Programul Regional Vest 2021 – 2027 (PRV)
Prioritatea 1 - O regiune competitivă prin inovare, digitalizare și întreprinderi dinamice
Obiectiv specific RSO1.3 Intensificarea creșterii sustenabile și creșterea competitivității IMM-urilor și crearea de locuri de muncă în cadrul IMM-urilor, inclusiv prin investiții productive
Intervenția regională 1.3.A - Sprijin pentru microîntreprinderi
Apelul de proiecte nr. 2- PRV/1.3.A/2 Microintreprinderi servicii urban
Acest apel de proiecte se aplică investițiilor realizate în cele patru județe din regiunea Vest, respectiv: Timiș, Arad, Caraș - Severin și Hunedoarea, din mediu urban sau în stațiunile turistice atestate din Regiunea Vest.
Ca urmare a implementării proiectelor, se urmărește îmbunătățirea productivității și competitivității microîntreprinderilor, inclusiv prin sprijinirea fluxurilor operaționale și a utilizării eficiente a resurselor în microîntreprinderi, prin introducerea de metode noi sau avansate de furnizare a serviciilor, utilizarea de tehnologii sustenabile, contracararea efectelor schimbărilor climatice, transformarea verde și digitală, în vederea dezvoltării întregului sistem regional de prestări servicii.
Prezentul apel este coordonat de către Agenția pentru Dezvoltare Regională Vest (ADR Vest), Timișoara în calitate de Autoritate de Management pentru PRV (AM PRV) www.vest.ro
Solicitanții eligibili pot fi: societate constituită în baza Legii nr. 31/1990 sau societate cooperativă constituită în baza Legii nr. 1/2005, sau care funcționează în baza OUG nr. 6/2011 cu modificările și completările ulterioare.
Sediul social al solicitantului de finanțare este situat în Regiunea Vest sau acesta deține un sediu secundar/punct de lucru în Regiunea Vest înregistrat cel târziu la data de 31.12.2021 și locația de implementare a proiectului este în mediul urban (inclusiv localitățile componente și satele aparținătoare) sau în stațiunile turistice atestate din mediul urban sau rural din Regiunea Vest.
Se încadrează în categoria microîntreprinderilor conform prevederilor Legii nr. 346/2004 definite ca întreprinderi care au un număr mediu de salariați mai mic decât 10 și realizează o cifră de afaceri anuală netă sau dețin active totale de până la 2 mil de euro, echivalent în lei.
* Solicitantul de finanțare trebuie să se încadreze în categoria microîntreprinderilor la data depunerii cererii de finanțare, cât și la data semnării contractului de finanțare.
*** Nu sunt eligibile microîntreprinderile care au sediul social în altă regiune și nu dețin un sediu secundar/punct de lucru în Regiunea Vest înregistrat la ONRC cel târziu la data de 31.12.2021, chiar dacă locația de implementare propusă este în Regiunea Vest.
Solicitantul de finanțare nu se încadrează în categoria întreprinderilor în dificultate în anul fiscal anterior depunerii cererii de finanțare, respectiv anul 2022.
Solicitantul de finanțare nu a avut activitatea suspendată temporar oricând în anul curent depunerii cererii de finanțare - 2023 și în anul fiscal anterior, respectiv 2022.
Solicitantul de finanțare a desfășurat activitate pe o perioadă de cel puțin un an fiscal integral anterior depunerii, respectiv a fost înființat cel târziu la data de 31.12.2021.
Solicitantul de finanțare a înregistrat profit din exploatare în anul fiscal anterior depunerii cererii de finanțare, respectiv anul 2022 (Profit exploatare>0).
Autorizarea codului CAEN eligibil vizat de investiție:
Sau
Sau
Solicitantul de finanțare trebuie să respecte una dintre cerințele de mai sus, în funcție de tipologia investiției, respectiv fie punctul 1, fie punctul 2 litera a), fie punctul 2 litera b).
Investiția propusă prin proiect vizează un singur cod CAEN care se regăsește în Anexa 19_Domenii de activitate eligibile la GSF, respectiv:
A. Exclusiv pentru proiecte de achiziții de dotări/echipamente, active necorporale și servicii:
B. Pentru proiecte care propun inclusiv lucrări de construcții/extindere (cu autorizatie) in stațiuni turistice atestate
Solicitantul de finanțare trebuie să respecte toate cerințele de mai jos:
* Nu se vor lua în calcul locurile de muncă nou create în activități suport: administrativ, contabilitate, juridic etc.
Proiectele depuse în cadrul acestui apel de proiecte trebuie să conducă la o creștere sau o menținere a productivității muncii în anul 3 de durabilitate, comparativ cu exercițiul financiar anterior depunerii cererii de finanțare.
Proiectul conduce la o creștere sau o menținere a profitabilității pe angajat în anul 3 de durabilitate, comparativ cu exercițiul financiar anterior depunerii cererii de finanțare.
Proiectul conduce la o creștere sau o menținere a cifrei de afaceri (CA) în anul 3 de durabilitate, comparativ cu exercițiul financiar anterior depunerii cererii de finanțare.
Perioada de realizare a activităţilor proiectului, după semnarea contractului de finanţare este de maxim 14 luni și nu depășește 31.12.2029.
Alocarea regională pentru prezentul apel de proiecte este de 10.000.000 euro, formată din:
*Cursul de schimb Luna august 2023: 1 euro = 4,9308 lei
Valoarea maximă eligibilă/nerambursabilă a unui proiect
Forma de sprijin acordat în cadrul apelului o reprezintă grantul nerambursabil, acordat sub forma ajutorului de minimis.
Valoarea minimă pentru asistența financiară nerambursabilă solicitată în cadrul proiectului este de 30.000 euro, echivalent în lei, iar valoarea maximă este:
Rata de cofinanțare
Județul |
Arad |
Hunedoara |
Caraș-Severin |
Timiș |
Asistență nerambursabilă maxim (%) |
83% |
90% |
90% |
76% |
Contribuția solicitantului minim (%) |
17% |
10% |
10% |
24% |
Valoarea totală a ajutoarelor de minimis acordate unei întreprinderi unice nu poate depăși suma de 200.000 euro, respectiv 100.000 euro în cazul întreprinderii unice care efectuează transport rutier de mărfuri în contul terţilor sau contra cost, pe durata a trei exerciţii financiare consecutive.
În cadrul apelului de proiecte, în scopul creșterii competitivității microîntreprinderilor pe plan regional, național și extern prin susținerea inovării și utilizarea principiilor economiei circulare, sunt sprijinite următoarele tipuri de activități eligibile:
Proiectele depuse în cadrul acestui apel de proiecte trebuie să propună inovații în materie de produs/serviciu și/sau proces și/sau marketing, după caz.
Fondurile nerambursabile vor fi acordate beneficiarilor pentru investiții, după cum urmează:
1. Echipamente tehnologice, utilaje, instalații de lucru, mobilier, echipamente informatice, birotică – activitate obligatorie
Respectiv care se regăsesc în Subgrupa 2.1 „Echipamente tehnologice (mașini, utilaje și instalații de lucru)”, cu excepția Subclaselor 2.1.20.1, 2.1.20.1.1, 2.1.20.3.1, 2.1.20.5.1, 2.1.20.6.1, Subgrupa 2.2. „Aparate și instalații de măsurare, control și reglare”, Clasa 2.3.6. Utilaje şi instalaţii de transportat şi ridicat, cu excepția Subclaselor 2.3.6.3.3, 2.3.6.6, 2.3.6.6.1, 2.3.6.7, 2.3.6.8, 2.3.6.8.1, Grupa 3 „Mobilier, aparatură birotică, sisteme de protecție a valorilor umane și materiale și alte active corporale” din HG nr. 2139/2004 care se încadrează în limita valorică aferentă mijloacelor fixe.
2. Instalații/echipamente specifice în scopul obținerii unei economii de energie
Include și sisteme care utilizează surse regenerabile, alternative de energie, în cazul în care acestea sunt destinate strict utilizării pentru investiția finanțată, în procent de maxim 10% din valoarea totală eligibilă a proiectului, de exemplu: stații de încărcare, pompe de căldură, mini-eoliene, compresoare aer, panouri și/sau sisteme fotovoltaice, panouri solare, etc.
Valoarea totală eligibilă a mijloacelor fixe care fac obiectul investiției, inclusiv valoarea instalațiilor/echipamentelor specifice în scopul obținerii unei economii de energie, trebuie să reprezinte minim 60% din valoarea totală eligibilă a proiectului.
3. Construirea/extinderea de infrastructuri multifuncționale de agrement și fitness, pentru educație fizică și sport, inclusiv infrastructuri de tratament balnear,
Se aplica doar în stațiunile turistice atestate, exclusiv pentru investițiile aferente codurilor CAEN cuprinse în cadrul punctului B al Anexei 19_Domenii de activitate eligibile, in valoare de maxim 60% din valoarea totală eligibilă a proiectului.
Spre exemplu: locuri de joacă amenajate pentru copii, terenuri de sport, piscină, spa, saună, parcuri de aventură/tematice, baze pentru tratament balnear, etc, inclusiv asigurarea utilităților generale aferente, respectiv alimentare cu apă, canalizare, alimentare cu gaze naturale, agent termic, energie electrică, telecomunicații etc.
În cazul codurilor CAEN aferente serviciilor de cazare din stațiunile turistice:
i. sunt eligibile doar investiții în infrastructuri în care se vor desfășura activități de agrement și fitness, servicii de educație fizică și sport, conexe, complementare sau auxiliare serviciilor de cazare;
ii. nu sunt eligibile investițiile în infrastructuri destinate serviciilor de cazare și servire a mesei.
4. Investiții în active necorporale
Investiții în active necorporale, exclusiv legate de funcționarea mijloacelor fixe, care se achiziționează în vederea desfășurării activității finanțate: programe informatice, utilizarea IT și a proprietății intelectuale: brevete, licențe, mărci comerciale, inclusiv elemente care conduc la digitalizarea exclusiv a activității legată de codul CAEN pentru care se solicită finanțare, eligibile în limita a maxim 10% din valoarea totală eligibilă a investiției.
5. Activități dedicate extinderii piețelor de vânzare, a gamei de produse și servicii oferite
Include și participarea la principalele canale și platforme de internaționalizare, inclusiv dezvoltarea de activități de marketing generate de codul CAEN finanțat, prin participarea solicitantului de finanțare, în calitate de expozant, la nivel național și/sau extern, în afara României, la târguri, expoziții, eligibile în limita a maxim 10% din valoarea totală eligibilă a investiției. Cheltuielile eligibile includ:
6. Activități din domeniul economiei circulare sau activități de dezvoltare de noi lanțuri de aprovizionare ecologice
7. Alte activități eligibile în cadrul proiectului
Se referă la activități aferente serviciilor de consultanță pentru elaborarea cererii de finanțare și managementul implementării proiectului, auditului financiar al proiectului, informării și publicității, precum și pentru autorizarea lucrărilor de construire: cota aferentă Casei Sociale a Constructorilor și cota aferentă Inspectoratului de Stat în Construcții.
Categoriile și plafoanele de cheltuieli eligibile aplicabile sunt detaliate în Anexa 5_Lista cheltuielilor eligibile și neeligibile.
Taxa pe valoarea adăugată nerecuperabilă aferentă cheltuielilor eligibile este eligibilă. La achizițiile din cadrul proiectului, pentru care TVA este nedeductibilă potrivit legislației naționale în domeniul fiscal taxa pe valoarea adăugată este eligibilă.
Se vor utiliza opțiuni simplificate, 5% rată forfetară din costurile directe, pentru decontarea cheltuielilor aferente consultanței, auditului, comisioanelor, cotelor, taxelor și măsurilor de comunicare și vizibilitate.
Sunt considerate neeligibile:
- cheltuielile pentru achiziţionarea de imobile/procurarea de bunuri care, conform legii, intră în categoria obiectelor de inventar;
- costuri operaţionale, de funcționare, de testare și întreținere a obiectivelor finanțate prin proiect;
- costuri administrative; chiriile și reparații, energie, combustibil și alte consumuri similare; cheltuieli administrative gospodărești; alte cheltuieli generale de administrație;
- cheltuieli financiare, respectiv prime de asigurare, taxe, comisioane, rate și dobânzi aferente creditelor; contribuția în natură, amortizarea, leasing-ul;
- cheltuielile privind achiziţia de dotări/echipamente/utilaje second-hand;
- cheltuielile cu achiziţionarea autovehiculelor și a mijloacelor de transport, aşa cum sunt ele clasificate în Subgrupa 2.3. „Mijloace de transport” din HG 2139/2004 , cu excepția clasei 2.3.6 Utilaje şi instalaţii de transportat şi ridicat;
- amenzi, penalităţi, dobânzi, cheltuieli de judecată şi cheltuieli de arbitraj;
- cheltuieli de mentenanță;
Demararea procesului de evaluare și selecție a proiectelor depuse se va face în ordinea depunerii, sub rezerva încadrării în alocare.
Etapele procesului de evaluare, selecție și contractare:
1. Conformitatea administrativă - etapă complet digitalizată, realizată în mod automat prin sistemul informatic MySMIS2021/SMIS2021+, pe baza Declarației unice;
2. Evaluarea tehnică și financiară
Criteriile de evaluare tehnică și financiară sunt detaliate și grupate în cadrul Anexei 3.1_Grila ETF
3. Contractarea proiectelor
Proiectele care nu întrunesc punctajul minim de 60 de puncte, respectiv care obțin 0 la unul din criteriile sau subcriteriile din cadrul Secțiunii I a grilei ETF, Anexa 3.1 la GSF, vor fi respinse de la finanțare.
Se includ direct în etapa de contractare proiectele care au obținut minim 80 de puncte, în ordinea depunerii.
Prezentul apel de proiecte este un apel competitiv, cu depunere la termen.
Perioada de depunere a proiectelor este din 01/11/2023, ora 08:00 până la 01/12/2023, ora 08:00.
Cererile de finanțare se vor depune exclusiv prin sistemul informatic MySMIS2021/SMIS2021+ disponibil la adresa web http://www.fonduriue.ro/MySMIS2021/SMIS2021+ doar în intervalul menționat.
01 noiembrie 2023 - 01 decembrie 2023
1. O regiune competitivă prin inovare, digitalizare și întreprinderi dinamice
Vrei finanțare? Te ajutăm să iei legătura cu experții! Trimite-le un e-mail!
Cere ofertă de consultanță