Miercuri, 16 octombrie, s-a încheiat, la Râmnicu Vâlcea, reuniunea Comitetului Comun de Monitorizare a Programului Operațional Regional, în cadrul căreia au fost prezentate studiile de evaluare privind rezultatele Programului în perioada 2014-31 decembrie 2018 și 2007-2013.
Concluziile studiilor de evaluare a intervențiilor POR în perioada 2014-2020 (axele prioritare AP1, AP2, AP3, AP5, AP6, AP7, AP8, AP9, AP10, AP11):
Axa prioritară 1 - Promovarea transferului tehnologic
Axa Prioritară 2 - Competitivitatea întreprinderilor mici şi mijlocii
– Lărgirea sprijinului financiar către infrastructuri de sprijin al afacerilor, altele decât incubatoare.
– Diferenţierea pe regiuni a contribuţiei beneficiarului în funcţie de nivelul de dezvoltare a acestora, în conformitate cu regulile privind intensitatea ajutorului de stat.
– Analiza şi introducerea de noi politici publice în domeniul sprijinului pentru internaţionalizare.
– Înfiinţarea reţelei birourilor de informare şi sprijin.
– Domeniile de activitate eligibile în apeluri să fie strâns legate de potenţialul economic şi de competitivitatea regională, iar pentru perioada 2021+ să fie coordonate cu Strategia de dezvoltare inteligentă a regiunii.
– Pregătirea participativă a ghidurilor, procedură operaţională şi implicarea OI POR şi a mediului asociativ.
– Simplificarea verificării administrative şi de eligibilitate.
– Simplificarea procedurilor privind modificările ulterioare ale contractului de finanţare.
– Asigurarea trasabilității solicitanţilor – evaluarea solicitanţilor beneficiari ai POR 2007-2013, POS CCE 2007-2013 etc.
– Stimularea revenirii beneficiarilor cu proiecte de mai mare complexitate, prin finanţare “în cascadă”, în funcţie de etapa de dezvoltare în care se află întreprinderile.
Axa Prioritară 3 - Sprijinirea tranziției către o economie cu emisii scăzute de carbon
– Creșterea gradului de sinergie cu alte axe ale POR și între toate nivelurile administrative.
– Scurtarea duratei etapelor de evaluare și contractare.
– Menținerea flexibilității privind realocarea fondurilor între priorități și îmbunătățirea procesului de monitorizare și evaluare a eficacității costurilor fiecărei investiții majore.
– Adoptarea unui sistem de selecție pe două niveluri, asemenea altor programe europene, pentru a reduce timpul necesar pentru evaluarea proiectelor, precum și a gradului de încărcare a beneficiarilor (de ex. programul LIFE).
– Creșterea nivelului pre-finanțării (în prezent 10% din valoarea eligibilă a proiectului).
– Simplificarea procedurilor de rambursare, prin reducerea volumului de documente sau a frecvenței cererilor de rambursare (de ex., de la 3 la 4 luni: cu menținerea sumelor rambursate anual, s-ar reduce cu 25% sarcina administrativă a beneficiarilor).
– Realizarea unor acțiuni de sensibilizare/conștientizare a potențialilor beneficiari, pentru toate prioritățile de investiții.
– Cooperarea cu fondurile FSE și alte fonduri naționale pentru furnizarea de forță de muncă de calitate.
Axa Prioritară 5 - Îmbunătățirea mediului urban și conservarea, protecția și valorificarea durabilă a patrimoniului cultural
– Utilizarea resurselor de asistență tehnică pentru suplimentarea personalului intern și evidențierea în MySMIS a versiunii cele mai recente a cererii de finanțare.
– Renunțarea la solicitarea documentelor care există deja în dosarul contractului.
– Evitarea încărcării multiple a informației/documentelor în MySMIS. Verificarea datelor existente în sistem, în special a indicatorilor, pentru a preveni inadvertențele față de datele existente la nivelul OI și informațiile din cererile de finanțare.
– Îmbunătățirea sistemului de indicatori.
– Alocările bugetare trebuie să respecte specificul regional (de ex: alocările pentru patrimoniul cultural să fie corelate cu potențialul monumentelor istorice din fiecare regiune de dezvoltare). Trebuie luată în considerare și finanțarea altor tipuri de operațiuni, sustenabile și eficiente (de ex., proiectul SPIRE).
– Creșterea capacității administrative a UAT, în special în domeniul achizițiilor publice și al managementului de proiect, dar și al promovării parteneriatului la nivel local între beneficiari, mai ales la nivelul autorităților publice locale de mici dimensiuni.
Axa Prioritară 6 - Stimularea mobilității regionale prin îmbunătățirea infrastructurii rutiere
– Îmbunătățirea cadrului legislativ pentru reducerea duratei procesului de intabulare (ex. modificarea HG privind atestarea domeniului public aflat în proprietatea UAT-urilor, HG referitoare la clasificarea drumurilor, modificarea Legii apelor, care să permită consiliilor județene să efectueze lucrări de construcții la poduri în albia râurilor).
– Consultarea prealabilă a beneficiarilor privind conținutul ghidurilor solicitantului, astfel încât formularele cererilor de finanțare să fie clare și ușor de completat, în secțiunile privind bugetul și planul de achiziții.
– Optimizarea funcționării și utilizării MySMIS, prin eliminarea transmiterii documentelor pe suport hârtie (ex. documente aferente derulării procedurilor de achiziții).
– Derularea unui sondaj în rândul beneficiarilor de finanțare privind problemele întâmpinate în utilizarea MySMIS și organizarea de sesiuni de instruire.
– Îmbunătățirea legislației referitoare la achizițiile publice.
– Identificarea și prioritizarea proiectelor la nivel regional pentru următoarea perioadă.
– Asigurarea continuității procesului de modernizare a drumurilor incluse în portofoliul de proiecte prioritare, prin încurajarea parteneriatelor între consiliile județene din aceeași regiune și a abordării proiectelor interregionale.
Axa prioritară 7 - Dezvoltarea durabilă a turismului prin sprijinirea forței de muncă, sporirea accesibilității și dezvoltarea resurselor naturale și culturale
– În elaborarea strategiilor turistice, ar trebui să se țină cont și de segmentele turistice de pornire și de grupurile țintă, pentru a afla în ce măsură beneficiarii hotărăsc să-și întărească oferta turistică către grupuri deja vizate sau să-și diversifice oferta către noi grupuri țintă.
– Programul viitor ar trebui să includă o axă de dezvoltare turistică individuală, cu beneficiari publici și privați, incluzând organizațiile de management al destinației turistice, cu criterii de selecție care să țină cont de sinergia dintre intervențiile finanțate.
– Se impune actualizarea cadrului național strategic și de politică în domeniul turismului, pornind din lecțiile învățate și rezultatele obținute de la întocmirea Master Planului în domeniul turismului 2007-2026. De asemenea, este necesară elaborarea unor strategii turistice la nivel de segment care să se adreseze piețelor internaționale.
Axa Prioritară 8 - Dezvoltarea infrastructurii de sănătate și sociale prin creşterea accesibilităţii serviciilor de sănătate, a eficienței îngrijirii spitalicești de urgență şi creşterea gradului de acoperire cu servicii sociale
– Finanțarea prioritară a proiectelor care-și propun în mod fundamentat scăderea gradului de inechitate.
– Implicarea Ministerului Sănătății în definirea cadrului de monitorizare a intervenției, alinierea indicatorilor cu cei folosiți în mod uzual de unitățile medicale.
– La nivel de județ, DGASPC, împreună cu UAT-urile și prestatorii de servicii sociale, ar trebui să realizeze o analiză a nevoilor beneficiarilor la nivel de județ, să identifice prioritățile de finanțare și să elaboreze conceptele de proiecte.
– Realizarea de clustere de proiecte ale UAT-urilor rurale cu DGASPC ca lider de proiect.
– AM POR, împreună cu Ministerul Sănătății, ar trebui să promoveze planificarea strategică la nivelul instituțiilor sanitare, în concordanță cu strategiile de dezvoltare județene/regionale/naționale și cu strategiile sectoriale și studiile de fezabilitate/de oportunitate/de impact actualizate.
– Lansarea unui apel de proiecte POR care să acorde prioritate creării centrelor de servicii comunitare integrate și centrelor de zi în comunitățile rurale, și oferirea de suport tehnic pentru realizarea parteneriatelor la nivel de județ și definirea portofoliului de proiecte.
– Corelarea cu intervențiile din PNDR cu obiective sociale.
– Clarificarea statutului și rolului centrelor comunitare integrate în arhitectura sistemului de sănătate și a procesului de descentralizare în sănătate este imperios necesară pentru îmbunătățirea logicii intervenției prin POR.
– Dezvoltarea echitabilă a serviciilor medico-sociale ar trebui să includă acordarea de sprijin din POR autorităților publice locale, mai ales celor din comunități dezavantajate, printr-un apel de proiecte dedicat acestei teme. Apelul nu ar trebui să fie competitiv, pentru că nu calitatea elaborării aplicației sau aspectul inovator al proiectului este important, ci necesitatea de servicii sociale concrete în anumite localități.
Axa Prioritară 9 - Sprijinirea regenerării economice și sociale a comunităților defavorizate din mediul urban
– Introducerea SDL elaborată de GAL, ca secțiune în cadrul Strategiei de dezvoltare urbană a localităților urbane cu peste 20.000 de locuitori. Astfel, SDL, asumat de actorii locali, ar obține o mai mare vizibilitate și relevanță la nivel local, s-ar putea evita riscul segregării și s-ar asigura o sustenabilitate mai mare a intervențiilor.
– Elaborarea SDL necesită timp pentru mobilizarea actorilor locali și o planificare riguroasă din partea autorităților de management privind etapele de implementare, pentru a evita falsele așteptări în comunitate.
– Realizarea unui sondaj printre cele aproximativ 50 de localități cu peste 20.000 de locuitori care nu au elaborat și depus SDL în cadrul AP9 POR - AP5 POCU, pentru a înțelege și a ajusta criteriile de elaborare și selecție, astfel încât, pe viitor, să participe cât mai multe municipalități.
– Elaborarea unui calendar strict de derulare a mecanismului și anunțarea acestuia de la începutul procesului, stabilirea clară a responsabilităților tuturor instituțiilor implicate (AM POCU, OIR, AM POR, ADR), elaborarea și lansarea tuturor GS, pentru a demara rapid procedurile de elaborare a proiectelor la nivel local și pentru a simplifica procedurile de evaluare, selecție, contractare, implementare și plăți.
– Creșterea capacității administrative de management, prin finanțarea constantă a funcționării structurilor GAL.
– Adaptarea indicatorilor de rezultat la caracteristicile DLRC, precum inovația, utilizarea resurselor locale, cooperarea și relațiile comunitare, formarea de capacități la nivelul comunității.
– Analizarea oportunității înființării unei singure Autorități de management dedicată incluziunii, prin utilizarea DLRC urban cu finanțare multi-fond.
Axa Prioritară 10 - Îmbunătățirea infrastructurii educaționale
– Asigurarea unui sprijin tehnic suplimentar pentru beneficiarii UAT-urilor care nu au capacitate instituțională, nici personalul necesar pentru derularea unor astfel de proiecte, cu atât mai mult cu cât preșcolarii, elevii și studenții aparținând categoriilor defavorizate sunt localizați, de regulă, în astfel de UAT-uri.
– Asigurarea stabilității legislative sau, cel puțin, reducerea impactului schimbărilor legislative asupra investițiilor în curs de realizare.
– Beneficiarii sunt preocupați de reducerea birocrației în toate etapele unui proiect. De ex., procesul de selecție a proiectelor să fie simplificat în etapa anterioară contractării și să fie îmbunătățit modul de funcționare al MySMIS.
– Impactul investiției asupra bugetului local (și asupra bugetului beneficiarului, în general) trebuie estimat cât mai precis și realist - este o condiție esențială a sustenabilității oricărui proiect.
– Focalizarea mai accentuată a proiectelor, atât a celor deja contractate, cât și a celor viitoare, pe grupurile vulnerabile.
– Monitorizarea sistematică a evoluțiilor demografice la nivelul localităților și unităților de învățământ care beneficiază de această intervenție.
– Dezvoltarea proiectelor de infrastructură educațională trebuie corelată cu alte proiecte de infrastructură (rutieră, de transport public, de utilități) - foarte important în special în cazul proiectelor implementate în cartiere noi, în dezvoltare.
– Proiectele viitoare ar trebui să se concentreze mai ales pe reabilitarea infrastructurii școlare de nivel liceal și profesional.
Axa Prioritară 11 - Extinderea geografică a sistemului de înregistrare a proprietăţilor în cadastru şi cartea funciară
– Continuarea dialogului cu furnizorii de servicii implicați în derularea contractelor (negocierea revizuirii condițiilor contractuale, prelungirea duratei de implementare, asigurarea colaborării cu alte instituții publice ș.a.m.d.). Concret, OCPI să dezvolte proceduri unitare de lucru cu furnizorii de servicii de înregistrare sistematică, în vederea sprijinirii procesului de comunicare și monitorizare a serviciilor livrate, atingerii țintelor de performanță, respectării timpului de implementare și realizării efective a lucrărilor.
– Crearea unui grup tehnic cu participarea ANCPI/OCPI pentru analiza și revizuirea sistemului de licitații publice pentru încredințarea lucrărilor de înregistrare sistematică.
– Înființarea unui comitet interinstituțional de dialog și schimb de experiență cu participarea asociațiilor APL, ANCPI/OCPI, prefecturilor, APIA și a altor organizații relevante pentru soluționarea problemelor în procesul de înregistrare sistematică.
– Sprijinirea furnizorilor în fazele inițiale, prin informarea/sensibilizarea populației pentru prezentarea documentelor solicitate.
– Ajustarea tarifelor lucrărilor de înregistrare sistematică, astfel încât să permită recrutarea personalului specializat.
– Revizuirea legislației din domeniu, în colaborare cu instituții și experți, precum prefecturile, experți juridici, mediatori, notari ș.a.m.d.
– Revizuirea standardului ocupațional al tehnicianului topo-cadastru, ținând cont de evoluția profesiei și de necesitățile procedurale care derivă din legislația actuală.
– Introducerea, în procedura de autorizare a furnizorilor de servicii cadastrale, a cerințelor specifice privind pregătirea personalului specializat (competențele și experiența profesională).
***
Pentru realizarea celor 18 studii, Biroul de evaluare din cadrul Autorității de Management a POR a contractat serviciile unor experți independenți. Astfel:
În cazul celor 6 studii, s-a urmărit identificarea, şi prin metode contrafactuale, a impactului intervenţiilor realizate prin POR 2007-2013 şi contribuţia Fondului European pentru Dezvoltare Regională (FEDR) la realizarea obiectivelor dezvoltării regionale, la cel puțin un an de la închiderea programului. Studiile au fost realizate de Asocierea SC Civitta Strategy & Consulting SA (lider de asociere), SC Archidata SRL, SC NTSN Conect și SC Grupul De Consultanță pentru Dezvoltare DCG (cu durata de 6 luni, în valoare de 1.242.360 lei).
Rezultatele evaluărilor reprezintă un instrument de management, atât pentru factorii de decizie, cât şi pentru toţi cei implicaţi în gestionarea programului.
Conform art. 56, alin. (3) din Regulamentul Comisiei 1303/2013, “toate evaluările sunt examinate de Comitetul de Monitorizare și trimise Comisiei.”
Tot conform recomandărilor Comisiei Europene, toate studiile de evaluare sunt verificate de un Comitet Științific al Evaluării, ai cărui membri aparțin mediului academic și de consultanță din România și care au misiunea de a verifica fiecare etapă a derulării studiilor de evaluare, din punctul de vedere al metodologiei folosite, al credibilității rezultatelor și al calității rapoartelor, și de a elabora studiul de evaluabilitate, la începutul fiecărei etape de evaluare.
Pentru POR, funcția de Comitet Științific al Evaluării este asigurată de Asocierea Smart Integration SRL și AAM Management Information Consulting Ltd (cu durata de 5 ani, până în 2023, și valoarea totală de 2.029.634,32 lei).
Detalii: http://www.inforegio.ro/ro/implementare/evaluarea-programului
Sursa: MDRAP