Ești membru? Cont nou / Autentificare
Ştiri

Curtea de Conturi Europeana: UE trebuie sa se concentreze asupra obtinerii unor rezultate mai bune pe baza cheltuielilor sale

In raportul sau anual privind bugetul UE Curtea de Conturi Europeana avertizeaza ca sistemul bugetar se axeaza in mod excesiv doar pe cheltuirea fondurilor si ca ar trebui sa vizeze intr-o mai mare masura obtinerea de rezultate. In calitatea sa de auditor independent, Curtea a validat conturile pe 2013 ale Uniunii Europene, dar subliniaza faptul ca gestiunea cheltuielilor UE inca nu este suficient de buna la nivel global - nici la nivelul UE, nici la nivelul statelor membre.

Curtea afirma ca, in perioada de programare 2007-2013, s-a acordat prioritate cheltuirii fondurilor (pe baza principiului „tot ce nu este cheltuit se pierde”), mai degraba decat obtinerii unor rezultate corespunzatoare. De exemplu, alegerea proiectelor care sa beneficieze de finantare din partea UE s-a axat, in primul rand, pe necesitatea de a cheltui fondurile UE disponibile, in al doilea rand pe obligatia respectarii normelor si numai in al treilea rand – si intr-o masura limitata – pe obtinerea rezultatelor si a impactului scontat.

Presedintele Curtii, Vítor Caldeira, a afirmat: „De acum inainte, fondurile UE vor trebui sa fie gestionate si controlate cu mai mare grija. CE si statele membre trebuie sa fie mai atente la modul in care cheltuie banii contribuabililor europeni. Avem nevoie de mai multe stimulente pentru a imbunatati performanta si pentru a obtine un bun raport costuri-beneficii, precum si de previziuni pe termen lung mai bune pentru a se garanta ca exista fonduri suficiente pentru cheltuielile planificate de Europa. Simpla respectare a procedurii obisnuite nu va mai fi suficienta.”

In Raportul sau anual privind exercitiul 2013, Curtea formuleaza o opinie fara rezerve referitor la fiabilitatea conturilor UE. De asemenea, aceasta concluzioneaza ca colectarea veniturilor UE nu este afectata de eroare. Totusi, in ceea ce priveste cheltuielile UE, rata de eroare estimata este de 4,7 % (in comparatie cu 4,8 % in 2012). Nivelul de eroare estimat de Curte nu constituie un indiciu al existentei fraudei ori al lipsei de eficienta la nivelul cheltuielilor sau al unei utilizari nejudicioase a resurselor financiare. El constituie o estimare a sumelor care nu ar fi trebuit sa fie platite din bugetul UE deoarece fondurile in cauza nu au fost utilizate in conformitate cu normele UE. Printre erorile obisnuite se numara efectuarea de plati catre o societate comerciala declarata IMM, care, de fapt, este detinuta de o companie mare sau realizarea unui act aditional pentru lucrari suplimentare la un contract existent de achizitii publice, fara a mai oferi si altor ofertanti posibilitatea de a prezenta oferte.

Majoritatea erorilor au survenit in domenii de cheltuieli in care gestiunea este partajata intre statele membre si Comisia Europeana. Cele doua domenii de cheltuieli care au fost cele mai expuse la erori au fost, din nou, grupul de politici Politica regionala, transporturi si energie (cu o rata de eroare estimata de 6,9 %) si grupul de politici Dezvoltare rurala, mediu, pescuit si sanatate (cu o rata de eroare estimata de 6,7 %). In domeniile in care gestiunea este partajata, rata de eroare estimata a fost de 5,2 %, in comparatie cu 3,7 % in cazul programelor de cheltuieli gestionate in mod direct de catre Comisie. Rata de eroare estimata pentru cheltuielile administrative proprii ale UE este de 1 %.

Descarca Raportul anual referitor la executia bugetului

Sursa: Curtea de Conturi Europeana

Vizualizări: 86