Ești membru? Cont nou / Autentificare
Ştiri

Comisia propune modernizarea a 300 de porturi maritime cheie

Comisia Europeana a lansat o noua initiativa de imbunatatire a operatiunilor portuare si a conexiunilor de transport ulterior in 319 porturi maritime cheie de-a lungul coastelor Europei. Orientarile si modificarile legislative propuse vor ajuta operatorii portuari sa isi modernizeze serviciile si instalatiile, conferindu-le totodata mai multa autonomie financiara.

74 % din marfurile care intra pe teritoriul UE sau il parasesc utilizeaza calea maritima, insa o cincime din aceasta cantitate trece in prezent doar prin trei porturi: Rotterdam, Hamburg si Anvers. Acest dezechilibru intre performantele porturilor duce la congestionare si la costuri suplimentare pentru expeditori, operatori de transport si consumatori. Noile propuneri ar putea genera, pana in 2030, economii de pana la 10 miliarde EUR pentru industria europeana si ar putea contribui la dezvoltarea unor legaturi maritime noi pe distante scurte.

Vicepresedintele Siim Kallas, comisarul european pentru mobilitate si transporturi, a declarat: „Porturile noastre maritime reprezinta puncte de trecere vitale care leaga coridoarele noastre de transport de restul lumii. Dispunem deja de unele dintre cele mai bune instalatii portuare din lume si trebuie sa le mentinem la acest nivel. Insa ne confruntam cu provocari majore in ceea ce priveste congestionarea, cresterea traficului si investitiile. Mai multe dintre porturile noastre trebuie sa atinga aceste standarde ridicate. Propunerile de astazi vor aduce serviciile portuare ale Europei in secolul al XXI-lea, vor contribui la atragerea investitiilor si vor permite crearea de locuri de munca acolo unde este cea mai mare nevoie de ele.”

Porturi mai eficiente

Comisia propune proceduri mai transparente si mai deschise pentru desemnarea furnizorilor de servicii portuare. Vor exista norme pentru a preveni posibile abuzuri de pret de catre operatori cu drepturi exclusive. Pentru a asigura o focalizare mai puternica pe clienti, propunerea introduce un comitet consultativ al utilizatorilor porturilor. Detaliile vor fi stabilite in functie de circumstantele locale, astfel incat comunitatile portuare locale sa poata beneficia de o mai buna coordonare si de un mediu de afaceri mai sanatos.

Pentru a spori si mai mult eficienta, Comisia va prezenta propuneri pentru reducerea birocratiei si a formalitatilor administrative in porturi inainte de sosirea verii (asa-numitele propuneri referitoare la „Centura albastra”).

Conexiuni mai bune cu hinterlandul

Finantarea din partea UE in cadrul mecanismului „Conectarea Europei” se va axa acum pe proiectele destinate porturilor identificate printre domeniile prioritare de finantare in asa-numitele planuri de coridor TEN-T si pe conexiunile porturilor cu reteaua feroviara, cu cea a cailor navigabile interioare si cu cea rutiera. Porturile vor fi incurajate sa joace un rol activ in acest proces, spre exemplu prin furnizarea de informatii privind fluxurile de trafic.

Investitii: un cadru financiar flexibil, bazat pe un model comercial

Propunerea extinde libertatea porturilor de a percepe taxe de utilizare a infrastructurii si sporeste transparenta modului de stabilire a taxelor si a utilizarii finantarii publice. Autoritatile portuare sunt intr-adevar cele mai in masura sa identifice nevoile utilizatorilor si sa stabileasca taxele. In acelasi timp, o mai mare transparenta va asigura fonduri publice fara a denatura in mod nejustificat concurenta si va contribui la atragerea investitorilor privati. De asemenea, porturile vor putea reduce taxele pentru navele cu o mai buna performanta de mediu.

Dialogul social

Incepand cu luna iunie anul acesta, Comisia va crea un „Comitet de dialog social pentru porturi”, cu scopul de a permite angajatilor si angajatorilor sa dezbata chestiuni legate de activitatile portuare si sa cada de acord asupra acestora. Comisia va oferi un sprijin tehnic si administrativ pentru lucrarile acestui comitet si va evalua in 2016 progresele inregistrate.
Fiind constienta de provocarile particulare cu care se confrunta porturile, aceasta va fi prima data cand Comisia creeaza legislatie sectoriala specifica in acest domeniu. Pana acum, porturile au fost reglementate prin legislatia generala a UE privind libertatea de stabilire si normele in materie de concurenta.

In Europa exista, in total, 1 200 de porturi maritime. Prezenta propunere vizeaza cele 319 porturi europene cheie care, impreuna, pot crea o veritabila retea portuara europeana, capabila sa sprijine piata interna a Europei. Aceste 319 porturi sunt deja considerate prioritare in cadrul propunerilor Comisiei privind reteaua transeuropeana de transport (TEN-T) – 83 de porturi in reteaua centrala si 236 in reteaua globala.

Etapele urmatoare

Initiativa face parte din actiunea cheie referitoare la transportul maritim anuntata in Actul privind piata unica II, adoptat de Comisie in octombrie 2012. Ea completeaza alte initiative ale Comisiei, precum viitoarea directiva privind atribuirea contractelor de concesiune (care se va aplica concesiunilor portuare in ceea ce priveste manipularea incarcaturii si terminalele pentru pasageri), vizand stabilirea de proceduri comune si introducerea unui grad mai ridicat de transparenta, pentru a asigura acordarea concesiunilor intr-un mod nediscriminatoriu.

Aceasta initiativa cuprinde o comunicare care reexamineaza politica portuara europeana si anunta opt actiuni ale Comisiei, precum si o propunere legislativa bine directionata, adresata Parlamentului European si Consiliului, ce urmareste introducerea noilor dispozitii legislative necesare pentru realizarea politicii si a obiectivelor.

Propunerea trebuie sa fie aprobata de Parlamentul European si de statele membre inainte de a fi adoptata in cadrul procedurii legislative obisnuite.

Sursa: Reprezentanta Comisiei Europene

Vizualizări: 84