Ești membru? Cont nou / Autentificare

Fisa Proiect C15 I2.1, I2.2 - Dezvoltarea serviciilor de educație timpurie complementare

Beneficiari eligibili

  • Autoritate publică locală
  • ONG
  • IMM
  • Instituție publică
  • Instituție de învățământ

Informații despre apel

Pilonul VI - Politici pentru noua generație

Componenta C15: Educație

REFORMA 2: Dezvoltarea unui sistem de servicii de educație timpurie unitar, incluziv și de calitate

 INVESTIȚIA 2: Schemă de granturi pentru înființarea și operaționalizarea unui număr de 412 servicii complementare pentru grupurile dezavantajate în cele 41 de județe și în municipiul București

I2.1: Înființarea, echiparea și operaționalizarea unui număr de 412 servicii complementare pentru grupurile dezavantajate - partea de investiții

I2.2: Înființarea, echiparea și operaționalizarea unui număr de 412 servicii complementare pentru grupurile dezavantajate - partea de digitalizare

GHID “Dezvoltarea serviciilor de educație timpurie complementare”

În acest context, în vederea sprijinirii derulării unor activități educaționale, cât mai aproape de domiciliu, pentru copiii cu vârste de până la 6 ani, care nu pot frecventa în mod regulat un serviciu standard (creșă sau grădiniță), din diferite motive de natură culturală, educațională, materială sau de infrastructură (inclusiv aglomerarea serviciilor aflate în apropierea domiciliului și lipsa locurilor) se pot înființa la nivel național servicii de educație timpurie complementare.

Prin investiția PNRR I2, serviciile de educație timpurie complementare vor fi înființate, echipate și operaționalizate în localitățile izolate/defavorizate, unde serviciul standard este insuficient și poate oferi suplimentar tipuri similare de servicii educaționale, ce pot suplini nevoia identificată local, pentru a nu lăsa în afara unei intervenții educaționale specializate niciun copil.

Serviciile de educație timpurie complementare se înființează ca structuri ale unităților de învățământ preuniversitar cu personalitate juridică cu nivel preșcolar și/sau antepreșcolar, în localitățile în care nu există suficiente creșe și grădinițe, respectiv:
● în localitățile în care numărul populației școlare, inclusiv al copiilor sub 6 ani, este scăzut și nu funcționează o unitate de învățământ de nivel preșcolar/antepreșcolar cu personalitate juridică;
● în localitățile în care se înregistrează, din cauza aglomerării creșelor și a grădinițelor, un număr semnificativ de cel puțin 20 de cereri de înscriere nesoluționate și în care serviciul standard poate oferi, suplimentar, servicii de educație timpurie complementare.

În acest sens, înființarea unui serviciu complementar presupune identificarea și echiparea a minimum 2 spații/grupe, pentru a putea oferi sprijin educațional copiilor cu vârsta cuprinsă între 0 și 6 ani.

Serviciile de educație timpurie complementare se înființează ca structuri în cadrul unităților de învățământ preuniversitar cu personalitate juridică, cu grupe de nivel școlar și/sau antepreșcolar, sub formă de servicii de tip grădiniță comunitară, servicii de tip ludotecă și/sau grup de joacă, servicii care se oferă în baza unui contract educațional încheiat între părinții sau reprezentanții legali ai copiilor și conducerea unității de învățământ preuniversitar, care are ca structură serviciul de educație timpurie complementară. 

Obiectivul acestei investiții este de a crește capacitatea sistemului și calitatea serviciilor de educație timpurie, de a îmbunătăți ratele de participare, atât la nivel antepreșcolar, cât și la nivel preșcolar.

Scopul apelului

Țintele PNNR la îndeplinirea cărora vor contribui măsurile finanțate prin prezentul apel sunt următoarele:

  • 454. R2. Dezvoltarea unui sistem de servicii de educație timpurie unitar, incluziv și de calitate

Rata de participare a copiilor cu vârste cuprinse între 0 și 3 ani la serviciile de educație timpurie va crește cu 4,9 puncte procentuale. Indicatorul „participarea la îngrijirea formală a copiilor cu vârste între 0 și 3 ani” va fi extras din sondajul EU-SILC. Numărul posibil de locuri în cadrul serviciilor standard și complementare nou construite/înființate până la 31 decembrie 2025 este de aproximativ 15.000.

  • 455 R2. Dezvoltarea unui sistem de servicii de educație timpurie unitar, incluziv și de calitate

Rata de participare a copiilor cu vârste cuprinse între 3 și 6 ani la serviciile de educație timpurie va crește cu 3 puncte procentuale. Termen: 2025.

  • 458 I2. Înființarea, echiparea și operaționalizarea a cel puțin 412 servicii complementare ce vor acoperi nevoile identificate la nivel local, cu privire la oferirea de servicii educaționale pentru copiii cu vârsta de până la 6 ani, în special celor din categorii defavorizate., termen T1 2024

Serviciile complementare vor oferi sprijin educațional pentru până la 50 de copii/serviciu cu vârsta cuprinsă între 0-6 ani, fiind vizați la nivel național maximum 15,000 de copii, ca urmare a derulării proiectelor finanțate prin prezentul apel.

Rezultatul estimat în urma implementării apelului de proiecte, respectiv min. 412 servicii complementare înființate și dotate, va sprijini atingerea țintelor de program, respectiv 91% rată de înscriere pentru copiii de 3-6 ani și 19% rată de înscriere a copiilor sub 3 ani.

Implementarea investiției va fi finalizată până la 31 martie 2024.

Alocarea financiară

Alocarea financiară totală pentru acest apel de proiecte este de 103 milioane euro PNRR, fără TVA.

Valoarea maximă a unui proiect = 250.000 de euro, valoare eligibilă PNRR, fără TVA, cost unitar - 5000 euro/copil. Valoarea proiectului depinde de numărul de copii înscriși.

În cadrul unui proiect, se va urmări înființarea de servicii complementare care să deservească un efectiv de minimum 16 copii până la maximum 50 de copii.

⇒ Valorile nu includ TVA.

⇒ Sumele reprezentând TVA aferente cheltuielilor eligibile vor fi suportate de către bugetul de stat și înregistrate distinct în „Sume aferente TVA”.

Bugetul proiectului va fi exprimat în lei, la cursul Curs INFOREURO aferent lunii ianuarie 2023, 1 euro = 4.9493. Beneficiarul va utiliza acest curs pentru calcularea valorii maxime eligibile.

Bugetele proiectelor se vor utiliza pentru:

- achiziționarea de mobilier, containere echipamente și materiale necesare utilării spațiilor serviciilor complementare nou înființate

- pentru achiziționarea materialelor didactice și a hranei pentru minimum 16 copii sprijiniți (2 grupe mici) pentru o perioadă de cel puțin 12 luni în perioada de implementare

- precum și pentru servicii de informare, consiliere și sprijin pentru părinți în perioada de implementare a Proiectului.

Condiții de eligibilitate

În cadrul acestui apel, operatorii publici și privați vor putea aplica pentru finanțare, în condițiile de eligibilitate descrise mai jos, pentru înființarea, echiparea și operaționalizarea a 412 servicii complementare, în special pentru grupurile defavorizate.

În cadrul acestui apel de proiecte, solicitanții eligibili vor aplica sub forma unui parteneriat stabilit la nivel local.  Acesta va fi alcătuit, în mod obligatoriu, din următoarele părți: o autoritate publică locală și o unitate de învățământ preuniversitar acreditată cu personalitate juridică, publică sau privată.
Parteneriatul poate conține și alte instituții publice/private, conform art. 31 din HG nr. 1.604/2022, care pot face parte din rețeaua de suport profesional precum organizații nonguvernamentaleinstituții de cult, operatori economici etc., în funcție de nevoia locală.

De asemenea, pot face parte din cadrul parteneriatului și organizații neguvernamentale care se pot implica în managementul, operarea sau acoperirea totală sau parțială a activităților eligibile, conform cheltuielilor din prezentul ghid.

 Spațiile dotate în cadrul proiectului vor constitui structuri ale unității de învățământ de stat/particulare acreditate partenere, care le va administra patrimoniul, însă vor fi utilizate în comun de toate entitățile partenere din proiect, exclusiv pentru servicii de educație timpurie, inclusiv pe perioada de sustenabilitate obligatorie a proiectului.

Perioada de derulare a activităților proiectelor  începe la data intrării în vigoare a contractului de finanțare, iar achizițiile și înființarea serviciilor complementare trebuie finalizate, până cel mai târziu, la data de 31 ianuarie 2024.

Parteneriatul care solicită finanțare în cadrul investiției I2 din PNRR trebuie să demonstreze, la momentul depunerii aplicației:

⇒ existența unei strategii de dezvoltare la nivel local sau orice alt document justificativ relevant pentru prezentarea tendinței demografice a zonei, în care să fie prezentate și măsuri privind dezvoltarea serviciilor de educație timpurie, inclusiv prin varianta serviciilor complementare, pentru copiii cu vârsta de până la 6 ani, care nu beneficiază de un serviciu de educație timpurie standard;

⇒ existența a cel puțin 20 cereri ale părinților cu copii sub 6 ani nesoluționate exclusiv pentru localitățile în care se înregistrează  aglomerarea creșelor și a grădinițelor.

Se va acorda punctaj suplimentar pentru următoarele:
● 5 puncte pentru existența unui spațiu adecvat desfășurării activităților de educație timpurie, care poate fi amenajat în minimum două săli (în funcție de numărul de copii) și dotat, ulterior, conform OME nr. 4143/29.06.2022, care să aibă, de asemenea, acces la vestiar și grup sanitar.
● 15 puncte pentru proiectele care se vor implementa într-o zonă defavorizată din punct de vedere economic sau pentru grupuri vulnerabile de copii; 

În cazul în care comunitatea nu dispune de un spațiu potrivit pentru înființarea unui serviciu complementar, se pot achiziționa containere dedicate, dotate în conformitate cu standardele impuse de OME nr. 4143/29.06.2022 privind organizarea activităților specifice cu copii mici.

Eligibilitatea grupului țintă

În cadrul actualei cereri de proiecte sunt eligibile următoarele categorii de participanți:

  • Copiii cu vârste între 0-6 ani, cu precădere cei care provin din unități administrativ-teritoriale zone defavorizate din punct de vedere educațional, social, economic și geografic;
  • Părinții/reprezentanții legali/persoana în grija căreia se află copilul (bunici, rude, tutori, asistenți parentali).

În cererea de finanțare se va descrie contextul local în care se vor dezvolta serviciile complementare.
O listă orientativă poate fi consultată în Anexa 15, constituită din localitățile înscrise în tipologia comunităților „foarte sărace” și „sărace”, conform indicelui de dezvoltare umană locală dezvoltat și actualizat. 

Valoarea minimă a indicatorului de proiect care se măsoară la sfârșitul perioadei de implementare este:
Număr de copii care beneficiază timp de 12 luni, în perioada de implementare a Proiectului de serviciile complementare nou înființate = min. 16 – max. 50 de copii sprijiniți/proiect

Fiecare serviciu complementar nou trebuie să dețină minimum 2 săli, cu asigurarea mediului educațional adecvat în serviciile de educație timpurie complementarecare să fie amenajate și echipate conform OME nr. 4143/29.06.2022, astfel încât să poată fi asigurat sprijin educațional pentru minimum 16 copii, cu vârsta între 0-6 ani, atât în timpul anului școlar, cât și în perioada vacanțelor.

Sustenabilitatea proiectului reprezintă o condiție de eligibilitate stipulată în contractul de finanțare si este de minimum 3 (trei) ani de la data finalizării perioadei de implementare a Proiectului. Antepreşcolarii și preșcolarii din serviciile de educație timpurie complementare beneficiază de costul standard stabilit anual. 

Activități eligibile

Investițiile finanțate în cadrul actualului apel vizează dezvoltarea de servicii complementare care vor funcționa în spațiile oferite de comunitate sau în spații oferite de unități de învățământ de stat sau particulare. În cadrul acestor servicii complementare pot funcționa grup de joacă, grădiniță comunitară și ludoteci în care se desfășoară activități de stimulare a dezvoltării copiilor de la naștere la 6 ani.

Conform HG 1.604/2022, activitățile cu copiii din cadrul serviciilor de educație timpurie complementare se organizează pe grupe omogene sau eterogene ca vârstă. Numărul de copii la grupă este în medie de 12 copii, dar nu mai puțin de 8 și nu mai mult de 20.

Structura personalului din cadrul serviciilor de educație timpurie complementare, cu două grupe, este formată din:

a) personal didactic
    (i) 2 educatoare/profesori pentru învățământul preșcolar sau 1 educatoare și 1 educatorpuericultor;

sau
    (ii) 1 educatoare și 1 pedagog școlar/instructor animator/instructor de educație extrașcolară;

b) personal nedidactic: 1 îngrijitoare

Asigurarea personalului didactic de predare din unitățile de învățământ preuniversitar cu grupe de nivel preșcolar și/sau antepreșcolar care au înființat servicii de educație timpurie complementare se realizează cu respectarea standardelor de calitate și a legislației în vigoare, de către inspectoratul școlar în colaborare cu unitatea de învățământ respectivă.

 Activitățile eligibile sunt susținute prin următoarele tipuri de servicii:

a) servicii de educație, îngrijire, protecție și nutriție a copiilor, de tip grădiniță comunitară;
b) servicii de tip: grup de joacă și/sau ludotecă;
c) servicii de informare și consiliere a părinților, servicii de terapie logopedică și servicii de asistenta psihopedagogică oferite, după caz, de cadrele didactice din cadrul serviciului de educație timpurie complementară și de personalul specializat din cadrul Centrului Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională/centrelor județene de resurse și asistență educațională, denumite în continuare CMBRAE/CJRAE.

    i. Activitățile de învățare din cadrul unei grădinițe comunitare sunt aceleași cu cele prezente în planul de învățământ pentru nivelul antepreșcolar și/sau preșcolar, menționate în Curriculumul pentru educație timpurie în vigoare, aprobat prin ordin al ministrului educației.
     ii. Activitățile de învățare din cadrul unei ludoteci și/sau grup de joacă sunt:

a) activități și jocuri de mișcare, individuale sau în grup;
b) jocuri de socializare;
c) jocuri senzoriale, individuale sau în grup;
d) jocuri imitative, individuale sau în grup;
e) jocuri muzicale și jocuri cu text, în grup;
f) jocuri didactice și jocuri-exercițiu, individuale sau în grup;
g) jocuri individuale cu jucăria preferată;
h) activități artistico-plastice și practice, individuale sau în grup;
i) povești, lecturi după imagini și altele asemenea, desfășurate în grup;
j) rutine și tranziții.

iii. Servicii de informare, consiliere și sprijin pentru părinții/reprezentanții legali/persoana în grija căreia se află copilul, realizate de către personalul din cadrul serviciilor complementare și/sau în parteneriat cu persoanele desemnate din cadrul parteneriatului/rețeaua de suport profesional, astfel:

a. servicii de informare (cu o frecvență cel puțin bilunară):
- ex.: vizite la domiciliu de informare, discuții telefonice, întâlniri;
- ateliere și sesiuni de informare privind importanța educației timpurii;
b. consiliere și sprijin al părinților (cu o frecvență cel puțin săptămânală):

- întâlniri, ateliere și sesiuni de consiliere și sprijin familial;
c. cursuri de educație parentală (un număr de cel puțin 10 părinți/curs).
- teme privind conștientizarea importanței educației timpurii, dezvoltare a copilului, sănătate, igienă și nutriție sănătoasă.

Activitățile cu grupurile țintă din cadrul serviciilor complementare pot începe imediat după finalizarea achizițiilor și dotarea corespunzătoare a spațiilor, cu acordul ISJ-ului/ISMB-ului, după etapa de selectare a personalului didactic/didactic auxiliar.

Pe perioada derulării proiectelor, operatorii economici nu vor solicita taxe părinților pentru activitățile educaționale derulate în cadrul serviciilor de educație timpurie complementare dezvoltate.

În ceea ce privește eventualele investiții/servicii necesare implementării acestei măsuri, acestea vor fi achiziționate printr-o procedură competitivă, transparentă, nediscriminatorie și necondiționată, nefiind incidente astfel prevederile ajutorului de stat.

Cheltuieli eligibile/neeligibile

Cheltuieli eligibile

În cadrul apelului vor fi decontate următoarele tipuri de cheltuieli, în limita valorii maxime a proiectului, de 250,000 euro.

Tipurile de cheltuieli menționate sunt cu titlul de exemplu, pot fi achiziționate și alte tipuri de echipamente care sunt necesare activității didactice:

A. Cheltuieli pentru înființarea și echiparea serviciilor complementare (max. 75.000 de euro)

     A1. Cheltuieli pentru amenajarea, igienizarea și dotarea a minimum 2 săli pentru activități cu copiii, inclusiv vestiar, grup sanitar - (max. 65.000 de euro) 

     A2. Cheltuieli pentru echipamente digitale - (min. 10.000 de euro)

B. Cheltuieli pentru operaționalizarea serviciilor complementare de educație timpurie – maximum 150.000 de euro în funcție de nr. de copii înscriși și sprijiniți (cost unitar - 3000 euro/copil)

     B1. Cheltuieli pentru activitățile cu copiii, de ex. achiziționarea consumabilelor didactice și a hranei pentru min. 16 copii (max. 50) sprijiniți timp de minimum 12 luni în perioada de implementare a Proiectului, transport pentru copii etc.

C. Cheltuieli pentru servicii de informare, consiliere și sprijin pentru părinții/reprezentanții legali/persoana în grija căreia se află copilul (bunici, rude, tutori/curatori, asistenți parentali) – maximum 25.000 de euro în funcție de nr. de păriniți sprijiniți (cost unitar – 500 euro/părinte sprijinit) 

      C1. Servicii de consiliere și sprijin de tip ateliere și sesiuni pentru părinții/ reprezentanții legali/persoana în grija căreia se află copilul; servicii de educație parentală de tip ateliere și sesiuni (conștientizarea importanței educației timpurii, dezvoltare, sănătate, igienă și nutriție sănătoasă); transport pentru activitățile de informare (ex. vizitele la domiciliul familiei); cheltuieli cu consumabilele/cateringul pentru activitățile de consiliere, sprijin ori educație parentală; cheltuieli cu consumabile didactice (elemente de papetărie/birotică).

 Proiectul trebuie să prevadă minimum 3 măsuri de informare, comunicare și publicitate privind operațiunile finanțate prin proiect din Mecanismul de Redresare și Reziliență, conform prevederilor Manualului de Identitate Vizuala al PNRR (MIV). Aceste tipuri de cheltuieli sunt eligibile din PNRR, în limita plafonului bugetului maxim.

Cererile de finanțare vor conține obligatoriu toate tipurile de cheltuieli eligibile.

Elaborarea bugetului se va realiza la nivelul parteneriatului, unde se va ține cont de distribuția procentuală a activităților/cheltuielilor între parteneri, fără a fi depășite procentele de cheltuieli maxime stabilite.

 Achiziția de echipamente va include și serviciile aferente precum: asigurare, servicii de instalare, punere în funcțiune, instruirea aferentă. Echipamentele achiziționate în cadrul proiectului vor fi utilizate exclusiv pentru activitățile cu copiii în cadrul serviciilor complementare.

Cheltuielile de management/implementare proiect vor fi suportate din bugetul entităților partenere, ele nefiind eligibile în cadrul programului de finanțare PNRR, nu vor fi suportate din bugetul proiectului.

Cheltuieli neeligibile

Cheltuielile neeligibile în cadrul acestei operațiuni sunt următoarele (enumerarea nefiind exhaustivă):

  • cheltuielile cu amortizarea;
  • cheltuielile cu salariile;
  • achiziția de echipamente și mobilier second-hand;
  • amenzi, penalități și cheltuieli de judecată;
  • cheltuieli cu construcția clădirilor;
  • cheltuieli cu achiziția de mijloace de transport;
  • cheltuieli generale de administrație;
  • cheltuieli cu plata chiriilor;
  • cheltuieli pentru organizarea procedurilor de achiziții;
  • valoarea TVA aferentă cheltuielilor neeligibile;
  • cheltuieli financiare, respectiv prime de asigurare, taxe, comisioane, rata și dobânzi aferente creditelor;
  • contribuția în natură;
  • taxa de timbru verde;
  • cheltuieli de mentenanță a echipamentelor;
  • dobânzi debitoare pentru datorii/plăți restante;
  • costurile pentru operarea investiției în perioada de sustenabilitate a proiectului;
  • cheltuielile efectuate cu achizițiile în regim de leasing;

Orice alte cheltuieli considerate necesare pentru atingerea obiectivelor proiectului și care nu fac parte din lista de cheltuieli eligibile sunt considerate cheltuieli neeligibile, iar solicitantul se obligă să le suporte integral  din fonduri proprii.  

Evaluare și selecție

Evaluarea proiectelor se va realiza în 2 etape:

    I. Evaluarea eligibilității solicitanților și proiectelor:

I.1. Publicare liste inițiale cu solicitanți acceptați/solicitanți respinși cu termen pentru eventuale contestații, soluționarea eventualelor contestații.

I.2. Publicare listă solicitanți acceptați/solicitanți respinși în etapa I

    II. Evaluarea calitativă a proiectelor:

II.1. Publicare liste inițiale cu solicitanți acceptați/solicitanți respinși cu termen pentru eventuale contestații, soluționarea eventualelor contestații

II.2. Publicare listă finală solicitanți acceptați/solicitanți respinși în etapa II

Pentru fiecare proiect se vor completa două grile de evaluare:

⇒ Grila de evaluare a eligibilității solicitantului și a proiectului, prin verificarea îndeplinirii criteriilor de eligibilitate ale solicitantului și ale proiectului, în conformitate cu prevederile prezentului Ghid (Anexa 6 la prezentul Ghid);
⇒ Grila de evaluare calitativă a proiectului, prin acordarea de punctaje între 0 și valoarea maximă aferentă criteriului, însoțite de comentarii justificative (Anexa 5 la prezentul Ghid).

Proiectele vor fi admise dacă cererea de finanțare primește DA la toate criteriile conformității administrative și eligibilității și un punctaj total de peste 60 de puncte la criteriile tehnico- financiare.

Lista finală a proiectelor selectate pentru finanțarea din granturi PNRR va fi aprobată prin ordin al ministrului educației și publicată pe site-ul www.edu.ro. 

Depunerea proiectelor

 Apelul de proiecte este unul de tip competitiv, cu termen limită de depunere.

Solicitanții eligibili pot transmite online proiectele începând cu data de 08 februarie 2023, ora 09:00, până cel târziu pe 07 martie 2023, ora 23:59.

Perioada estimativă pentru semnarea contractelor de finanțare 10.04.2023-23.04.2023

În cadrul prezentului apel, proiectele se depun exclusiv online, prin sistemul informatic disponibil la adresa https://proiecte.pnrr.gov.ro/#/home  cu respectarea termenului limită de depunere.

Ghidul finanțării

Descarcă Ghidul Solicitantului

Căutați finanțare europeană

Finanțare inactivă
Perioadă de depunere proiect:

08 februarie 2023 - 07 martie 2023

Sursa de finanțare
Programul Operațional:

Planul Național de Redresare și Reziliență

Axa prioritară:

Componenta 15 - Educație

Vrei finanțare? Te ajutăm să iei legătura cu experții! Trimite-le un e-mail!

Cere ofertă de consultanță