La inceputul lunii august, autoritatile romane au primit raportul oficial al Comisiei Europeane privind principalele concluzii ale auditului efectuat la nivelul POSDRU in perioada aprilie-mai a acestui an.
Raportul de audit semnaleaza o serie de probleme in functionarea sistemului de management si control al programului, cele mai importante fiind legate de procesul de evaluare si selectie a proiectelor, verificarile de management si utilizarea ineficienta a resurselor financiare in cadrul proiectelor.
Astfel, in ceea ce priveste evaluarea si selectia proiectelor, CE concluzioneaza ca procesul prezinta deficiente sistemice si nu asigura accesul la finantare al proiectelor de un nivel calitativ ridicat, fiind aprobate proiecte cu bugete si achizitii nejustificate si salarii disproportionate.
De asemenea, metodologia aplicata pentru esantionarea documentelor justificative a generat, in opinia Comisiei, deficiente in verificarile proiectelor, controalele efectuate neputand sa acopere in profunzime realitatea si calitatea acestora, precum si riscul de dubla finantare.
O alta problema mentionata este aceea a nerespectarii principiului bunei gestiuni financiare, mai multe proiecte verificate de CE prezentand costuri excesive pentru resursele umane, disproportionate in raport cu activitatile indeplinite si rezultatele obtinute.
Autoritatile romane au termen pana pe 6 octombrie pentru a pune in aplicare recomandarile formulate de Comisia Europeana, iar AM-ul a initiat deja o serie de masuri in acest sens, facute publice in cadrul unei conferinte de presa organizate, ieri, la Bucuresti.
Printre actiunile deja intreprinse se numara: