Ești membru? Cont nou / Autentificare

Fisa Proiect PNRR C15.I6 - Dezvoltarea consorțiilor regionale pentru învățământ dual

Beneficiari eligibili

  • Microîntreprindere
  • Întreprindere Mare
  • Autoritate publică locală
  • IMM
  • Universitate
  • Instituție de învățământ

Informații despre apel

Pilonul IV: Politici pentru noua generație

Componenta C15: Educație Reforma 4: Crearea unei rute profesionale complete pentru învățământul tehnic superior

Investiția 6: Dezvoltarea a minimum 10 consorții regionale și dezvoltarea și dotarea a minimum 10 campusuri profesionale integrate

Program-pilot pentru dezvoltarea consorțiilor regionale pentru învățământ dual aprobat prin OME nr. 6.254/2022

 

Scopul apelului de proiecte îl reprezintă pilotarea rutei complete de învățământ dual în cadrul unor consorții regionale integrate pentru învățământ dual, denumite în continuare ”Consorții” la plural și ”Consorțiu la singular”. În acest sens, în cadrul prezentului apel de proiecte, se are în vedere dezvoltarea și dotarea a minimum 10 campusuri profesionale integrate care să contribuie la dezvoltarea învățământului profesional, atât prin creșterea numărului de domenii, de calificări și de absolvenți, cât și prin asigurarea unui parcurs educațional pentru elevii înscriși în învățământul dual.

Pilonul VI: Politici pentru noua generație vizează combaterea accesului limitat la educație, înainte și după învățământul obligatoriu, în special în ceea ce privește educația timpurie, crearea unei infrastructuri de calitate, a unui sistem de educație echitabil și a unor servicii esențiale privind oferta educațională, atât în mediul urban, cât și în mediul rural fiind necesare în creșterea calității vieții generațiilor viitoare.

Componenta C15: Educație abordează creșterea capacității de reziliență a sistemului educațional prin modernizarea infrastructurii educaționale și a dotării aferente, în corelare cu nevoile prezente și viitoare ale pieței forței de muncă, în vederea asigurării participării la un proces educațional de calitate, modern și incluziv.

În cadrul componentei sunt prevăzute optsprezece investiții susținute de șapte reforme. Reformele sunt menite să sprijine investițiile.

Reforma 4: Crearea unei rute profesionale complete pentru învățământul tehnic superior își propune ca educația profesională să devină preponderent duală, centrată pe nevoile elevilor și în acord atât cu tendințele existente pe piața muncii, cât și cu nevoile specifice mediului economic. Reforma oferă adolescenților, tinerilor și adulților atât o șansă reală la profesie, carieră, educație și dezvoltare personală, cât și opțiunea unui parcurs educațional complet în cadrul unei rute educațională complete și flexibile. În acest fel, pe lângă competențele specifice învățământului secundar superior, absolvenților li se asigură și obținerea unei certificări și a unei calificări profesionale care facilitează o inserția rapidă pe piața muncii.

Investiția 6: Dezvoltarea a minimum 10 consorții regionale și dezvoltarea și dotarea a minimum 10 campusuri profesionale integrate vizează atât eficientizarea pregătirii practice prin asigurarea unui raport adecvat între teorie și practică, prin dotarea cu echipamente de calitate a atelierelor școlare și prin asigurarea unei bune pregătiri a personalului de specialitate din școli și asigurarea unor raporturi clare între unitatea de învățământ și potențiali angajatori, cât și prin asigurarea unor spații educaționale în care elevul să se familiarizeze cu întreaga rută profesională completă în regim dual.

Beneficiarii apelului

Beneficiarii prezentului apel de proiecte sunt Consorțiile regionale pentru învățământ dual, înființate conform Metodologiei privind constituirea consorțiilor pentru învățământ dual aprobată prin Ordinul ministrului educației nr.6216/2022 pentru aprobarea Metodologiei privind constituirea consorțiilor pentru învățământ dual.

Fiecare Consorțiu nou constituit va beneficia de finanțare pentru construirea unui campus profesional integrat, liceal și universitar, având în vedere că, în prezent, la nivelul învățământului profesional și tehnic, o provocare importantă o constituie identificarea unor spații educaționale în care atât elevii, cât și studenții, să se familiarizeze cu ruta profesională completă. Investițiile în construirea campusurilor profesionale integrate pentru învățământul profesional și tehnic, pentru acces la educația bazată pe inovație, creativitate și specializare inteligentă.

Prin intermediul Schemei de minimis se vor finanța costurile de la nivelul operatorilor economici, pentru organizarea activităților și a spațiului de lucru, pentru susținerea elevilor și a studenților din învățământul dual.

In cazul regiunii București - Ilfov, instituțiile de învățământ superior pot constitui consorții și cu entități eligibile din județele limitrofe.

Fiecare Consorțiu trebuie să fie constituit, în mod obligatoriu, conform prevederilor Metodologiei privind constituirea consorțiilor pentru învățământ dual. În situații bine justificate, în cazul activităților profesionale de interes național pentru care nu există suficiente resurse educaționale și operatori economici în domeniul respectiv, la nivel regional, consorțiile pot avea caracter multi-regional, în vederea atingerii scopului pentru care acesta este constituit.

Termen maxim de implementare a proiectelor: 30 iunie 2026.

Obiective

Obiectivele investiției finanțate din PNRR:

O1. Asigurarea accesului egal la educație și formare profesională inițială de calitate, cu accent pe identificarea și incluziunea potențialilor beneficiari, în special a elevilor și studenților aparținând grupurilor vulnerabile/dezavantajate, prin dezvoltarea de parteneriate cu agenți economici sau alți parteneri relevanți, în vederea adaptării învățământului profesional tehnic la cerințele pieței muncii;

O2. Realizarea a minimum 10 structuri parteneriale care vor fi baza Consorțiilor (fiecare fiind alcătuită cel puțin din următoarele tipuri de entități: UAT-uri, operatori economici, unități de învățământ profesional și tehnic, inclusiv dual de stat, instituțiile de învățământ superior de stat acreditate, alți parteneri relevanți pentru scopul educațional al centrului) pentru sprijinirea angajatorilor de a deține rolul activ în domeniul pregătirii profesionale a elevilor și studenților, precum și dezvoltarea și dotarea a minimum 10 campusuri profesionale integrate, liceale și universitare, care să deservească învățământul dual preuniversitar și universitar tehnologic.

Prezentul apel este coordonat  Ministerul Educației care este, de asemenea, administrator și furnizor al Schemei de minimis instituită la Capitolul 2 – AJUTOR DE STAT/DE MINIMIS, din prezentul Ghid.

Alocarea financiară și Valoarea finanțării

 a. Alocarea apelului de proiecte este de 338 mil. Euro, valoare eligibilă PNRR, fără TVA.

Schema de finanțare a granturilor pentru dezvoltarea a minimum 10 Consorții conține 4 linii de finanțare distincte, astfel:

-  GRANTURI PENTRU DEZVOLTAREA INVATAMANTULUI DUAL: 24,20 mil. Euro

-   CAMPUSURI profesionale integrate, liceale și universitare (10 campusuri): 280 mil. Euro

-   DIGITALIZARE: 33,8 mil. Euro.

 

b. Valoarea maximă a finanțării alocată per proiect este de 21,12 mil. Euro, valoare eligibilă PNRR.

Bugetul unui CONSORTIU trebuie să se încadreze în următoarele plafoane aferente fiecărei linii de finanțare, care se vor evidenția distinct în Cererea de finanțare, astfel:

⇒ GRANTURI PENTRU DEZVOLTAREA INVATAMANTULUI DUAL - maxim 1,51 mil. Euro, din care 150.000 euro reprezintă valoarea maximă dedicată operatorilor economici parteneri, conform Schemei de minimis, valoare care include si TVA ul,

⇒ CAMPUSURI profesionale integrate, liceale și universitare - maxim : 17,50 mil. Euro,

⇒ DIGITALIZARE pentru fiecare structură partenerială nou-creată- maxim: 2,11 mil Euro, din care 50.000 euro reprezintă valoarea maximă dedicată operatorilor economici parteneri, conform Schemei de minimis, care include si TVA ul.

Schema de minimis pentru partenerii din proiect din categoria operatorilor economici, in valoare maximă de 200.000 euro/consorțiu, din care 50.000 reprezintă investiție in digitalizare, valoare eligibilă PNRR, cu TVA inclusă.

Se va lau în considerare cursul RON/EUR InfoEuro din luna octombrie 2022 (1 EUR = 4,9481 RON), iar același curs va fi utilizat și la semnarea contractelor de finanțare.

Bugetele proiectelor vor fi exprimate în lei. Bugetul fiecărui proiect va fi, obligatoriu, structurat pe 3 linii de finanțare, aceasta fiind o condiție de eligibilitate.

Sumele destinate celor 3 tipuri de investiții – granturi/campusuri/digitalizarea atelierelor de practică NU sunt transferabile între liniile de finanțare, deoarece sunt susținute trei tipuri de investiții pentru dezvoltarea de Consorții în ramura învățământului dual.

In bugetul proiectului, trebuie prevăzute valori estimate, incluzând și TVA ul ca cheltuială eligibilă, care va fi evidențiată separat, inclusiv pentru schema de ajutor de minimis. În cazul proiectelor depuse în cadrul PNRR, valoarea TVA aferentă cheltuielilor eligibile va fi suportată de la bugetul de stat, din bugetul coordonatorului de reforme și/sau investiții pentru Componenta 15.

AJUTOR DE STAT/DE MINIMIS

Investițiile vor fi strict direcționate doar în interesul procesului educațional al elevilor și studenților și nu vor fi utilizate pentru crearea/creșterea capacității economice, de producție a întreprinderilor implicate, ajutor de stat.

Prezentul Apel vizează și o schemă de ajutor de minimis pentru sprijinirea Programului-pilot pentru dezvoltarea consorțiilor regionale pentru învățământ dual, pentru activitățile pe care întreprinderile trebuie să le implementeze.

În ceea ce privește eventualele investiții/servicii, acestea vor fi achiziționate printr-o procedură competitivă, transparentă, nediscriminatorie și necondiționată, nefiind incidente astfel prevederile ajutorului de stat.

Condiții de eligibilitate

Eligibilitatea solicitantului și a partenerilor

Consorțiul este un parteneriat fără personalitate juridică, constituit în baza unui Contract de parteneriat pentru constituirea Consorțiului, la nivel regional, de sine stătător, format, cel puțin, din următoarele tipuri de entități:

  • unități de învățământ de stat/private acreditate
  • instituții de învățământ superior de stat/private acreditate,
  • UAT-uri,
  • operatori economici,
  • alți parteneri relevanți pentru inserția absolvenților, de la nivel național sau european.

Consorțiul poate include și alți parteneri relevanți în domeniul pregătirii profesionale, care pot susține un ecosistem relevant de formare duală.

Schema se aplică pe întreg teritoriul României, în toate cele 8 regiuni de dezvoltare.

Respectarea principiului ”de a nu prejudicia în mod semnificativ” se va realiza prin obligații în sarcina Solicitantului, care vor fi menționate în Cererea de finanțare, inclusiv prin autoevaluarea realizată prin intermediul Declarației privind respectarea principiului DNSH (Anexa 7 la prezentul Ghid).

CONDIȚII SPECIFICE PENTRU UNITĂȚILE ȘI INSTITUTIILE DE INVATAMANT PRIVATE

⇒ Partenerii privați, unitățile și instituțiile de învățământ private vor putea utiliza infrastructura nou creată pentru activitățile educaționale care nu fac obiectul învățământului dual, doar contra cost, prin plata chiriei spațiilor folosite, la un preț care să reflecte prețul real de pe piață. În plus, nu vor putea percepe taxe de școlarizare elevilor și studenților care beneficiază de activitățile proiectului.

Grup țintă

În cadrul prezentei cereri de propuneri de proiect grupul țintă cuprinde:

⇒ Elevi înscriși în ruta duală completă, în special cei proveniți din categoriile defavorizate, de etnie roma etc.,

⇒ Studenți înmatriculați la programele de studiu dezvoltate în parteneriat cu operatorii economici și la programele de învățământ superior dual, în special cei proveniți din categorii defavorizate. Sunt vizați cu precădere elevii și studenții care îndeplinesc condițiile să primească bursa socială, din rural, roma, dizabilități și alte categorii defavorizate,

⇒ Coordonatori de practică care desfășoară activități cu elevii înmatriculați la ruta duală,

⇒ Tutori de practică, angajați ai operatorilor economici sau ai altor entități partenere, pentru a derula activități în ruta duală,

⇒ Personal didactic din unitățile de învățământ și din instituțiile de învățământ superior.

CONSTITUIREA CONSORȚIULUI CA PARTENERIAT

În cadrul prezentului Apel de proiecte vor fi selectate minimum 10 Consorții, pe baza Metodologiei privind constituirea consorțiilor pentru învățământ dual, aplicabilă la nivel național, pentru a identifica cele mai adecvate și de impact structuri parteneriale regionale.

Cele minimum 10 Consorții selectate vor fi sprijinite printr-o schemă de granturi pentru dezvoltarea învățământului dual, pe o perioadă de 3 ani școlari, între 1 septembrie 2023- 30 iunie 2026, pentru a asigura condiții optime de formare profesională și pentru a oferi sprijin financiar procesului educativ din cadrul Consorțiilor.

Fiecare Consorțiu este constituit, obligatoriu, din următoarele tipuri de entități, care fac parte din parteneriat:

a. cel puțin o instituție de învățământ superior de stat/privată acreditată,

b. cel puțin o unitate de învățământ profesional/tehnic de stat/privată acreditată,

c. cel puțin o unitate administrativ–teritorială (UAT) - astfel cum UAT-urile sunt reprezentate legal prin consilii locale (consiliile locale ale comunelor, ale orașelor și ale municipiilor, Consiliul General al Municipiului București, consiliile locale ale subdiviziunilor administrativ-teritoriale ale municipiilor și consiliile județene), ca autorități deliberative și primarii, ca autorități executive (primării), respectiv: municipii reședință de județ, inclusiv municipiul București, alte municipii, orașe, comune, județe, precum și sectoarele municipiului București.

d. cel puțin un operator economic, la care se pot adăuga, după caz, și alți parteneri relevanți pentru formarea și inserția absolvenților, de la nivel național sau european, pentru a sprijini angajatorii să joace un rol activ în domeniul formării profesionale a elevilor și a studenților.

 În cadrul prezentului apel se acceptă, exclusiv, ca Lider de parteneriat pentru implementarea Proiectului să fie:

- fie o instituție de învățământ universitar de stat acreditată,

- fie un UAT.

În situații excepționale în cazul unor activități profesionale de interes național unde nu există suficiente resurse educaționale și de operatori economici în domeniul respectiv la nivel regional, Consorțiile pot avea un caracter național.

 Prin Consorții se dezvoltă campusurile profesionale integrate în care se desfășoară învățământul liceal dual și învățământul universitar dual și care reprezintă parte a infrastructurii școlare, infrastructurii universitare, pusă la dispoziția Consorțiului, pentru procesul de învățământ. Consorțiile vor oferi programe de formare cu nivele de bază (ISCED 3-5) și avansate (ISCED 6-8).

Contractele de parteneriat menționate anterior trebuie să evidențieze disponibilitatea partenerilor de a susține prin resurse proprii, umane, materiale, financiare, inclusiv prin alocarea de terenuri și spații dotate adecvat, organizarea și desfășurarea activităților propuse la nivelul Consorțiului.

Consorțiile care au semnat Contractul de parteneriat pentru constituirea Consorțiului, la nivel regional, pentru a obține finanțare în cadrul programului pilot finanțat prin prezentul apel de proiecte, solicită Ministerului Educației (ME), avizul de constituire, și îl obține înainte de depunerea Cererii de finanțare, conform Metodologiei privind constituirea consorțiilor pentru învățământ dual aprobată prin Ordinul ministrului educației nr. nr.6216/2022.

Nu toți membrii Consorțiului au obligația de a cofinanța proiectul, contribuția proprie fiind stabilită, după caz, la nivelul parteneriatului.

Consorțiile care vor menționa explicit în Acordurile/Contractele de parteneriat cuantumul contribuției proprii, raportat la valoarea totală eligibilă a proiectului, vor primi punctaj suplimentar, diferențiat, în funcție de valoarea cofinanțării.

Consorțiul trebuie să facă dovada deținerii, în proprietatea sau în administrarea partenerilor, UAT sau universitatea de stat, care sunt parte a Acordului/Contractului de parteneriat, a unui teren de minim 20.000 m2, compact sau fragmentat, după caz, pentru construcția noii infrastructuri finanțată prin PNRR, aceasta fiind o condiție de eligibilitate a proiectului.

Activități /acțiuni eligibile

 Investiția 6 din PNRR este pusă în aplicare prin acordarea de granturi unui număr de minimum 10 consorții de învățământ dual nou înființate în cadrul apelului, activitățile finanțate contribuind la îndeplinirea următoarelor ținte și jaloane complementare ale PNRR:

  • Jalon 470: Un parcurs educațional complet pentru elevii/studenții înscriși în programe de învățământ dual de nivel liceal și terțiar (calificare 3-8)
  • Ținta 471: Ponderea elevilor înscriși în ruta profesională, în raport cu populația școlară înscrisă în învățământul secundar. O creștere de 23 % a ponderii elevilor înscriși în ruta profesională, în raport cu populația școlară înscrisă în învățământul secundar, pană la data de 30 iunie 2026.
  • Ținta 472: Minimum 10 campusuri profesionale integrate nou-construite, până la data de 30 septembrie 2025, pentru educație și formare profesională;
  • Ținta 473: Minimum 10 Consorții funcționale, până la data de 31 martie 2026, fiecare alcătuit din cel puțin următoarele tipuri de entități: UAT-uri, întreprinderi locale, școli profesionale și tehnice, instituții de învățământ superior de stat, pentru a sprijini angajatorii să joace un rol activ în formarea elevilor și a studenților;
  • Ținta 474: Creșterea cu cel puțin 60 % a numărului de elevi înscriși în ruta duală completă, până la 30 iunie 2026. În 2020, 1.847 de studenți au absolvit ruta duală. În urma măsurilor de sprijinire a centrelor de învățământ dual, se estimează că 3.000 de elevi vor absolvi ruta duală completă. Fiecare campus profesional integrat construit va fi echipat pentru ateliere digitale, pe baza unui concept de digitalizare adaptat profilului liceelor și instituțiilor de învățământ superior acreditate

În cadrul acestui apel vor fi susținute 3 tipuri majore de investiții integrate care să sprijine îndeplinirea țintelor 472,473 și 474 ale PNRR, anterior menționate:

1. Constituirea Consorțiilor pentru învățământ dual

2. Dezvoltarea, constând în proiectarea și construirea campusurilor profesionale integrate nou – construite, cu respectarea standardul NZEB (clădiri cu consum energetic aproape zero);

3. Dotarea și operaționalizarea Centrelor de învățământ dual integrate, corelate cu cerințele operatorilor economici din zona respectivă. Fiecare campus profesional integrat construit va fi echipat cu resurse educaționale, mobilier, ateliere de practica pentru elevi și studenți etc, precum și cu ateliere digitale, pe baza unui concept de digitalizare adaptat profilului liceelor și universităților tehnologice.

4. Măsuri de sprijinire a centrelor de învățământ dual menite să contribuie la creșterea cu cel puțin 60 % a numărului de elevi înscriși în ruta duală completă.

I. Investiții corespunzătoare atingerii țintei 472 - minimum 10 campusuri profesionale integrate nou-construite: construirea a minimum 10 campusuri profesionale integrate pentru învățământ dual, cu obiectivul de a asigura o infrastructură fizică modernă pentru găzduirea Consorțiilor. Campusurile profesionale integrate pentru învățământ dual vor fi construite până la 30 septembrie 2025.

CONSTRUIRE CAMPUS

Dezvoltarea (construirea) campusurilor profesionale integrate vizează:

⇒ asigurarea infrastructurii necesare pentru pregătirea profesională optimă a elevilor și a studenților,

⇒ asigurarea infrastructurii sociale pentru elevi și studenți.

Fiecare Consorțiu constituit va primi un grant pentru dezvoltarea infrastructurii campusurilor.

Pentru îndeplinirea Țintei 472, prin intermediul prezentului apel de proiect se are în vedere construirea de noi clădiri eficiente din punct de vedere energetic. Acestea vor reprezenta infrastructura școlară și universitară, constând în spații de învățământ, spații de cazare, cantine, baze sportive, săli de lectură, bibliotecă, spații de recreere care vor deservi liceele și instituțiile de învățământ superior de stat, care vor fi situate în cadrul consorțiilor de învățământ dual și vor fi în proprietatea entității care pune la dispoziția consorțiului terenul, respectiv UAT sau universitatea de stat și sub dubla coordonare, atât a Ministerului Educației, cât și a autorităților locale, astfel încât să fie asigurată funcționalitatea lor pe termen lung.

Fiecare clădire nou construită din campusul profesional integrat va respecta standardul NZEB (clădiri cu consum energetic aproape zero). Conform legislației adoptate în România, înțelegem prin NZEB clădiri cu performanță energetică foarte ridicată, deci cu un consum de energie primară foarte scăzut. Din necesarul de consum energetic în clădire, cel puțin 30% urmează a fi asigurat din surse regenerabile de energie de la fața locului sau de la o distanță de nu mai mult de 30 km de la locația clădirii.

Implementarea va avea loc la nivel local, iar autoritățile administrației publice locale trebuie să răspundă de realizarea proiectelor de infrastructură pe teritoriul lor.

În acest sens, activitățile eligibile au în vedere:

⇒ Proiectare și asistență tehnică,

⇒ Construirea de clădiri noi eficiente energetic,

⇒ Lucrări pentru amenajarea terenului,

⇒ Dotarea obiectivului de investiții nou realizat,

⇒ Asigurarea utilităților necesare obiectivului de investiții nou realizat.

De asemenea, o altă condiție de eligibilitate este prezentarea dovezii dreptului de proprietate sau dreptului de administrare asupra terenului de minimum 20.000 m2, de către UAT sau de către instituția de învățământ superior de stat. Nu sunt eligibile consorțiile care nu demonstrează în aplicație una din cele două situații descrise mai jos:

Dreptul de proprietate, astfel cum trebuie dovedit, trebuie să fie, conform legii:

- fie un drept de proprietate publică asupra terenului din domeniul public asupra căruia își exercită posesia, folosința și dispoziția statul sau UAT-urile

- fie un drept de proprietate privată asupra terenului din domeniul privat al instituțiilor de învățământ superior de stat acreditate

În cazul administrării, se face referire la dreptul de administrare, ca drept real, aferent proprietății, prevăzut de articolul 866 și următoarele din Legea nr. 287/2009 privind Codul Civil, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

Din documentele privind drepturile de administrare asupra terenului trebuie să reiasă faptul că dreptul respectiv este menținut pe toată perioada de sustenabilitate a investiției, respectiv minim 15 ani de la data semnării contractului de finanțare.

II. Investiții corespunzătoare atingerii țintei 473 - minimum 10 Consorții funcționale finalizate și operaționale, corelate cu cerințele operatorilor economici din zona respectivă.

DOTARE ȘI OPERAȚIONALIZARE CAMPUS

Spațiile nou construite vor fi dotate cu echipamente, mobilier, astfel încât să reprezinte un sprijin suplimentar pentru elevii și studenții înscriși la rutele de dual, în special pentru cei proveniți din categorii dezavantajate.

Fiecare Consorțiu constituit va primi un grant pentru dezvoltarea infrastructurii campusurilor. Astfel, vor putea fi echipate atelierele de practică, pe baza unui concept de digitalizare adaptat profilului unităților de învățământ și instituțiilor de învățământ superior de stat acreditate, pentru a se asigura conformitatea cu Orientările tehnice DNSH (2021/C58/01).

În acest sens, activitățile eligibile au în vedere:

⮚Investiții pentru digitalizarea atelierelor de practică și a laboratoarelor informatice ale unităților de învățământ și instituțiilor de învățământ superior, în scop didactic și de cercetare care vizează achiziționarea de noi instrumente și echipamente pentru dotarea acestora în vederea extinderii ariei de activitate sau dezvoltării de noi calificări sau pentru introducerea metodelor inovative digitale de predare-învățare și de realizare a pregătirii practice.

⮚ Investiții care vizează achiziționarea de echipamente, mobilier, materiale - utilaje, materii prime, materiale consumabile, necesare atât pentru desfășurarea activităților instructiv educative, cât și pentru practica elevilor/studenților organizate în conformitate cu standardele de pregătire profesională, planurile de învățământ și curriculumul în vigoare, inclusiv curriculumul în dezvoltare locală (CDL) pentru stagiile de practică proiectate în colaborare cu unitatea de învățământ;

⮚ Activități care vizează asigurarea calității învățământului dual din cadrul consorțiilor pentru învățământ dual:

  • stabilirea unor noi programe de studiu punte între învățământul preuniversitar și terțiar etc, susținerea activităților educaționale de nivel liceal și terțiar în regim dual;
  • activități de formare a resurselor umane, constând în personal didactic, tutori, formatori și care sunt necesare pentru pregătirea practică a elevilor, organizată la operatorul economic;
  • programe de educație antreprenorială, programe de studii universitare dezvoltate în parteneriat cu mediul economic;
  • organizarea și desfășurarea stagiilor de practică prevăzute în planul-cadru de învățământ pentru nivelul respectiv de calificare;
  • asigurarea echipamentelor de lucru și de protecție pentru elevi, pe perioadele de formare derulate la agentul economic;
  • asigurarea securității și sănătății în muncă a elevilor pe parcursul perioadelor de formare derulate la agentul economic;
  • angajarea cheltuielilor necesare pentru asigurarea securității și sănătății în muncă, examinările de medicină a muncii și analize medicale obligatorii pentru elevi;
  • angajarea cheltuielilor pentru asigurări de răspundere civilă în cazul unor eventuale accidente, daune sau vătămări corporale generate în timpul pregătirii practice la operatorul economic, pentru elevi, în funcție de domeniul de activitate;
  • asigurarea pentru elevi și studenți, cel puțin la nivelul celei acordate din fonduri publice;
  • acordarea altor forme de sprijin materiale și stimulente financiare convenite prin contractul de parteneriat;
  • asigurarea condițiilor necesare, precum dotări, materii prime, materiale consumabile, utilități și altele necesare pentru derularea probelor de admitere și a examenelor de certificare a calificării profesionale a elevilor, în funcție de locația convenită pentru organizarea acestora;
  • asigurarea condițiilor necesare pentru evaluarea continuă a elevilor în cadrul pregătirii practice la operatorul economic;
  • contribuții pentru îmbunătățirea dotărilor și a condițiilor de desfășurare a procesului de educație și formare profesională din unități și instituții de învățământ de stat acreditate.

Instituțiile de învățământ superior și unitățile de învățământ trebuie să demonstreze, la momentul depunerii Cererii de finanțare:

i. natura neeconomică a activităților pentru care va fi utilizată investiția finanțată prin proiect,

fie

ii. transferul integral către beneficiarul final, studentul și/sau elevul, al potențialului avantaj financiar ce ar putea fi acordat de finanțarea investițiilor prin proiect (reducerea taxelor în cazul liceelor/universităților private, a unei chirii/redevențe la prețul pieței).

După finalizarea proiectului, pentru activele corporale/necorporale achiziționate și/sau pentru care au fost realizate investiții, din fondurile alocate proiectului și cu scopul implementării proiectului, vor fi respectate drepturile de proprietate conform legii, cu condiția folosirii acestora gratuit, în comun, de entitățile partenere finanțate de la bugetul de stat ale Consorțiului, respectiv în condițiile plății unui cost care să reflecte nivelul pieței, pentru entitățile private, conform scopului și obiectivelor proiectului.

 ⇒ Autoritățile locale nu au voie să schimbe destinația terenurilor și clădirilor construite prin prezentul apel.

⇒ Entitățile private nu pot deveni proprietare ale infrastructurii finanțate prin proiect în nicio situație.

⇒ Părţile au obligația să folosească conform scopului destinat și să nu vândă sau să înstrăineze, sub orice formă obiectele/bunurile, fie ele mobile sau imobile finanțate prin PNRR.

⇒ Consorțiul va funcționa minimum 15 ani, conform prevederilor agreate în Contractului de parteneriat, care va stabili condiții clare privind înregistrarea proprietății în patrimoniul membrilor Consorțiului, drepturile de utilizare pe parcursul implementării activităților la nivelul Consorțiului, precum și dreptul de proprietate asupra acestora. Infrastructura construită în cadrul proiectului va intra obligatoriu în patrimoniul comun al unităților de învățământ și a instituțiilor de învățământ superior partenere de stat.

III. Investiții corespunzătoare atingerii Țintei 474: Creșterea cu cel puțin 60 % a numărului de elevi înscriși în ruta duală completă, până la 30 iunie 2026.

În cadrul Consorțiilor nou constituite sunt încurajate activitățile care încurajează că viitorii angajați, absolvenți sau persoane recalificate, să dețină competențe relevante pentru noile tendințe de pe piața forței de muncă.

În plus, prin intermediul burselor și a altor forme de sprijin vor fi atrași elevii și studenții care au oportunități economice reduse și care datorită ofertei constând într-un parcurs flexibil și continuu vor putea sa obțină o calificare și acces la o universitate tehnologică. Este încurajată, în special, participarea elevilor și a studenții care provin din medii dezavantajate.

În acest sens, activitățile eligibile au în vedere:

  • servicii de informare/promovare/consiliere a ofertei de formare profesională axate pe dobândirea de competențe transversale corelate cu necesitățile pieței muncii
  • instituirea și utilizarea unor pachete integrate de măsuri de asistență educațională și sprijin financiar care să includă, de exemplu: burse de studii, mobilități, constituirea de rețele și comunități virtuale de studii la distanță etc.,
  • organizarea de stagii de practică în state membre ale Uniunii Europene, unde s-au înregistrat progrese vizibile în domeniul tehnologiilor, industriilor și serviciilor vizate;
  • organizarea competițiilor profesionale, concursurilor pe meserii, competițiilor și târgurilor.

Cheltuieli eligibile/neeligibile

Cheltuieli aferente liniei de finanțare aferente GRANTURILOR PENTRU DEZVOLTAREA INVATAMANTULUI DUAL pentru structurile parteneriale, pentru susținerea procesului educațional din cadrul Consorțiului:

  • Cheltuieli pentru organizarea de stagii de practică elevi și studenți
  • Cheltuieli pentru îmbunătățirea condițiilor de desfășurare a procesului de educație și formare profesională din unitatea de învățământ/instituție de învățământ superior de stat parteneră
  • Cheltuieli pentru sprijinul elevilor și studenților, cu precădere a celor din categorii defavorizate
  • Cheltuieli pentru organizarea de evenimente școlare și universitare
  • Cheltuieli pentru furnizarea de servicii de consiliere și orientare profesională pentru elevi și studenți
  • Cheltuieli pentru organizarea de CDL si programe de studii relevante, inovatoare, care să conducă la formarea de competențe relevante pentru piața muncii, verzi, digitale etc.
  • Cheltuieli pentru organizarea de programe de formare personal didactic preuniversitar și universitar și coordonatorii de practică
  • Cheltuieli de promovare a rutei complete de dual
  • Alte tipuri de cheltuieli care susțin procesul didactic din cadrul Consorțiului
  • Cheltuieli cu achiziția de autovehicule sau alte mijloace de transport care produc zero emisii poluante, exclusiv pentru deplasarea elevilor și studenților
  • Cheltuielile de publicitate și informare ce derivă exclusiv din Manualul de identitate vizuală privind operațiunile finanțate

 

3.4.B. Cheltuieli aferente liniei de finanțare aferente INVESTIȚIILOR ÎN INFRASTRUCTURĂ – CONSTRUIREA a minimum 10 campusuri profesionale integrate

Proiecte de infrastructură pentru construirea a minimum 10 campusuri profesionale integrate mixte (unitățile de învățământ și instituțiile de învățământ superior de stat/private acreditate), cu obiectivul de a asigura o infrastructură fizică modernă pentru găzduirea Consorțiilor. Implementarea va avea loc la nivel local, iar orașele și municipalitățile ar trebui să răspundă apelului privind realizarea proiectelor de infrastructură pe teritoriul lor.

Clădirile nou-construite vor respecta obiectivul privind necesarul de energie primară cu cel puțin 20 % mai mic decât cerința pentru clădirile al căror consum de energie este aproape egal cu zero, ceea ce se va asigura prin certificate de performanță energetică.

  • Cheltuieli pentru asigurarea utilităților necesare obiectivului
  • Cheltuieli pentru proiectare și asistență tehnică
  • Cheltuieli aferente lucrărilor pentru amenajarea terenurilor
  • Cheltuieli pentru investiția de bază
  • Dotări (se includ utilaje, echipamente tehnologice și funcționale cu și fără montaj, alte dotări) doar pentru spațiile nou construite cu destinația campus
  • Cheltuieli pentru lucrări de construcții și instalații aferente organizării de șantier
  • Cheltuieli conexe organizării de șantier
  • Cheltuieli pentru comisioane, cote, taxe

3.4.C. Cheltuieli aferente liniei de finanțare aferente DIGITALIZĂRII ATELIERELOR DE PRACTICĂ

  • Cheltuieli aferente digitalizării atelierelor de practică cu echipamente digitale

10% din alocarea financiară a apelului este dedicată atingerii obiectivelor asumate pentru realizarea indicatorilor din domeniul digital, în special prin linia de finanțare dedicată dotării atelierelor de practică din cadrul Consorțiului.

 

Cheltuieli neeligibile

- cheltuieli aferente obținerii terenurilor,

- cheltuieli cu achiziția de imobile deja construite,

- cheltuieli cu achiziția de echipamente/bunuri second-hand,

- cheltuieli pentru organizarea procedurilor de achiziții, active necorporale,

- cheltuieli conexe organizării de șantier, suplimentare, respectiv care vor apărea în timpul implementării proiectului,

- cheltuieli pentru probe tehnologice, teste și predare la beneficiar,

- valoarea TVA aferentă cheltuielilor neeligibile,

- cheltuieli financiare, respectiv prime de asigurare, taxe, comisioane, rata și dobânzi aferente creditelor,

- cheltuielile privind costurile de funcționare și întreținere a obiectivelor finanțate prin proiect,

- contribuția în natură,

- amortizarea,

- amenzi, penalități cheltuieli de judecată,

- orice alte cheltuieli considerate necesare pentru atingerea obiectivelor proiectului și care nu fac parte din lista de cheltuieli eligibile sunt considerate cheltuieli neeligibile, iar solicitantul se obligă să le suporte din fonduri proprii

Cheltuielile de management/implementare proiect reprezintă contribuția proprie a fiecărui partener și nu va fi decontată din bugetul proiectului.

Achiziția de echipamente va include și serviciile aferente precum: asigurare, servicii de instalare, punere în funcțiune, instruirea aferentă și mentenanța pe perioada proiectului. Echipamentele achiziționate în cadrul proiectului vor fi utilizate exclusiv pentru activitățile cu elevii/studenții.

Indicatorii apelului de proiecte

Toți indicatorii de rezultat sunt obligatorii, valorile minime ale acestora regăsesc în tabelul de mai jos:

Denumirea indicatorului de rezultat Valorile minime ale indicatorilor/consorțiu, măsurate la sfârșitul implementării proiectului
Calificări noi sau calificări revizuite/Consorțiu 2

Numărul elevilor înscriși în ruta duală completă/Consorțiu, respectiv la data finalizării proiectului

 

Numărul elevilor înscriși în ruta duală completă organizată în cadrul Consorțiului, proveniți din categoriile defavorizate, roma etc.

Deoarece obiectivul acestui apel este de a asigura accesul egal la o educație și formare profesională inițială de calitate (IPT în regim dual), prin dezvoltarea de parteneriate cu operatori economici sau alți parteneri relevanți pentru adaptarea IPT la nevoile pieței muncii. În urma măsurilor de sprijinire a centrelor de învățământ dual, se estimează că cel puțin 3000 de studenți vor finaliza ruta completa de învățământ dual, aceștia provenind în special din categoriile defavorizate.

200 din care:

 

50 

 

 

Numărul studenților înmatriculați la programele de studiu dezvoltate în parteneriat cu operatorii economici sau la programe de învățământ superior dual organizate în cadrul Consorțiului (Studenți înmatriculați la nivelul întregului proiect, indiferent de anul de studiu în care sunt înmatriculați la data finalizării proiectului.

Studenții se pot înscrie direct la programele de dual, fără să fie condiționați de finalizarea studiilor preuniversitare în sistem dual, din care:

Numărul studenților înmatriculați la programele de studiu dezvoltate în parteneriat cu operatorii economici, sau la programe de învățământ superior dual organizate în cadrul Consorțiului, proveniți din categorii defavorizate

100 din care:

 

 

30

Programe de studii universitare dezvoltate în rută duală Acest indicator se va considera îndeplinit dacă s-a obținut autorizarea/acreditarea ARACIS 1
Coordonatori de practică formați pentru a derula activități în ruta duală 5
Tutori de practică, angajați ai operatorilor economici sau ai altor entități partenere, formați pentru a derula activități în ruta duală 5
Personal didactic din unitățile de învățământ și/sau din instituțiile de învățământ superior format 20
Campus profesional integrat dual (infrastructura mixta pentru învățământul dual preuniversitar și terțiar)- clădiri eficiente energetic, construite începând cu data de 1.02.2020 1
Ateliere de practică digitalizate, dotate sau nou înființate constând în Dotarea cu hardware și software 2

 În cazul în care indicatorii obligatorii, asumați de către Beneficiar, nu vor fi atinși, finanțarea va fi diminuată, în condițiile prevăzute de legislația aplicabilă.

 

Criterii de evaluare

  Evaluarea proiectelor se va realiza în 2 etape:

I. Evaluarea eligibilității solicitanților și proiectelor

I.1. Publicare liste inițiale cu solicitanți acceptați/solicitanți respinși cu termen pentru eventuale contestații, soluționarea eventualelor contestații,

I.2. Publicare listă solicitanți acceptați/solicitanți respinși în etapa I;

II. Evaluarea calitativă a proiectelor

II.1. Publicare liste inițiale cu solicitanți acceptați/solicitanți respinși cu termen pentru eventuale contestații, soluționarea eventualelor contestații

Pentru fiecare proiect se vor completa două grile de evaluare:

⇒ Grila de evaluare a eligibilității solicitantului și a proiectului, prin verificarea îndeplinirii criteriilor de eligibilitate ale solicitantului și ale proiectului, în conformitate cu prevederile prezentului Ghid, conform Anexei 12 la prezentul Ghid.

⇒ Grila de evaluare calitativă a proiectului, prin acordarea de punctaje între 0 și valoarea maximă aferentă criteriului, însoțite de comentarii justificative (Anexa 13 la prezentul Ghid).

Operațiunile vor fi admise dacă cererea de finanțare primește DA la toate criteriile conformității administrative și eligibilității și un punctaj total de peste 70 de puncte la criteriile tehnico- financiare.

Comitetul de selecție, numit prin ordin de ministru, se va asigura că, la nivelul fiecărei regiuni, au fost selectate câte 2 Consorții, selectate în ordine descrescătoare a punctajului obținut și care trebuie să fi obținut minimum 70 puncte din totalul de 100.

Ministerul Educației își rezervă dreptul, după evaluarea calității aplicațiilor, de a selecta consorții care propun intervenții inovative care să acopere în mod echitabil toate cele 8 regiuni de dezvoltare, chiar dacă punctajul obținut de acestea nu le clasează pe locuri eligibile, în situația în care aplicația îndeplinește standardele minime de calitate.

Depunerea proiectului

 Apelul de proiecte este unul de tip competitiv, cu termen limită de depunere.

Data și oră deschidere și închidere depunere de proiecte: 17.12.2022 până pe 07.03.2023, ora 23:59 (termenul inițial era 20.02.2023, dar a fost prelungit)

Depunerea proiectelor se realizează exclusiv online, prin platforma electronică dedicată PNRR, cu respectarea perioadei de depunere (prelungită).

 

 

Ghidul finanțării

Descarcă Ghidul Solicitantului

Căutați finanțare europeană

Finanțare inactivă
Perioadă de depunere proiect:

17 noiembrie 2022 - 07 martie 2023

Sursa de finanțare
Programul Operațional:

Planul Național de Redresare și Reziliență

Axa prioritară:

Componenta 15 - Educație

Vrei finanțare? Te ajutăm să iei legătura cu experții! Trimite-le un e-mail!

Cere ofertă de consultanță