Ești membru? Cont nou / Autentificare

Fisa Proiect POIM 11.2 Producție energie verde pentru comerț - Autorități publice

Beneficiari eligibili

  • Autoritate publică locală

Informații despre Apel

Programul Operaţional Infrastructură Mare 2014-2020

Axa Prioritară 11: Măsuri de îmbunătățire a eficienței energetice și stimularea utilizării energiei regenerabile

Obiectivul Specific 11.2: Utilizarea energiei din surse regenerabile la nivelul autorităților publice locale

Apel de proiecte IMM RECOVER - Măsuri pentru sprijinirea investiţiilor în capacităţi de producere energie din surse regenerabile pentru comercializare la nivelul autorităților publice locale

 

Obiectiv

Principalul rezultat urmărit este:

• Asigurarea diversificării surselor de energie din piață prin comercializarea energiei din surse regenerabile produsă de către autoritățile publice locale.

Acest rezultat va contribui şi la:

• creşterea ponderii energiei regenerabile în totalul consumului de energie primară, ca rezultat al investiţiilor de creştere a puterii instalate de producere a energiei electrice şi termice din resurse regenerabile mai puţin exploatate.

• reducerea emisiilor de carbon în atmosferă generate de sectorul energetic prin înlocuirea unei părţi din cantitatea de combustibili fosili consumaţi în fiecare an (cărbune, gaz natural).

Prezentul ghid apel de proiecte se aplică pentru proiectele care propun ca acțiuni investiții în echipamente, utilaje, dotări specifice necesare pentru obținerea de energie din surse regenerabile (cu excepția biomasei), destinată comercializării (atât instalaţiil noi de producere a energiei din surse regenerabile de energie, cât și reabilitării unor instalații existente). 

Nu se acordă finanțare pentru instalațiile de cogenerare/trigenerare.

În categoria surselor de energie regenerabile se încadrează utilizarea următoarelor surse: eoliană, solară, aerotermală, geotermală, hidrotermală, energie hidraulică și biogaz. - surse de energie regenerabile (SER)

Alocarea indicativă pentru apelul lansat

Bugetul alocat apelului de proiecte este împărțit după cum urmează:

Acțiune Alocare netă POIM (euro) Buget limită apel (euro) Buget limită contractare (euro)*
Producție din SER pentru comercializare 250.000.000 250.000.000 250.000.000
Total 250.000.000 250.000.000 250.000.000

 

Valoarea minimă şi maximă a proiectului, rata de cofinanţare

Pentru proiectele finanțate prin Obiectivul Specific 11.2: Utilizarea energiei din surse regenerabile la nivelul autorităților administrației publice locale contribuţia publică este asigurată în proporţie de 100% din care 85% din Fondul de Coeziune și 15% de la Bugetul de Stat

Valoarea minimă este de 5.000.000 euro și maximă de 15.000.000 euro.

Cursul valutar la care se va calcula încadrarea în respectivele valori minime și maxime este cursul inforeuro din luna octombrie 2022, respectiv 1 euro = 4,9481 lei.

Finanțarea nerambursabilă maximă acordată pentru un proiect de investiții este de 45% din costurile eligibile, pentru proiecte de investiţii în capacităţi de producere de energie din SRE cu excepția biomasei.

Diferența până la valoarea totală a proiectului se acoperă de către beneficiar.

Ajutoarele de stat în cadrul prezentului apel se acordă exclusiv pentru capacități nou instalate sau renovate, iar valoarea ajutorului este independentă de rezultat.

Schema de ajutor de stat se aplică numai ajutoarelor care au efect stimulativ.

Pentru acelaşi beneficiar şi aceleaşi cheltuieli eligibile, ajutorul de stat pentru investiţii acordat prin schema de ajutor de stat nu se poate cumula cu niciun alt ajutor de stat de investiţii acordat, inclusiv de minimis.

În cadrul acestui Obiectiv Specific nu se acordă prefinanţare.

Condiții de eligibilitate

Solicitanţii trebuie să îndeplinească următoarele condiţii de natură instituţională, legală şi financiară:

1. Solicitantul este Unitate Administrativ Teritorială, definită conform prevederilor OUG nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare: unități administrativ teritoriale comună, oraș municipiu, minicipiu reședință de județ,

2. Domenii excluse de la finanțare pentru apelul de proiecte lansat prin prezentul ghid:

 a) sectoarele şi domeniile prevăzute la art. 1 alin. (3) din Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piața internă în aplicarea art. 107 şi 108 din tratat.

b) dezafectarea sau construirea de centrale nucleare;

c) investițiile care vizează o reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră din activitățile enumerate la anexa I la Directiva 2003/87/CE;

d) investițiile în sectorul locuințelor, cu excepția celor legate de promovarea eficienței energetice sau a utilizării energiei din surse regenerabile;

e) fabricarea, prelucrarea și comercializarea tutunului și a produselor din tutun;

f) întreprinderile aflate în dificultate, astfel cum sunt definite în Regulamentul 651/2014, art. 2, punctul 18;

g) investițiile în infrastructura aeroportuară, cu excepția celor legate de protecția mediului sau a celor însoțite de investițiile necesare pentru atenuarea ori reducerea impactului negativ al acestei infrastructuri asupra mediului; 

h) pentru instalaţiile hidroelectrice care nu respectă Directiva 2000/60/CE a Parlamentului European;

i) activitățile de investiții imobiliare, consultanța, asistența tehnică și a activităților listate în Anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 780/2006, cu modificările și completările ulterioare.

3. Solicitantul se angajează să asigure sustenabilitatea proiectului, respectiv să asigure desfășurarea activității operaționale curente și să mențină parametrii energetici specifici la care s-au angajat pentru o perioadă de minimum 5 ani după expirarea duratei de implementare a proiectului;

4. Solicitantul dispune de cofinanțare proprie a proiectului, stabilită în conformitate cu prevederile legale privind ajutorul de stat, respectiv prevederile legale ale cadrului financiar multianual 2014—2020, după caz.

5. Solicitantul nu se află în dificultate, în conformitate cu prevederile art. 2 pct. 18 din Regulamentul (UE) nr. 651/2014, cu modificările și completările ulterioare;

6. Solicitantul nu face obiectul unui ordin de recuperare neexecutat în urma unei decizii anterioare a Consiliului Concurenței sau a Comisiei Europene, prin care un ajutor de stat a fost declarat ilegal și incompatibil cu piața internă;             

7. Solicitantul și-a îndeplinit obligațiile de plată a impozitelor, taxelor și contribuțiilor de asigurări sociale către bugetele componente ale bugetului general consolidat, înclusiv către bugetele locale; 

8. Solicitantul nu este în stare de faliment, lichidare, are afacerile conduse de un administrator judiciar sau activitățile lor comerciale sunt suspendate ori fac obiectul unui aranjament cu creditorii sau sunt într-o situație similară cu cele anterioare, reglementată prin lege, ori fac obiectul unei proceduri legale pentru declararea lor în stare de faliment, lichidare, conducerea afacerilor de un administrator judiciar;

9. Reprezentantul legal si/sau solicitantul nu a fost condamnat printr-o hotărâre judecătorească definitivă, pentru un delict legat de conduita sa profesională, pentru fraudă, corupție, participare la o organizație criminală sau la orice alte activități ilegale în detrimentul intereselor financiare ale Uniunii Europene       

10. Solicitantul demonstrează capacitate de management de proiect și capacitate tehnică pentru susținerea activităților proiectului, prin informații privind personalul angajat implicat în implementarea proiectului/ privind externalizarea serviciului de management al proiectului.

11. Solicitantul demonstrează capacitatea financiară pentru implementarea proiectului și dispune de contribuția proprie a proiectului stabilită în conformitate cu prevederile legale privind ajutorul de stat, astfel cum vor fi cuprinse în schemele de ajutor de stat și își asumă acoperirea sumelor aferente cheltuielilor neeligibile.

12. Solicitantul nu a mai beneficiat de sprijin financiar din fonduri publice, inclusiv fonduri UE, în ultimii 5 ani pentru aceleași activități (costuri eligibile) sau nu derulează proiecte finanțate în prezent, parțial sau în totalitate, din alte surse publice, pentru aceleași activități. De asemenea, pentru același costuri eligibile, beneficiarul nu a mai solicitat finanțare din alte surse publice, inclusiv fonduri UE.

13. Solicitantul se angajează să finalizeze proiectele de investiții până la data de 31 decembrie 2023.

14. Solicitantul se angajează să prezinte dovezi privind rezonabilitatea costurilor pentru investițiile pentru care se solicită ajutor de stat;

15. Solicitantul face dovada „efectului stimulativ”, cu luarea în considerare a principiului „demarării lucrărilor”. Solicitanții vor avea în vedere justificarea efectului stimulativ al finanțării solicitate și respectarea principiului privind demararea lucrărilor în cazul proiectului propus spre finanțare.

16. Bugetul proiectului respectă indicaţiile privind încadrarea în categoriile de cheltuieli, conform Anexei 5 la prezentul ghid în conformitate cu Cererea de finanţare.

17. Proiectul respectă reglementările naţionale şi comunitare privind eligibilitatea cheltuielilor, promovarea egalităţii de şanse şi politica nediscriminatorie; dezvoltarea durabilă, tehnologia informaţiei; achiziţiile publice; informare şi publicitate; ajutorul de stat precum şi orice alte prevederi legale aplicabile fondurilor europene structurale și de investiții, dupa caz.

18. Achizitiile se deruleaza in conformitate cu prevederile legii nr. 98/2016 privind achizițiile publice, Legea 99/2016 privind achizitiile sectoriale.

19. Solicitantul demonstrează dreptul de proprietate/superficie/administrație/titular al unui drept de folosință/concesionar pentru locația în care se implementează proiectul și/sau este proprietar/comodatar/titular ai dreptului de folosință pentru utilajele care asigură implementarea proiectului, însoțite de actul de dobândire a proprietății, contract de concesiune, actul care atestă proprietatea/folosința/concesiunea/comodat, după caz, valabile pe toată durata de implementare a proiectului și o perioadă de minimum 5 ani după expirarea duratei de implementare.

20. Solicitantul prezintă o analiză energetică respectând formatul din anexă, realizată de către proiectant cu experiență în sisteme de producție de energie regenerabilă, care conține indicatorii specifici energetici inițiali și previzionați, care reprezintă ținte minime de îndeplinit de către beneficiari la sfârșitul perioadei de implementare a proiectului și ulterior de menținut pe o durată de minimum 5 ani după expirarea datei de implementare a proiectului. Nerealizarea indicatorilor specifici energetici de către beneficiar atrage după sine restituirea sumelor primite sub formă de finanțare nerambursabilă acordată proporțional cu gradul de nerealizare al acestora;

21. Avizul tehnic de racordare se va depune până la finalul lunii aprilie 2023.

22. În cadrul proiectului se va face o descriere a modului în care proiectul respectă legislaţia (acte normative, politici publice) în domeniul egalităţii de şanse şi dezvoltării durabile. Proiectul va promova dezvoltarea durabilă, în primul rând, prin finanţare unor activităţi orientate direct spre susţinerea acesteia, urmărind în principal protecţia mediului, utilizarea eficientă a resurselor, atenuarea şi adaptarea la schimbările climatice, biodiversitatea, rezistenţa în faţa dezastrelor, prevenirea şi gestionarea riscurilor.

23. Contractele de finanţare reprezintă contracte de adeziune, cu clauze prestabilite ce nu pot face obiectul negocierilor dintre părţi.

Activități finanțate

Se vor finanța următoarele tipuri de proiecte:

  • Realizarea și/ sau modernizarea capacităţilor de producţie a energiei electrice și/sau termice din surse regenerabile de energie pentru comercializare, cu excepția biomasei.

Prin acest apel nu se acordă finanțare pentru instalațiile de cogenerare/trigenerare.

Se va avea în vedere că în utilizarea resurselor şi combustibililor pentru producerea de energie trebuie să se respecte prevederile legale privind utilizarea surselor regenerabile.

Investițiile finanțate prin măsurile de producere a energiei din surse regenerabile în scopul comercializării sunt proprietatea publică a unităților administrativ teritoriale și se va asigura delegarea gestiunii serviciilor către operatorii de servicii publice locale, după încheierea procesului verbal de recepție la terminarea lucrărilor.

Categorii de cheltuieli eligibile/neeligibile

Sunt finanțabile investițiile în echipamente, utilaje, dotări specifice necesare pentru obținerea de energie din surse regenerabile destinate comercializării, la nivelul autorităților publice locale, încadrate pe categoriile de cheltuieli din Anexa 5 la ghid.

În categoria surselor de energie regenerabile se încadrează sursele de energie nefosile, respectiv: eoliană, solară, aerotermală, geotermală, hidrotermală, energie hidraulică, precum și alte surse de energie regenerabile definite conform art. 2 din Legea nr. 220/ 2008, cu modificările și completările ulterioare, cu excepția biomasei.

Pentru aceste investiții sunt eligibile următoarele categorii de cheltuieli:

a) cheltuieli privind dotări pentru obținerea de energie din surse regenerabile;

b) cheltuieli privind realizarea, achiziționarea, modernizarea de capacități de producție noi sau existente la momentul depunerii cererii pentru finanțare, pentru obținerea de energie din surse regenerabile;

c) cheltuielile de preluare, conectare a energiei în sistemul energetic național.

Cheltuielile generate după punerea în funcțiune a investițiilor în producerea de energie din surse regenerabile de natura cheltuielilor cu salariile, cheltuielilor cu achiziția de materii prime, materiale consumabile, reparații și mentenanță și alte asemenea categorii de cheltuieli sunt în sarcina beneficiarului și nu sunt cheltuieli eligibile. Acestea nu se vor include în bugetul proiectului.

Alte activităţi decât cele de mai sus pot fi considerate eligibile numai dacă solicitantul dovedeşte faptul că sunt absolut necesare pentru implementarea proiectului și pot fi încadrate în categoriile de cheltuieli specificate la art. 25, lit. a), b) si d) din OUG nr. 112/2022, cu modificările și completările ulterioare.

Cheltuielile privind informarea, publicitatea și auditul financiar sunt obligatorii, dar neeligibile.

 

Cheltuieli neeligibile

Cheltuielile aferente activităților cu caracter general nu sunt eligibile și anume:

- Pregătirea proiectului (elaborarea documentației tehnico-economice, documentațiilor de atribuire, obținerea avizelor, autorizațiilor, actelor de reglementare în domeniul protecției mediului etc.).

- Managementul proiectului (personal propriu sau servicii externalizate);

- Auditul financiar;

- Informarea și publicitatea proiectului.

Beneficiarii vor trebui să aplice cel puţin măsurile minime obligatorii din cadrul Manualului de Identitate Vizuală pentru Instrumente Structurale 2014-2020, adaptate din punct de vedere al valorii, frecvenţei şi complexităţii, în funcţie de specificitatea proiectului gestionat de beneficiar.

În cadrul OS 11.2, nu sunt eligibile următoarele tipuri de cheltuieli (în conformitate cu prevederile Art. 13, lit. h din HG nr. 399/2015):

• cheltuieli aferente contribuției în natură

• cheltuieli cu amortizarea

• cheltuieli cu achiziția imobilelor deja construite

• cheltuieli de leasing

• cheltuieli cu închirierea, altele decât cele prevăzute la cheltuielile generale de administrație

• cheltuieli cu achiziția de mijloace de transport

• cheltuieli generale de administrație

• dobânda debitoare cu excepţia celor referitoare la granturi acordate sub forma unei subvenţii pentru dobândă sau pentru comisioane de garantare

• alte comisioane aferente creditelor

• achiziţia de echipamente second-hand

•  amenzi, penalităţi şi cheltuieli de judecată și arbitraj

• costurile pentru operarea obiectivelor de investiţii

• cheltuielile efectuate pentru obiective de investiţii executate în regie proprie

• cheltuielile cu activităţi legate de realizarea auditului energetic (solicitat conform Legii nr. 121/2014)

Pentru proiectele promovate în cadrul apelurilor de proiecte lansate prin prezentul ghid, cheltuiala aferentă TVA nu este eligibilă.

Criterii de selecție, evaluare

Procesul de evaluare și selecție a proiectelor se va realiza prin intermediul platformei IMM Recover iar ulterior se vor desfășura verificări la nivelul direcțiilor de specialitate din cadrul Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene, pe baza datelor/documentelor încărcate de solicitant în IMM Recover/MySMIS.

IMM Recover va asigura evaluarea cererilor de finanțare pe baza datelor introduse de către solicitanți în sistem. IMM Recover va realiza atât o verificare administrativă și de eligibilitate cât și o evaluare tehnico economică, conform anexei 3.1 la prezentul ghid, astfel:

­ o verificare administrativă și de eligibilitate prin conexiune la bazele de date ale ANAF, ONRC etc,

­ o evaluare tehnico economică prin calcularea punctajelor aferente criteriilor stabilite prin prezentul ghid, pe baza datelor introduse de solicitant în aplicație.

Evaluarea și selecția proiectelor se realizează prin intermediul platformei IMM-Recover, iar proiectele care întrunesc un punctaj de minim 50 de puncte, prin aplicarea criteriilor din Anexa 3.1, sunt selectate spre finanțare în ordinea descrescătoare a punctajelor și în limita bugetului pentru fiecare apel de proiecte lansat prin prezentul ghid.

La punctaje egale, departajarea se face în funcție de punctajul obținut la criteriul C1) din Anexa 2 la OUG 112/2022, cu modificările și completările ulterioare.

Pragul de calitate pe care fiecare proiect trebuie să îl întrunească pentru acordarea finanțării nerambursabile este minim 50 de puncte.

Depunerea proiectelor

Apelul de proiecte lansat prin prezentul ghid este apel de proiecte competitiv, cu termen limită de depunere, in limita bugetului alocat.

Dată şi oră începere depunere de proiecte: 24.11.2022, ora 17.00

Dată şi oră închidere depunere de proiecte: 06.12.2022 ora 17.00

AM POIM poate prelungi termenul de depunere în funcție de solicitările primite sau alte considerente.

Cererile de finanțare se vor depune prin aplicația electronică IMM Recover, cu toate anexele solicitate prin prezentul ghid. 

 Documentele se anexează consolidat în format pdf, asumat de solicitant cu semnătură electronică extinsă.

Ghidul finanțării

Descarcă Ghidul Solicitantului

Căutați finanțare europeană

Finanțare inactivă
Perioadă de depunere proiect:

21 noiembrie 2022 - 31 decembrie 2022

Sursa de finanțare
Programul Operațional:

Programul Operațional Infrastructură Mare

Axa prioritară:

Axa Prioritară 11: Măsuri de îmbunătățire a eficienței energetice și stimularea utilizării energiei regenerabile

Vrei finanțare? Te ajutăm să iei legătura cu experții! Trimite-le un e-mail!

Cere ofertă de consultanță
Știri recente
Azi, 11 mai 2024
Ieri, 10 mai 2024