Ești membru? Cont nou / Autentificare
Ştiri

CE propune modernizarea controlului asupra ajutoarelor de stat

Joi, 23 februarie, Joaquin Almunia, comisarul european pentru concurenta, a prezentat principiile viitoarei reforme care vizeaza modernizarea regulamentelor prin care CE controleaza ajutoarele de stat acordate de catre statele membre.

Reforma prezentata ieri de catre comisarul Almunia vizeaza stimularea cresterii economice, cresterea calitatii cheltuielilor publice si imbunatatirea pozitiei fiscale a statelor membre. Reforma se incadreaza intr-o initiativa comprehensiva de coordonare a politicilor economice nationale ale statelor membre pentru atingerea obiectivului comun de crestere sustinuta, inclusiva si sustenabila. Un alt obiectiv important al reformei este alocarea ajutoarelor de stat catre sectoarele unde impactul asupra cresterii economice este semnificativ, iar distorsionarea concurentei este minima. Nu in ultimul rand, reforma va duce la simplificarea regulilor de acordare a ajutoarelor de stat.

Urmatorul pas va fi transmiterea catre Comisie a unei comunicari cu privire la principalele obiective si principii ale reformei. Vor fi revizuite procedurile de acordare a ajutoarelor pentru atingerea obiectivelor strategiei Europa 2020 – dezvoltare regionala, protectia mediului, capitalul de risc, dar si cele referitoare la masuri cu un impact limitat asupra pietei, precum ajutoarele de minimis.

Comisia Europeana joaca un rol important in facilitarea liberului schimb, controland ajutorul public pe care statele membre il acorda firmelor si activitatilor comerciale. In opinia lui Almunia, activitatea Comisiei a condus la evitarea situatiilor in care guvernele acorda, in mod selectiv, avantaje companiilor si a prevenit aparitia barierelor de intrare pe piete a structurilor de tip monopol sau oligopol.

Daca un stat membru acorda avantaje economice unei companii care se afla in competitie cu alti agenti economici pe piata interna, atunci sprijinul intra in categoria ajutoarelor de stat, iar Comisia are datoria de a-l evalua. Acest lucru nu inseamna ca ajutoarele de stat sunt interzise. Dimpotriva, interventia guvernamentala este justificata si chiar necesara in cazul in care fortele pietei nu conduc la rezultatele asteptate.

In aceste cazuri, ajutorul de stat poate compensa esecurile pietei printr-o varietate de actiuni – oferind IMM-urilor acces la capital, protejand mediul, incurajand utilizarea energiilor regenerabile, investind in cercetare si inovare sau atragand investitorii catre zonele defavorizate. In astfel de situatii, riscurile sunt mari in comparatie cu potentialele beneficii, iar ajutoarele de stat sunt autorizate de catre Comisie.

Sprijinul financiar trebuie directionat numai catre acele activitati pe care piata libera nu le poate finanta la un nivel optim; ajutoarele de stat trebuie sa fie complementare finantarii private si nu sa o inlocuiasca pe aceasta. Astfel, ajutorul de stat devine un instrument al integrarii economice, facilitand buna functionare a pietei unice – principalul avantaj al Europei in economia globala”, a adaugat comisarul european pentru concurenta.

Deciziile privind alocarea banilor publici de catre statele membre au implicatii economice si sociale majore. De altfel, importanța acestor decizii a crescut in perioada de criza, costul de oportunitate al cheltuielilor publice ineficiente fiind mai mare. Piederea banilor publici duce la cresterea tensiunilor sociale, care au escaladat in ultimii ani pe fondul stagnarii economice.

Intr-o astfel de situatie, necesitatea ajutoarelor de stat este evidenta. Almunia a subliniat ca ajutorul de stat poate stimula cresterea numarului companiilor eficiente, inlocuirea celor ineficiente si dezvoltarea afacerilor inovatoare. O atentie deosebita trebuie insa acordata sectoarelor recent liberalizate, unde ajutoarele de stat pot incetini inovatia si restructurarea economica.

Reforma controlului ajutoarelor de stat va viza, astfel, sprijinirea autoritatilor publice sa foloseasca intr-un mod cat mai eficace banii contribuabililor, orientand ajutoarele de stat catre promovarea investitiilor in capitalul fizic si uman. Cel mai probabil, noua reforma va intra in vigoare la sfarsitul anului 2013.

Anamaria Ravar
www.fonduri-structurale.ro

Sursa: Comisia Europeana

Vizualizări: 137