Ești membru? Cont nou / Autentificare
Ştiri

Comisia Europeana: Este necesara acordarea unei atentii sporite formarii in scoala a competentelor IT si antreprenoriale ale tinerilor

Conform unui nou raport al Comisiei Europene, formarea competentelor IT, antreprenoriale si cetatenesti detine un rol fundamental in pregatirea tinerilor pentru piata actuala a muncii, dar, in general, scolile nu acorda suficienta atentie acestor competente transversale, fata de competentele de baza in domeniul alfabetizarii, al matematicii si al stiintelor. Problema este partial generata de dificultatile de evaluare. De exemplu, numai in 11 tari europene [Belgia (comunitatea flamanda), Bulgaria, Estonia, Finlanda, Franta, Irlanda, Letonia, Lituania, Malta, Polonia si Slovenia] exista proceduri standardizate de evaluare a aptitudinilor cetatenesti, care au drept obiectiv dezvoltarea gandirii critice si a participarii active in scoala si societate.

Acest tip de testare este complet inexistent pentru competentele IT si antreprenoriale in oricare dintre cele 31 de tari care au participat la sondaj (cele 27 de state membre ale UE, Croatia, Islanda, Norvegia si Turcia). Raportul subliniaza, de asemenea, progresele inregistrate in formarea a sase dintre cele opt competente-cheie definite la nivelul UE pentru invatarea pe tot parcursul vietii sub forma de cunostinte, abilitati si atitudini.

„Numai prin dotarea copiilor si a tinerilor cu competentele necesare, inclusiv cu competente transversale, vom asigura mijloacele prin care Uniunea Europeana va putea sa ramana competitiva si sa valorifice oportunitatile economiei bazate pe cunoastere”, a afirmat Androulla Vassiliou, comisarul european pentru educatie, cultura, multilingvism si tineret. „Acest studiu ne indica aspectele care ar putea fi ameliorate si, cel mai important, masurile care trebuie luate pentru a crea mai multe oportunitati pentru tineri. Reorganizarea sistemelor de invatamant, o initiativa de politica pe care o voi lansa maine, va contura propuneri concrete in acest sens.”

Competentele transversale sunt, in general, formate in cadrul altor discipline, iar programele nationale din majoritatea tarilor acopera domeniile IT, antreprenoriat si cetatenie. Dar aceasta situatie nu este generalizata. In noua tari [Germania, Tarile de Jos, Italia, Grecia, Romania, Irlanda, Danemarca, Belgia (comunitatea flamanda) si Croatia] educatia antreprenoriala nu este acoperita in mod explicit in ciclul primar, in timp ce competentele digitale sunt abordate in toate scolile primare, cu exceptia celor din Croatia.

In mod surprinzator, formarea competentelor digitale in cadrul unor discipline precum stiintele, matematica si limbile straine este inca un lucru neobisnuit in scoli. Raportul de fata arata ca integrarea formarii IT, antreprenoriale sau cetatenesti in disciplinele de baza poate atrage necesitatea ca scolile sa isi modifice sistemele de predare, precum si sa stabileasca obiective in materie de invatare si unele metode adecvate de evaluare.

Raportul furnizeaza dovezi analitice pentru factorii de decizie si sprijina abordarea noii strategii a Comisiei Europene, „Reorganizarea sistemelor de invatamant”, care va fi adoptata maine (20 noiembrie). In cadrul acesteia sunt conturate masurile pe care statele membre trebuie sa le adopte pentru a asigura crearea, prin intermediul sistemelor de invatamant si formare, a competentelor necesare in mediul de lucru modern.

Context

In 2006, la nivelul UE au fost definite opt competente-cheiepentru invatarea pe tot parcursul vietii sub forma de cunostinte, abilitati si atitudini. Acestea sunt: comunicarea in limba materna; comunicarea in limbi straine; competenta matematica si competente de baza privind stiinta si tehnologia; competenta digitala; competente sociale si civice; spiritul de initiativa si cel antreprenorial; capacitatea de a asimila tehnici de invatare; constiinta si expresia culturala.

Aceste competente sunt fundamentale intr-o societate bazata pe cunoastere, astfel incat sa se acopere nevoile aferente pietei muncii, coeziunii sociale si cetateniei active. Obiectivul urmarit este sa se asigure un nivel mai mare de flexibilitate si adaptabilitate, satisfactie si motivare. Raportul contureaza progresele necesare in formarea acestor competente si sugereaza masuri pentru a asigura adaptarea furnizorilor de activitati de educatie si formare la dinamica cerintelor in materie de competente. Nici capacitatea de a asimila tehnici de invatare si nici constiinta si expresia culturala nu au facut obiectul raportului.

Raportul compileaza informatii din sapte rapoarte recente din reteaua Eurydice si acopera invatamantul general obligatoriu si secundar in cele 31 de tari europene participante. Anul de referinta este 2011-2012.

Raportul este elaborat la solicitarea Comisiei de catre reteaua Eurydice, care cuprinde 38 de unitati nationale situate in 34 de tari (statele membre ale UE, Croatia, Elvetia, Islanda, Liechtenstein, Norvegia, Serbia si Turcia). Reteaua Eurydice este coordonata si administrata de Agentia Executiva pentru Educatie, Audiovizual si Cultura a UE.

Sursa: Comisia Europeana

Vizualizări: 98