Ești membru? Cont nou / Autentificare
Ştiri

Programele MDRAP de investitii - o noua viziune, realizata in parteneriat cu Banca Mondiala

Mecanismele de finantare a proiectelor locale, prin programele de investitii ale Ministerului Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice (MDRAP) vor putea fi imbunatatite, ca urmare a unei analize realizate de Banca Mondiala pentru minister.

Analiza releva, in primul rand, necesitatea continuarii unui program guvernamental de finantare a proiectelor de infrastructura din tara, asa cum este Programul National de Dezvoltare Locala (PNDL), sau unul similar. Programul vine in completarea fondurilor europene disponibile in urmatorii ani in acest sector.

\Analiza Bancii Mondiale aduce si recomandari de imbunatatire a modului de coordonare a investitiilor publice si de eficientizare a criteriilor de prioritizare utilizate in selectarea proiectelor.
„Dorim sa finantam scoli in acele sate care au cea mai mare nevoie de astfel de interventii si sa coordonam lucrarile de modernizare a drumurilor cu cele din subteran, pe care le presupun proiectele de canalizare si alimentare cu apa. Am imbunatatit continuu Programul National de Dezvoltare Locala, am revenit de mai multe ori asupra mecanismului de finantare, ca urmare a analizelor proprii realizate la nivelul Ministerului Dezvoltarii si am asigurat permanent transparenta programului – prin publicarea listelor pe site. O analiza externa poate duce la mecanisme de prioritizare si coordonare mai bune.”, a declarat secretarul de stat Sirma Caraman in conferinta de prezentare a rezultatelor studiului.

Analiza a fost realizata in cadrul proiectului „Coordonarea si selectia eficienta si transparenta a proiectelor de infrastructura finantate din instrumente structurale si de la bugetul de stat pentru perioada 2014-2020”, implementat de MDRAP in perioada 2014–2015. Proiectul a fost cofinantat din Fondul European de Dezvoltare Regionala prin Programul Operational Asistenta Tehnica 2007-2013. Valoarea totala eligibila a proiectului este de 15 milioane lei, din care 12,82 milioane reprezinta finantarea nerambursabila din fonduri europene, iar diferenta de 2,2 milioane, cofinantarea eligibila a beneficiarului.

"Tocmai de aceea am apelat la specialistii Bancii Mondiale pentru aspectele pe care, pe care noi, din interior, le puteam pierde din vedere”, a declarat secretarul de stat Sirma Caraman in conferinta de prezentare a rezultatelor studiului. Una dintre componentele proiectului a fost redactarea a 3 ghiduri de investitii care pot fi utilizate de autoritatile publice judetene si locale pentru luarea unor decizii mai bune si pentru elaborarea unui pachet de investitii la nivel judetean/local: drumuri judetene si comunale, infrastructura sociala, de alimentare cu apa si cea pentru ape uzate.

Ghidul de investitii pentru drumuri judetene
permite unui consiliu judetean sa isi faca un plan de investitii pentru reabilitarea/modernizarea drumurilor judetene pe care le administreaza. Ghidul, gandit intr-un mod orientativ, nu normativ, ofera o estimare privind bugetul care ar putea fi alocat de fiecare consiliu judetean si o serie de criterii obiective pentru a prioritiza investitiile pentru drumuri judetene: datele pe trafic, populatia deservita pe kilometru, conexiunea la oportunitati sau conexiunea la infrastructura majora. In masura in care planul de investitii al consiliului judetean pe 2014-2023 se afla sub valoarea propusa in acest ghid, autoritatile pot fi folosi ghidul pentru a identifica potentiale alte proiecte de reabilitare/modernizare a infrastructurii de drumuri judetene.

Ghidul de investitii pe drumuri comunale si infrastructura sociala
se adreseaza in primul rand comunelor din Romania. Acesta poate fi utilizat de catre autoritatilor locale in procesul de identificare a unui pachet integrat de investitii pe anumite domenii. De exemplu, un primar ar putea identifica un necesar mai ridicat de investitii in infrastructura de sanatate, si mai scazut in unitatile de invatamant (in situatia in care acestea din urma au fost deja reabilitate, sau pe fondul unei imbatraniri a populatiei din comuna). Este doar o varianta de lucru, fiecare edil face, practic, analiza localitatii pe care o administreaza. Ghidul este gandit tocmai ca un instrument care poate ajuta la luare decizilor.

Ghidul de investitii pe infrastructura de apa-canal se adreseaza tuturor actorilor care fac investitii in acest tip de infrastructura – companii regionale de apa, consilii judetene, autoritati publice locale, companii private si alte organizatii relevante / implicate in derularea programelor de investitii. Sectorul apa-canal este foarte complex si identificarea unor proiecte prioritare este inerent dificila, insa ghidul permite planificare mai eficienta a acestui tip de investitii.

„Proiectul este util atat ministerului, care este autoritatea centrala in domeniul dezvoltarii, cat mai ales autoritatilor locale, care vor putea planifica realizarea investitiilor in teritoriile pe care le administreaza functie de sursele cele mai potrivite de finantare ale acestora, intr-o maniera eficienta. Uneori exista perspectiva ca programele nationale ar trebui sa acopere toate nevoile locale, indiferent cat de mare este lista. In conditiile unor resurse limitate la nivel national si in conditiile in care fondurile nationale sunt complementare celor europene, cheia este o buna planificare, prin prioritizare si coordonare. Investitiile care nu indeplinesc cerintele programelor nationale dupa aplicarea criteriilor de prioritizare raman pe agenda autoritatii locale, care poate gasi resurse in propriul buget sau alte forme de finantare”, a subliniat Diana Tenea, director general in cadrul MDRAP

Sursa: MDRAP

Vizualizări: 313