Ești membru? Cont nou / Autentificare
Blog

Achizitiile publice se joaca la roata norocului

S-a tot vorbit de achizitii publice cum ca legislatia este stufoasa, ca e limitativa, ca se fraudeaza etc. In fapt, dincolo de legislatie, suntem noi cei care ne luam de mana  cu autoritatile si iese un joc de noroc printre legi, documentatie, termene si contestatii.

Sa vorbim deschis despre cum sta treaba in sine:

1.Participarea la o licitatie presupune marea adunare a documentelor de calificare de la autoritatile publice. Iata turul de forta care trebuie facut:

  • Directia Venituri Buget Local – Certificat de atestare fiscala de la bugetul local
  • Administratia Financiara – Certificat de atestare fiscala de la bugetul de stat
  • Oficiul National al Registrului Comertului- Certificat constatator
  • Administratia Financiara – Cazier fiscal persoana juridica, cazier fiscal pentru reprezentantul legal al firmei
  • Sectia de Politie – Cazier judiciar persoane juridice, cazier judiciar pentru reprezentantul legal al firmei si cu “putin” noroc , daca ai si un reprezentat care semneaza documentele si pentru acesta trebuie sa iei cazierul.
  • Banca – garantie de participare

Toate astea le faci cam in 4 zile si sunt valabile evident, o singura luna, cu exceptia cazierului judiciar. Costurile sunt si ele pe masura, variaza de la caz la caz.

2.O data stranse toate astea, iti stergi sudoarea de pe frunte si incepi sa completezi formulare… si completezi cate un formular pentru fiecare articol din legea achizitiilor, ca indeplinesti, ca nu indeplinesti…si completezi..si completezi..

3.Dupa ce ai terminat si cu astea, incepi oferta tehnica, iar aici trebuie sa ai condei, nu gluma. Scrii conform caietului de sarcini cate in luna si in stele, creativitatea o ia la galop, deja vezi cum implementezi contractul, iti creezi situatii si le asezi frumos pe hartie, ca un ofertant constiincios ce esti.

4.Tot de la documentatie se mai trage o problema: “oferta tehnica si documentele de calificare se depun in orginal si in 4 copii conform cu orginalul”. Si sa ne oprim aici: Ce iti imaginezi cand ceri oferta in 5 exemplare? Ca vine ofertantul cu un dosar intr-un rusac? Gresit! Simpla formula matematica arata ca o oferta tehnica cu documente de calificare care include CV-uri, diplome si tot tacamul nu poate sa aiba mai putin de 500 de pagini. De aici, formula magica arata ca ajungi la nu mai putin de 2500 de pagini. 2500 de pagini transportate cu camionul,  deoarece un om simplu care nu e nici Ironman, nici Batman nu poate duce in spate toate astea.

5.Dupa ce depui oferta, mai stergi odata sudoarea de pe frunte si iti faci checklist-ul in cap sa nu-ti fi scapat ceva. Suspicios din fire, intri pe SEAP sa urmaresti ce se intampla si afli cu stupoare: LICITATIE SUSPENDATA cu doar 15 minute inainte de termenul limita! Motivul? Nici nu mai conteaza. Sigur s-a gasit cineva sa-si doreasca sa scrie mai degraba o contestatie decat o oferta tehnica.

Valtoarea licitatiei nu se opreste nici pe departe aici, sirul povestii probabil il stiti multi dintre voi. Happy ending? Mai rar, depinde cine invarte roata.

 PS. Achizitiile publice sunt atat de savuroase incat o sa mai povestim in postari viitoare despre aceasta lumea alambicata si va rugam si pe voi sa ne dati o mana ajutor relatandu-ne intamplarile voastre legate de subiect!:)

6 thoughts on “Achizitiile publice se joaca la roata norocului

  1. Draga Iustina,
    Ori esti la inceput si nu cunosti toate detaliile legislatiei privind achizitiile publice, ori vrei sa ascunzi faptul ca esti profana in domeniu dar vrei cu orice pret sa starnesti “valuri”.
    Hai s-o luam cu inceputul de la coada:):
    – Garantia de participare se poate constitui si prin virament(daca e o suma sub un anumit plafon) fie prin garantarea de o societate de asigurari a sumei solicitate. Iar la banca ca sa faci o solicitare de constituire de GP nu dureaza mai mult de…10 min.(ai facut asta vreodata? daca a durat mai mult schimba banca:)
    – de unde pana unde ai gasit paragraful in lege care te obliga sa depui 4 copii?:)) La procedurile on-line nu ai voie sa ceri nici macar originalul(doar dovada constituirii GP si dupa, dovada ca ai in obiectul de activitate ce oferi-in original) iar la cele of-line este considerata clauza restrictiva chestia cu 4 copii…eventual si legalizate:))
    – cand “te bagi” la o ofertare unui produs ai la dispozitie 6 zile+2(ziua publicarii si cea a deschiderii). Deci ai forta financiara sa platesti un contabil care sa-ti obtina documentele solicitate la calificare si poti sa gandesti linistita partea tehnica. Nu dureaza 4 zile, ci max 2 dimineti. Cazier judiciar…ohohooo de mult nu se mai cer astea:)Sunt restrictive. Daca se solicita…sunt contestabile (art 181 si 182 presupun doar niste declaratii si nu si dovedirea a ceea ce declari). In plus toate aceste documente poti sa le folosesti cam 2 luni(luna in curs plus luna urmatoare la orice procedura). Sau tu esti genul ce faci o procedura o data la 2 ani?:)).
    In plus draga mea, exista un articol in lege care spune ca poti depune o declaratie in care te obligi ca daca vei castiga procedura sa aduci intr-un anumit termen toate documentele de calificare(mai putin GP). Dar mde…cine are minte sa si-o foloseasca…
    Nimeni nu spune ca in randul autoritatilor contractante nu sunt destui “experti” care sunt “tamaie” dar nu mi-e rusine nici cu potentialii furnizori:). Cat despre marii consultanti…ce au in spate case de avocatura celebre…lasa-maaaa. Recent am avut un proces pe linia achizitiilor publice cu o casa de avocatura care aducea ca argument principal… un ordin abrogat de vreo 4 ani:))
    Considera ca ti-am asigurat gratuit aceasta consultanta si nu ezita sa mai intrebi si pe altii cu ce se mananca achizitii publice.
    Si nu uita ca aceasta legislatie (OUG 34 /2006 si restul) sun traduse din aquis-ul comunitar…nu le-au inventat romanii:)

  2. RE: pentru Dan

    Draga Dan,

    Spre deosebire de Iustina despre care eu nu am habar daca este la inceput sau daca nivelul ei de cunostere a legislatiei privind achizitiile este unul aprofundat, tu esti clar in domeniu. Numai ca in ALT domeniu. Probabil cel literar juridic. Aproape ca as indrazni sa pariez ca predai achizitii pe la vreo facultate particulara in curs de acreditare, unor studenti.

    Consideratiile tale sunt foarte frumoase si aproape credibile dar doar pentru cineva care NU participa la proceduri de atribuire pentru furnizarea de servicii. (articolul Iustinei, in umila mea opinie, la aceste achizitii facea referire).

    Hai sa le luam pe rand sa nu ramana cititorii de pe aici cu impresia ca traiau de o vreme in Romania, picior de plai gura de Rai, si nu au bagat de seama:

    1. Aici ai dreptate dureaza doar 10 minute “sa faci o solicitare de constituire de GP” problema – in practica, un domeniu cu care inteleg ca te intalnesti mai rar – nu e solicitarea ta , ci eliberarea scrisorii. Termenul minim real – o zi – daca ai contract anterior de emitere SGB, daca nu doua, poate trei.

    2. Aici faci o confuzie intre cerintele legale care nu au in vedere distinct acest aspect si numarul de exemplare solicitat de autoritatile contractante prin documentatia de atribuire (acest articol nu se refera la licitatiile on line), unde se solicita frecvent doua, trei si din pacate, mai rar e adevarat, patru exemplare.

    3.La comentariile despre documentele de calificare ce se obtin magic si dureaza “cam doua luni” m-am prins ca efectiv vorbesti din carti si din povesti de la prieteni. Ca sa poti avea interventii mai consistente cu alte ocazii e bine sa stii ca, spre exemplu, fiscalul de la buget local e valabil doar pe luna in curs. Deci un fiscal emis sa zicem pe 30 sau 31 este valabil o zi!!! Cazierul judiciar si in unele cazuri si cel fiscal se cer bine mersi si pentru firma si pt administrator. Deci patru dintr-un foc…
    Prin urmare probabila educatie engleza de reactie la vederea unei girafe nu inseamna din pacate ca girafa efectiv NU exista 🙂

    Apoi la chestiunea cu declaratia pe propria raspundere esti pe camp rau de tot – de fapt e lipsa explicita a oricarei practici alta decat probabil de instanta – in aceasta materie. Declaratia este buna DOAR pentru a amana cu cateva zile depunerea tonei de documente despre care vorbea mai sus Iustina. Imediat ce depui oferta cu declaratie, autoritatea iti cere sa depui completarile. Afirmatia ca “te obligi ca daca vei castiga procedura sa aduci intr-un anumit termen toate documentele de calificare” este probabil la misto pt ca daca vorbesti serios e grav tare.

    Partea cu “aquis-ul” e prea criptica pentru noi profanii.

    Desi nivelul consultantei asigurate pentru Iustina si ceilalti care am citit pe aici a fost din pacate jenant de scazut, nu inseamna ca – dupa cum ne marturisesti cu mandrie – nu poate exista o casa de avocatura care sa reuseasca sa merga si mai jos.

    Asta face pana la urma distractiva si agreabila lumea in care traim.

  3. Draga Iustina,

    Partea cu documentele de calificare este cum este, insa ar fi trebuit reliefat faptul ca pe langa cele 2500 de pagini (rezultate ca multiplicare a celor 500 de pagini ale ofertei constituita din documente de calificare, oferta tehnica si oferta financiara, eventual traduceri legalizate, agremente tehnice/marcaj CE si alte minunatii) este o munca asidua in spate a celor de la departamentul tehnic si comercial care trebuie sa faca fata unor studii de fezabilitate sau proiecte tehnice care de multe ori iti dau bataie de cap de unde si multitudinea de clarificari.Daca 500 de pagini par multe, spun ca se publica in SEAP oferte care au cel putin 5000 de pagini, m refer la procedurile aferente proiectelor pe POS MEDIU de apa si canal. Si povesti mai sunt 1000 si pentru procedurile privind contractele de servicii sau cele de furnizare.
    Concluzionez si spun ca partea cu documentele de calificare este o poveste pentru un copil sau in termeni mai duri este jucarie sau frectie la un picior de lemn, ceea ce se adauga la documentele de calificare si ma refer la oferta tehnico-economica este mai ceva ca serialul interminabil “Tanar si nelinistit”.Si ca sa fie setul complet se munceste 7 zile din 7, incepi la 8 dimineata si termini a doua zi dimineata, eventual duminica vine alta echipa sa continue.

    Mentionez ca am fost reprezentantul unei autoritati contractante, acum sunt pe partea cealalta a baricadei avand experienta unor proceduri fie banale, fie proceduri extrem de dificile.

  4. Pt Stepenwolf
    Dragul meu,daca ai fi prezicator nu prea ai avea clientela:) Nu sunt cadru didactic si nici nu predau, Am derulat/supravegheat cateva sute de proceduri si multi spun ca am facut-o chiar cu succes.
    Deci nr de copii in care se solicita documentele e o aiureala si daca vei cauta bine prin legislatia fiscala(si nu cea a achizitiilor) ai sa vezi ca se poate solicita maxim o copie ca proba martor in cazul procedurilor of-line.
    Certificatele sau cazierele sunt valabile prin lege 30 de zile. Poate nu m-am exprimat f corect dar ma refeream la 2 luni in ideea ca pot fi utilizate in 2 luni consecutive. In plus exista un articol 181 care spune ca in cazul existentei unor datorii fata de buget, comisia de evaluare are dreptul (nu este obligata) sa descalifice un ofertant daca are datorii. Exista si un ordin ANRMAP de prin 2012 (mai) care spune clar ca e recomandabil sa se mearga mai departe in cazul in care nivelul datoriilor nu constituie un obstacol in derularea procedurii pt acel operator economic raportat la cerintele AC.
    Raspunsul meu se referea la ideea de termene/castigat timp pt obtinerea documentelor si de asta am adus in discutie acel art 11 parca ce iti permitea acea declaratie. Ca tu trebuie sa ai si numerele documentelor asta e alta poveste. Cuvantul imediat are o valoare relativa…este un termen maxim stabilit legal si nu e vb de o zi.
    Asa cum a sesizat urmatorul comentator, problema mare e in realizarea ofertei tehnice care in ultimul timp a devenit un fel de munca in zadar daca nu esti atent la toate cerintele tehnice solicitate de AC.
    Aquis-ul nu e asa de criptic si asta demonstreaza mentalitatea unei persoane dintr-un domeniu oarecare promovat ca expert in achizitii publice. Inainte de momentul aderarii a trebuit sa negociem toate capitolele legislative si romanasii nostrii alesi au semnat en-gros fara sa mai analizeze daca putem si indeplini acele cerinte!
    Tine seama ca aici e vb doar de niste comentarii si nu predau un curs de pe urma caruia astept note. Cand va trebui sa sustin unul, in mod sigur te voi chema. Pana una alta nivelul asa zisei consultante nu poate primi calificativ. Nimic nu e pe gratis daca nu stiai:))

  5. Elegant modul lui Dan de a-şi cere scuze pt avântul destul de exagerat cu care a comentat afirmaţiile Iustinei şi ale lui Stepenwolf. Oricum, se observă de la distanţă că Dan este doar membru prin comisii (din partea vreun minister sau ceva de genul acesta), pe când ceilalţi doi iau achiziţiile publice în piept. Primul afişează informaţii cu referiri stricte la articole de lege, ceilalţi dau exemple din “viaţa reală”.
    Asta până la comentariile legate de Aquis. Prin acestea, Dan îşi autodivulgă “culoarea” opusă celor care au “inventat” Aquis-ul la noi.
    Peace man! Oricum fiecare cum vine “sus” îşi pune “articolele în “34 şi cele aferente” care îi convin, sau cele pe care i le impune mama UE.

  6. Recent m-am lovit si eu de “marea problema a achizitiilor publice din Romania” . Am pornit increzator ca am sansa sa reusesc sa fac afaceri corecte cu statul dar pe traseu m-am desumflat cate putin pentru fiecare foita pentru care am alergat.

Leave a Reply to Alexandru Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *