din nereguli.

Recuperarea creanţelor bugetare rezultate din nereguli, prin executare silită, se efectuează în lei, conform Codului de procedură fiscală, în conturile indicate în titlul executoriu sau, după caz, de autorităţile competente.

Pentru neachitarea la termen a obligaţiilor, debitorul datorează majorări de întârziere conform prevederilor legale în materie de colectare a creanţelor fiscale.

În cazul în care creanţele bugetare rezultate din nereguli nu pot fi recuperate prin plata voluntară sau deducere, autorităţile competente în gestionarea fondurilor comunitare vor transmite titlurile executorii stabilite organelor teritoriale subordonate Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală şi/sau organelor competente ale celorlalţi creditori bugetari. Acestea vor efectua procedura de executare silită pentru recuperarea sumelor plătite necuvenit din fondurile comunitare şi/sau fondurile de cofinanţare pe care le administrează, în conformitate cu prevederile Codului de procedură fiscală.

Sumele recuperate se virează în lei, în conturile indicate în titlul executoriu sau comunicate de autorităţile competente. Pentru creanţele bugetare stabilite în Euro se utilizează cursul de referinţă comunicat de BNR la data emiterii titlului de creanţă.

O altă prevedere introdusă prin ordonanţa adoptată în şedinţa de astăzi stabileşte că autorităţile cu competenţe în gestionarea fondurilor comunitare în cadrul fondurilor structurale şi de coeziune pot delega activitatea de constatare Organismelor Intermediare, dar rămân răspunzătoare pentru constatarea şi recuperarea creanţelor bugetare rezultate din nereguli, cât şi pentru recuperarea acestora.

Constatarea creanţelor bugetare rezultate din nereguli se realizează de către „Serviciul Inspecţia modului de constituire a creanţelor bugetare rezultate din nereguli în utilizarea fondurilor europene” din cadrul Inspecţiei Generale - Ministerul Economiei şi Finanţelor, la solicitarea expresă a autorităţilor cu competenţe în gestionarea fondurilor comunitare, în situaţiile în care:

-autoritatea cu competenţe în gestionarea fondurilor comunitare are calitatea de beneficiar, cu excepţia cazurilor în care aceste autorităţi sunt entităţi publice sau persoane juridice române de interes strategic naţional, precum cele din domeniul transporturilor. În acest caz, constatarea creanţelor bugetare se face de către structurile de control din cadrul Ministerului Transporturilor.

-persoanele din cadrul autorităţii cu competenţe în gestionarea fondurilor comunitare, implicate în procesul de constatare a creanţelor bugetare rezultate din nereguli, au un interes personal sau patrimonial care ar putea influenţa îndeplinirea cu obiectivitate a atribuţiilor ce le revin conform legii;

-sunt necesare acţiuni de control complexe, cu implicaţii interinstituţionale;

-Comisia Europeană a stabilit debite ca urmare a unor nereguli în cadrul programelor PHARE anterioare Programului PHARE 1998;

-Comisia Europeană a stabilit, până la data intrării în vigoare a ordonanţei, debite ca urmare a unei nereguli în cadrul participării României la programele comunitare

-în cazul descoperirii unor indicii privind posibile nereguli la nivelul Autorităţii de Certificare şi Plată din cadrul Ministerului Economiei şi Finanţelor.

Potrivit ordonanţei, autorităţile cu competente în gestionarea fondurilor comunitare precum şi „Serviciul Inspecţia modului de constituire a creanţelor bugetare rezultate din nereguli în utilizarea fondurilor europene" din cadrul Inspecţiei Generale - Ministerul Economiei şi Finanţelor au obligaţia să comunice DLAF, în termen de 30 de zile de la data primirii solicitării, măsurile luate pentru remedierea aspectelor semnalate prin actele de control ale departamentului, precum şi acţiunile întreprinse pentru recuperarea eventualelor prejudicii.

Dreptul de a stabili obligaţia de plată se prescrie în termen de 5 ani de la data închiderii programului dacă normele comunitare nu prevăd un termen mai mare.

Totodată, întreruperea şi suspendarea dreptului de prescripţie a dreptului de stabilire a obligaţiei de plată pentru care normele comunitare prevăd un termen mai mare de 5 ani se realizează în cazurile şi în condiţiile stabilite de normele comunitare.

În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a ordonanţei, la propunerea Ministerului Economiei şi Finanţelor, Guvernul va modifica şi va completa normele metodologice de aplicare a Ordonanţei Guvernului nr. 79/2003 privind controlul şi recuperarea fondurilor comunitare, precum şi a fondurilor de cofinanţare aferente utilizate necorespunzător, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1306/2007.

Sursa: Guvernul Romaniei - Biroul de presa

Vizualizări: 1287