Ești membru? Cont nou / Autentificare

Fisa Proiect PR NE/2023/1/1 Modernizare microîntreprinderi

Beneficiari eligibili

  • Microîntreprindere

Informații despre apel

Programul Regional NORD-EST 2021-2027

Ghid: Investiții pentru modernizarea microîntreprinderilor- Apel 1

Apel:  PR Nord-Est/2023/1/1 Microintreprinderi

Prezentul apel de proiecte se încadrează în Obiectivul de politică 1 - O Europă mai competitivă și mai inteligentă, prin promovarea unei transformări economice inovatoare și inteligente și a conectivității TIC regionale, Prioritatea 1 - Competitivitate prin inovare și întreprinderi dinamice, Obiectiv Specific OS a (iii): Intensificarea creșterii durabile și a competitivității IMM-urilor și crearea de locuri de muncă în cadrul IMM-urilor, inclusiv prin investiții productive, Acțiunea: Investiții modernizarea pentru microîntreprinderi din Regiunea de Dezvoltare Nord-Est.

Obiectivul intervenției este de a susține creșterea competitivității microîntreprinderilor din Regiunea Nord-Est. 

Condiții de eligibilitate

Solicitanții eligibili:

1. este înregistrat ca societate comercială care se încadrează în categoria microîntreprinderilor înregistrate în Regiunea de Dezvoltare Nord Est (cu sediul social și locația de implementare), în mediul urban (inclusiv sate aparținătoare). Solicitantul trebuie să se încadreze în categoria microîntreprinderilor, atât la data solicitării finanțării (i.e. data depunerii cererii de finanțare), cât și la data acordării finanțării (i.e. data semnării contractului de finanțare).

Microîntreprindere este o societate care are mai puţin de 10 angajaţi și a cărei cifră de afaceri anuală și/sau al cărei bilanţ anual total nu depășește 2 mil EUR, echivalent în lei.

2. a desfășurat activitate pe o perioadă corespunzătoare cel puțin unui an fiscal integral;

3. nu a avut activitatea suspendată temporar oricând în anul curent depunerii cererii de finanțare și în anul fiscal anterior, cu excepția suspendării activității pe perioada stării de alertă instituită în conformitate cu prevederile legale în vigoare;

4. a înregistrat profit din exploatare (>0 lei) în anul fiscal anterior depunerii cererii de finanțare;

5. vizează unul din domeniile de activitate eligibile care se încadreaza într-una din clasele/codurile CAEN mai jos enumerate (pentru eligibilitatea codului CAEN te rugăm să consulți Anexa 5 Lista domeniilor de activitate eligibile, anexă la Ghidul Solicitantului):

  • Clasa CAEN 10 Industria alimentara
  • Clasa CAEN 13 Fabricarea produselor textile;
  • Clasa CAEN 14 Fabricarea articolelor de îmbrăcăminte;
  • Clasa CAEN 16 Prelucrarea lemnului, fabricarea produselor din lemn și plută, cu excepția mobilei; fabricarea articolelor din paie și din alte materiale vegetale împletite;
  • Clasa CAEN 17 Fabricarea hârtiei și a produselor din hârtie;
  • Clasa CAEN  18 Tipărire și reproducerea pe suporți a înregistrărilor;
  • Clasa CAEN 20 Fabricarea substanțelor și a produselor chimice;
  • Clasa CAEN 21 Fabricarea produselor farmaceutice de bază și a preparatelor farmaceutice
  • Clasa CAEN 22 Fabricarea produselor din cauciuc și mase plastice;
  • Clasa CAEN 23 Fabricarea altor produse din minerale nemetalice;
  • Clasa CAEN 24 Industria metalurgică;
  • Clasa CAEN 25 Industria construcțiilor metalice și a produselor din metal, exclusiv mașini, utilaje și instalații;
  • Clasa CAEN 26 Fabricarea calculatoarelor și a produselor electronice și optice;
  • Clasa CAEN 27 Fabricarea echipamentelor electrice;
  • Clasa CAEN 29 Fabricarea autovehiculelor de transport rutier, a remorcilor și semiremorcilor;
  • Clasa CAEN 31 Fabricarea de mobilă;
  • Clasa CAEN 32 Alte activități industriale n.c.a;
  • Clasa CAEN 37 Colectarea și epurarea apelor uzate;
  • Clasa CAEN 38 Colectarea, tratarea și eliminarea deșeurilor; activități de recuperare a materialelor reciclabile;
  • Clasa CAEN 41 Lucrări de construcţie a clădirilor rezidenţiale şi nerezidenţiale;
  • Clasa CAEN 42 Lucrări de geniu civil;
  • Clasa CAEN 43 Lucrări speciale de construcții;
  • Cod CAEN 4520 Întreţinerea şi repararea autovehiculelor;
  • Clasa CAEN 53 Activități de poștă și de curier;
  • Clasa CAEN 59 Activități de producție cinematografică, video și de programe de televiziune; înregistrări audio și activități de editare muzicală;
  • Clasa CAEN 62 Activități de servicii în tehnologia informației;
  • Clasa CAEN 63 Activități de servicii informatice;
  • Clasa CAEN 69 Activități juridice și de contabilitate;
  • Clasa CAEN 71 Activități de arhitectură și inginerie; activități de testări și analiză tehnică;
  • Clasa CAEN 73 Publicitate și activități de studiere a pieței;
  • Cod CAEN 7500 Activităţi veterinare;
  • Clasa CAEN 86 Activități referitoare la sănătatea umană;

Invetiția poate viza unul sau mai multe coduri CAEN dacă acestea se completează, dezvoltă sau se optimizează reciproc.

La depunerea cererii de finanțare codul/codurile CAEN vizat/vizate de investiție trebuie să se afle în obiectul de activitate al organizație (activitate principală sau secundară). Autorizarea codului CAEN vizat de investitie poate exista la momentul depunerii cererii de finanțare sau poate fi realizată ulterior.

6. deține drepturi de proprietate sau de utilizare asupra imobilului/imobilelor și asupra altor bunuri mobile și/sau imobile necesare, după caz, ce fac obiectul proiectului

Condiții de eligibilitate proiect

1. activitățile propuse în proiect (investiția) trebuie să vizeze domeniul/domeniile de activitate eligibil/e al/e solicitantului, ce fac obiectul proiectului;

2. locul de implementare a proiectului este situat în Regiunea Nord-Est, în mediul urban;

3. (pentru proiecte care implică execuția de lucrări de construcții, indiferent dacă se supun sau nu autorizării), proiectul propus prin cererea de finanțare nu a mai beneficiat de finanțare publică în ultimii 5 ani înainte de data depunerii cererii de finanțare, pentru același cost aferent aceluiași tip de activități (construcție/ extindere/ modernizare) realizate asupra aceleiași infrastructuri/ aceluiași segment de infrastructură și nu beneficiază de fonduri publice din alte surse de finanțare;

4. în situația în care numărul mediu de salariați, înregistrat în ultimul an fiscal încheiat înainte de depunerea cererii de finanțare, este 0, proiectul trebuie să prevadă creșterea acestuia cu cel puțin 1 salariat;

5. valoarea ajutorului de minimis solicitat nu depășește plafonul de minimis, ținând cont de regula de cumul a ajutoarelor aplicabilă întreprinderii unice;

6. contribuția proprie minimă a solicitantului la valoarea eligibilă a proiectului reprezintă minimum 10,00%.

Indicator de proiect:

- Creșterea numărului mediu de salariați - față de nivelul înregistrat în ultimul an fiscal încheiat înainte de depunerea cererii de finanțare (min 3 ani);

sau 

- Menținerea numărului mediu de salariați - cel puțin la nivelul înregistrat în ultimul an fiscal încheiat înainte de depunerea cererii de finanțare (min 3 ani);

*** În situația în care numărul mediu de salariați, înregistrat în ultimul an fiscal încheiat înainte de depunerea cererii de finanțare, este 0, solicitantul are obligația asumării creșterii acestuia cu cel puțin 1 salariat, ca urmare a implementării proiectului.

Valoarea proiectului și finanțarea acordată

Alocarea financiară pentru acest apel de proiecte este 30 milioane euro (FEDR + BS):

  • 25.5 mil. euro FEDR
  • 4.5 mil. euro de la bugetul de stat (BS)

Valoarea finanțării nerambursabile solicitată:

  • minimum 50.000 euro,
  • maximum 200.000 euro.

Cuantumul cofinanțării acordate

  • Rata de finanțare de maxim 90% din valoarea cheltuielilor eligibile (85% FEDR +15% Bugetul de Stat);
  • Contribuția solicitantului este de minim 10% din valoarea cheltuielilor eligibile.

Curs valutar utilizat -  cursul InforEuro din luna publicării ghidului, respectiv luna octombrie 2023: 1 euro= 4.9754 lei.

Activități eligibile

Activitățile eligibile aferente prezentului ghid sunt activitățile care au ca scop facilitarea creșterii și dezvoltării tehnologice a microîntreprinderilor, de tipul:
a) dezvoltarea și/sau diversificarea capacității de producție/prestări servicii;
b) implementarea de noi tehnologii, automatizare;
c) activități de marketing și branding;

1. Investiții în active corporale și necorporale. Dezvoltarea și/sau diversificarea capacității de producție/prestări servicii, implementarea de noi tehnologii, automatizare

  1. lucrări de construire/ extindere/ modernizare a spațiilor de producție/ prestare de servicii ale microîntreprinderilor, inclusiv a utilităților generale aferente (alimentare cu apă, canalizare, alimentare cu gaze naturale, agent termic, energie electrică, PSI);
  2. achiziționarea de echipamente tehnologice, utilaje, instalații de lucru, mobilier, echipamente informatice, birotică, de natura mijloacelor fixe, respectiv care se regăsesc în Subgrupa 2.1., Subgrupa 2.2., Clasa 2.3.6. sau Grupa 3 mijloacelor fixe, stabilită prin reglementările legale în vigoare la data depunerii cererii de finanțare;
  3. achiziționarea de instalații/ echipamente specifice în scopul obținerii unei economii de energie (altele decât cele de la pct. b), precum și sisteme care utilizează surse regenerabile (alternative) de energie pentru eficientizarea activităților;
  4. investiții în active necorporale: brevete, licențe, mărci comerciale, programe informatice, alte drepturi și active similare.

2. Activități de marketing și branding:

  1. activități de marketing: evaluarea pieței; dezvoltarea produselor și a serviciilor prin adaptarea acestora la cerințele și puterea de cumpărare a consumatorilor; promovarea vânzărilor; distribuția produselor/ serviciilor; analiza eficientei costurilor de marketing etc.;
  2. activități de branding: realizare strategie de brand, identitate brand, brand marketing;

Nu sunt eligibile proiectele care includ doar investiții de tipul celor menționate la punctele 1.c. și/sau 2 de mai sus și/sau realizarea de lucrări de construcție care nu se supun autorizării, conform legii (lucrări de modernizare).

Cheltuieli eligibile/neeligibile

Cheltuieli eligibile

COSTURI DIRECTE

1. Servicii

  • cheltuieli efectuate în cadrul activităților de marketing și branding.

2. Lucrări:

  • Cheltuieli pentru amenajarea terenului;
  • Cheltuieli cu amenajări pentru protecția mediului și aducerea la starea inițială;
  • Cheltuieli pentru asigurarea utilităților necesare obiectivului;
  • Construcții și instalații;
  • Cheltuieli montaj utilaje, echipamente tehnologice și funcționale;
  • Cheltuieli cu Utilaje, echipamente tehnologice și funcționale care necesită montaj;
  • Cheltuieli cu organizarea de șantier;
  • Cheltuieli diverse și neprevăzute.

3. Echipamente/Dotări/ Active corporale:

  • Cheltuieli cu dotările (utilaje, echipamente cu și fără montaj, dotări);
  • Cheltuieli cu achiziționarea de instalații/ echipamente specifice în scopul obținerii unei economii de energie, precum și sisteme care utilizează surse regenerabile/ alternative de energie.

4. Active necorporale

  • Cheltuieli pentru achiziția de active necorporale (drepturi referitoare la brevete, licențe, mărci comerciale, aplicații și programe informatice, alte drepturi și active similar, magazine vitual)

5. Taxa pe valoarea adăugată („TVA”) este eligibilă în anumite condiții: este aferentă unor cheltuieli eligibile efectuate în cadrul proiectului, nu este finanțată din alte fonduri publice (inclusiv în ceea ce privește TVA care nu va fi solicitată la rambursare conform legislaţiei naționale în domeniul fiscal).

COSTURI INDIRECTE - în limita a maximum 7% din valoarea eligibilă a costurilor directe.

  1. realizarea activităților de comunicare și vizibilitate;
  2. întocmirea rapoartelor de audit financiar;
  3. servicii de consultanță privind organizarea procedurilor de achiziție (serviciile de consultanță/asistență juridică în scopul întocmirii documentației de atribuire și/sau organizării și derulării procedurilor de atribuire a contractelor de achiziție publică);
  4. elaborarea documentației de finanțare și a serviciilor de consultanță în domeniul managementului proiectului;
  5. plata comisioanelor, cotelor, taxelor, a studiilor de teren, plata pentru (documentații suport)
  6. obținerea de avize, acorduri, autorizații;
  7. expertizare tehnică, certificarea performanței energetice și auditul energetic al clădirilor;
  8. proiectarea;
  9. plata asistenței tehnice din partea proiectantului și a diriginților de santier, etc.

Cheltuieli neeligibile

  1. cheltuielile prevăzute la art. 64 din Regulamentul (UE) 2021/1.060;
  2. costuri privind relocarea potrivit art. 66 din Regulamentul (UE) 2021/1.060;
  3. cheltuielile excluse de la finanțare potrivit art. 7 alin. (1), (4) și (5) din Regulamentul (UE) 2021/1.058 privind Fondul european de dezvoltare regionalăși Fondul de coeziune;
  4. cheltuielile privind achiziția de echipamente second-hand;
  5. amenzi, penalități, cheltuieli de judecată și cheltuieli de arbitraj;
  6. cheltuielile efectuate peste plafoanele specifice stabilite sau excluse de la finanțare prin ghidul solicitantului;
  7. cheltuieli efectuate înainte de 01.01.2021 în conformitate cu prevederile art. 63 alin (2) din Regulamentul (UE) 2021/1.060;
  8. cheltuielile realizate în cadrul operațiunilor care intră sub incidența prevederilor art. 63 alin. (6) din Regulamentul (UE) 2021/1.060;
  9. cheltuielile aferente operațiunilor care fac obiectul uneia dintre situațiile prevăzute la art. 65 alin. (1) și (2) din Regulamentul (UE) 2021/1.060, care afectează caracterul durabil al operațiunilor, devin neeligibile, proporțional cu perioada de neconformitate;
  10. contribuția în natură;
  11. cheltuieli aferente procurării obiectelor de inventar;
  12. cheltuielile cu achiziționarea autovehiculelor și a mijloacelor de transport, așa cum sunt ele clasificate în Subgrupa 2.3. „Mijloace de transport” din HG 2139/2004, indiferent de domeniul de activitate al solicitantului ori de domeniul de activitate în care se dorește realizarea investiției propuse prin proiect, cu excepția Clasei 2.3.6. ”Utilaje și instalații de transportat și ridicat”;
  13. cheltuieli care nu corespund particularităților/obiectivelor/activităților sprijinite aferente Priorității 1 a Programului Regional Nord-Est 2021-2027.

Criterii de evaluare și selecție

1. Conformitate administrativă

2. Evaluare tehnică și financiară

Reguli:

  • proiectele care ating pragul de excelență de 80 puncte vor intra automat la finanțare în ordinea depunerii.
  • proiectele care nu întrunesc un prag de calitate de minimum 50 puncte nu vor intra la finanțare.
  • proiectele care punctează 0 la unul din criteriile de selecție menționate expres în Anexa 11 - Grila de evaluare tehnica și financiara atrage respingerea proiectului, chiar dacă ating pragul de de calitate de 60 puncte.

Depunerea proiectelor

 Tipul de apel Apelul de proiecte va fi unul competitiv cu termen limită de depunere și cu următoarele reguli:

  • Termenul maxim de depunere a cererilor de finanțare - 1 lună de la data deschiderii apelului de proiecte în MySMIS2021/SMIS2021+;
  • Depunerea proiectelor va fi oprită în situația depășirii unui prag de 300% față de valoarea alocării financiare aferentă apelului de proiecte iar evaluarea se va face în limita acestui prag;

Ghidul finanțării

Descarcă Ghidul Solicitantului

Căutați finanțare europeană

Finanțare inactivă
Perioadă de depunere proiect:

24 noiembrie 2023 - 15 decembrie 2023

Sursa de finanțare
Programul Operațional:

Nord-Est

Axa prioritară:

1. O regiune mai competitivă, mai inovativă

Vrei finanțare? Te ajutăm să iei legătura cu experții! Trimite-le un e-mail!

Cere ofertă de consultanță