Ești membru? Cont nou / Autentificare
Ştiri

Analiză pentru „Regiuni Digitale”: este nevoie de politici regionale îmbunătățite pentru a valorifica potențialul Industriei 4.0 în rândul IMM-urilor

Obiectivul proiectului „Regiuni Digitale – Digital Regions” este creșterea cu 15%, până în anul 2022, a numărului de IMM-uri din industria prelucrătoare care cooperează cu alți actori din zona de cercetare, dezvoltare și inovare (CDI) din regiunile participante pentru a integra soluții ale I4.0.

Ținta este totodată dezvoltarea unor instrumente care să răspundă mai bine nevoilor I4.0 din regiunile partenere, având în vederea finanțările aferente perioadei 2021-2027.

Inițiativa va aduce beneficii ecosistemului de inovare al fiecărei regiuni, mai precis, factorilor de decizie în domeniul inovării, IMM-urilor care utilizează soluțiile I4.0, furnizorilor de servicii I4.0, universităților și centrelor CDI.

În cadrul proiectului a fost realizată o analiză, în fiecare regiune, privind aspectele care ar facilita adoptarea principiilor I4.0 în IMM-uri, cum ar fi: disponibilitatea facilităților, inițiativelor și ecosistemelor legate de I4.0, programe de sprijin, forța de muncă și abilitățile viitoare necesare I4.0.

A avut loc un sondaj privind I4.0 în rândul întreprinderilor producătoare, la care au răspuns 230 de companii din toate regiunile, în principal întreprinderi mici.

Cele opt regiuni partenere sunt:

  • Oberfranken (Germania - DE)
  • Slovenia Centrală (Slovenia - SL)
  • Espace Mittelland-Cantonul Berna (Elveția - CH)
  • Regiunea Border (Irlanda - IE)
  • Regiunea Centro (Portugalia - PT)
  • Cantabria (Spania - ES)
  • Varna (Bulgaria - BG)
  • Regiunea Vest (România - RO)

Prin intermediul analizei au fost identificate lacune, dar și oportunități în politicile regionale și naționale de inovare, folosind o metodologie comună. Aceasta permite o comparație obiectivă între regiuni și prezintă aportul proiectului în schimbarea politicilor.

Rezultatele sunt similare în cele opt regiuni europene: cunoașterea I4.0 este scăzută, gradul de conștientizare a sprijinului și finanțării legate de I4.0 este scăzut și multe întreprinderi se confruntă cu provocări privind resursele pentru a profita de I4.0.

Sondajul a arătat următoarele despre companii:

  • Cunoștințe despre conceptul I4.0: aprox. 60% au cunoștințe reduse;
  • Motivația pentru a face față provocării I4.0: importante sunt noile produse/ servicii (RO, SI, IE) și, de asemenea, creșterea productivității (84% PT, 78% DE, CH). Îmbunătățirea calificărilor a fost, totodată, privită ca fiind cheie;
  • Provocări în legătură cu I4.0/ transformarea digitală: majoritatea respondenților consideră că nu au suficient timp, competențe, resurse sau cunoștințe pentru a investi în digitalizare;
  • Strategie digitală: peste 65% nu au o strategie digitală în afacerea lor;
  • Conștientizarea sprijinului: 60-70% nu cunosc inițiative care să susțină I4.0 sau transformarea digitală. De remarcat au fost procentele sondajelor din mai multe regiuni care susțin că nu este nevoie de sprijin pentru I4.0 (88% DE, 74% PT, 60% RO, 33% SI);
  • Conștientizarea finanțării: cei mai mulți dintre respondenți nu au informații despre finanțarea I4.0.

Valoarea totală a proiectului este de 1,6 milioane euro, bugetul alocat Regiunii Vest fiind de 97.000 de euro și este finanțat prin Programul Interreg Europe 2014-2020.

„Digital Regions” a debutat în 1 august 2019 și se derulează pe o perioadă de 42 de luni.

Sursa: ADR Vest

Vizualizări: 106