Ești membru? Cont nou / Autentificare
Blog

Povești cu tâlc din sistemul absorbției: Cum se caută director executiv la OIR POCU regiunea Centru!

În acest moment OIR POCU/POSDRU Centru nu are conducere, dar are emoții! Pentru că exact în aceste zile la București se desfășoară concursul pentru ocuparea postului (devenit vacant) de director executiv al organismului de la Alba Iulia. Să prezentăm un pic contextul: Mandatul de 6 luni al d-nei Alexandra Rus, fostul director executiv, s-a încheiat pe 11 iulie și Ministerul Fondurilor Europene în subordinea căruia este organismul intermediar a scos la concurs în regim de extremă urgență postul devenit vacant, lăsând doar câteva zile de pregătire pentru candidați. Un pic neobișnuit – ne spun cei care sunt familiarizați cu astfel de concursuri: 5 iulie anunțul pe site, 12 iulie depunerea dosarelor, 18 iulie prima probă, eliminatorie, 19 iulie proba scrisă, apoi interviul. Cum peștele de la cap se împute (și istoria recentă ne pălmuiește cu exemple), este extrem de important, dat fiind stindardul declarat al absorbției, să alegem o persoană potrivită în fruntea OIR-ului, care a demonstrat că a sfințit locul unde a prestat.

Știați că? Guvernul în acest an a stabilit ținte interne de absorbție pentru instituțiile parte a sistemului de gestionare a fondurilor europene. De exemplu, fiecare OIR POCU/POSDRU a avut țintă de 10 milioane de euro la 31 mai 2018. Nu discutăm aici modul în care au fost stabilite aceste ținte, doar constatăm ca OIR Centru a atras aproape 4,5 milioane euro, fiind pe primul loc (având peste 90 de proiecte în portofoliu). Iar asta e un fapt.

Revenim la concurs. Dăm click pe site-ul ANFP ca să aflăm mai multe detalii, adică exact aici și citim cu preocupare și condescendență. Prima informație care sare în ochi – Tipul concursului: Promovare pe funcție de conducere :-). Traducând, asta înseamnă că la concurs pot participa doar funcționari publici. Ceea ce nu pare deloc rău la prima vedere! Pentru că oamenii care candidează vin din sistemul administrației, cunosc cum funcționează instituția, știu legea, știu să o aplice etc. Că este promovare sau este recrutare (cealaltă variantă de ocupare a unui post) musai pentru ca un concurs să fie corect trebuie să avem parte de următoarele:

  1. ocuparea postului să se facă asigurând condiții egale de concurs pentru toată lumea/toți candidații (un principiu pe care Ministerul Fondurilor Europene îl tot invocă în discuțiile cu aplicanții/beneficiarii și pe care ar fi culmea să nu îl respecte în relația cu proprii angajați),
  2. concursul ia în calcul doar evaluarea competențelor și abilităților manageriale ale celor care vor să devină șef peste OIR. Refuz să mă gândesc ce presiuni politice ar face ca o asemenea poziție importantă în mecanismul de implementare POCU să fie oferită unui incompetent.

Înarmați cu bună credință, luăm la purecat fiecare etapă din concurs uitându-ne atent printre cerințe ca să identificăm unde și cum se evaluează abilitățile manageriale.

Prima etapă este eliminatorie și în ea se verifică temeinic și într-o cheie desigur actualizată cunoștințele de calculator ale candidaților, cum ar fi, de exemplu, cunoașterea părţilor principale ale computerului personal sau recunoaşterea unor exemple ca: site-uri cu statut de reţea socială, forum, chat, jocuri online. (N.B. am înțeles acum de ce încă mai există persoane prin unele ministere care joacă biluțe sau poartă conversații forțând eye-contact-ul cu „my talking Tom” și spălându-l îngrijorător de des pe dinți).

Etapele 2 și 3 cuprind testul scris și interviul. Parcurg rapid bibliografia care însumează 14 referințe. „Nu e mult”, îmi șoptesc în barbă, dar… dacă punem cap la cap toate paginile ies, zice lumea, peste 800, cam tot atâtea cât adună epuizat într-o cerere de rambursare (cu tot cu livrabile) și trimite apoi către OIR un beneficiar. Multe pagini de citit într-un timp atât de scurt. „Să citească! Să transpire și îngâmfații ăștia de funcționari așa cum și noi o facem când ni se cer tot felul de justificări. Să simtă și ei ce simțim noi când suntem luați la întrebări și ni se caută nod în papură!”, ar zice plini de necaz unii dintre beneficiarii hârșâiți prin 2 perioade financiare. Chicotesc malefic închipuindu-mi câțiva cunoscuți de prin minister transpirând abundent în plină vară, în fața unei comisii de concurs.

Etapa a 2- a, scrisul ;-), presupune să răspunzi la niște întrebări. Gura satului vorbește că la unele concursuri aranjate ceilalți candidați se pot trezi cu următoarea întrebare: „Precizați conturile aferente derulării fondurilor europene şi a contribuţiei publice naţionale totale”. Iar candidatul pentru ocuparea postului de management al OIR, stors de emoție, trebuie să știe toate cele peste 50 de conturi și fiecare ce înseamnă. Mândru, dar cu ochiu’ în OUG 40, vă pot spune că 54.01.01.06 este contul aferent POIM. Această situație este pur ipotetică, concursurile la noi se desfășoară corect și nu testează capacitatea de memorare a candidatului.

Ehhh… și a mai rămas o probă, etapa a 3-a = Interviul! Aici se face diferența!  În această etapă sunt sigur că vor fi evaluate abilitățile manageriale ale candidaților, de exemplu modul în care doritorii de șef de OIR comunică. Statistic, 90% din timpul unui manager este alocat comunicării. Ia imaginați-vă un șef de OIR agramat și prost comunicator prezent la ședințele AM POCU, la CM, la întâlnirile cu CE, cu beneficiarii. Tabloul e de-a dreptul sinistru.

Un pic și despre comisia de concurs. Interviul va fi părtinitor doar dacă oamenilor care fac parte din comisie li s-a inoculat pe filiera politică nițel subiectivism. Ceea ce credem că nu e cazul aici. Comisia are o amplă responsabilitate, dar și o însemnată oportunitate: să poată dialoga și interacționa cu candidații, socotind cât de potriviți sunt să conducă echipe și instituții.

Și încă ceva. Un mic exercițiu de imaginație al membrilor comisiei care intră în papucii unui candidat competent, dar fără pile, ajută componenta etică să iasă la suprafață.

Nu este, desigur, singurul concurs care ridică sprâncene. Avem 8 OIRuri, 6 au posturile de director executiv ocupate, 2 dintre acestea au posturile vacante: Regiunea Centru și Regiunea Nord-Est. Pentru Centru s-a organizat în mare grabă concursul, pentru Nord-Est, în ciuda numeroaselor solicitări… încă nimic.

Sunt multe, dar a sosit vremea să încercăm să însănătoșim sistemul. Va dura ceva, dar dacă administrăm zilnic picături de integritate, rezultatele se vor vedea mai repede și ele vor constitui combustibilul pentru corectitudine pe mai departe.  #SĂfacemBINEsistemul

Dragoș Jaliu,

www.fonduri-structurale.ro

10 thoughts on “Povești cu tâlc din sistemul absorbției: Cum se caută director executiv la OIR POCU regiunea Centru!

  1. Experiente in ocuparea asa ziselor posturi publice am si eu. De fapt scoase cu dedicatie… In urma cu vreo 3 ani am participat la un examen pentru un post scos la Biroul teritorial Sibiu, subordonat ADR Centru. Aceleasi maniere, post scos in viteza, proba calculator si interviu, bibliografie stufoasa. Ce mai…. o nebunie sa cred ca e pe bune! Chiar si asa m.am pregatit serios. La examen membrii comisiei, care ocupau o masa rotunda unde incap vreo 10 – 15 persoane, mi-au adresat intrebari cu o dificultate medie. Interviul a fost marcat de cativa din comisie care se aratau convinsi ca treaba e pe bune. Ceilalti candidati, o doamna emotiva la vreo 40 de ani si un alt domn. Mai ca am crezut ca voi lua postul, insa dupa cateva zile am primit prin posta o scrisoare politicoasa foc precum ca am fost respinsa. Ghiciti cine a luat concursul? Doamna emotiva, prietena a unor membri din conducerea PSD. Cat credeti ca a ocupat doamna postul? Vreo 1 luna maxim.. . De ce? Pentru ca era prea mare responsabilitatea pentru ea…. Si dusa a fost. Pam pam

  2. D- na Alexandra Rus , este una si aceasi persoana cu directorul adjunct in executie de peste 4 ani ??? Oare nu au gresit cei din comisia de examen cand au notat- o asa putin pe doamna cu backgroundul pe care il are????

  3. Director executiv adjunct Alexandra Rus a luat nota 4,65 la concursul pentru postul de director executiv. Asta da stire cu fonduri europene.

  4. Domnule Prisacaru, linkul dvs face referire la un alt concurs , corectati – va mesajul, nu induceti in eroare cititorii.

  5. Se pare ca mai exista cineva sus care vede si nu lasa sa moara caii cand vor cainii.
    Minunata doamnea fosta viitoare director executiv, cu tot sistemul de sustinere din spate, a reusit doar minunata performanta de 23,4 puncte 🙂 A fost jale mare ieri, probabil.

Leave a Reply to TI-DCN Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *