Bugetul UE 2021-2027: Comisia Europeană solicită implicare și mobilizare din partea liderilor UE pentru a ajunge la un acord rapid privind viitorul buget

Înainte de reuniunea Consiliului European din 17-18 octombrie, Comisia Europeană îi invită pe șefii de stat sau de guvern din UE să ofere îndrumare politică și să dea un nou impuls negocierilor pentru ca, înainte de sfârșitul anului, să se ajungă la un acord privind un buget al UE modern, echitabil și echilibrat pe termen lung pentru perioada 2021-2027.

Următorul cadru financiar multianual (CFM) ar trebui să fie adaptat provocărilor actuale și viitoare, astfel încât UE să poată răspunde așteptărilor cetățenilor. Într-o comunicare publicată miercuri, Comisia Europeană prezintă principalele puncte pe care liderii UE trebuie să le analizeze și referitor la care să indice o direcție pentru a se ajunge la un acord rapid. Printre acestea se numără:

  • un nivel global al finanțării care să corespundă priorităților comune ale Uniunii;
  • un buget modern care să asigure un echilibru corect între politici și să pună un accent puternic pe valoarea adăugată a UE;
  • o abordare mai transparentă a finanțării bugetului UE și introducerea unor noi surse de venit pentru a sprijini prioritățile și a reduce sarcina asupra contribuțiilor naționale; precum și
  • o mai mare coerență a politicilor, prin asigurarea unei legături mai strânse între finanțare și prioritățile de politică și prin consolidarea instrumentelor care protejează bugetul UE de deficiențele în domeniul statului de drept.

Adoptarea unor decizii strategice privind aceste elemente ar trebui să contribuie la avansarea negocierilor în curs cu privire la următorul buget pe termen lung al UE, scopul fiind ajungerea la un acord până la sfârșitul anului, astfel cum au convenit liderii UE în luna iunie.

În lunile mai și iunie 2018, Comisia a prezentat o propunere pentru un nou buget pe termen lung, modern și strâns corelat cu prioritățile Uniunii, inclusiv propuneri legislative pentru cele 37 de programe sectoriale. S-au realizat deja multe pornind de la această propunere, atât în cadrul Parlamentului European, cât și al Consiliului. S-au înregistrat progrese cu privire la cadrul general și la multe dintre propunerile sectoriale.

Întrucât negocierile se apropie, este nevoie mai mult decât oricând de îndrumarea strategică a liderilor pentru ca noile programe să fie lansate la timp la 1 ianuarie 2021.

Priorități

1.Un buget care să își atingă scopurile stabilite

Comisia a propus un buget pe termen lung echivalent cu 1,114 % din venitul național brut (VNB) al UE-27. În prezent, Uniunea cu 27 de membri investește 1,16 % din VNB-ul UE-27, inclusiv prin Fondul european de dezvoltare. Prin urmare, bugetul propus este deja mai mic în comparație cu bugetul actual. Dacă bugetul UE va fi redus și mai mult, va fi dificil pentru Uniune să își îndeplinească prioritățile și să le ofere atât fermierilor, studenților și cercetătorilor europeni, cât și celorlalte sute de mii de beneficiari ai bugetului UE sprijinul de care au atât de mare nevoie. Prin urmare, liderii ar trebui să aibă în vedere un buget realist, care să atingă obiectivele stabilite.

2.Găsirea unei abordări mai echitabile pentru finanțarea bugetului UE

În prezent, câteva dintre cele mai bogate state membre ale UE beneficiază de reduceri pentru contribuția la bugetul UE (cunoscute și sub denumirea de corecții) și, prin urmare, plătesc mai puțin decât ar trebui să plătească raportat la venitul lor național brut pe cap de locuitor (a se vedea diagrama de mai jos). Retragerea din Uniune a Regatului Unit (în favoarea căruia a fost introdus sistemul de corecții în 1984) oferă ocazia de a reforma partea de venituri a bugetului UE și de a transforma un sistem care a devenit opac și distorsionat. Liderii ar trebui să profite de această ocazie și să susțină un mod mai echitabil de finanțare a bugetului UE.

3.Modernizarea componentei „venituri” a bugetului UE

Se dorește analizarea unor noi surse de venituri pentru bugetul UE, care să fie mai strâns legate de prioritățile sale de politică. Printre sursele posibile se numără veniturile provenite din sistemul de comercializare a certificatelor de emisii sau contribuțiile bazate pe materialele plastice nereciclate. Liderii pot profita de impulsul tot mai pronunțat în favoarea acestor noi resurse proprii și să convină asupra diversificării surselor de venituri la bugetul UE.

4.Modernizarea componentei „cheltuieli” a bugetului UE

În propunerea sa privind bugetul pe termen lung al UE, Comisia a propus asigurarea unui nou echilibru între domeniile de politică finanțate din bugetul UE. Politica de coeziune și politica agricolă comună continuă să joace un rol vital în conturarea viitorului Europei, însă acestea sunt modernizate pentru a corespunde noilor priorități. În același timp, se alocă mai mulți bani unor domenii-cheie de politică, cum ar fi cercetarea și inovarea, mobilitatea studenților, combaterea schimbărilor climatice, migrația, gestionarea frontierelor și securitatea, digitalizarea, precum și apărarea și acțiunea externă a Uniunii. Se dorește ca liderii să sprijine aceste eforturi de modernizare a bugetului UE și să se asigure că se obțin rezultate în domeniile cu adevărat importante pentru cetățeni.

Sursa: Reprezentanța Comisiei Europene în România