PILONUL III. Creștere inteligentă, durabilă și favorabilă incluziunii, inclusiv coeziune economică, locuri de muncă, productivitate, competitivitate, cercetare, dezvoltare și inovare, precum și o piață internă funcțională, cu întreprinderi mici și mijlocii (IMM-uri) puternice
COMPONENTA C9. SUPORT PENTRU SECTORUL PRIVAT, CERCETARE, DEZVOLTARE ȘI INOVARE
INVESTIȚIA I3. SCHEME DE AJUTOR PENTRU SECTORUL PRIVAT
MĂSURA 1. SCHEMĂ DE MINIMIS ȘI SCHEMĂ DE AJUTOR DE STAT ÎN CONTEXTUL DIGITALIZĂRII IMM-URILOR
APEL 1 - DIGITALIZAREA IMM-URILOR - GRANT DE PÂNĂ LA 100.000 EURO PE ÎNTREPRINDERE CARE SĂ SPRIJINE IMM-URILE ÎN ADOPTAREA TEHNOLOGIILOR DIGITALE
Prezentul ghid se adresează proiectelor ce prevăd activități care au ca scop digitalizarea IMM-urilor prin utilizarea tehnologiei informației și comunicațiilor.
Instrumentul de grant de până la 100.000 euro pe întreprindere va sprijini IMM-urile în adoptarea tehnologiilor digitale cum ar fi achizițiile de hardware TIC, dezvoltarea și/sau adaptarea aplicațiilor/licențelor software, inclusiv soluțiile de automatizare a proceselor robotizate și a fluxurilor tehnologice, achiziționarea de tehnologii blockchain, achiziționarea de sisteme de inteligență artificială, învățarea automată, realitatea augmentată, realitatea virtuală, achiziționarea unui site de prezentare, achiziționarea de servicii de cloud și de internet al obiectelor, formarea personalului cu ajutorul echipamentelor IT, consiliere/analiză pentru identificarea soluțiilor tehnice de care au nevoie IMM-urile.
Obiectivul investiției I3. Scheme de ajutor pentru sectorul privat este de a sprijini digitalizarea întreprinderilor mici și mijlocii (IMM-uri), ceea ce ar putea contribui ulterior la creșterea competitivității, favorizând inovarea acestor întreprinderi și facilitând noi formule de lucru.
Această subcomponentă va aborda una dintre principalele provocări cu care se confruntă IMM-urile: presiunea de a-și adapta modelele de afaceri la realitățile digitale.
Prezentul apel este coordonat de Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene - Coordonator De Reforme și Investiții- Direcția Generală Implementare PNRR și Instrumente Financiare
ADRESĂ: Șos. Bucuresti-Ploiesti, Nr. 1–1b, Victoria Office Intrarea Str. Menuetului, Nr. 7, Sector 1, București, E-mail: contact.implementarepnrr@mfe.gov.ro
Valoarea totală alocată prezentului apel este de 347,50 milioane euro*, echivalentul în lei (cursul Inforeuro aferent lunii noiembrie 2022: 1 euro = 4.9189 lei).
Alocarea bugetului pe regiuni de dezvoltare este următoarea:
Regiune | Buget regiune (euro) | Buget regiune (lei) | Pondere |
Nord Est | 44 978 494.27 | 221 244 715.46 | 12.94% |
Sud Est | 48 153 174.18 | 236 860 648.47 | 13.86% |
Sud-Muntenia | 46 925 013.34 | 230 819 448.12 | 13.50% |
Sud-Vest Oltenia | 49 891 137.64 | 245 409 516.94 | 14.36% |
Vest | 49 752 100.56 | 244 725 607.44 | 14.32% |
Nord-Vest | 40 621 999.20 | 199 815 551.86 | 11.69% |
Centru | 41 247 666.04 | 202 893 144.48 | 11.87% |
București-Ilfov | 25 930 414.78 | 127 549 117.21 | 7.46% |
Total | 347,500,000.00 | 1,709,317,750.00 | 100% |
În cazul în care în urma activității de evaluare și selecție bugetul alocat unei/unor regiuni de dezvoltare nu este contractat, proiectele aflate pe lista de rezervă din regiunile care au epuizat alocarea prevăzută se vor ierarhiza și contracta în funcție de punctajul obținut și în limita bugetului alocat.
Valoarea maximă a ajutorului de minimis este cuprinsă între:
Rata de ajutor este de 90% din totalul cheltuielilor eligible pentru toate tipurile de beneficiari, restul de 10% reprezintă cofinanțare ce trebuie asigurată din surse propria.
Valoarea asistenței financiare nerambursabile în euro se calculează în lei la cursul de schimb InforEuro din luna precedentă lunii elaborării ghidului.
Activitățile propuse în cadrul proiectelor intră sub incidența ajutoarelor de minimis.
Plafoanele maxime de care poate beneficia întreprinderea unică pe o perioadă de 3 ani consecutivi (ultimii 2 ani fiscali înainte de data acordării ajutorului de minimis şi anul acordării ajutorului de minimis), nu va depăși echivalentul în lei a 200.000 euro calculat la cursul InforEURO în vigoare la data semnării contractului de finanțare (100.000 euro în cazul întreprinderilor unice care efectuează transport rutier de mărfuri în contul terților sau contra cost).
Conditiile de eligibilitate ce trebuie indeplinite sunt:
(1) În cadrul acestui ghid întreprinderile eligibile sunt IMM-uri înființate în baza Legii nr. 31/1990 republicată privind societățile, Legii nr. 1/2005 republicată privind organizarea și funcționarea cooperației, respectiv OUG nr. 6/2011 actualizată pentru stimularea înfiinţării şi dezvoltării microîntreprinderilor de către întreprinzătorii debutanţi în afaceri, aprobată cu modificări prin Legea nr. 301/2011, cu modificările și completările;
(2) Solicitanții eligibili îndeplinesc cumulativ următoarele condiții:
Beneficiarii vor prezenta la ultima Cerere de transfer un Raportul tehnic IT întocmit de un auditor independent/ entitate care are ca domeniu principal de activitate consultanță în tehnologia informației și care va certifica faptul că implementarea proiectului a condus la îndeplinirea criteriilor DESI asumate prin proiect.
În cazul în care Raportul tehnic IT nu va certifica faptul că au fost îndeplinite minim 6 criterii DESI, în urma implementării proiectului de digitalizare, cererea de transfer nu va fi acceptată la plată.
(3) Activitatea pentru care se solicită finanțare trebuie să fie aferentă unui cod CAEN autorizat la data de 31 decembrie 2021.
(4) Proiectul se poate implementa în una sau mai multe locații de implementare, aflate în aceeași regiune de dezvoltare. În etapa de contractare se va face dovada autorizării codului CAEN la locatia de implementare.
(5) În cadrul acestui apel nu sunt eligibile întreprinderile pentru care se constată că au desfășurat în ultimul an fiscal activități autorizate (așa cum rezultă din situațiile financiare aferente anului 2022) în domeniile din următoarele clase CAEN:
(6) a) Un solicitant care își desfășoară activitatea atât în sectoare/domenii eligibile, cât și în sectoare/domenii neeligibile, așa cum sunt menționate mai sus, poate beneficia de finanțare pentru domeniile de activitate eligibile, cu condiția prezentării documentelor contabile care atestă separarea evidenței acestor activități, ca urmare a semnării contractului de finanțare, atât la cererile de transfer cât și perioada de durabilitate.
b) Un solicitant care are autorizate coduri CAEN de mai sus, poate beneficia de finanțare pentru domeniile de activitate eligibile, cu condiția asumării printr-o declarație că va prezenta un raport/ adresă întocmită de un expert contabil – membru CECAR sau auditor financiar CAFR, care va certifica că firma nu a avut încasări din activitățile specifice codurilor CAEN enumerate, conform situațiilor financiare aferente anului 2022, în etapa de contractare a proiectului.
(7) Nu pot beneficia de finanțare în condițiile prezentului ghid întreprinderile al căror reprezentant legal, la data depunerii aplicației de proiect și pe întreaga perioadă de evaluare, selecție și contractate se află în următoarele situații:
(8) În procesul de pregătire, implementare şi durabilitate a proiectului, solicitantul va respecta legislaţia naţională şi europeană aplicabilă în domeniul egalităţii de şanse, de gen, nediscriminare, accesibilitate.
(9) Solicitantul va declara respectarea obligaţiilor prevăzute în PNRR pentru implementarea principiului „Do No Significant Harm” (DNSH) (“A nu prejudicia în mod semnificativ”), în conformitate cu Orientările tehnice DNSH (2021/C58/01), pe toată perioada de implementare a proiectului.
(10) Perioada de implementare a proiectului este de 12 luni și poate fi prelungită cu maxim 6 luni (în situații justificate), fără a depăși data de 30 iunie 2025.
Beneficiarii care nu finalizează proiectul în perioada de eligibilitate a cheltuielilor vor suporta din bugetul propriu sumele necesare finalizării proiectelor după această perioadă.
(11) Perioada de durabilitate este de 3 ani, din momentul finalizării implementării proiectului.
Criteriile de eligibilitate trebuie respectate de solicitant, la momentul depunerii proiectului, contractării, implementării, precum și pe perioada derulării contractului de finanțare, în condițiile stipulate de acesta.
Prin intermediul acestei operaţiuni vor fi sprijinite activități/acțiuni specifice care să sprijinite IMM-urile în adoptarea tehnologiilor digitale precum:
Activele necorporale sunt eligibile pentru calculul costurilor de investiții dacă îndeplinesc următoarele condiții:
Achiziția activelor fixe necorporale, pentru a fi folosite în cadrul proiectului, se face pe bază de:
Pentru justificarea bugetului proiectului este necesar să se prezinte minim 2 oferte de preţ pentru fiecare achiziţie de bunuri/servicii/lucrări, documente care vor fi ataşate cererii de finanţare.
Pentru achizițiile derulate în cadrul proiectului, beneficiarii vor respecta prevederile ÎNDRUMARULUI METODOLOGIC pentru beneficiarii privați aplicabil în derularea procedurilor de achiziție pentru atribuirea contractelor de furnizare de produse, prestare de servicii, execuție de lucrări finanțate din fondurile externe nerambursabile și rambursabile aferente Mecanismului de Redresare și Reziliență (Anexa 7) la ghidul final.
Categorii de cheltuieli eligibile în cadrul acestui apel de proiecte, sunt:
a) cheltuieli cu servicii de consiliere/analiză pentru identificarea soluțiilor tehnice de care are nevoie IMM-ul;
b) cheltuieli aferente achiziționării de hardware TIC, de echipamente pentru automatizări și robotică integrate cu soluții digitale și a altor dispozitive și echipamente aferente, inclusiv pentru E-commerce, IoT (Internet of Things), tehnologii blockchain etc., precum și cheltuieli de instalare, configurare și punere in funcțiune;
c) cheltuieli aferente realizării rețelei LAN/WiFi;
d) cheltuieli aferente achiziționării și/sau dezvoltării și/sau adaptării aplicațiilor/licențelor software, cheltuieli pentru configurarea și implementarea bazelor de date, migrarea și integrarea diverselor structuri de date existente, pentru gestiune financiară, gestiunea furnizorilor, resurse umane, logistică, cheltuieli pentru implementarea RPA (Robotic Process Automation), ERP (Enterprise Resource Planning), CRM (Customer Relationship Mangement), pentru sisteme IoT (Internet of Things) și AI (Artificial Intelligence), tehnologii blockchain, soluții E-Commerce etc. și integrarea acestora in BTP (Business Technology Platform), acolo unde este cazul;
e) cheltuieli aferente achiziționării unui website de prezentare a companiei;
f) cheltuieli aferente achiziționării/închirierii pe perioada de implementare și durabilitate a proiectului, a unui nume de domeniu nou;
g) cheltuieli cu servicii de trecere a arhivelor din analog/dosare/hârtie în digital indexabil;
h) cheltuieli aferente achizițiilor de servicii de tip Cloud Computing pe perioada de implementare și durabilitate a proiectului;
i) cheltuieli aferente achiziționării de servicii pentru consolidarea securitatii cibernetice aplicabile pentru software/găzduire/rețele, pe perioada de implementare și durabilitate a proiectului;
j) cheltuieli cu serviciile pentru auditare tehnică IT (elaborare raport tehnic IT); Entitățile care furnizează astfel de servicii nu pot avea calitatea de furnizori și pentru alte cheltuieli eligibile în cadrul unui proiect. cheltuieli eligibile în cadrul unui proiect.
k) cheltuieli cu instruirea personalului care va utiliza echipamentele TIC (cheltuială obligatorie în procent de maxim 10% din valoarea finanțată). În cadrul acestei categorii de cheltuieli vor fi cuprinse obligatoriu și cursuri în domeniul IT pentru persoanele responsabile cu conducerea și controlul întreprinderii, cursuri care să aibă rolul de a-I ajuta pe aceștia să conștientizeze rolul digitalizării în creșterea unei întreprinderi. Cursurile de competențe digitale trebuie să fie acreditate Autoritatea Națională pentru Calificări sau /și cu recunoaștere națională/ internațională etc.
Cheltuielile prevăzute la lit. a) și j) nu pot depăși, cumulat, 10% din valoarea eligibilă a proiectului.
Valoarea TVA aferentă cheltuielilor eligibile, în cazul în care nu sunt cheltuieli deductibile, este suportată din bugetul de stat (art. 13, alin. ( x) lit. b) din OUG nr. 124/2021).
Cheltuieli cu activitățile obligatorii de informare și publicitate, ce derivă exclusiv din Manualul de identitate vizuală privind operațiunile finanțate din PNRR, vor fi suportate de beneficiar.
Cheltuieli neeligibile
- alte cheltuieli care nu se încadrează în categoria cheltuielilor eligibile descrise mai sus;
- cheltuielile privind costuri administrative;
- echipamente second-hand;
- cheltuielile de personal;
- cheltuieli financiare, respectiv prime de asigurare, taxe, comisioane, rata și dobânzi aferente creditelor;
- contribuția în natură;
- amortizarea;
- achiziții în regim de leasing;
- achiziţia de terenuri.
Procesul de evaluare și selectie constă în parcurgerea următoarelor etape:
Verificarea conformităţii administrative şi a eligibilităţii va urmări în principal, existenţa informațiilor în secţiunile din cererea de finanţare şi a anexelor, valabilitatea documentelor, precum şi respectarea criteriilor de eligibilitate (cele ce trebuie îndeplinite obligatoriu în această etapă), printr-un sistem de verificare de tip Da/Nu conform Anexa 2;
Se vor finanța propunerile de proiecte care au obținut minim un punctaj total ≥ 50 de puncte, în limita bugetului alocat, conform grilei din Anexa 3.
Proiectele de investiții sunt selectate la finanțare în ordinea descrescătoare a punctajelor și în limita bugetului aprobat .
La punctaje egale, departajarea se va face în funcție de rentabilitatea activității operaționale în exercițiul financiar 2022. Rata rentabilității activității operaționale este calculată cu 4 zecimale, prin aproximare clasică, matematică.
Acordarea finanțării se face pe criterii competitive și de selecție pentru proiectele care întrunesc un punctaj de minim 50 de puncte, în limita bugetului disponibil.
În cazul întreprinderilor fără angajați în anul 2022, pentru a putea fi calculat punctajul aferent productivității muncii, se va introduce în cererea de finanţare cifra 1 (la număr de angajaţi), iar numărul de angajați în anul 3 de durabilitate trebuie să fie cel puțin 1.
Criterii de punctare și selecție
I - Criterii referitoare la rentabilitatea activității (max 30 pct):
a. rentabilitatea activității operaționale (15 puncte);
b. evoluția profitului operational (15 puncte);
II – Criterii referitoare la alocarea de fonduri pentru digitalizare și inovare la proiectul depus pentru finanțare (max 70 pct)
a. rata activelor necorporale (digitalizare și inovare) deținute de companie (20 pct)
b. impactul proiectului de digitalizare asupra activității operaționale a companiei (20 pct)
c. impactul proiectului de digitalizare asupra rentabilității activității companiei (15 pct)
d. proiectul de digitalizare se implementează în unul din domenii de activitate considerate prioritare la nivel național (10 pct)
e. apartenența la soldul balanței comerciale (sold pozitiv – 0 puncte/sold negativ – 5 puncte);
Proiectele care întrunesc un punctaj sub 50 de puncte nu sunt admise la finanțare.
Rezultatele evaluării se publică pe pagina oficială a Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene în cadrul secțiunii destinată Anunțuri PNRR.
Grila de evaluare tehnică și financiară a propunerii de proiect (ETF) a fost modificată prin Corrigendum in data de 11.01.2023 si in data de 08.02.2022.
Apelul lansat este de tip competitiv, cu termen limită de depunere a cererilor de finanțare. Proiectele pot fi depuse doar în perioada menționată mai jos.
Astfel, calendarul final al apelului de proiecte este:
Depunere proiecte 15.02-30.06.2023
Evaluare proiecte 03.07.2023-16.08.2023
Etapa I de semnare contracte 15.09 – 15.10.2023
Etapa II de semnare contracte 15.10-15.11.2023
Solicitările de finanțare și documentele anexate vor fi transmise on-line prin utilizarea platformei dedicate pentru depunerea proiectelor PNRR, de la următorul link: https://proiecte.pnrr.gov.ro
Cererile de finanțare și documentele anexate se vor depune in format .pdf, sub semnătură electronică, certificată a reprezentantului legal/împuternicit al solicitantului.
15 februarie 2023 - 30 iunie 2023
Planul Național de Redresare și Reziliență
Componenta 9 - Sprijin pentru sectorul privat, cercetare, dezvoltare, inovare
Vrei finanțare? Te ajutăm să iei legătura cu experții! Trimite-le un e-mail!
Cere ofertă de consultanță