Ești membru? Cont nou / Autentificare

Alte Finanţări

Programul Comerț&Servicii

Beneficiari eligibili Finanțare acordată Perioadă de valabilitate
microîntreprinderi, întreprinderi mici și întreprinderi mijlocii Alocația financiară nerambursabilă este de maximum 50% din valoarea cheltuielilor eligibile, dar nu mai mult de 500.000 lei din valoarea unui credit de învestiții contractat la instituția de credit parteneră. Valoarea creditului de investiții solicitat prin program pentru cheltuieli eligibile este de minimum 250.000 lei.  30 octombrie 2023 - 31 decembrie 2027

Operator de program

Programul este implementat de către Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului (MEAT) în calitate de furnizor de ajutor de minimis, prin intermediul Agențiilor pentru Întreprinderi Mici și Mijlocii, în calitate de administratori ai schemei de ajutor de minimis.

Obiectivul programului

Programul reprezintă o măsură de încurajare și de stimulare a dezvoltării întreprinderilor mici și mijlocii în sectoarele de comercializare a produselor și serviciilor de piață și are ca obiectiv susținerea investițiilor, creșterea volumului de activitate și a competitivității IMM din aceste sectoare, precum și încurajarea digitalizării și transformării verzi a societăților românești care desfășoară activități de comerț intern și internațional.

Aria de aplicare

Programul se implementează în baza unei scheme de ajutor de minimis, schema se aplică pe întreg teritoriul României, în toate cele 8 regiuni de dezvoltare. 

Eligibilitatea solicitanților

Pot beneficia de prevederile Programului societățile (microîntreprinderi, întreprinderi mici și întreprinderi mijlocii) care îndeplinesc cumulativ, la data înscrierii în program, următoarele criterii de eligibilitate: 

  • Sunt înregistrate conform Legii nr. 31/1990 privind societățile, republicată, cu modificările și completările ulterioare, sau în baza Legii nr. 1/2005 privind organizarea și funcționarea cooperației sau în baza Ordonanței de Urgență a Guvernului României nr. 6/2011 pentru stimularea înființării și dezvoltării microîntreprinderilor de către întreprinzătorii debutanți în afaceri, cu modificările și completările ulterioare;
  • Sunt microîntreprinderi, întreprinderi mici sau întreprinderi mijlocii, conform prevederilor Legii nr. 346/2004 privind stimularea înființării și dezvoltării întreprinderilor mici și mijlocii, cu modificările și completările ulterioare, care transpune în legislația națională Recomandarea CE nr. 361 din data 6 mai 2003, publicată în Jurnalul Oficial al UE nr. L124 din data de 20 mai 2003 (au până la 249 de angajați și realizează o cifră de afaceri anuală netă de până la 50 milioane euro sau dețin active totale de până la 43 milioane euro, echivalent în lei);
  • Sunt înființate cel târziu la data de 31.12.2019, inclusiv;
  • Persoanele fizice sau juridice, care au calitatea de asociați sau acționari și care dețin mai multe societăți, nu pot aplica în cadrul prezentului program decât cu o singură societate;
  • Au capital social integral privat, sunt înregistrate în scopuri fiscale în România, își desfășoară activitatea pe teritoriul României și au sediul/punct de lucru în România;
  • Sunt considerate întreprinderi autonome, legate sau partenere;
  • Activitatea pentru care se solicită finanțare este autorizată la Oficiul Național al Registrului Comerțului cu cel puțin 12 luni înainte de data înscrierii în program, conform art. 15 din Legea nr. 359/2004 privind simplificarea formalităților la înregistrarea în Registrul Comerțului a persoanelor fizice, asociațiilor familiale și persoanelor juridice, înregistrarea fiscală a acestora, precum și la autorizarea funcționării persoanelor juridice, cu modificările și completările ulterioare. Solicitarea finanțării se face pe un singur cod CAEN Rev. 2;
  • Nu au datorii la bugetul general consolidat conform certificatului de atestare fiscală eliberat prin sistemul informatic Patrimven, sau solicitat prin clarificări, la momentul semnării acordului de finanțare. Solicitanții care au datorii eșalonate nu sunt eligibili în cadrul programului;  
  • Nu au depășit plafonul de minimis de 200.000,00 Euro pe durata a trei exerciții financiare consecutive pentru o întreprindere unică, așa cum este aceasta definită de Regulamentul UE nr. 1407/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2013 privind aplicarea articolelor 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis, cu modificările și completările ulterioare, și 100.000 Euro pe durata a trei exerciții financiare pentru beneficiarii care desfășoară activități de transport rutier de mărfuri în contul terților sau contra cost. Plafoanele se aplică indiferent de forma ajutorului de minimis sau de obiectivul urmărit și indiferent dacă ajutorul este acordat din fonduri de la bugetul de stat sau din fonduri europene;
  • Nu se află în stare de dizolvare, reorganizare judiciară, lichidare, executare silită, închidere operațională, insolvență, faliment sau suspendare temporară a activității la momentul înscrierii și nu intră într-una din stările menționate pe toată perioada de derulare a programului;
  • Nu au fost subiectul unei decizii a Comisiei Europene / AIMM /Consiliului Concurenței sau unui alt furnizor de ajutor de stat/ de minimis de recuperare a unui ajutor de stat/de minimis sau, în cazul în care au făcut obiectul unei astfel de decizii, aceasta a fost deja executată și creanța integral recuperată, cu dobânzile și penalitățile aferente;
  • Contractează un credit de investiții la banca parteneră, în condițiile băncii și ale prezentului program.
  • Menține sau suplimentează numărul de angajați existenți la data depunerii documentației de decont pentru o perioadă de minim 6 luni de la data emiterii de către AIMM a acordului de plată. Registrul salariaților din Revisal va fi depus la momentul decontului trebuie să conțină angajații activi, suspendați și încetați și trebuie emis în luna calendaristică în care se depune documentația de decont. În cazul în care, în perioada menționată, acestea se vacantează din diverse cauze, beneficiarul este obligat ca, în termen de maximum 45 de zile, să ocupe locul/locurile de muncă vacante, păstrând numărul minim pentru care a primit finanțare. 

Activități eligibile

Sunt eligibile în cadrul Programului societățile care desfășoară activități autorizate în condițiile prezentei proceduri de implementare, pe codurile CAEN aferente următoarelor diviziuni:

  • 1811 Tipărirea ziarelor;
  • 1812 Alte activitati de tipărire n.c.a
  • 1813 Servicii pregătitoare pentru pretipărire
  • 1814 Legătorie și servicii conexe
  • 1820 Reproducerea înregistrărilor
  • 33 Repararea, întreținerea și instalarea mașinilor și echipamentelor
  • 36 Captarea, tratarea și distribuția apei
  • 37 Colectarea și epurarea apelor uzate
  • 38 Colectarea, tratarea și eliminarea deșeurilor; activități de recuperare a materialelor reciclabile
  • 39 Activități și servicii de decontaminare
  • 42 Lucrări de geniu civil
  • 43 Lucrări speciale de construcții
  • 45 Comerț cu ridicata și cu amănuntul, întreținerea și repararea autovehiculelor și a motocicletelor
  • 46 Comerț cu ridicata cu excepția comerțului cu autovehicule și motociclete
  • 47 Comerț cu amănuntul, cu excepția autovehiculelor și motocicletelor
  • 49 Transporturi terestre și transporturi prin conducte
  • 50 Transporturi pe apă
  • 51 Transporturi aeriene
  • 52 Depozitare și activități auxiliare pentru transporturi
  • 53 Activități de poștă și de curier
  • 55 Hoteluri și alte facilități de cazare 56 Restaurante și alte activități de servicii de alimentație
  • 58 Activități de editare
  • 59 Activități de producție cinematografică, video și de programe de televiziune; înregistrări audio și activități de editare muzicală 60 Activități de difuzare și transmitere de programe
  • 61 Telecomunicații
  • 62 Activități de servicii în tehnologia informației
  • 65 Activități de asigurări, reasigurări și ale fondurilor de pensii (cu excepția celor din sistemul public de asigurări sociale)
  • 66 Activități auxiliare pentru intermedieri financiare, activități de asigurare și fonduri de pensii
  • 68 Tranzacții imobiliare
  • 69 Activități juridice și de contabilitate
  • 70 Activități ale direcțiilor (centralelor), birourilor administrative centralizate; activități de management și de consultanță în management
  • 71 Activități de arhitectură și inginerie; activități de testări și analiză tehnică
  • 72 Cercetare-dezvoltare
  • 73 Publicitate și activități de studiere a pieței
  • 75 Activități veterinare
  • 77 Activități de închiriere și leasing
  • 78 Activități de servicii privind forța de muncă
  • 80 Activități de investigații și protecție
  • 81 Activități de peisagistică și servicii pentru clădiri
  • 82 Activități de secretariat, servicii suport și alte activități de servicii prestate în principal întreprinderilor
  • 85 Învățământ
  • 87 Servicii combinate de îngrijire medicală și asistență socială, cu cazare
  • 88 Activități de asistență socială, fără cazare
  • 90 Activități de creație și interpretare artistică
  • 91 Activități ale bibliotecilor, arhivelor, muzeelor și alte activități culturale
  • 93 Activități sportive, recreative și distractive
  • 95 Reparații de calculatoare, de articole personale și de uz gospodăresc
  • 96 Alte activități de servicii
  • 97 Activități ale gospodăriilor private în calitate de angajator de personal casnic

Buget

Bugetul estimat pentru implementarea măsurii în intervalul 2024-2027 este de 298.000.000 lei, numărul estimat de beneficiari pentru această perioadă fiind de 596, reprezentând câte 149 pentru fiecare an. Accesul la finanțare în cadrul programului se face conform principiului primul venit – primul servit.

! Potrivit Ordinului ministrului Economiei, Antreprenoriatului și Turismului nr. 612 din 31 ianuarie 2024, a fost modificat bugetul alocat pentru anul 2024, acesta fiind de 50.000.000 lei.

Investiții eligibile

Obiectul finanțării trebuie să se încadreze în una sau mai multe din următoarele categorii eligibile:

  • Echipamente tehnologice sub forma activelor corporale din categoria mijloacelor fixe descrise în grupele 2.1 echipamente tehnologice (mașini, utilaje și instalații de lucru), 2.2. aparate și instalații de măsurare, control și reglare și 2.3. mijloace de transport din H.G. 2139/2004 pentru aprobarea Catalogului privind clasificarea și duratele normale de funcționare a mijloacelor fixe; În categoria echipamentelor tehnologice eligibile sunt asimilate și activele corporale din categoria mijloacelor fixe pentru locurile de joacă, săli de sport, fitness, drone, xbody și de forță. În funcție de tipul beneficiarului, valoarea minimă de intrare a mijloacelor fixe este de 2.500 lei cu TVA (pentru neplătitorii de TVA) și de 2.500 lei fără TVA (pentru plătitorii de TVA);
  • Echipamente/tehnologii/soluții/sisteme specifice pentru eficientizarea energetică a activității pentru care solicită finanțare; Exemple de echipamente specifice pentru eficientizarea energetică: generatoare de energie, boilere industriale de înaltă eficiență, pompe, sisteme de ventilație, sisteme de încălzire/răcire, arzătoare industriale, schimbătoare de căldură industriale, surse neintreruptibile de energie UPS, cazane/centrale în condensare pe gaz, sisteme de cogenerare și trigenerare, sisteme de măsurare și monitorizare a utilităților, sisteme de panouri fotovoltaice, mini-eoliene.
  • Tehnologii / echipamente / sisteme / soluții / servicii, etc. de colectare, reciclare, reutilizare a deșeurilor industriale;
  • Achiziționarea de mobilier, aparatură birotică și sisteme de protecție a valorilor umane și materiale, conform grupei nr. 3 din HG 2139/2004;
  • Site de prezentare a activității, magazin on-line, cheltuieli înregistrare domeniu fără hosting, cheltuieli de promovare a site-ului / magazinului on-line, soft/softuri necesar/necesare desfășurării activității, semnătură electronică, echipamente IT, tehnică de calcul tip PC, unitate centrală, server, monitor, imprimantă /copiator /multifuncțională, inclusiv sisteme portabile, licențe necesare desfășurării activității, telefoane smart, tablete.
  • Autoutilitare și autovehicule cu destinație specială, cu excepția tuturor vehiculelor simbol G, conform Ordinului Ministerului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor nr. 2224/2020 pentru aprobarea Reglementărilor privind omologarea de tip și eliberarea cărții de identitate a vehiculelor rutiere, precum și omologarea de tip a produselor utilizate la acestea - RNTR 2; 
  • Achiziționarea de spații de comerț și spații de prestări servicii. În categoria spații mobile de comerț/prestări servicii sunt incluse și corturile pentru organizare evenimente și baloanele presostatice.
  • Garanțiile și comisioanele acordate de instituțiile financiare nebancare creditelor de investiții contractate în cadrul programului;
  • Două plăcuțe informative obligatorii, sub sancțiunea neacordării AFN, în valoare de minim 10 lei, dar nu mai mult de 500 de lei din valoarea cheltuielilor eligibile, care vor fi plasate astfel:
    • una în interiorul spațiului de la locația de implementare a proiectului (indoor), în locul cu vizibilitatea cea mai bună pentru vizitatori (recepție, secretariat, loc de așteptare etc);
    • una în exteriorul spațiului de la locația de implementare a proiectului (outdoor), în locul cu vizibilitatea cea mai bună pentru clienți, pe lângă spațiul unde se desfășoară activitatea (fațada stradală, intrare în clădire etc).  

Pentru mai multe detalii click aici.

Vizualizări: 605