Ești membru? Cont nou / Autentificare
Ştiri

Directiva europeană pentru integrarea sistemului feroviar din România în spaţiul feroviar unic European a fost avizată de Guvern

Directiva 2012/34/UE pentru integrarea sistemului feroviar din România în spaţiul feroviar unic European a fost avizată de Guvernul României. Actul normativ pentru transpunerea Directivei urmează să fie transmis în Parlament pentru aprobarea în procedură de urgență.

Conform comunicatului oficial, documentul prevede o serie de reglementări pentru toate sectoarele domeniului feroviar, după cum urmează:

  • Reguli privind finanţarea şi administrarea infrastructurii feroviare;
  • Reguli privind licenţierea şi activitatea operatorilor feroviari;
  • Reguli privind stabilirea şi perceperea tarifelor pentru utilizarea infrastructurii feroviare;
  • Reguli privind alocarea capacităţilor de infrastructură feroviară şi accesul la infrastructura feroviară şi la infrastructurile de servicii;
  • Reguli privind funcţionarea organismului naţional de supraveghere în domeniul feroviar.

Prin implementarea acestui cadru legislativ, infrastructura feroviară va avea multiple beneficii economico-sociale, printre care :

  • Creşterea competitivităţii transportului feroviar de călători și de mărfuri pe piaţa internă a serviciilor de transport
  • Consolidarea sistemului naţional de servicii publice de transport feroviar de călători;
  • Creşterea eficienţei atragerii de fonduri europene pentru dezvoltarea infrastructurii de transport feroviar;
  • Consolidarea activităţii administratorilor și a operatorilor de transport feroviar, pentru a răspunde mai bine necesităţilor pieţei şi pentru a stimula cooperarea transfrontalieră dintre sistemele feroviare;
  • Reducerea consumului de produse petroliere în sectorul transporturi, ca efect al promovării unui mod de transport mai eficient energetic;
  • Limitarea cheltuielilor bugetare în domeniul protecţiei mediului şi în domeniul sănătăţii, ca efect al promovării unui mod de transport mai puţin poluant şi mai sigur.

Informații suplimentare:

Termenul limită al transpunerii Directivei 34 a fost 16.06.2015, termen ce a fost depăşit.

În urma discuțiilor purtate între Ministerul Transporturilor și Comisia Europeană, de la instalarea în funcție a actualului Guvern, România s-a angajat să adopte în Parlamentul României proiectul de lege pentru transpunerea Directivei 2012/34/UE până în luna octombrie 2016. Termenul intermediar asumat pentru avizarea proiectului de către Guvern era luna mai 2016.

Din cauza neîndeplinirii etapei intermediare, Comisia Europeană a decis transmiterea cazului către Curtea de Justiție a Uniunii Europene.

Întârzierea privind supunerea spre avizare de către Guvern a proiectului de act normativ a fost cauzată de complexitatea procesului de avizare interministerială, necesară pentru a putea avea garanţia unei transpuneri corecte în legislaţia românească a Directivei. În plus, actul a necesitat și aprobarea Consiliului Suprem de Apărare a Țării – avizare primită în ședința din data de 26.06.2016 a CSAT.

Partea română va înştiinţa Comisia Europeană despre avizarea proiectului de lege şi despre ultima etapă care mai trebuie parcursă.
Astfel, sunt create condițiile ca termenul final asumat pentru adoptarea actului normativ de către Parlament – octombrie 2016, să fie respectat.

Sursa: Ministerul Transporturilor

Vizualizări: 230